Oikikseen 2015
Onko kukaan hakemassa ensi keväänä oikikseen? Mihin haet ja oletko aiemmin hakenut? Minkä ikäinen olet? Yleistä keskustelua olisi mukava saada aikaan. Huippua olisi, jos tänne eksyisi nykyisiä oikis-opiskelijoita tai kenties jopa juristiksi valmistuneita, jotka jaksaisivat vastailla mieltä askarruttaviin kysymyksiin!
Kommentit (100)
Ei hakijan tarvitse sitä tietää, missä kiintiössä pääsee sisään, vaan kaikkien pisteet lasketaan molempiin ja sitten yliopisto katsoo riittääkö pisteet jompaan kumpaan kiintiöön.
En ole seurannut kaikkia aloja, enkä oikista, mutta mulla oli E:n paperit ja silti pääsin yliopistoon sisään siinä valintakoekiintiössä. Käytännössä siis niillä jotka otettiin sisään yhteispistekiintiössä, oli kaikilla ällän paperit. Mutta sitä ei tarvitse siis etukäteen ajatella, kun yliopisto hoitaa sen pistelaskun, että kumpi kiintiö on hakijalle edullisempi.
Oikikseen ei taida olla avoimen väylää? Tai jos on niin se lienee käytännössä mahdoton, koska ainakaan Helsingissä ei avoimessa ole juuri mitään oikiksen opintoja. Noin muutenkin olen saanut sen käsityksen että avoimen kautta on todella vaikea päästä sisään.
Olen puhelimella ja jostain syystä en saa nyt linkitettyä tähän sitä mitä haluan. Turun oikeustieteellisen nettisivuilla lukee ainakin, että max 2 opiskelijaa voidaan ottaa tutkinto-opiskelijoiksi avoimen väylän kautta. :o
Tiedän ettei hakijan itse tarvitse tietää kummassa kiintiössä hakee, mutta lähinnä meinasin sitä että jos henkilöllä on vaikka B:n paperit niin eiköhän hän itsekin tiedä, että on mukana pelkässä valintakoekiintiössä. :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:18"]
Oikikseen ei taida olla avoimen väylää? Tai jos on niin se lienee käytännössä mahdoton, koska ainakaan Helsingissä ei avoimessa ole juuri mitään oikiksen opintoja. Noin muutenkin olen saanut sen käsityksen että avoimen kautta on todella vaikea päästä sisään.
[/quote]
Kyllä ainakin Helsingin avoimessa yliopistossa on avoimen väylä, sitä kautta valitaan joka vuosi viisi opiskelijaa tiedekuntaan. Yksi tuttuni tuli valituksi viime vuonna sinne ja oli suorittanut tarvittavat 60op muutaman vuoden aikana. En tiedä lasketaanko mukaan esim jotain kielten yms opintoja? Muistaakseni suoritti kyllä ihan vaan niitä perus "oikiskursseja" ja sai niistä juuri tuon 60noppaa kasaan. Keskiarvo hänellä oli melkein tasan 5 että ihan hulluna kyllä panosti, alle 3,75 keskiarvolla ei edes voi tulla valituksi avoimen väylän kautta vaikka rajaa ylittäviä ei olisikaan tuota viittä kappaletta.
Heips. Minä haen ja abiturientti tällä hetkellä olen. Ainoastaan historian olen kirjoittanut ja siitä sain eximian, muista tuloksista ei vielä tietoa, mutta mikäli yhtään on kurssimenestykseen luottamista, pitäisi arvosanojen keikkua siinä m-l välillä eli elättelen toivoja, että tulokset riittäisivät yhteispistekiintiöön. Toki useita laudatureita pitäisi saavuttaa, mutta uskoisin sen olevan mahdollista ahkeralla lukemisella. :)
Haen Helsingin oikeustieteellisen Vaasan yksikön toimipisteeseen, koska tykkään Vaasasta kaupunkina, enkä halua lähteä kotiseudulta toiselle puolelle maata opiskelemaan. Vaasan toimipiste on myös kuulema oikein mainio paikka opiskella, vaikka ei niin tunnettu oikeustieteellinen olekaan.
Ja ja. Enpä minä muuta keksi. Jään seuraamaan!
Neljättä vuotta Stadin oikiksessa, kolmannella hakukerralla pääsin. Sitkeyttä ja älyttömästi työtä se vaati, mutta ai että sitä tunnetta kun vihdoin sai haluamansa opiskelupaikan! Tosin lukemiset ei siihen lopu vaan jatkuvat tiedekunnassa opiskelun myötä. Helsingin koe ehdottomasti eniten soveltamista vaativa, esimerkiksi tämän vuoden pääsykokeessa ei pelkällä ulkoaopettelulla todellakaan pärjännyt. Kolme kirjaa oli mulle just sopivasti. Rovaniemenhän yksi pääsykoekirja kuitenkin koostuu useammasta oikeudenalasta, ne on vaan ympätty samoihin kansiin että sinänsä siinäkään ei ainoastaan yhdestä "aiheesta" ole kyse.
Paljon tsemppiä kaikille oikikseen hakeville! Kyllä sinne sisulla ja kovalla työllä pääsee, ei ehkä heti ensimmäisellä kerralla, mutta joskus kuitenkin! :-)
Helsinkiin kaikista vaikeinta päästä, oli mikä ala tahansa yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:36"]Vitonen, millanen yo-tokari sulla on? Haetko siis pääsykoekiintiössä vai pääsykoe+koulumenestys? 60op tuskin saat kasaan ennen kevättä, jotta pääsisit suoraan sisään? Itse olen parikymppinen AMK-opiskelija ja haave oikiksesta on jo pari vuotta kolkutellut takaraivossa. Lukiosta valmistuttuani hain oikikseen, mutta motivaatio loppui kuukausi ennen pääsykokeita, joten paikkaa ei auennut. Lähdin vuodeksi ulkomaille ja tänä syksynä aloitin opinnot ammattikorkeakoulussa. Tämä koulu ei kuitenkaan anna minulle tarpeeksi haastetta ja aloin pohtimaan, pitäisikö vielä kerran hakea ja oikeasti panostaa. Lukutekniikka on tuosta parin vuoden takaisesta huimasti kehittynyt, joten uskoisin että mahdollisuuksia olisi. En vain tiedä vielä, mihin kaupunkiin haen. Turussa oli toissavuonna ja viime vuonna 4 pääsykoekirjaa ja minusta niin monen eri aihealueen sisäistäminen on hankalaa. 3 pääsykoekirjaa olisi optimaalinen, tosin Lapissa ei liene edes niin montaa. -ap [/quote] Ei Joensuun oikikseen pääse suoraan sisään 60 op suoritettuaan, mitä höpiset? :o Eikä oikikseen haeta missään kiintiöissä, se kiintiö mistä pääset sisään määräytyy vasta kokeen jälkeen.. Pysy siellä amkissa vaan..
[/quote]
Rauhoitu hyvä nainen. Oikikseen voi hakea "oikotietä" pitkin suoritettuaan 60op avoimessa. Turussa ainakin on oma kiintiönsä (olisiko ollut 2 opiskelijaa/vuosi) avoimen väylän kautta tuleville opiskelijoille. Uskon että sama menetelmä on kaikissa oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Selvitä faktat ennen kuin tulet tänne räyhäämään. -ap
[/quote]
Uskot, että näin on? Selvitäpä kuule itse faktat ensin. Tai teenpä sen puolestasi kun et näytä siihen kykenevän:
"Itä-Suomen yliopistoon oikeustieteelliselle alalle valitaan 70 hakijaa (vuonna 2015) suorittamaan sekä alempaa (ON) että ylempää korkeakoulututkintoa (OTM). Kaikki hakijat osallistuvat valintakokeeseen, jonka perusteella valitaan sekä yhteispistemäärällä että pelkällä valintakokeella"
-uef.fi
Siinä sulle. Ei siis ole avointa väylää Joensuun OIKIKSEEN, ja tarkoitan siis nimenomaan oikista, en HTM-tutkintoa.
Heitetäkään kukaan tuosta Vaasan yksiköstä että tapahtuuko sielä opiskelu suomeks vai ruotsiksi? Sinnehän valitaan tietty määrä ruotsinkielisiä ja tietty määrä suomenkielisiä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:53"]
Heitetäkään kukaan tuosta Vaasan yksiköstä että tapahtuuko sielä opiskelu suomeks vai ruotsiksi? Sinnehän valitaan tietty määrä ruotsinkielisiä ja tietty määrä suomenkielisiä.
[/quote]
Totta kai opiskelu tapahtuu myös molemmilla kielillä, eli sillä kielellä millä on valittu. Vai luuletko että joku, joka on valittu suomenkielisten kiintiössä, joutuisi opiskelemaan ruotsiksi? Tai päinvastoin?
Itseasiassa Vaasassa opiskelu tapahtuu fifty-fifty suomeksi ja ruotsiksi, koska ryhmäkoot ovat niin pieniä eli ei ole mahdollista kaikkia kursseja järjestää opiskelijoiden omalla äidinkielellä. Välillä siis ruotsia äidinkielenään puhuvat ovat suomenkielisillä luennoilla ja suomea puhuvat ruotsiksi pidettävillä luennoilla. Luentokuulostelut saa tehdä suomeksi kuitenkin myös ruotsinkielisistä kursseista, kuten myös tentit ja kaikki materiaali on saatavissa omalla äidinkielellä. Tämä tieto on ihan Vaasan oikeustieteellisessä opiskelevilta varmistettu. :)
Niin ja edelliseen vielä lisäisin. Mulle Vaasan oikeustieteellisen opiskelija vastasi myös, ettei kannata turhaan pelätä sitä ruotsia, sillä nopeasti sitä oppii ymmärtämään ja moni muukin suomenkielisten kiintiössä hyväksytty opiskelija on ensialkuun ihan hukassa ruotsinkielisillä luennoilla. Luennoitsijoille saa esittää kysymyksiä suomeksi ja he kyllä vastaavat, eli mistään väkipakon kielikylvystä ei ole kysymys.
En ole ap, mutta kyllä Turun oikikseen näköjään pääsee avoimen väylän kautta:
.
http://www.utu.fi/fi/yksikot/avoin/opiskelu-avoimessa/tavoitteena-tutkinto/avoimen-yliopiston-vayla/oikeustieteellinen-tiedekunta/Sivut/home.aspx
.
https://www.utu.fi/fi/yksikot/avoin/opiskelu-avoimessa/Documents/Opiskelijatarina_Liisa.pdf
.
Hassua, että muutamat kirjoittajat kävivät tästä raivoamaan ap:lle, kun asia on ihan helposti tarkistettavissa netistä... Ette taida olla mitään järin hyviä lakimiehiä ;)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:44"]
Helsinkiin kaikista vaikeinta päästä, oli mikä ala tahansa yliopistossa.
[/quote]
No ei todellakaan ole.
Myös Helsingin oikikseen voi päästä avoimen väylän kautta:
.
http://www.helsinki.fi/oikeustiede/opiskelijaksi/avoin_vayla.htm
Taidat olla väärällä palstalla, ap.
Vaikka toivon, että saisit asiallisia vastauksia tähänkin, koska sulla on hyvä tavoite. Mutta mä en ole juristi, joten en voi vastata.
Minä! 19 v ja kerran hakenut, nyt opiskelen avoimessa oikeustiedettä :) kevään tavoitteena saada tutkinto-opiskelijan paikka. Haen Joensuuhun.
Minä hain ja pääsin Hkiin 2005. Koe meni sen verran hyvin, ettei yo-arvosanoista ollut mitään iloa. Sehän vähän jurppi, kun niihin karkeloihinkin oli ihan kunnolla satsannut. :) en voi puhua kuin Hgin puolesta, mutta semmoinen huomio, että useimmat työpaikat on täällä ja opiskelujen ohella työskentely on jatkon kannalta erittäin suotavaa. Olen siis valmistunut jo muutamia vuosia sitten.