Valvira varoittaa lähihoitajaopiskelijoista: päihde- ja mielenterveyspotilaita
No nyt se on julkista. Silloin, kun itse aloin opiskelemaan, oli pääsykokeissa psukologin haastattelu, ryhmäkeskustelu, matemaattinen koe ja essee. Läheskään kaikki halukkaat ei päässyt edes opiskelemaan.
Harmittaa, että lähihoitajien maine on vuosien saatossa pilattu. Melkein hävettää myöntää olevansa lähihoitaja.
Kommentit (91)
Minusta mt-ongelmainen ei ole välttämättä mitenkään huono lähi-tai sairaanhoitajaksi automaattisesti. Tietenkään en hyväksy rikollista toimintaa kuten lääkkeiden varastamista, mutta suurin osa mt-häiriöistä kärsivistä sellaista ei varmastikaan tee. Heillä on omat lääkkeensä ja eivät käytä muiden lääkkeitä ns. hupikäyttöön. Vaikka olisi ollut masennusta, paniikkihäiriöitä tms. niin siitä huolimatta ihminen voi pystyä hoitamaan työnsä ihan täysin asiallisesti tekemättä sen vuoksi mitään virheitä ja aiheuttamatta ongelmia. Minun mielestäni tässä ei pitäisi lähteä mitenkään automaattisesti sairastaneita tai sairastavia leimaamaan. Terveyshistoria ei vielä kerro kaikkea ihmisestä.
Pahoittelen typoja. *psykologi :)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:10"]
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/valvira-varoittaa-lahihoitajaksi-opiskelevissa-paihde-ja-mielenterveyspotilaita/4518936 No nyt se on julkista. Silloin, kun itse aloin opiskelemaan, oli pääsykokeissa psukologin haastattelu, ryhmäkeskustelu, matemaattinen koe ja essee. Läheskään kaikki halukkaat ei päässyt edes opiskelemaan. Harmittaa, että lähihoitajien maine on vuosien saatossa pilattu. Melkein hävettää myöntää olevansa lähihoitaja.
[/quote]
Samat pääsykokeet on nykyisinkin, ei ne aukottomia ole.
Niinpä. Koko ammattikunta leimataan näiden takia.
Varmaan tämä johtuu siitä kun joka toisesta koulutetaan lähihoitaja kun alalla on töitä. Erikoissairaanhoidossa lääkkeiden kanssa sekoilu on lähihoitajalle vähän vaikeampaa. Ainakaan meidän osastolla heillä ei ole oikeuksia mennä lääkekaapille eikä antaa mitään lääkkeitä potilaille. Olen joskus ihmetellyt miksi näin tiukat rajoitteet mutta tässä lienee yksi syy. Perusterveydenhuollon töissä lähihoitajakin voi jakaa lääkkeitä.
Hirveää ihmisten luokittelua. Kaikilla on oikeus opiskella itselleen ammatti. Pahasti sairaat karsiutuvat koulutusesta pois ajoissa muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:16"]Hirveää ihmisten luokittelua. Kaikilla on oikeus opiskella itselleen ammatti. Pahasti sairaat karsiutuvat koulutusesta pois ajoissa muutenkin.
[/quote]
No kun eivät karsiudu. Koulutus on lyhyt ja harjoittelut muutaman viikon. Ei sinä aikana välttämättä isosta opiskelujamassasta erotu alalle soveltumattomat.
Montakohan narkkia, alkkista ja mielenterveysongelmallista on vuosien varrella tullut nähtyä, eikä pelkästään lähihoitajissa, kyllä niitä alalla riittää.
Työkkärin vika. Siellä tiedetään, että lähihoitajiille töitä riittää, joten kaikki sopimattomat juopot ja narkkarit pakotetaan lähihoitajaksi opiskelemaan.
Menee meidän kunnon hoitsujen maine kun väkisin yritetään hiveä määrä hoitsuja kouluttaa ja pelkistä työllisyyssyistä. Ei tämä ammatti ihan kaikille sovi.
Minä tiedän yhden naishenkilön joka pääsi opiskelemaan lähihoitajaksi. Vain muutamia kuukausia ennen pääsykoetta ja opintojen aloittamista tämä söi masennuslääkkeitä ja oli lukittautunut kotiinsa kun ei uskaltanut sieltä poistua ulos. No eikai siinä itsekin olen mt-potilas (paniikkihäiriö) ja ei tulisi mieleenkään hakea hoitoalalle. Ymmärrän että monella kovia kokeneella ihmisellä voi olla kova auttamisenhalu mutta mitä olen sukulaisilta ja kavereilta kuullut hoitoalan hommista, niin ei kannata herkän ihmisen sekaantua sinne.
Opiskelen itse lähihoitajaksi (alla 2 muun alan tutkintoa, eli olen alanvaihtaja). Olen jo reilusti yli kolmenkymmenen, ja vaikka panostan kouluun täysillä se vaatii silti jonkin verran työtä. Minun on todella vaikea uskoa, että joku pahasti mielenterveys- tai päihdeongelmainen läpäisisi koulun. Aliarvostettu koulutus mielestäni, ja nämä uutiset eivät ainakaan arvostusta lisää.
Kyllä mä olen ihmetellyt, että toisilla koulu kestää pari vuotta. Koulua käydään arkipäivisin.. Sitten toiset saa vastaavat paperit iltakoulusta kurssimuotoisena. Miten nämä voivat olla samalla tasolla valmistuessaan?
Minä taas olen jo valmistunutkin 90-luvun puolella ja meitä haastatteli ainoastaan opettaja :)
on sielä työssä mt-sairaita nytkin. Väsyneitä ja uupuneita ihmisiä, jotka tekevät monien ihmisten työt.
Moni myös sairastuu töissä mt-ongelmiin ja sitä kautta jää lääkekoukkuun, kun ensin tutustutetaan lääkkeisiin.
Kyllä on sairasta ihmisten lajittelua taas. Ei mielenterveysongelmat ole niin suuri ongelma ettei kykenisi sairaanhoitajan työtä tekemään.
Miehelleni joka on 52 v. Juurikin tarjottiin opiskelu mahdollisuutta lähihoitajaksi. Työkkärin täti sanoi, että töitä ainakin on ! Muuten ihan hyvä mutta mieheni on toiminut autoinsinöörinä ikänsä. Huolestuttaa kun kaikkia kehotetaan ryhtymään lähihoitajiksi. Olen itse lähihoitaja alunperin sitten luin sairaanhoitajaksi/terveydenhoitajaksi. Mieheni ei edes kestä veren näkemistä ja sitten vaan lähihoitajaksi.
Minua hämmästytti enemmän tuo lääkärien määrä, joilta on poistettu tai rajoitettu oikeuksia toimia lääkärinä. Onko siis edelleenkin lääkärille liian helppoa kirjoittaaitselleen resepti, vai toimiiko hyvä veli -järjestelmä tässäkin.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:21"]
Opiskelen itse lähihoitajaksi (alla 2 muun alan tutkintoa, eli olen alanvaihtaja). Olen jo reilusti yli kolmenkymmenen, ja vaikka panostan kouluun täysillä se vaatii silti jonkin verran työtä. Minun on todella vaikea uskoa, että joku pahasti mielenterveys- tai päihdeongelmainen läpäisisi koulun. Aliarvostettu koulutus mielestäni, ja nämä uutiset eivät ainakaan arvostusta lisää.
[/quote]
No meillä ainakin on töissä näitä, jotka on pitkäaikaistyöttömyyden vuoksi koulutettu lähihoitajiksi. Ja voin sanoa heti sen kummemmin miettimättä kolme, jotka ovat päideongelmaisia niin, että työttömänä ollessaan olivat koko ajan lärvät ja yhdeltä lapsikin huostaan otettiin. Nyt on saikkuja ja lääkkeitä häviää, mutta ei voi mitään, kun johto ei puutu.
On paljon alkoholisteja jotka käyvät töissä eivätkä makaa sillan alla. Lähihoitajan kyllä pitäisi se tietää. Niinpä lähihoitajakoulunkin voi läpäistä päihdeongelmainen tai epävakaa ihminen. Se on melko lyhyt koulutus.
Helppo on päästä myös opiskelemaan sairaanhoitajaksi/terkaksi/kätilöksi. Raksi ruutuun valintakoe ainakin eräässä puljussa ja joku ryhmäkeskustelu aiheesta X. Jos sinne asti pääsee niin sisälle ei ole vaikea päästä.
Onhan nämä lääkevarkaudet ym. vakavia asioita, mutta mietitään nyt hetki. Hmm, ja opiskelijoiden joukossahan noin yleisesti ottaen ei ole päihdeongelmia tai masennusta? Niin...