Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte mun tilanteessa? (Pitkä työttömyys ja talousvaikeudet)

Vierailija
19.04.2026 |

Olen ollut jo useamman vuoden pois työelämästä sairauksien takia ja elämä on kutistunut todella kapeaksi, kun ei ole rahaa tai toimintakykyä juuri muuhun kuin kotona olemiseen, ja kaiken lisäksi näistä minirahoista pitää lyhentää vielä luottokorttivelkaa ja opintolainaa (lyhennysvapaa päättyy juuri). Yritänkö vielä saada kuntoutustukea tai jotain, vai annanko vaan kaiken mennä ulosottoon ja elän koko loppuelämäni kakkosluokan kansalaisena? En oikein keksi enää muita vaihtoehtoja, koska eniten elämää rajoittavalle sairaudelle ei oikein ole tehtävissä mitään. 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sairas olet niin eläkkeelle.

Vierailija
2/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustukea yrittäisin. Aika sama tilanne itsellä.

Vierailija
4/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei auennut miksi et ole työelämään päässyt?

Vierailija
5/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi ota yhteyttä oikeusaputoimiston velkaneuvontaan. Sieltä saat oikeita neuvoja toisin kuin täällä. 

Älä hämmästy, vaikka sielläkin olisi ensimmäinen ja ehkä ainoa neuvo, että päästä velkasi ulosottoon. Silloin sinulle jäisi ainakin suojaosuus eli n. 1000€/kk eikä asumistukea oteta huomioon ulosotossa tulona. Toiseksi toimeentulotuessa huomioidaan ulosmittaus välttämättömänä menona, mutta velkojen maksamista ei.

Vierailija
6/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettämällä luottotietosi asemasi ja psyykkinen terveytesi ei ainakaan parane. Yritä jotain velkaneuvottelua ja työkyvyttömyyseläkkeelle hakemista. 

Vierailija
7/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna olisin yhteydessä oikeusaputoimistoon talous-ja velkaneuvojalle, joka todennäköisesti kehoittaisi päästämään velat ulosottoon, mutta siitä niitä helppoa lähteä hoitelemaan jollain lailla, esim. velkajärjestely. Osaavat siellä kertoa paremmin. 
Ei elämä ulosottoon lopu. 
Asioilla on tapana järjestyä. 
Joskus ne vain ottavat omat mutkansa ja aikansa. 

Vierailija
8/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut työkyvytön yli 5 vuotta niin eikö silloin saa vapautuksen opintolainan takaisinmaksusta? 

Vierailija
9/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ollut työkyvytön yli 5 vuotta niin eikö silloin saa vapautuksen opintolainan takaisinmaksusta? 

En ole virallisesti työkyvytön, koska mulla on työkykyä jäljellä. Ei siis ole mahdollista mun kohdalla.

Ap

Vierailija
10/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulla on noita kulutusluottoja niinkuin opintovelkaa? Antaisin mennä ulosottoon kun ei selvästi oma taloudenhoitokyky riitä.

Vierailija
11/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei auennut miksi et ole työelämään päässyt?

No jos vaikka siksi, että jokaiseen työpaikkaan hakee 200 - 1200 työnhakijaa ja työtön ei todellakaan ole se yksi 1200 joka valitaan.

Vierailija
12/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä työkkäristä kuntouttavaa työtä. Saa siitä 9 euroa päivässä mutta älä tee 4 tuntia enempää.

Vierailija
13/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin 

Luitko aloituksen?

Vierailija
14/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sairas olet niin eläkkeelle.

Sitä mahdollisuutta ei nykyään enää ole, neliraaja-halvaantunutkin on täysin työkykyinen, voi kouluttautua tekemän softaa hampaiden välissä olevalla joystikillä. 

Erityisesti työttömiltä sairaseläkemahdollisuus on poistettu, vain Työterveyslääkärin B-todistus voi johtaa positiiviseen eläkepäätökseen.

Vierailija
15/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä työkkäristä kuntouttavaa työtä. Saa siitä 9 euroa päivässä mutta älä tee 4 tuntia enempää.

Suomen laki kieltää orjuuden, siellä on oikeudessa paljon tuomioita kun ulkomaalaiset yrittäjät on maksaneet alipalkkoja kansalaisilleen Suomessa.

Ai niin, sorry, orjuus laki ei koske suomalaisia. Tulijat on tärkeämpiä.

Vierailija
16/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tämä kuntouttava orjatyö lakkautetaan. 

Vierailija
17/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sulla on noita kulutusluottoja niinkuin opintovelkaa? Antaisin mennä ulosottoon kun ei selvästi oma taloudenhoitokyky riitä.

Opintolaina ei ole kulutusluottoa ja sitä olen ottanut opiskeluaikana, jotta selviäisin hengissä (eihän sitä muuhun tarkoitukseen myönnetäkään). Luottokorttivelka on kertynyt vuosien varrella, kun olen joutunut tekemään tärkeitä hankintoja (kuten pyykinpesukone) rahattomana.

Ap

Vierailija
18/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vaikka ammatinvalinta psykologin luona keskustelemassa vaihtoehdoista, palvelun tarjoaa ihan te-palvelut, jospa saisit siltä vinkkejä tulevaisuutta varten.

Vierailija
19/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy vaikka ammatinvalinta psykologin luona keskustelemassa vaihtoehdoista, palvelun tarjoaa ihan te-palvelut, jospa saisit siltä vinkkejä tulevaisuutta varten.

Parantaako ammatinvalintapsykologi sairaudet?

Vierailija
20/35 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole virallisesti työkyvytön, koska mulla on työkykyä jäljellä. Ei siis ole mahdollista mun kohdalla.

Ap

Tuskin sitten palkollisena tulet työllistymään, ala katsella omatoimisuutta, että millä hommalla pysyisit hankimaan tienestejä, ei ne kaikki ole vaativia ja siihen hallintopuoleen nykyään hyviä palveluja, ettei tarvitse osata sitäkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi