Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikikseen 2015

Vierailija
11.11.2014 |

Onko kukaan hakemassa ensi keväänä oikikseen? Mihin haet ja oletko aiemmin hakenut? Minkä ikäinen olet? Yleistä keskustelua olisi mukava saada aikaan. Huippua olisi, jos tänne eksyisi nykyisiä oikis-opiskelijoita tai kenties jopa juristiksi valmistuneita, jotka jaksaisivat vastailla mieltä askarruttaviin kysymyksiin! 

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitonen, millanen yo-tokari sulla on? Haetko siis pääsykoekiintiössä vai pääsykoe+koulumenestys? 60op tuskin saat kasaan ennen kevättä, jotta pääsisit suoraan sisään? 

Itse olen parikymppinen AMK-opiskelija ja haave oikiksesta on jo pari vuotta kolkutellut takaraivossa. Lukiosta valmistuttuani hain oikikseen, mutta motivaatio loppui kuukausi ennen pääsykokeita, joten paikkaa ei auennut. Lähdin vuodeksi ulkomaille ja tänä syksynä aloitin opinnot ammattikorkeakoulussa. Tämä koulu ei kuitenkaan anna minulle tarpeeksi haastetta ja aloin pohtimaan, pitäisikö vielä kerran hakea ja oikeasti panostaa.

Lukutekniikka on tuosta parin vuoden takaisesta huimasti kehittynyt, joten uskoisin että mahdollisuuksia olisi. En vain tiedä vielä, mihin kaupunkiin haen. Turussa oli toissavuonna ja viime vuonna 4 pääsykoekirjaa ja minusta niin monen eri aihealueen sisäistäminen on hankalaa. 3 pääsykoekirjaa olisi optimaalinen, tosin Lapissa ei liene edes niin montaa.

-ap

Vierailija
22/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:36"]Vitonen, millanen yo-tokari sulla on? Haetko siis pääsykoekiintiössä vai pääsykoe+koulumenestys? 60op tuskin saat kasaan ennen kevättä, jotta pääsisit suoraan sisään? 

Itse olen parikymppinen AMK-opiskelija ja haave oikiksesta on jo pari vuotta kolkutellut takaraivossa. Lukiosta valmistuttuani hain oikikseen, mutta motivaatio loppui kuukausi ennen pääsykokeita, joten paikkaa ei auennut. Lähdin vuodeksi ulkomaille ja tänä syksynä aloitin opinnot ammattikorkeakoulussa. Tämä koulu ei kuitenkaan anna minulle tarpeeksi haastetta ja aloin pohtimaan, pitäisikö vielä kerran hakea ja oikeasti panostaa.

Lukutekniikka on tuosta parin vuoden takaisesta huimasti kehittynyt, joten uskoisin että mahdollisuuksia olisi. En vain tiedä vielä, mihin kaupunkiin haen. Turussa oli toissavuonna ja viime vuonna 4 pääsykoekirjaa ja minusta niin monen eri aihealueen sisäistäminen on hankalaa. 3 pääsykoekirjaa olisi optimaalinen, tosin Lapissa ei liene edes niin montaa.

-ap
[/quote]
Ei Joensuun oikikseen pääse suoraan sisään 60 op suoritettuaan, mitä höpiset? :o Eikä oikikseen haeta missään kiintiöissä, se kiintiö mistä pääset sisään määräytyy vasta kokeen jälkeen.. Pysy siellä amkissa vaan..

Vierailija
24/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:36"]Vitonen, millanen yo-tokari sulla on? Haetko siis pääsykoekiintiössä vai pääsykoe+koulumenestys? 60op tuskin saat kasaan ennen kevättä, jotta pääsisit suoraan sisään?  Itse olen parikymppinen AMK-opiskelija ja haave oikiksesta on jo pari vuotta kolkutellut takaraivossa. Lukiosta valmistuttuani hain oikikseen, mutta motivaatio loppui kuukausi ennen pääsykokeita, joten paikkaa ei auennut. Lähdin vuodeksi ulkomaille ja tänä syksynä aloitin opinnot ammattikorkeakoulussa. Tämä koulu ei kuitenkaan anna minulle tarpeeksi haastetta ja aloin pohtimaan, pitäisikö vielä kerran hakea ja oikeasti panostaa. Lukutekniikka on tuosta parin vuoden takaisesta huimasti kehittynyt, joten uskoisin että mahdollisuuksia olisi. En vain tiedä vielä, mihin kaupunkiin haen. Turussa oli toissavuonna ja viime vuonna 4 pääsykoekirjaa ja minusta niin monen eri aihealueen sisäistäminen on hankalaa. 3 pääsykoekirjaa olisi optimaalinen, tosin Lapissa ei liene edes niin montaa.   -ap [/quote] Ei Joensuun oikikseen pääse suoraan sisään 60 op suoritettuaan, mitä höpiset? :o Eikä oikikseen haeta missään kiintiöissä, se kiintiö mistä pääset sisään määräytyy vasta kokeen jälkeen.. Pysy siellä amkissa vaan..

[/quote]

Rauhoitu hyvä nainen. Oikikseen voi hakea "oikotietä" pitkin suoritettuaan 60op avoimessa. Turussa ainakin on oma kiintiönsä (olisiko ollut 2 opiskelijaa/vuosi) avoimen väylän kautta tuleville opiskelijoille. Uskon että sama menetelmä on kaikissa oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Selvitä faktat ennen kuin tulet tänne räyhäämään. -ap

Vierailija
25/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedekunnissa* -ap

Vierailija
26/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa ollut vain 1 kirja ainakin aikaisemmin, mutta sivuja yli 600 vrt. Helsinki, jossa esim. 2013 oli sivuja reilu 450 kun itse pääsin siitä huolimatta että kirjoja 3. Oikis on hyvä valinta, mutta pääsykoe on haastava kaikessa pikkutarkkuudessaan. Pääsin itse tokalla, eka hakukerta kaatui turhaan jännittämiseen pääsykokeessa vaikka tietoa oli päässä runsaasti.

-oik.yo

Vierailija
27/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:36"]Vitonen, millanen yo-tokari sulla on? Haetko siis pääsykoekiintiössä vai pääsykoe+koulumenestys? 60op tuskin saat kasaan ennen kevättä, jotta pääsisit suoraan sisään?  Itse olen parikymppinen AMK-opiskelija ja haave oikiksesta on jo pari vuotta kolkutellut takaraivossa. Lukiosta valmistuttuani hain oikikseen, mutta motivaatio loppui kuukausi ennen pääsykokeita, joten paikkaa ei auennut. Lähdin vuodeksi ulkomaille ja tänä syksynä aloitin opinnot ammattikorkeakoulussa. Tämä koulu ei kuitenkaan anna minulle tarpeeksi haastetta ja aloin pohtimaan, pitäisikö vielä kerran hakea ja oikeasti panostaa. Lukutekniikka on tuosta parin vuoden takaisesta huimasti kehittynyt, joten uskoisin että mahdollisuuksia olisi. En vain tiedä vielä, mihin kaupunkiin haen. Turussa oli toissavuonna ja viime vuonna 4 pääsykoekirjaa ja minusta niin monen eri aihealueen sisäistäminen on hankalaa. 3 pääsykoekirjaa olisi optimaalinen, tosin Lapissa ei liene edes niin montaa.   -ap [/quote] Ei Joensuun oikikseen pääse suoraan sisään 60 op suoritettuaan, mitä höpiset? :o Eikä oikikseen haeta missään kiintiöissä, se kiintiö mistä pääset sisään määräytyy vasta kokeen jälkeen.. Pysy siellä amkissa vaan..

[/quote]

vittu mikä idiootti :D tiedoksi vaan tälle pätijälle että 60op suoritettuaan voi hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän kautta. Ei se varma tapa ole mutta eiköhän aloittaja juuri tätä tarkoittanut.

Vierailija
28/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:58"]

Lapissa ollut vain 1 kirja ainakin aikaisemmin, mutta sivuja yli 600 vrt. Helsinki, jossa esim. 2013 oli sivuja reilu 450 kun itse pääsin siitä huolimatta että kirjoja 3. Oikis on hyvä valinta, mutta pääsykoe on haastava kaikessa pikkutarkkuudessaan. Pääsin itse tokalla, eka hakukerta kaatui turhaan jännittämiseen pääsykokeessa vaikka tietoa oli päässä runsaasti. -oik.yo

[/quote]

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Lisää kokemuksia vaan :)

Vierailija
29/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole tota huijaritietä oikikseen missään! Mutta hallintotieteitä pääsee Joensuuhun ainakin opiskelee kun suorittaa 60op. ! Erikoisjuristitutkinto on Joensuussa semmoinen. T. Htm

Vierailija
30/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:36"]Vitonen, millanen yo-tokari sulla on? Haetko siis pääsykoekiintiössä vai pääsykoe+koulumenestys? 60op tuskin saat kasaan ennen kevättä, jotta pääsisit suoraan sisään? 

-ap
[/quote]

Joensuuhun julkisoikeuteen voi päästä avoimen väylän kautta, eli HTM-tutkinnon opiskelijaksi. OTM-tutkintoa ei kuitenkaan avoimen kautta pääse opiskelemaan vaan pääsykokeen kautta, mitä lähden keväällä koittamaan. Näissä tutkinnoissa ekan vuoden opinnot on kuitenkin samoja mitä nyt opiskelen. Eli en todellakaan kuvitellutkaan pääseväni oikikseen OTM-opiskelijaksi avoimen kautta jos joku sitä luuli :D

Kirjoitin E:n paperit. Jos en ensi keväänäkään pääse sisään niin jatkan avoimen julkisoikeuden opintoja, tavoitteena on saada 60 op kasaan vuoden 2016 alkuun mennessä ja sitä kautta päästä tutkinto-opiskelijaksi.

Vierailija
31/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:36"]Vitonen, millanen yo-tokari sulla on? Haetko siis pääsykoekiintiössä vai pääsykoe+koulumenestys? 60op tuskin saat kasaan ennen kevättä, jotta pääsisit suoraan sisään? 

-ap
[/quote]

Joensuuhun julkisoikeuteen voi päästä avoimen väylän kautta, eli HTM-tutkinnon opiskelijaksi. OTM-tutkintoa ei kuitenkaan avoimen kautta pääse opiskelemaan vaan pääsykokeen kautta, mitä lähden keväällä koittamaan. Näissä tutkinnoissa ekan vuoden opinnot on kuitenkin samoja mitä nyt opiskelen. Eli en todellakaan kuvitellutkaan pääseväni oikikseen OTM-opiskelijaksi avoimen kautta jos joku sitä luuli :D

Kirjoitin E:n paperit. Jos en ensi keväänäkään pääse sisään niin jatkan avoimen julkisoikeuden opintoja, tavoitteena on saada 60 op kasaan vuoden 2016 alkuun mennessä ja sitä kautta päästä tutkinto-opiskelijaksi.
[/quote]

Tämä siis vitosen kirjoittama :)

Vierailija
32/100 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristit nauraa Rovaniemelle ja Joensuulle. 

T OTK

Vierailija
33/100 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kevään 2015 abiturientti ja aijon hakea oikeustieteelliseen Helsinkiin! Mulla ei ole mitään toivoa päästä siinä yhteispistekiintiöstä sillä ruotsista kirjoitin C:n, mutta luetaampa sitten pääsykoekirjat niin kunnolla kuin lukea voi! Valmennuskurssin meinaan myös käydä keväällä :)

Vierailija
34/100 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 08:49"]Itse olen kevään 2015 abiturientti ja aijon hakea oikeustieteelliseen Helsinkiin! Mulla ei ole mitään toivoa päästä siinä yhteispistekiintiöstä sillä ruotsista kirjoitin C:n, mutta luetaampa sitten pääsykoekirjat niin kunnolla kuin lukea voi! Valmennuskurssin meinaan myös käydä keväällä :)
[/quote]

Sama:)

Vierailija
35/100 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa

Minä hain viime keväänä merkonomin papereilla aika ex tempore- meinigillä Turun oikikseen. Otin koko homman sillä asenteella, että mennään katsomaan mitä tapahtuu ja vähän haistelemaan alaa ylipäätänsä. Kirjoja oli se neljä, ja jopa minä tällaisena maallikkona kykenin lukemaan ne kohtuullisessa ajassa läpi, ja sain kasaan ihan hyvät muistiinpanotkin. Teksti oli silti aikamoista kahlaamista paikka paikoin kokemattomuuden takia.

Kuten arvata saattaa, jäi paljon se kuuluisa paksu kirjekuori tulematta. Valintakokeessa tiesin ja tunnistin kysytyt asiat, mutta yksityiskohtainen tieto niistä oli hukassa. Nyt olen entistä motivoituneempi ja valmistautuneempi ensi kevättä ajatellen. Tällä hetkellä opiskelen oikeustieteita avoimessa, ja se fiilis, että tää on mun juttu, vahvistuu vaan. :) Avoin on kyllä ollut suureksi avuksi vastaustekniikka ajatellen, suosittelen.

Vierailija
36/100 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:22"] Minä! 19 v ja kerran hakenut, nyt opiskelen avoimessa oikeustiedettä :) kevään tavoitteena saada tutkinto-opiskelijan paikka. Haen Joensuuhun. [/quote]   jos sä et Joensuun "oikikseen" pääse, unohda koko ala. Ei oo silloin juttus... [/quote] Tiedän pari juristia, jotka haki 3krt ennenkuin pääsivät sisään.

[/quote]

Mitä paskaa sä lässytät? Eihän Joensuun kehari-oikikseen ole voinut edes kolmea kertaa vielä hakea. Viime vuonna koe oli tasoltaan sellainen, että täytyy kärsiä pahasta down-syndroomasta tai jostain muusta älyllisestä kehitysvammaisuudesta jos ei sisään päässyt.

Vierailija
37/100 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:52"]

Mä valmistuin Cambridgestä (Trinity College) kesällä 2013, LLM. Ei pääsykokeita, mutta valintakriteerit oli traumatisoivat, haastatteluja, lukiopapereiden prässäämistä, suosituksia, motivaatiokirjeitä jne. 

Pakko sanoa etten tiennyt että Joensuussa tai Vaasassa voi opiskella oikeustiedettä, luulin että vain Helsingissä ja Turussa. Siinä mielessä huono sivistys vaikka koulut on jo lusittu. :)

Tsemppiä hakuihin ja opiskeluun, perslihaksia se vaatii muttei ole mitenkään mahdotonta, satoja tuhansia opiskelee maailmalla oikiksissa ja pääsevät läpi. Turha stressi pois.

[/quote]

Sitten vaan ETA pakettia. Kannattaisi ihan täällä. 

Vierailija
38/100 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikiksessa on se väärin, että kuka tahansa lukutaitoinen voi sinnikkyydellä läpäistä pääsykokeen oikeilla kysymyksillä. Tosin kyllä aineopintotenteissä hymy voi sitten hyytyä. Esimerkiksi lääkikseen tai polille vaaditaan muutakin pääsykokeessa kuin sääntöjen opiskelua silmät kiinni ulkoa. Nykyään tosin koe taitaa oikiksessakin olla menossa enemmän soveltavaan suuntaan.

Vierailija
39/100 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen kevään 2015 abiturientti ja aijon hakea oikeustieteelliseen Helsinkiin! Mulla ei ole mitään toivoa päästä siinä yhteispistekiintiöstä sillä ruotsista kirjoitin C:n, mutta luetaampa sitten pääsykoekirjat niin kunnolla kuin lukea voi! Valmennuskurssin meinaan myös käydä keväällä :) "

Ei tämmöisella suomen kielen taidolla päästä mihinkään oikikseen. Onko se aion vai aijon? Luetaampa jne.?

Opettele ensin suomen kieli.

Vierailija
40/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Ap täällä kirjoittelee pitkästä aikaa :) En vieläkään ole varma, mihin oikikseen haen. Ajattelin odotella ehkä kirjojen julkaisuun asti ennen kuin teen lopullista päätöstä.. Mites muut?

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä