Valvira varoittaa lähihoitajaopiskelijoista: päihde- ja mielenterveyspotilaita
No nyt se on julkista. Silloin, kun itse aloin opiskelemaan, oli pääsykokeissa psukologin haastattelu, ryhmäkeskustelu, matemaattinen koe ja essee. Läheskään kaikki halukkaat ei päässyt edes opiskelemaan.
Harmittaa, että lähihoitajien maine on vuosien saatossa pilattu. Melkein hävettää myöntää olevansa lähihoitaja.
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]Kyllä mä olen ihmetellyt, että toisilla koulu kestää pari vuotta. Koulua käydään arkipäivisin.. Sitten toiset saa vastaavat paperit iltakoulusta kurssimuotoisena. Miten nämä voivat olla samalla tasolla valmistuessaan?
[/quote]
Ei voikaan. Koulutuksessa on todella suuria eroja. Joku kouluttautuu oppisopimuksella jossain vanhainkodissa ja saa harvakseltaan lähiopetusta, kun jotkut lähihoitajat opiskelevat päiväopetuksena kolmevuotta, johon kuuluu viikkojen työharjoittelut.
Näillä työpaikkaoppijoilla on jollain todella surkeat teoriatiedot.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:19"]
Työkkärin vika. Siellä tiedetään, että lähihoitajiille töitä riittää, joten kaikki sopimattomat juopot ja narkkarit pakotetaan lähihoitajaksi opiskelemaan.
Menee meidän kunnon hoitsujen maine kun väkisin yritetään hiveä määrä hoitsuja kouluttaa ja pelkistä työllisyyssyistä. Ei tämä ammatti ihan kaikille sovi.
[/quote]
Lähihoitajaksi voi työkkärin kurssille hakea 200 innokasta, joista 150 voidaan skipata sivuun siksi, että heillä on ongelmia. 50 pääsee pääsykokeisiin ja 16 otetaan opiskelemaan, heistä noin 6 lopettaa ekan vuoden aikana.
Kylää voi hakea opiskelemaan, mutta pääseminen on hankalampaa. Eniten narkkareita on nuorisopuolella.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:19"]
Montakohan narkkia, alkkista ja mielenterveysongelmallista on vuosien varrella tullut nähtyä, eikä pelkästään lähihoitajissa, kyllä niitä alalla riittää.
[/quote]
Ja tähän päälle varkaat. Lähihoitajat varastavat ikäihmisten korut, rahat ja jopa astiat/taulut ja muut sisustusesineet. Välillä tuntuu et kaikki kelpaa. =(
Moni ihminen, jolla on selvittämättömiä ongelmia kuvittelee omakseen alan, jossa auttaa toisia. Olen liian usein työssäni nähnyt, kuinka omilla kokemuksilla kuormitetaan asiakasta. Valintakokeet eivät selvästikään toimi.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]
Opiskelen itse lähihoitajaksi (alla 2 muun alan tutkintoa, eli olen alanvaihtaja). Olen jo reilusti yli kolmenkymmenen, ja vaikka panostan kouluun täysillä se vaatii silti jonkin verran työtä. Minun on todella vaikea uskoa, että joku pahasti mielenterveys- tai päihdeongelmainen läpäisisi koulun. Aliarvostettu koulutus mielestäni, ja nämä uutiset eivät ainakaan arvostusta lisää.
[/quote]
Aliarvostettu? Käsittämättömän helppo koulu. Pikkusiskoni luki lähihoitajaksi muutama vuosi sitten ja ne harjoitustehtävät, kotitehtävät, laskut jne. Käsittämättömän helppoa. Peruskoulukamaa. Voin sanoa, että tein hänelle joitain tehtäviä käymättä yhtään tuntia vain lukemalla tehtävänannon ja rustaamalla sen. Aika meni tunti tai kaksi, kun nää opiskelijat duunasi niitä tehtäviä päivätolkulla. Ja mulla siis ei ole mitään koulutusta terveydenhuoltoalalle, joten en tiennyt niistä mitään valmiiksi. Sai kaikista mun tekeleistä 3/3.
[/quote]
Jos ne oli niin helppoja, miksei siskosi tehnyt niitä itse?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]
Opiskelen itse lähihoitajaksi (alla 2 muun alan tutkintoa, eli olen alanvaihtaja). Olen jo reilusti yli kolmenkymmenen, ja vaikka panostan kouluun täysillä se vaatii silti jonkin verran työtä. Minun on todella vaikea uskoa, että joku pahasti mielenterveys- tai päihdeongelmainen läpäisisi koulun. Aliarvostettu koulutus mielestäni, ja nämä uutiset eivät ainakaan arvostusta lisää.
[/quote]
Aliarvostettu? Käsittämättömän helppo koulu. Pikkusiskoni luki lähihoitajaksi muutama vuosi sitten ja ne harjoitustehtävät, kotitehtävät, laskut jne. Käsittämättömän helppoa. Peruskoulukamaa. Voin sanoa, että tein hänelle joitain tehtäviä käymättä yhtään tuntia vain lukemalla tehtävänannon ja rustaamalla sen. Aika meni tunti tai kaksi, kun nää opiskelijat duunasi niitä tehtäviä päivätolkulla. Ja mulla siis ei ole mitään koulutusta terveydenhuoltoalalle, joten en tiennyt niistä mitään valmiiksi. Sai kaikista mun tekeleistä 3/3.
[/quote]
Kerro nyt vielä et miksi sinä niitä tehtäviä teit? Vaihtoehtoja on kaksi. Sinä et tehnyt yhtäkään tehtävää tai siskosi on päässyt kouluun alunperinkin ns. sovelletulla haulla joka tarkoittaa sitä et hänellä on oppimisvaikeuksia, kehitysvammaa tms. ja sinä normaalina hämmästyit niiden helppoutta. Vaihtoehto kolme; Sinulla ei ole edes siskoa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:16"]Hirveää ihmisten luokittelua. Kaikilla on oikeus opiskella itselleen ammatti. Pahasti sairaat karsiutuvat koulutusesta pois ajoissa muutenkin.
[/quote]
Tuo ei ole totta. Tunnen tyypin, joka on sekoillut mielenterveytensä kanssa jo vuosia, yrittänyt enemmän kuin kerran tappaa itsensä, perheensä on sossun asiakkaita ja edelleen käyttää lääkkeitä. Ja nytpä hän opiskelee lähihoitajaksi. En haluaisi hänen hoitavan minua.
Kunnolla tehtyjä näyttösuunnitelmia ei tehdä parissa tunnissa. Ope on ollut tosi ammattitaidoton, jos on sellaisia hyväksynyt.
Huomaatteko, että lääkäreitä on MONIN verroin vähemmän kuin sairaanhoitajia, mutta lääkäreiltä on rajattu ja viety oikeuksia toimia kaksi kertaa enemmän kuin sairaanhoitajilta. Sairaanhoitajat ovat siis oikeita enkeleitä.
Hirveän surullista, että tuo ongelmainen 25% pilaa lähihoitajien maineen.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:23"]
Minua hämmästytti enemmän tuo lääkärien määrä, joilta on poistettu tai rajoitettu oikeuksia toimia lääkärinä. Onko siis edelleenkin lääkärille liian helppoa kirjoittaaitselleen resepti, vai toimiiko hyvä veli -järjestelmä tässäkin.
[/quote]Lääkäri voi kirjoittaa itselleen reseptin. Minä itse lääkärinä sorruin tätä kautta lääkeriippuvuuuteen, josta olin vieroituksessa psykiatrian suljetulla osastolla. Ammatinharjoittamisoikeuksiani on edelleen ( 10 v jälkeen) rajoitettu, nimenomaan tuossa reseptien kirjoittamisessa.
Oli kyllä suuri ero lähihoitaja ja sairaanhoitaja koulutuksissa. Ensin kolme vuotta lähihoitajaksi ja sitten neljä vuotta sh ja th:n tutkintoihin. Seitsemän vuotta koulussa ja palkka todella huono, moniin muihin ammatteihin verrattuna.
Päihdeongelmaiset terveydenhuollossa ovat verrattain pieni ongelma. Meillä on noin 250 000 ihmistä töissä terveydenhuollossa ja heistä noin 300:lla on todettu päihdeongelma Valviran mukaan?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:43"]
Huomaatteko, että lääkäreitä on MONIN verroin vähemmän kuin sairaanhoitajia, mutta lääkäreiltä on rajattu ja viety oikeuksia toimia kaksi kertaa enemmän kuin sairaanhoitajilta. Sairaanhoitajat ovat siis oikeita enkeleitä.
[/quote]
Lääkäreiltä oikeudet lähtevät tyypillisesti holtittoman lääkkeiden määräilyn vuoksi. Tietyt lääkärit keräävät kaikki narkit ja lääkkeenvonkaajat asiakkaikseen, ja lopulta Valvira joutuu rajoittamaan oikeuksia. Lääkäreillä on myös päihdeongelmia. Lääkäreiden oikeudet ovat elinikäiset eli oikeutensa harjoittaa ammattia voi menettää vaikkapa 100-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:25"]Helppo on päästä myös opiskelemaan sairaanhoitajaksi/terkaksi/kätilöksi. Raksi ruutuun valintakoe ainakin eräässä puljussa ja joku ryhmäkeskustelu aiheesta X. Jos sinne asti pääsee niin sisälle ei ole vaikea päästä.
[/quote]
Hakijoita useita satoja, muutama kymmenen otetaan.
Helppoa?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:23"]
Minua hämmästytti enemmän tuo lääkärien määrä, joilta on poistettu tai rajoitettu oikeuksia toimia lääkärinä. Onko siis edelleenkin lääkärille liian helppoa kirjoittaaitselleen resepti, vai toimiiko hyvä veli -järjestelmä tässäkin.
[/quote]Lääkäri voi kirjoittaa itselleen reseptin. Minä itse lääkärinä sorruin tätä kautta lääkeriippuvuuuteen, josta olin vieroituksessa psykiatrian suljetulla osastolla. Ammatinharjoittamisoikeuksiani on edelleen ( 10 v jälkeen) rajoitettu, nimenomaan tuossa reseptien kirjoittamisessa.
[/quote]
Ei se ole koulutuksesta kiinni, kuka jää kiinni päihteisiin. Veikkaanpa, että lääkäreillä nuo tilastot ovat todellisuudessa suuremmat, koska ongelmaan puuttumisen ja kiinnijäämisen riski pienenpi.
Mutta hienoa, että olet toipunut!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]
[/quote]