Jehovan todistajien joulunajasta. ov
Olen aina ajatellut että Jehovan todistajat ei vietä joulua (niin kuin eivät virallisesti vietäkään). Että he vain elävät joulun aikana normaalia arkielämää, syövät makaronilaatikkoa ja siivoavat jos huvittavaa. Tai miten nyt itse kukainenkin arkeaan viettää. Nyt mulle tulikin uutena tietona että he voivat syödä perinteisiä suomalaisia jouluruokia, rauhoittuvat joulun aikana, polttelevat jouluvaloja (joita tosin nimittävät tunnelmavaloiksi tms). Olin aika hämmästynyt mutta koska ei ollut läheinen ystävä joka tuosta kertoi (on itse jehovan todistaja) en viitsinyt alkaa tarkemmin utelemaan. Voisiko joku valaista tyhmää?
Kommentit (78)
Tämäkin minua kiinnostaa. Ja miten niissä perheissä joissa toinen on JT ja toinen ei. Kumman elämänkatsomuksen mukaan mennään? Ja entä jos mennään sen mukaan joka viettää joka viettää joulua niin missä se JT on esim. silloin kun lahjoja jaetaan?
ap
Siiis minkä ohjeen mukaan ihmisen on kuuluttava ev.lut kirkkoon saadakseen syödä lanttulaatikkoa? Ja kai nyt jokainen saa joulub vapaina rauhoittua lepäämään, vaikkei joulua viettäisikään?!? Vai?
Olen kasvanut JT-perheessä ja ei meillä ollut mitään jouluun viittaavaa. Me lapset emme saaneet osallistua koulun joulujuhlan valmisteluun eikä juhlaan, emme myöskään saaneet laulaa joululauluja joka harmitti kovasti. Olin kuitenkin musiikkitunneilla silloin kun joululauluja laulettiin.
En luonnollisesti tehnyt äitienpäiväkorttiakaan, kerran tein ja äiti pisti sen hellaan.
Lapsena kurkittiin verhojen raosta kun naapuriin meni joulupukki, mieli oli surullinen.
Ei ollut syntymäpäiviäkään. Outoa oli että vanhempien hääpäivää juhlittiin ja mitään muuta ei.
Ahdistava lapsuus uskonnon osalta, kolme kertaa viikossa kokouksissa, kotitutkistelu, kirjallisuuden lukemista (yritin välttää viimeiseen asti) kenttäpalvelus.
Jehovan todistajien lapsilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla kuuliainen vanhemmilleen ts. Vartiotorni-seuralle ja mitä sieltä ikinä käskyjä tuleekaan. Lapset pakotetaan toimintaan. Jos olisin saanut valita en olisi mennyt kokouksiin ja kentälle. Tiesin jo lapsena ettei järjestössä ole kaikki kohdallaan.
Yleensä perheen pää on isä ja isän uskonnon mukaan mennään. Toki jos äiti on JT niin joka tapauksessa opettaa lapsilleen JT uskonnon.
Kiitos vastauksesta 5. Oletko eronnut uskonnosta? Ja jos olet, menetitkö samalla myös ihmissuhteita?
Ihmettelin nuorena kun vierailin toisessa JT-perheessä niin siellä äiti kyllä valmisteli jouluruokia. En uskaltanut mainita asiasta kotona mitään koska se olisi tiennyt harmeja kyseiselle äidille.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:06"]
Siiis minkä ohjeen mukaan ihmisen on kuuluttava ev.lut kirkkoon saadakseen syödä lanttulaatikkoa? Ja kai nyt jokainen saa joulub vapaina rauhoittua lepäämään, vaikkei joulua viettäisikään?!? Vai?
[/quote]
No lanttulaatikkohan on Suomessa perinteinen JOULUruoka. Vai monenko tiedät syövän sitä mihin tahansa aikaan vuodesta? Saa myös rauhoittua tottakai. Mutta tämä tuttava kertoi "heidän perheen viettävän joulua rauhoittumalla kotiin". Sanat siis hänen omasta suustaan. Ymmärsin hänen puheistaan että he siis viettävät joulua mutta eivät anna lahjoja eikä ole joulukuusta.
Minäkään en vietä joulua. Silti kukaan ei kiellä minua syömästä ns. jouluruokia. Mä voin syödä niitä muulloinkin kuin jouluna :)
Jehovan todistajilla ei ole joulukoristeita, kuusta eikä joululahjoja.
Jos muilta saavat lahjoja voivat ottaa niitä vastaan.
Minä lähetin lapsena joulukortin jehovaperheen lapselle. Hän lähetti minulle kortin, jossa oli talvimaisema ja tekstinä "hauskaa talvea!" tai jotain vastaavaa. :) Hän oli kateellinen joulu- ja synttärilahjoista, minä siitä, ettei hänen tarvinnut syödä koulussa verilettuja. Oltiin varmasti tasoissa. :)
Omantunnonasioita. Jos ottaa syömisen pelkkänä syömisenä eikä joulun viettona. Ja monia ruokia myydään kaupassa vain joulun aikoihin esim. torttutaikinoita tai lanttulaatikkoa .
Pitäähän niitä silloin ostaa kun niitä saa jos niistä tykkää, oli mikä aika tahansa.
Joulupäivät on meillä tavallisia vapaapäiviä, voidaan tehä mitä huvittaa. Koska töistä ja koulusta on vapaata, niin ei ne mitään arki päiviä meillekään oo. Yleensä ollaan sukulaisilla ja syödään hyvin. Jouluruoista meidän perheessä ei tykätä, jos tykättäis, niin toki niitä voitais syödä. Lahjoja lapset saa muina aikoina niin paljon ettei ole yhtään harmissaan vaikkei just 24.12 saa.
---Lapsena tunsin suurta vihaa varsinkin joulun aikana. Hirveä työ selittää miksi ei laula joululauluja. Miksi ei tee joulukortteja. Kuten muinakin juhlapyhinä, pääsiäisenä, äitienpäivänä jne... Kasvoin tuota vihaa niellen. Kuitenkin menin hymyssä suin ihmisten oville kertomaan "hyvää uutista" vaikka siitä minulla ei ollut hajuakaan...Kokouksissa juoksemista ja puvun päälle pukemista vihasin toden teolla.
Jouluna kuitekin äidillä oli tapana kutsua lähisukua syömään, olihan sitä kinkkua ja looraa ja selleriä tarjolla. Kun kerran oli vapaapäiviäkin.
Pahinta oli siis tuo ljoulunaika alakouluikäisenä. Häpesin ja vihasin sitä "poikkeavuutta", opettajatkin varmaan sen takia ottivat minut silmätikuksi. Kun en laulanut muiden mukana ja tein hankaluuksia, piti järjestää joulujuhlien ja muiden ajaksi muuta tekemistä ihan minua varten. Kerran opettaja houkutteli minut itsenäisyysjuhlaan liikuntasaliin. Kansallislaulun aikana en sitten noussut seisomaan...kun kaikki muut ympärillä nousivat...Olin varmaan jotain kahdeksanvuotias.
Teininä minä aloinkin runsaan alkoholinkäytön. Erosin jehovista parikymppisenä. "Emme karta erotettuja", sanoo jehovien päälikkö Leinonen. Vaan ihan viime vuonnakin naapuri tuli tillittämään että "en sitten voi sinua tervehtiä, kun olet erotettu...jne". Eipä tarvi tervehtiä... erosin ihan itse omasta tahdostani. Mutta miksi jehovat valehtelee tästäkin asiasta?
Joulu on Jt-lapselle kuin rutto, sen olen työssäni huomannut.
Yksi pikkuoppilaani söi kerran aikoinaan vahingossa veriruokaa. Tulikohan siitä hänelle vaikeuksia.
Voiko tehdä lasun jehovien lapsesta? On niin surullista nähdä lapsen oikeasti kärsivän muiden juhliessa joulua. Tämä vaihe kestää nykypäivänä jo kuukauden. Aina joutuu käytävään tms itkemään.
En mä lapsena kärsiny vaikkei joulua vietetty.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:51"]En mä lapsena kärsiny vaikkei joulua vietetty.
[/quote]ö Hyvä, tätä toivon. Ja juuri sitä ettei lapsi koe esim. ruokailuissa ahdistusta, kun joululaulut soivat.
Joulunvietto on turhake joten tässä suhteessa arvostan jehovantodistajien aatetta, muuten en. Myöskään veriruokien syömistä en ole koskaan harrastanut, verensiirrot hyväksyn täysin.
Mua kiinnostaisi se miten lasten koulu- ja päivähoito joulunaikaan, kun joulu kuitenkin on voimakkaasti osallisena. Saduissa on joulua, lapset keskustelee lahjoista, lauletaan joululauluja ja soitetaan. Kuinka ahdistavaa se lapselle on, kokeeko ristiriitaa oikeaksi ja vääräksi kokemansa kanssa.