Miksi helvetissä aina naisella on pienempi palkka?
Aina kun täällä on näitä "miten jakaisit tulot"- keskusteluja, niin 95% naisella on se pienempi palkka kuin miehellä ja usein vielä ihan naurettavan pieni, tyyliin naisen palkka 1500 euroa ja miehen 6000 euroa. Pistää vihakdi, kun naiset eivät onnistu tienaamaan itselleen normaalia palkkaa ja loisivat miehen lompakolla.
Kommentit (55)
Miesten, korskeiden oriiden, palkkakuitissa on sellainen ylimääräinen kohta kuin siitin-lisä. ;)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:03"]
Naisten työtunti on 48 minuuttia. Oisko siinä se syy miksi?
[/quote]
Mistä tuon tiedon repäisit :'D Olen vaihtanut ammattia sairaanhoitajasta insinööriksi. Sh:na tein kiireistä kolmevuorotyötä ensiavun puolella, ei voi edes verrata sitä työilmapiirin kiireisyyden ja vastuullisuuden määrää nykyiseen työhön koodaajana.
Nykyinen työ ICT-alan yrityksessä on lähes täysin miesvaltainen. Kaikki kollegat, minä mukaan lukien ;) Pelaamme ja kirjoittelemme keskustelufoorumeille ;) pitkin päivää. Lounastauot kestävät TUNNIN, siis todellakin sen 60 minuuttia! Sen lisäksi on kaksi puolen tunnin kahvitaukoa, ja jos väitätte, että miesvaltaisilla aloilla ei juoruta niin puhutte paskaa, miehiä joutuu joka päivä käskyttämään takaisin töihin kahvikupin äärestä. Kollegat jäävät usein ylitöihin, kun eivät saa työtään tehtyä tavoiteaikataulussa.
Ylityöt tuntuvat sopivan erityisesti niille miehille, joilla on kotona pieniä lapsia.
Miesvaltaisen ja naisvaltaisen alan kiire on aivan eri maailmasta. Hoitoalalla se on todellista ja ICT-alalla ajoittuu vain projekteihin, joiden deadline lähestyy ja usein johtuu siitä, että on löysäilty liian pitkään. Missään muussa työpaikassa en muuten ole nähnyt olutta työpaikan kahvihuoneessa, niiden juominen työaikana on meillä ihan sallittua, tosin aika harvoin niitä otetaan päiväaikaan.
Suosittelen naisille alanvaihtoa miesvaltaiselle alalle, etenkin hoitsuille.
[/quote]
Jos tuo on puoliksikaan totta, niin sinun kannattaisi alkaa katsella uutta työpaikkaa, ihan omaa uraasi ajatellen.
Paljonko ne maksaa teille tuosta notkumisesta palkkaa?
Jokainen pystyy tarkastamaan asian tilastokeskuksen sivuilta. Miehet tekevät keskimärin paljon pidempiä viikkoja kuin naiset, joten saavat luonnollisesti kuukaudessa enemmän kuin naiset. Jos ansioita verrataan tuntipalkkoina, niin naiset saavat jopa aavistuksen parempaa tuntipalkkaa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:17"]
Repäisi tuon tuon tiedon varmaankin Sumasen "puolueettomasta tutkimuksesta" naisten ja miesten palkoista ja työajoista. Siis saman Sumasen, joka on Laasasen ja jo karulla tavalla tutuksi tulleiden muiden laasaslaisten miesasiatyyppien ystävä. Kohta joku miesasiatapaus linkittää Sumasen tutkimuksen, odotellaan...ei mee kauan ;)
[/quote]
Jos Sumasen tutkimus ei sinun mielestäsi joltain osin pidä paikkaansa, niin ole hyvä ja osoita asiavirheet. Ei tutkimuksen painoarvoa vähennä yhtään se, että sinä et kyseisestä henkilöstä pidä tai että hän on miesasasiamies. Eihän me feministien tekemiä tutkimuksiakaan jätetä noteeraamatta vain sen takia, että ne ovat naisasiahenkilöiden tekemiä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:08"]Mutta kysymyshän ei ole siitä, miksi naiset ovat niin "tyhmiä" että työskentelevät naisvaltaisilla aloilla kunnissa, vaan siitä, miksi ja kuka on päättänyt että juuri paperikoneella palkka on tämä ja päiväkodissa tuo. Totta kai on ammatinvalintakysymys yksilötasolla, mutta miten kas kummaa juuri ne miesalat sattumoisin on arvotettu isopalkkaisiksi. Ai niin mutta eihän Suomessa ole tarvetta feminismille joten jatketaan samaan malliin.
[/quote]
Koska paperikone tuottaa rahaa ja maksaa myös monen päiväkodin palkat
Niin, hyvä kysymys. Minun palkkani on 2900 €/kk, miehellä 7500 €/kk. Minulla korkeampi koulutus (FM, miehellä kandi). Molemmat olemme koulutustamme vastaavissa tehtävissä. Työuriemme alussa palkkataso oli hyvin samankaltainen, mutta alkoi erota voimakkaasti hyvin nopeasti sen jälkeen. Syynä pidän etupäässä sitä, että mies tekee ns. persoonaan liittyvää työtä, josta hän itse saa niittää kaiken kunnian. On haluttu, maineikas työntekijä, joka on headhuntattu jo pari kertaa uuteen firmaan. Minä taas teen nimetöntä tukityötä, kukaan firman ulkopuolella ei tavallaan tiedä, että juuri minä teen työtäni. Minua ei koskaan tulla headhuntaamaan enkä siten voi myöskään unelmoidaakaan useiden kymmenien prosenttien palkankorotuksesta, joka on miehelleni ihan normaali juttu. Silti me mieheni kanssa teemme molemmat yhtä pitkää päivää, yhtä vaativia töitä, yhtä paljon kehuja saaden. Kai se vaan on niin, että miehet ovat oman elämänsä superstaroja ja naisille tällainen "näkymätön" työ on hyväksyttävämpää.
Naiset tekevät miehiä vähemmän esimerkiksi myyntityötä, josta perinteisesti on maksettu hyvin. Kyse ei ole siitä etteikö naisia alalle palkattaisi, heitä vain hakeutuu sinner vähemmän. Naiset tekevät myös vähemmän raksahommia, joissa on hyvät liksat varsinkin lisien osalta. Sen sijaan naiset työskentelevät miehiä enemmän kunnalla, missä palkat ovat yksityistä sektoria paskemmat. Oma empiirinen tutkimukseni on myös osoittanut, että naiset eivät uskalla pyytää, vaan uskovat kaikenlaisia juttuja siitä mitä kussakin duunissa on mahdollista maksimissaan tienata.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:37"]
Tuohonhan on yksinkertainen vastaus: miehillä on munalisä!
[/quote]
Jos tarkoitat sillä miehen kykenevyyttä naista parempiin suorituksiin niin kyllä. Keskimäärin nainen on heikompi, väsyvämpi, kunnianhimottomampi ja älyllisesti heikompi kuin mies kun asia otetaan ns. tosissaan. Nainen on joskus tarkempi mutta se koskee lähinnä tapauksissa kun mies tekee puoli valoilla. Kuka palkkaisi naisen joka vielä todistetusti lorvii saikulla miestä enemmän?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:54"]
Aina kun täällä on näitä "miten jakaisit tulot"- keskusteluja, niin 95% naisella on se pienempi palkka kuin miehellä ja usein vielä ihan naurettavan pieni, tyyliin naisen palkka 1500 euroa ja miehen 6000 euroa. Pistää vihakdi, kun naiset eivät onnistu tienaamaan itselleen normaalia palkkaa ja loisivat miehen lompakolla.
[/quote]
Meillä on tuo tilanne. Mies tienasi 110000e viime vuonna ja minä n. 25000e. Minulla ei ole vielä vakituista työtä opetusalalta, mies on pysyvässä työpaikassa. Olemme kolmen lapsen vanhempia ja kolmekymppisiä. Minulla on opinnot venyneet lastensaannin vuoksi. Opetusalalla päädyn aineenopettajan n. 35000e vuosituloihin kun taas miehellä ei ylärajaa tuloille ole koska tekee työnsä ohella yksityispraktiikkaa. Ammatinvalintakysymys. Rahat käytetään täysin yhdessä, eikä ees ajatella kumpi tienaa enemmän.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:08"]
Ylityöt tuntuvat sopivan erityisesti niille miehille, joilla on kotona pieniä lapsia.
[/quote]
Tähän on aika luonteva selitys. Jos vaimo on perhevapailla, niin rahasta on alituiseen pulaa.
Mistä tuon tiedon repäisit :'D Olen vaihtanut ammattia sairaanhoitajasta insinööriksi. Sh:na tein kiireistä kolmevuorotyötä ensiavun puolella, ei voi edes verrata sitä työilmapiirin kiireisyyden ja vastuullisuuden määrää nykyiseen työhön koodaajana.
Nykyinen työ ICT-alan yrityksessä on lähes täysin miesvaltainen. Kaikki kollegat, minä mukaan lukien ;) Pelaamme ja kirjoittelemme keskustelufoorumeille ;) pitkin päivää. Lounastauot kestävät TUNNIN, siis todellakin sen 60 minuuttia! Sen lisäksi on kaksi puolen tunnin kahvitaukoa, ja jos väitätte, että miesvaltaisilla aloilla ei juoruta niin puhutte paskaa, miehiä joutuu joka päivä käskyttämään takaisin töihin kahvikupin äärestä. Kollegat jäävät usein ylitöihin, kun eivät saa työtään tehtyä tavoiteaikataulussa.
Miesvaltaisen ja naisvaltaisen alan kiire on aivan eri maailmasta. Hoitoalalla se on todellista ja ICT-alalla ajoittuu vain projekteihin, joiden deadline lähestyy ja usein johtuu siitä, että on löysäilty liian pitkään. Missään muussa työpaikassa en muuten ole nähnyt olutta työpaikan kahvihuoneessa, niiden juominen työaikana on meillä ihan sallittua, tosin aika harvoin niitä otetaan päiväaikaan.
Suosittelen naisille alanvaihtoa miesvaltaiselle alalle, etenkin hoitsuille.Ylityöt tuntuvat sopivan erityisesti niille miehille, joilla on kotona pieniä lapsia.
[/quote]
a) Naiset hakeutuvat miehiä yleisemmin pienempipalkkaisille aloille.
b) Miehet tekevät enemmän tunteja.
c) Naiset eivät osaa, uskalla tai kehtaa pyytää kunnon palkkaa.
d) Johtotehtävissä on yhä olemassa ns. "lasikatto".
Yksikään kolmesta ensimmäisestä syystä ei ole miesten vika ja viimeinenkin on vain pienen pienen murto-osan vika.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:32"]
Mun tuttavapiirissä usemmalla naisella on parisuhteen palkkajohtajuus kuin miehellä. Ei siis todellakaan "AINA" ole naisella pienempi palkka.
[/quote]
Nämä ovat niitä teineinä tavanneita
Tällä palstalla palkkaero tulee esiin sillon kun nainen selittää miksi hänen on laitettava 1-vuotias päiväkotiin, eikä mies voi jäädä kotiin sitä hoitamaan. "Kun sillä on niin iso palkka" (vaikka oikeasti syy on se, että miestä ei huvita).
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:28"]Ko tämä ei olekaan paratiisi. Ja toisekseen vielä monessa perheessä mies käy töissä ja vaimo jää mieluummin hoitamaan lapsia niin onhan se nyt järkevämpää, että mies tienaa enemmän.
[/quote]
Ei välttämättä. Onhan isompituloisella myös isompi vanhempainraha + verotus muuttuu.
Mutta kysymyshän ei ole siitä, miksi naiset ovat niin "tyhmiä" että työskentelevät naisvaltaisilla aloilla kunnissa, vaan siitä, miksi ja kuka on päättänyt että juuri paperikoneella palkka on tämä ja päiväkodissa tuo. Totta kai on ammatinvalintakysymys yksilötasolla, mutta miten kas kummaa juuri ne miesalat sattumoisin on arvotettu isopalkkaisiksi. Ai niin mutta eihän Suomessa ole tarvetta feminismille joten jatketaan samaan malliin.