Oikikseen 2015
Onko kukaan hakemassa ensi keväänä oikikseen? Mihin haet ja oletko aiemmin hakenut? Minkä ikäinen olet? Yleistä keskustelua olisi mukava saada aikaan. Huippua olisi, jos tänne eksyisi nykyisiä oikis-opiskelijoita tai kenties jopa juristiksi valmistuneita, jotka jaksaisivat vastailla mieltä askarruttaviin kysymyksiin!
Kommentit (100)
Mites muilla menee, etenkin rolloon hakijoilla? :) Itse arvon vielä Helsingin ja Rovaniemen välillä, Helsingissä paremmin töitä (yliopistoa pelkästään en osaa sen kummemmin arvostaa, todelliset erot näkee kuitenkin työelämässä, eikä siitä, mistä on valmistunut..), mutta pohjoisessa ystävät, perhe ja omistusasunto. :/ Yo-todistus LLLLEEMMC, ja uskon kovalla työllä pääseväni kumpaan haluan.
Hei!
Minä arvon edelleen haenko tosissaan.. Haen siis Rovaniemelle. Pohjalla oikeustradenomin tutkinto ja pääsykoeaiheet hyvinkin tuttuja. Lukenut olen osan I aiheet ja kerrannut oman opiskeluajan materiaalit.
En vain ole lainkaan varma jaksanko panostaa ja toisaalta vanhan tutun opiskelu tuntuu aika raskaalta, kun ei tule niitä oivalluksia! Jos ymmärrät mitä tarkoitan..
Ja sitten taas opiskelijaelämä ei houkuta, huonon tulotason vuoksi, kun Rovaniemellä ei voi enää työn ohessa opiskella, vaan on pakko olla luennoilla..
Ainoa huono puoli mikä Rovaniemellä on että työtä siellä ei oo. Hgissä opiskelujen ohessa voit jotain työtä saada. Varatuomarin arvon saa Rovaniemen opiskelijakin. Olen ymmärtänyt että erikoistutaan johonkin. Ymmärrän joka on stadista niin toki haluaa opiskella omalla alueella. Vaikeeta on päästä ylipäätän opiskelemaan ko alaa ja eritoten Hkiin.
Joo, ne oivallukset on tosi tärkeitä ja kannustaa eteenpäin kevään aikana! Ilmeisesti tää poolisysteemi pakottaa pari ekaa vuotta olemaan rollossa, mutta sen jälkeen voi jo työskennellä muualla? Itsellä on elämä Oulussa ja uskon, että täältäkin vois löytyä ihan kiinnostavia töitä, eikä tosiaan tarvis myydä asuntoa, johon olen todella tyytyväinen, eikä olla niin kaukana perheestä ja ystävistä. :/ Jos jaksais sen pari vuotta painaa Rovaniemellä pooleja läpi 100 lasissa. :D Soitin siis ihan Lapin yliopistoon, eli ei ole mitään vauvapalstalta kuultua. :) Kauhee mietintä, kun kuitenkin ne tavoitteet on aika korkealla.. Ja alkaa tulla kiirekin, kohta jo muita kuukauden jäljessä jos Rolloon haen. :(
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:23"]
Älä hae. Huono koulutus ja sinne käytännössä katsoen hakee vain ne, jotka eivät pääse lääkikseen, mutta haluavat esittää "fiksua". Itse luulin, että alan työt olisivat mielekkäitä, how wrong was I. Oikeudenkäynnit ovat yhtä farssia ja olen huomannut ettei mitään taitoa vaadita (mennyt ihan hutaisten ja tullut hyvin voitetua juttuja - tuomarissa pakko olla vika, koska ei muuten olisi voitettua niinkään hyvin).
Jos kuitenkin haluat, niin ainoa asia, mitä pääsykokeissa vaaditaan on lukutaitoa. Esim. lääkikseen päästääksesi sun täytyy ymmärtää myös fysikkaa, kemiaa ja matikkaa (eli oikeastikin vaaditaan aivoja). Muuta mitä itse oikiksen opiskelu vaatii on vain kärsivällisyyttä. Mitään lahjoja mihinkään suuntaan ei vaadita tai älykkyyttä. Kadun oikista syvästi.
[/quote] oikkikseen on vaikeeta päästä, vaatii älyä , ei tuurilla
Aika todella jäätävät kirjat tänä vuonna Turun/Joensuun oikikseen. Itse en rupea noita kahlaamaan ja opttelemaan ulkoa. On turha edes yrittää, jos kirjat eivät oikeasti kiinnosta ja niitä lukisi ihan mielellään. Haen mieluummin Helsinkiin. Lappikin vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 18:10"]
Tuo englanniksi oleva on jo aika kohtuutonta. Mitäköhän sillä yritetään saavuttaa? Ajaa kaikki hakijat Helsinkiin?
[/quote]
Uskoisin, että ihan vaan säästää aikaa niiltä, jotka eivät sitä englantia osaa. 99% juristien tai juristiopiskelijoiden työpaikoista kun vaaditaan erinomaista englannin osaamista.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:33"]
Katja Weckström: Internet Commerce and Law (134 s.) Matti Tolvanen: Prosessioikeuden perusteet (166 s.) Mika Viljanen: Baselin pankkisääntelystrategiat (270 s.) Haen sittenkin Helsinkiin. Ei noissa kirjoissa ole mitään järkeä!! Tajuttoman vaikeat!
[/quote]
on tenttimatskuakin englanniksi.
otk
Kuulostaa ikävältä ammatilta. Meillä on vaan yksi elämä ja kuka haluaisi haaskata sen lakipykälien lukemiseen?
Avoimen väylästä vielä, toki sellainen on siis olemassa, mutta sen kautta on äärimmäisen vaikea päästä sisään. Ensinnäkin niiden 60 op:n kasaan raapiminen vie kauan, sen lisäksi ne pitää kaikki suorittaa todella hyvin arvosanoin, ja senkään jälkeen ei voi olla vielä varma, että sisäänpääsy on taattu.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:01"]
porvarit
[/quote]
Apua... :D Eiköhän sinne oikikseen haen ihan niitä duunariperheidenkin lapsia, itseni mukaan lukien.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:09"]
Kuulostaa ikävältä ammatilta. Meillä on vaan yksi elämä ja kuka haluaisi haaskata sen lakipykälien lukemiseen?
[/quote]
Ainakin juristin työ on paljon paljon muutakin kuin lakipykälien lukemista. :)
Onko oikisten välillä eroja opiskelun sujuvuudessa, joustavuudessa yms. jutuissa?
Katja Weckström: Internet Commerce and Law (134 s.)
Matti Tolvanen: Prosessioikeuden perusteet (166 s.)
Mika Viljanen: Baselin pankkisääntelystrategiat (270 s.)
Haen sittenkin Helsinkiin. Ei noissa kirjoissa ole mitään järkeä!! Tajuttoman vaikeat!
Johan tuo Turku myrkyn lykkäsi. En vielä tilannut kirjoja ja nyt mietin, että tilaankokaan...
Tuo englanniksi oleva on jo aika kohtuutonta. Mitäköhän sillä yritetään saavuttaa? Ajaa kaikki hakijat Helsinkiin?
Ja tänä vuonnako pystyi hakemaan sekä Turkuun että Joensuuhun samalla kokeella. Varmasti lukaisin sellaisen tiedon jostain...
Tajuutko että se ei oo mikään oikotie XDD ihme juntti se vaatii et ne on suoritettu tyyliin 4 keskiarvol ja jo läpipääsy oikiksen tenteistä on todella haastavaa iha sisäänpääseellekin. Eli avoimen väylä EI OLE OIKOTIE
Up