Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valvira varoittaa lähihoitajaopiskelijoista: päihde- ja mielenterveyspotilaita

Vierailija
10.11.2014 |

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/valvira-varoittaa-lahihoitajaksi-opiskelevissa-paihde-ja-mielenterveyspotilaita/4518936

No nyt se on julkista. Silloin, kun itse aloin opiskelemaan, oli pääsykokeissa psukologin haastattelu, ryhmäkeskustelu, matemaattinen koe ja essee. Läheskään kaikki halukkaat ei päässyt edes opiskelemaan.

Harmittaa, että lähihoitajien maine on vuosien saatossa pilattu. Melkein hävettää myöntää olevansa lähihoitaja.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:19"]

Montakohan narkkia, alkkista ja mielenterveysongelmallista on vuosien varrella tullut nähtyä, eikä pelkästään lähihoitajissa, kyllä niitä alalla riittää.

Ja tähän päälle varkaat. Lähihoitajat varastavat ikäihmisten korut, rahat ja jopa astiat/taulut ja muut sisustusesineet. Välillä tuntuu et kaikki kelpaa. =(

Tuollaiset typerät yleistykset voi sitten lopettaa heti. Olen tehnyt lähihoitajan töitä kahdeksan vuotta enkä ole varastanut vanhuksilta yhtään mitään. En ole mikään varas. Joo toki näitä varkaitakin on, mutta suurin osa lähihoitajista ei ole varkaita.

Myöskään suurin osa lähihoitajista ei ole mielenterveysongelmallisia, narkkeja tai alkoholisteja. Tuo on toinen yleistäminen minkä voi lopettaa. Kyllä, noitakin alalta löytyy (eikä vain lähihoitajista), mutta suurin osa tosiaan kunnollisia.

Kyllä meilläkin oli töissä yksi tyyppi joka taisi jotakin lääkkeitä varastaa. Varmuutta ei asiaan saatu ja tyyppi lähti muualle töihin kun tajusi epäilykset. Lisäksi tuolla tyypillä oli usein poissaoloja. Sinänsä harmi, että hänellä oli tuollainen ongelma koska oli aivan loistava vanhusten kanssa ja vanhukset tykkäsi hänestä.

Meillä on nykyään tallentava videovalvontaa lääkehuoneessa ja sinne on avaimet vain vuoron lääkevastaavalla. Huumelääkkeiden seuranta on tarkkaa ja siinä on aina kaksi hoitajaa kuittaamassa lääkkeen ottamisen. Lääkkeiden määrä pitää täsmätä listaan eli jos puuttuu niin siitä seuraa selvitys. Heti huomataan jos yksikin pilleri puuttuu ja se on todella hyvä juttu.

Vierailija
82/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveää ihmisten luokittelua. Kaikilla on oikeus opiskella itselleen ammatti. Pahasti sairaat karsiutuvat koulutusesta pois ajoissa muutenkin.

No eivät karsiudu.

Yksi juoppo ja diatsepamiaddikti lähäri kuuluu tuttavapiiriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]

Opiskelen itse lähihoitajaksi (alla 2 muun alan tutkintoa, eli olen alanvaihtaja). Olen jo reilusti yli kolmenkymmenen, ja vaikka panostan kouluun täysillä se vaatii silti jonkin verran työtä. Minun on todella vaikea uskoa, että joku pahasti mielenterveys- tai päihdeongelmainen läpäisisi koulun. Aliarvostettu koulutus mielestäni, ja nämä uutiset eivät ainakaan arvostusta lisää.

Aliarvostettu? Käsittämättömän helppo koulu. Pikkusiskoni luki lähihoitajaksi muutama vuosi sitten ja ne harjoitustehtävät, kotitehtävät, laskut jne. Käsittämättömän helppoa. Peruskoulukamaa. Voin sanoa, että tein hänelle joitain tehtäviä käymättä yhtään tuntia vain lukemalla tehtävänannon ja rustaamalla sen. Aika meni tunti tai kaksi, kun nää opiskelijat duunasi niitä tehtäviä päivätolkulla. Ja mulla siis ei ole mitään koulutusta terveydenhuoltoalalle, joten en tiennyt niistä mitään valmiiksi. Sai kaikista mun tekeleistä 3/3.

Siskollasi oli vaikeuksia tehdä tehtäviä?

Vierailija
84/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:10"]
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/valvira-varoittaa-lahihoitajaksi-opiskelevissa-paihde-ja-mielenterveyspotilaita/4518936 No nyt se on julkista. Silloin, kun itse aloin opiskelemaan, oli pääsykokeissa psukologin haastattelu, ryhmäkeskustelu, matemaattinen koe ja essee. Läheskään kaikki halukkaat ei päässyt edes opiskelemaan. Harmittaa, että lähihoitajien maine on vuosien saatossa pilattu. Melkein hävettää myöntää olevansa lähihoitaja.

Samat pääsykokeet on nykyisinkin, ei ne aukottomia ole.

Eihän ole.

Vierailija
85/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo tullut vastaan...

Vierailija
86/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta vanha juttu ja mitä on tehty? Aivan. Ei mitään.

Eikä tehdä edelleenkään.

Vierailija
87/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tehdä edelleenkään.

Pitäisi kyllä tehdä. Pahimmillaan nuo on vaarallisia. Itse ainakin lähtökohtaisesti arvostan hoitajia ja lähihoitajia ja mielestäni he tekevät vastuullista ja tärkeää työtä. Eihän sinne nyt ketä tahansa voi ottaa. Menee maine niiltä hyviltäkin hoitajilta.

Vierailija
88/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tehdä edelleenkään.

Pitäisi kyllä tehdä. Pahimmillaan nuo on vaarallisia. Itse ainakin lähtökohtaisesti arvostan hoitajia ja lähihoitajia ja mielestäni he tekevät vastuullista ja tärkeää työtä. Eihän sinne nyt ketä tahansa voi ottaa. Menee maine niiltä hyviltäkin hoitajilta.

Tietysti pitäisi, mutta kun jos sinne laittaa kovemmat kriteerit, se tarkoittaa sitä että koko systeemi romahtaa kun porukkaa ei enää riitä. Siksi sinne kelpaavat nyt kaikki, kun muita ei ole ja siksi työkkäri tunkee kaikki hoitoalalle. Kysyntä on niin valtavaa ja samalla se tarkoittaa että laatu laskee. Odota kun suuret ikäluokat ovat kotihoidon piirissä, niin siellä tulee lääke- ja muita varkauksia kun ongelmaiset hoitaa avuttomia.

Vierailija
89/91 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut päästävät oppilaat läpi siksi, että tietävät että he menevät työpaikoille ja heitä sitten "vahditaan" siellä. Ihan sairas ajatus, koska kyse ei ole normaalista perehdyttämisestä, vaan jatkuvasta kannattelusta. Se on hirveä paine hyville työntekijöille vahtia muita virheiden varalta, kun aika ei meinaa riittää omiinkaan töihin. Olen ollut tällaisessa paikassa ja olisin voinut kuristaa sen opettajan joka sen hullun oli koulusta läpi päästänyt. Virkavirhe ja valtava eettinen moka.

Vierailija
90/91 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
91/91 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

10 vuotta vanha aloitus, työnnä uppi perseesees.