Lihasmassan hankkiminen ilman kuntosalia
Rehellisesti sanottuna v i h a a n, siis oikeasti v i h a a n kuntosalilla käymistä. En kaipaa sinne yhtään. Mietin vaihtoehtoisia lajeja joilla ylläpitää/kasvattaa lihasta. Ajattelin aloittaa tankotanssimisen uudelleen noin 2 kertaa viikossa. Siihen päälle kerta kiipeilyä tai boulderointia. Kerran viikossa sitten kahvakuulalla alakropan lihakset läpi. Riittääkö tämä? Voiko esimerkiksi kiipeilyllä oikeasti kasvattaa lihaksia? Olen normaalipainoinen mutta toiveissa laihtuminen/kiinteytyminen ja olen hyvin tietoinen että moni saa tiristettyä ne viimeiset kilot vasta siellä kuntosalilla johon en siis itse halua mennä.
Kertokaa muut laihduttajat miten olette toimineet. Toisaalta mietin jos tekisi kerran viikossa hiit treenin, sillähän on moni saanut keskivartalorasvaa pois? Eli jos viikossa olisi kerran hiit, kerran tankoilua, kerran kiipeilyä, kerran kahvakuulailua ja muut päivät kevyttä liikuntaa/arkiliikuntaa?
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs porrastreeni? Voiko sillä korvata yhden viikottaisen alakroppatreenin?
Porrastreeni tai ylämäkijuoksu voi kasvattaa lihaksia, jos sen tekee todella tehokkaasti. Juokse kovalla vauhdilla portaita ylös koskettaen esimerkiksi joka neljättä porrasta, tällöin reidet ja pakarat tekevät oikeasti kovaa työtä. Puolen minuutin juoksu 190 sykkeellä ja parin minuutin palautus. Sama uusiksi kolme-neljä kertaa. (Malminkartanossa on portaat, mistä muualta löydät puolen minuutin sprinttiin tarpeeksi pitkät? Pyynikin Tahdon Portaat juuri ja juuri riittävät, Porin Mestarien Portaat auttamatta liian lyhyet).
Joka portaalle töpöttäminen ei rasita reisilihaksia, ainoastaan sydän- ja verenkiertoelimistö tekee töitä ja aerobinen kunto kohenee.
Aikamoisia loikkia pitäisi lyhytjalkaisen naisen tehdä jos joka neljänteen portaaseen vain saisi osua...
Haha jep! Ainakin itse menen joka toinen porras ja kyllä siinäkin jo aikamoinen askelkyykky tulee. Toki riippuu rappusten korkeudesta ja pituudesta. Joissain paikoissahan voi olla matalat/lyhyet portaat jolloin lyhytkin voi mennä jopa 3 porrasta kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leuanveto, punnerrukset ja nojapuudipit kuuluu mun lihaskuntoharjoitteluun. Ainakin ylävartalon lihakset saa harjoitusta noilla liikkeillä. En ole koskaan käynyt salilla.
Sitten kun menee 20 leukaa ylävartalo alkaa olla kunnossa.
20 leukaa ei ole useimmille naisille realistinen tavoite. Jos saa edes 5 niin sekin on jo hyvä.
Ala-asteikäiset lapsetkin vetävät yli 5 leukaa. 5 leukaa ei ole erityisen hyvä tulos aikuiselle naiselle.
Ainakin ap sai silloin lapsena paljon enemmän leukoja kuin nyt aikuisena. Massaakin parikymmentä kiloa enemmän kuin tuolloin. Toki saatan olla nyt ihan rapakunnossa siihen verrattuna, lapsena tuli koko ajan roikuttua jossain tangossa tai puun oksassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei painonpudotuksen viilaamiseen mitään kuntosalia tarvita. Rasva lähtee energiavajeella ja siihen on muitakin keinoja kuin punttien nosto.
Tavoitteena timmi keho, ei ns laihaläski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvakuulalla voi kyllä pitkälti korvata salitreenin ja etenkin pienikokoiselle naiselle kahvakuula on usein mielekkäämpikin vaihtoehto, sillä kuntosalien laitteita voi olla vaikea säätää sopiviksi. Caroline Girvanilla on hyviä treenivideoita kahvakuulan kanssa ja ilmankin.
Mitä? Kahvakuulastahan nimenomaan puuttuu säätövara kokonaan.
Miten lisäät vastusta kun jaksat tehdä kuulalla kymmenen toiston sarjoja? Ostatko aina uuden pari kiloa painavamman?
Kahvakuulalla voi tehdä yhdenjalan liikkeitä jne. Monet kuntosalilaitteet on ihan liian isoja lyhyelle naiselle, säätövara loppuu kesken kun tehty miesten mittojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti vetääkö monetkin naiset paljon leukoja? Ainakin itselläni kerääntyy massa alakroppaan että tuntuu ihan toivottomalle tavoitteelle joku 20 leukaa. Jos joskus pystyn vetämään 10 (ilman mitään keveäntäviä kuminauhoja) niin todellakin olen tyytyväinen. Tällä hetkellä menee ehkä 2 puhtaasti.
Varmaan laskevat niin että lähtevät koukkukäsistä liikkeelle. Eli ei mennä ihan loppuun asti alas jne. Se ihan alkuhan on yleensä leuanvedossa raskain, sitten kun saa kädet 90 asteen kulmaan niin menee jo helposti loppuun.
Jos harrastat seinä- tai kalliokiipeilyä, niin lihakset ja voima on ok, mutta ei kannata painaa ihan hirveästi vaan miettiä voima/kehonpaino suhdetta. Nyt tietysti tekniikasta tai muusta puhumattakaan.
Ojankaivuu ja kullanlouhinta kuokalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leuanveto, punnerrukset ja nojapuudipit kuuluu mun lihaskuntoharjoitteluun. Ainakin ylävartalon lihakset saa harjoitusta noilla liikkeillä. En ole koskaan käynyt salilla.
20 leukaa ei ole useimmille naisille realistinen tavoite. Jos saa edes 5 niin sekin on jo hyvä.
Ala-asteikäiset lapsetkin vetävät yli 5 leukaa. 5 leukaa ei ole erityisen hyvä tulos aikuiselle naiselle.
Useimmat naiset tarvitsevat monen viikon treenin siihen, että pystyvät vetämään edes yhden leuan. Viisi on jo naiselle hyvä saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku suositella, minkä painoisilla tavallisilla käsipainoilla, ei siis kahvakuula, olisi hyvä aloittaa? En ole koskaan ostanut yksiäkään mutta ajattelin hankkia pari kpl. Jos on kaksi kolmekiloista, onko liian painavat alkuun? suosituksia please.
10 kilon säädettävällä käsipainolla pääsee alkuun. Nuo parin kilon painot on lelu-/lämmittelyosastoa
Olen +50v. nainen, pyrin ylläpitämään lihaskuntoa, en tekemään itsestäni kehonrakentajaa.
Noniin. Sellaiset fantasiat siellä.
En oikein ymmärrä tätä tarvetta erityisesti kasvattaa lihasmassaa. Itse käyn kiipeilemässä 2 - 3 kertaa viikossa, tämän lisäksi kehonpainotreeniä kotioloissa pitkin viikkoa vaihtelevasti. Lisäksi juoksen pari noin tunnin lenkkiä viikossa. Tavoitteena ei ole lihasmassan lisääminen vaan kova yleiskunto ja funktionaalinen voima. Jos lihakset siinä sivussa vähän kasvavat, ok, mutta tällä treenillä sitä ei juuri tapahdu, eikä ole järin tarkoituskaan. Bouderoinnissa olen kolmessa vuodessa edennyt 6C+ -tasolle, ja juoksemisessa puolimaraton menisi varmaan alle kahden tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaatko kuntosalilla käyntiä vai painojen nostelua?
Jos ensimmäinen, hanki tanko ja painot kotiin.
Kyykky, maastaveto ja penkkipunnerrus ovat ne liikkeet joilla lihakset kasvavat eniten. Eli punnerruspenkki ja kyykkytelineet vielä jos on tilaa.Vihaan kuntosaleja paikkoina (paitsi naistensalit) ja toisaalta montonisuus ärsyttää. Esimerkiksi tankoillessa tai boulderoidessa en ehdi kyllästyä kun joutuu koko ajan haastamaan itseään.
Eli toisin sanoen olet joku miesvihaaja-feministi ja sua inhottaa, kun näet salilla miehisiä miehiä puntilla. Noh, jos noin lapsellinen asenteellisuus on sulle tärkeämpää kuin ne tavoitteet treenaamisessa, niin ei taida se lihastreeni olla sun juttu. Harrasta jotain aerobiccia, minne ei varmasti yksikään mies eksy.
Aika monia naisia häiritsee salilla se painojen kolistelu ja heittely, se ettei laiteta painoja treenin jälkeen paikalleen, ei pyyhitä omaa hikeä pois laitteista, ja tietysti se että varsinkin nuoria ja kauniita naisia kytätään. Naistensaleilla ei ole näitä ongelmia.
Miksi painojen kolistelu on ongelma? Muun kyllä ymmärrän, mutta painot nyt vain kolisevat, kun tangon laittaa telineeseen ja esim maveen kuuluu se tangon tiputtaminen mikäli kyseessä on voimannostaja.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti vetääkö monetkin naiset paljon leukoja? Ainakin itselläni kerääntyy massa alakroppaan että tuntuu ihan toivottomalle tavoitteelle joku 20 leukaa. Jos joskus pystyn vetämään 10 (ilman mitään keveäntäviä kuminauhoja) niin todellakin olen tyytyväinen. Tällä hetkellä menee ehkä 2 puhtaasti.
Kannattaa tehdä noilla keventävillä kuminauhoilla vaikka kymmenen toiston sarjoja samoin kuin muitakin liikkeitä.
Sitten kun menee helposti niin aina ohuempaa nauhaa tilalle.
Ja treenu moneen kertaan viikosta.
Näillä pääsin keski-ikäisenä naisena eteenpäin tuosta 1-2 tuskaisesta repimisestä, missä ei kehittynyt mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä tätä tarvetta erityisesti kasvattaa lihasmassaa. Itse käyn kiipeilemässä 2 - 3 kertaa viikossa, tämän lisäksi kehonpainotreeniä kotioloissa pitkin viikkoa vaihtelevasti. Lisäksi juoksen pari noin tunnin lenkkiä viikossa. Tavoitteena ei ole lihasmassan lisääminen vaan kova yleiskunto ja funktionaalinen voima. Jos lihakset siinä sivussa vähän kasvavat, ok, mutta tällä treenillä sitä ei juuri tapahdu, eikä ole järin tarkoituskaan. Bouderoinnissa olen kolmessa vuodessa edennyt 6C+ -tasolle, ja juoksemisessa puolimaraton menisi varmaan alle kahden tunnin.
Lihasmassasta on aineenvaihdunnallista hyötyä (kuluttaa enemmän energiaa levossakin) ja kroppa myös näyttää paremmalle. Ainakin ap on siinä tyypillinen nainen, että rasvaa on varsinkin reisissä ja pakaroissa eikä lihaserottuvuutta ole ollenkaan vaikka olenkin täysin normaalipainossa enkä edes normaalipainon ylärajalla.
Kysyn vielä tyhmiä: paljonko te muut naiset sitten saatte leukoja ja kuinka pitkän treenaamisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat naiset tarvitsevat monen viikon treenin siihen, että pystyvät vetämään edes yhden leuan. Viisi on jo naiselle hyvä saavutus.
Saan neljä leukaa juuri ja juuri, vaikka olen pieni ja hoikka ja minulla on näkyvät selkälihakset. Mavessa saan 85kg 3x3 ja esimerkiksi lantionnossa menee 3x6 130kg, mutta leukojen vetäminen on paljon raskaampaa. Myös penkki on monelle naiselle todella raskas liike. Omat ylävartalon voimani eivät vain ole koskaan olleet kovin hyviä, ja sen verran kuin ehdin katsoa salilla muita naisia, ei heistä monikaan leukoja vetele ilman kuminauhaa. Toki on varmasti paljon naisia, joilla voimatasot ovat jo syntymästä asti paremmat, mutta keskiverto nainen on jo tosi hyvä, jos saa yhden leuan tehtyä.
Mites crossfit? Vaihtelevampaa treeniä ja ympärillä porukka tsemppaamassa, niin ei joudu vaan yksin hinkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä.
Mies katsoi että oot jumpannut pitkään ilman mitään tulosta ja halusi vähän auttaa, ja samantien tulee puukkoa selkään.
Mies ei nyt tällä kertaa ollut selvänäkijä,kuten pitäisi olla aina.
Et sitten voinut sanoa että kuntoutus menossa .
Jos ei auta niin valitetaan,ja jos auttaa niin sitte auttaa väärin..
Vinkki: jos joku ei pyydä apua, niin älä tyrkytä neuvojasi. Anna muiden treenata rauhassa, keskity omaan treeniisi.
Vierailija kirjoitti:
Kahvakuulavemputuksilla saa nivelet kipeiksi, nivelsiteet romuiksi ja tenniskyynärpäävaivan loppuiäksi.
Kahvakuulallakin voi tehdä kyykkyjä, vatsarutistuksia, yhdenjalan maastavetoa, pohkeillenousuja, kylkirutistuksia jne. Ei se kahvakuula itsessään välineenä muuta liikkeitä epätehokkaiksi tai vaarallisiksi. Jos et itse osaa, niin älä oleta ettei muutkaan osaisi.
Jos tekee samana päivänä jonkun aerobisen treenin ja lihaskuntoharjoituksen, niin kummassa järjestyksessä kannattaa tehdä?