Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valvira varoittaa lähihoitajaopiskelijoista: päihde- ja mielenterveyspotilaita

Vierailija
10.11.2014 |

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/valvira-varoittaa-lahihoitajaksi-opiskelevissa-paihde-ja-mielenterveyspotilaita/4518936

No nyt se on julkista. Silloin, kun itse aloin opiskelemaan, oli pääsykokeissa psukologin haastattelu, ryhmäkeskustelu, matemaattinen koe ja essee. Läheskään kaikki halukkaat ei päässyt edes opiskelemaan.

Harmittaa, että lähihoitajien maine on vuosien saatossa pilattu. Melkein hävettää myöntää olevansa lähihoitaja.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
62/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]Kyllä mä olen ihmetellyt, että toisilla koulu kestää pari vuotta. Koulua käydään arkipäivisin.. Sitten toiset saa vastaavat paperit iltakoulusta kurssimuotoisena. Miten nämä voivat olla samalla tasolla valmistuessaan?
[/quote]

Ei voikaan. Koulutuksessa on todella suuria eroja. Joku kouluttautuu oppisopimuksella jossain vanhainkodissa ja saa harvakseltaan lähiopetusta, kun jotkut lähihoitajat opiskelevat päiväopetuksena kolmevuotta, johon kuuluu viikkojen työharjoittelut.
Näillä työpaikkaoppijoilla on jollain todella surkeat teoriatiedot.
[/quote]

Miksi yrität päteä asialla josta et tiedä mitään? Itse opiskelen sairaalassa oppisopimuksella lähihoitajaksi, ja voin vannoa että minulla on paremmat teoria ja käytännön tiedot kuin päiväopiskelijoilla. Ja me käymme koulussa samat asiat ja samat tentit. 2,5 vuotta töissä akuuttiosastolla opettaa takuulla enemmän kuin 2,5 vuotta koulun penkillä. Pääsen valmistumisen jälkeen muuallekin töihin kuin vain vanhainkotiin tai kotihoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]

Opiskelen itse lähihoitajaksi (alla 2 muun alan tutkintoa, eli olen alanvaihtaja). Olen jo reilusti yli kolmenkymmenen, ja vaikka panostan kouluun täysillä se vaatii silti jonkin verran työtä. Minun on todella vaikea uskoa, että joku pahasti mielenterveys- tai päihdeongelmainen läpäisisi koulun. Aliarvostettu koulutus mielestäni, ja nämä uutiset eivät ainakaan arvostusta lisää.

[/quote]

Aliarvostettu? Käsittämättömän helppo koulu. Pikkusiskoni luki lähihoitajaksi muutama vuosi sitten ja ne harjoitustehtävät, kotitehtävät, laskut jne. Käsittämättömän helppoa. Peruskoulukamaa. Voin sanoa, että tein hänelle joitain tehtäviä käymättä yhtään tuntia vain lukemalla tehtävänannon ja rustaamalla sen. Aika meni tunti tai kaksi, kun nää opiskelijat duunasi niitä tehtäviä päivätolkulla. Ja mulla siis ei ole mitään koulutusta terveydenhuoltoalalle, joten en tiennyt niistä mitään valmiiksi. Sai kaikista mun tekeleistä 3/3.
[/quote]
Jos ne oli niin helppoja, miksei siskosi tehnyt niitä itse?
[/quote]

Ehkä lähäriopiskelijat eivät ole keskimäärin niitä penaalin terävimpiä kyniä...

Vierailija
64/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä aihetta sivuava tapahtuma; mielenterveysongelmaista (masennus, paniikkihäiriö, itsetuhoisuus alkoholipäissään) ja alkoholiin (ja lääkkeisiin aina silloin tällöin) menevää nuorta miestä kannustettiin työkkärissä hakemaan lähihoitajakoulutukseen! Perusteluina töiden riittävyys, miessukupuoli myös etuna (!). Työskentelen itsekin terveysalalla, ja olin kyllä suoraan sanottuna järkyttynyt suunitelmasta.. Onneksi mieskin tajusi soveltumattomuutensa alalle "orientoivalla kurssilla" tms., jonka jätti lopulta kesken. Huh.

Vierailija
65/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:38"]Kunnolla tehtyjä näyttösuunnitelmia ei tehdä parissa tunnissa. Ope on ollut tosi ammattitaidoton, jos on sellaisia hyväksynyt.
[/quote] ei tehdäkään. Ilolla olen seurannut opiskelijoita, jotka ovat todella nähneet vaivaa ja tuotokset ovat yli 20 sivua täyttä perusteltua asiaa.

Vierailija
66/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:10"]

Harmittaa, että lähihoitajien maine on vuosien saatossa pilattu. Melkein hävettää myöntää olevansa lähihoitaja.

[/quote]

Ymmärrän hyvin häpeän tunteen.

Vierailija
67/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:10"]

[/quote]

Ymmärrän hyvin häpeän tunteen.

[/quote]

Uskon että aika moni näistäkin AV-luuskista jotka valittavat kun sossu vei lapset keskellä yötä on todellisuudessa lähihoitaja. Häiriintynyt ja alkoholisoitunut YH-mamma.

Vierailija
68/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
69/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian helposti pääsee koulutukseen. Opiskeluaikanani todistin monta opiskelijaa, joilla ongelmia päihteiden kanssa, kaikesta huolimatta läpäisivät tutkinnon.

Vierailija
70/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]Kyllä mä olen ihmetellyt, että toisilla koulu kestää pari vuotta. Koulua käydään arkipäivisin.. Sitten toiset saa vastaavat paperit iltakoulusta kurssimuotoisena. Miten nämä voivat olla samalla tasolla valmistuessaan?
[/quote]

Ei voikaan. Koulutuksessa on todella suuria eroja. Joku kouluttautuu oppisopimuksella jossain vanhainkodissa ja saa harvakseltaan lähiopetusta, kun jotkut lähihoitajat opiskelevat päiväopetuksena kolmevuotta, johon kuuluu viikkojen työharjoittelut.
[/quote]

Miksi yrität päteä asialla josta et tiedä mitään? Itse opiskelen sairaalassa oppisopimuksella lähihoitajaksi, ja voin vannoa että minulla on paremmat teoria ja käytännön tiedot kuin päiväopiskelijoilla. Ja me käymme koulussa samat asiat ja samat tentit. 2,5 vuotta töissä akuuttiosastolla opettaa takuulla enemmän kuin 2,5 vuotta koulun penkillä. Pääsen valmistumisen jälkeen muuallekin töihin kuin vain vanhainkotiin tai kotihoitoon.
[/quote]

Harvaan sairaalaan edes otetaan lähihoitajia oppisopimuksella, ettekä todellakaan saa samoja tietotaitoja, kuin päiväkoululaiset. Fakta.

Vierailija
71/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla odotan aikaa, jolloin olen vanha ja kyseisten hoitajien armoilla. Toivottavasti kuolema korjaa ennen sitä.

Vierailija
72/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
73/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se koulussa istuminen oli työuran kevyintä aikaa, sen myönnän. Harvat tätä alaa kauan jaksavat, pitkä saa olla pinna ja terveys rautainen.

Vierailija
74/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on myös lääkäreissä ja sairaanhoitajissa mielenterveys- ja päihdeongelmaisia. Mielenterveysongelmainen voi pystyä hoitamaan työnsä jopa paremmin kuin sellainen kenellä ei ole ongelmia, jos mielenterveyden häiriö on hyvässä hoitotasapainossa. Omista kokemuksista voi olla hyötyä terveysalan työssä, esimerkiksi osaa antaa potilaalle hyviä neuvoja miten selvitä.

Työvoimatoimiston tulisi kyllä selvittää onko asiakas alalle soveltuva (esim. psykologilla käynti) ennen kuin hyväksyy asiakkaan lähihoitajakoulutukseen.

Hoitajien/lääkäreiden päihdeongelmia voisi tarkastella myös siltä kannalta, että onko esim. työvoimapulalla (työvuoroissa vähemmän työntekijöitä kuin pitäisi) ja tuplavuoroilla (kaksi työvuoroa putkeen) vaikutusta päihdeongelmien syntyyn? Mikä ajaa työntekijän päihteiden käyttöön?

Tällaiset uutiset tosiaan leimaavat koko lähihoitajien ammattikunnan, suurin osa hoitajista ei ole päihdeongelmaisia. 

Lähihoitajien työtä pitäisi arvostaa enemmän; he pesevät ja hoitavat sinut, kun et sairastuttuasi tai onnettomuuden sattuessa itse siihen pysty.

Terveisin hoitaja

Vierailija
75/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspotilaiden lisääntyminen saattaa johtua ihan siitäkin, että nykyään diagnosoidaan enemmän mielenterveysongelmia, koska nuorempi sukupolvi kehtaa hakea niihin enemmän apuakin. Veikkaan siis, että trendi saattaa olla sama monilla aloilla. Ja eihän ne mielenterveysongelmat ole monillakaan lopullisia, jos niihin hakee apua. Sen sijaan pahimpia pommeja lienevät ne, jotka eivät hae apua ja eivät osaa oikeastaan tiedostaakaan omia mielenterveydellisiä ongelmia, niin että niistä voisivat joskus selvitäkin. En ajattele itse, että esimerkiksi masennus olisi automaattinen este opiskella terveydenhuoltoalaa, jos siihen saa apua ja itsekin on tietoinen että tarvitsee esimerkiksi terapiaa. Toki kaikille ei todellakaan sovi lähihoitajaksi opiskelu. Toisaalta tuossa ilmeisesti on kyse jo todella vakavista ongelmista, kun ammattioikeus on viety.

Sen sijaan nuo päihdeongelmaisten lisääntymiset kuulostavat minusta todella huolestuttavalta. Veikkaan että syy siihen on liiallinen ohjaus opiskelemaan lähihoitajaksi kun ei ole muualle kouluun päässyt. Toisekseen voi olla myös, että nimenomaan mielenterveys- ja päihdeongelmaisilla on sellaisia henkisiä ongelmia, että haluavat sellaiselle alalle missä voisivat kokea olevansa avuksi muille. Siis kun oma elämä menee päin peetä, niin halutaan kokea olevansa jonkun auttaja, että elämällä olisi jotain tarkoitusta. Jos tuosta nyt joku mitään tajusi :D

Tuli mieleen muuten, että kaverini sisko, joka käyttää suhteellisen runsaasti päihteitä ja omaa muitakin ongelmia, haaveilee juurikin lähihoitajan ammatista. On hakenut jo tietääkseni kaksi kertaa, mutta ei ole sinne päässyt. Ja aikoo hakea niin kauan kuin pääsee. Veikkaan että pääseekin jossain vaiheessa, sillä väyliä on niin monia (ehkä liiankin monia?) ja pääsyprosentti on hakijaystävällinen. 

Vierailija
76/91 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]Kyllä mä olen ihmetellyt, että toisilla koulu kestää pari vuotta. Koulua käydään arkipäivisin.. Sitten toiset saa vastaavat paperit iltakoulusta kurssimuotoisena. Miten nämä voivat olla samalla tasolla valmistuessaan?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Harvaan sairaalaan edes otetaan lähihoitajia oppisopimuksella, ettekä todellakaan saa samoja tietotaitoja, kuin päiväkoululaiset. Fakta.
[/quote]

Kyllä Helsingissä ainakin otetaan, sen voit kuule tarkistaa oppisopimustoimistostakin. Ja käymme samassa koulussa kuin päiväopiskelijat ja samat opettajat opettavat meitä. Jo laki sanoo että samat teoriat on kaikkien käytävä. Koulu kestää yhtä kauan.
Mutta mitä sitä jankkaamaan noin tyhmän ihmisen kanssa :)

Vierailija
77/91 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:23"]

Miehelleni joka on 52 v. Juurikin tarjottiin opiskelu mahdollisuutta lähihoitajaksi. Työkkärin täti sanoi, että töitä ainakin on ! Muuten ihan hyvä mutta mieheni on toiminut autoinsinöörinä ikänsä. Huolestuttaa kun kaikkia kehotetaan ryhtymään lähihoitajiksi. Olen itse lähihoitaja alunperin sitten luin sairaanhoitajaksi/terveydenhoitajaksi. Mieheni ei edes kestä veren näkemistä ja sitten vaan lähihoitajaksi.

[/quote]Toivottavasti miehes ei ottanu tarjousta vastaan! nopea googletus autoinsinööreistä ja heistä on mukamas pula http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/463531/Opiskelijat+kaapataan+jo+koulunpenkilta

Vierailija
78/91 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]Kyllä mä olen ihmetellyt, että toisilla koulu kestää pari vuotta. Koulua käydään arkipäivisin.. Sitten toiset saa vastaavat paperit iltakoulusta kurssimuotoisena. Miten nämä voivat olla samalla tasolla valmistuessaan?
[/quote]

Ei olekaan. Esim. Työssäoppijat eivät ole vanhainkodissa työskenneltyään lähelläkään samaa osaamista, kuin esim. Kolmivuotisen päiväkoulun käyneet. Ihan turha edes väittää muuta, on nähty työpaikalla.

Vierailija
79/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Työkkärin vika. Siellä tiedetään, että lähihoitajiille töitä riittää, joten kaikki sopimattomat juopot ja narkkarit pakotetaan lähihoitajaksi opiskelemaan.

Menee meidän kunnon hoitsujen maine kun väkisin yritetään hiveä määrä hoitsuja kouluttaa ja pelkistä työllisyyssyistä. Ei tämä ammatti ihan kaikille sovi."

..

Vierailija
80/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2014 vuodelta on enimmäkseen tämän ketjun kirjoitukset...