Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin pakollinen kurssi

Vierailija
07.11.2014 |

Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille. Bussimatkoihin menee enemmän mitä korvaukset ovat eikä ne korvaukset (9e/pv) auta tässä tilanteessa kun ne tulevat jälkikäteen. Saanko karenssia jos yksinkertaisesti ei ole varaa mennä sinne? Hain myös työpaikkaa ilman ko valmennusta. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (496)

Vierailija
141/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:24"]

Aijaa, kas kummaa kun joka puolella haetaan lähihoitajia, ainakin täällä päin missä itse asun :) Hakisin heti jo moneen paikkaan jos voisin niihin kulkea.

[/quote]

Minä en ottaisi töihin ihmistä, joka ei kykene kulkemaan töihin. Eli jos tulisit haastatteluun ja sanoisit, että haet ko. paikkaa nimenomaan siksi, että sinne kulku järjestyy, niin aavistaisin heti ongelmia huomatessani työttömyyshistoriasi pituuden.

Vierailija
142/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelma on jo olemassa, en voi lähettää takaisin kun kurssi alkaa jo maanantaina. Virkailija itsekin sanoi minulle, että kurssi on vähän hyödytön mulle kun ainoa työllistymisen este on kulkeminen. Yritän soittaa koko ajan sinne työkkäriin, katsotaan mitä sanovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan ota töihin ihmistä joka ei pysty sinne kulkemaan, haha :D Mikä ongelma on luetun ymmärtämisessä? Haen töitä vasta sitten kun voin sinne kulkea, edes työkkäri ei pakota minua hakemaan töitä tällä hetkellä kun ne tietävät mun ongelman kulkemisen suhteen.

Vierailija
144/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:26"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:24"]

Aijaa, kas kummaa kun joka puolella haetaan lähihoitajia, ainakin täällä päin missä itse asun :) Hakisin heti jo moneen paikkaan jos voisin niihin kulkea.

[/quote]

Minä en ottaisi töihin ihmistä, joka ei kykene kulkemaan töihin. Eli jos tulisit haastatteluun ja sanoisit, että haet ko. paikkaa nimenomaan siksi, että sinne kulku järjestyy, niin aavistaisin heti ongelmia huomatessani työttömyyshistoriasi pituuden.

[/quote]

En ole ollut työttämänä vielä edes 3 kuukauttakaan :)

Vierailija
145/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:27"]

Suunnitelma on jo olemassa, en voi lähettää takaisin kun kurssi alkaa jo maanantaina. Virkailija itsekin sanoi minulle, että kurssi on vähän hyödytön mulle kun ainoa työllistymisen este on kulkeminen. Yritän soittaa koko ajan sinne työkkäriin, katsotaan mitä sanovat.

[/quote]

Etkä sitten yhtään aikaisemmin osannut avata suutasi asian suhteen? Pitää aina odottaa siihen viimeiseen päivään?

Vierailija
146/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"]

Sossusta en saa mitään, koska miehellä on tuloja, mutta hänkin saa palkan vasta viimeinen päivä :( Lainaan tuskin saan yli 50 euroa. Kaiken huipuksi tää työkkärin täti itse sanoi että kurssi on turha minulle, kun olen valmis lähihoitaja ja ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla).

Uskallankohan vaan soittaa ja selittää tilanteen ja kysyä voinko tehdä kurssin netissä. Samalla voisin sanoa että hain työpaikkaa johon kutsutaan haastatteluun viimeistään parin viikon päästä. Eli osasin hakea töitä ilman tätä kurssia.

ap

[/quote]

Kokeile nyt ainakin soittaa, sittenhän sen tiedät :) Mä olen ainakin saanut nuo kurssit skipattua ihan sanomalla heti etten ala kulkemaan, koska matkat olis niin kalliit (enemmän kuin se 9e/päivä). Lisäksi kun olen sanonut että varsin hyvin osaan työpaikkaa hakea ilman kurssiakin, niin ei siitä aiheesta ole koskaan sen kummemmin tarvinut edes keskustella, eikä millään karenssilla ole uhkailtu edes.

[/quote]

Missä te asutte, kun matkalippu maksaa yli 9 e päivässä?

[/quote]

Paikassa josta valtio säästää. Ennen oli ihan omassa kunnassa noita palveluita, vaan ei ole enää. 40km on matkaa lähimpään kaupunkiin missä noita kursseja järjestetään. 

Vierailija
147/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:30"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:27"]

[/quote]

Etkä sitten yhtään aikaisemmin osannut avata suutasi asian suhteen? Pitää aina odottaa siihen viimeiseen päivään?

[/quote]

En voinut ennustaa rahan menoa, luulin pääseväni kurssille.

Vierailija
148/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pätevä syy, voi päästä seuraavalle alkavalle kurssille. Muuten et pysty kurssia välttämään kuin menemällä töihin.

Itse olin just tuolla kurssilla vaikka olen sairaslomalla. Mutta kun lääkärin aikaa ei saa vielä, pitää tehdä tässä välissä jotain. Oli ihan hyödyllinen kurssi, MUTTA kovin henkilökohtaista valmennusta ei saanut.

Nyt menen henkilökohtaiseen työhönvalmennukseen.

Nyt kannattaa vaan sanoa että sulla ei ole rahaa ja kysyä voitko mennä seuraavalle kurssille. Sitten ahkerasti säästät matkarahoihin.

Säästötili on aika kätevä. ;)

Vierailija
149/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:20"]

Sulla on 40km matkaa töihin, mutta onko sulla auto siihen? Minulla ei ole ajokorttia, ei kulje julkiset, ei mitään mahollisuuksia käydä töissä. Täällä missä asun niitä taas ei ole tarjolla.

[/quote]

Miksi sinulle pitäisi maksaa korvausta työttömyysajasta, jos et oikeasti edes aio mennä töihin?

[/quote]

Kuka niin väittää? :)

Vierailija
150/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:10"]

Ei pidä paikkaansa :) Minulle on tarjottu töitä 20km päästä kotoani, mutta kulkeminen riitti syyksi ettei tarvinnut mennä. Julkiset menee huonosti ja matkat ylitti sen 3h per päivä. Ei tullu karenssia ;)

[/quote]

Sillälailla. Mulle tarjottiin töitä korvesta (valtatien varrelta 24h-huoltoasemalta), käytännössä keskeltä ei mitään. Olis ollut vuorotyö tietysti. Matkaa olisi ollut 30km, mutta kun suoraan sinne ei pääse julkisilla, vaan olisi pitänyt kiertää lähimmän ison kaupungin kautta, matkoihin olisi mennyt minimissään 3h, ja yövuoroon mennessä olisi pitänyt mennä kello 18 ja odotella vuoron alkua, seuraavana päivänä olisin ollut kotona puolenpäivän maissa. Karenssi tuli kun en työtä ottanut vastaan. 

Vierailija
151/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:16"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:09"]

Pakko ilmottautua työttömäksi, jos haluaa jostain edes rahaa. Osaan hakea töitä ja niitä on tarjolla koko ajan, mutta kulkeminen on se ongelma.

[/quote]

TYöttömyysetuudella ei ole tarkoitus kattaa elämäntapaasi. Jos kulkeminen töihin on ongelma, et oikeasti edes ole työtön vaan elämäntapatyötön. Itsellä työmatka suuntaansa 40 km, mutta ei mitään ongelmaa työssäkäynnin suhteen.

[/quote]

Kyllä se olis sullekin ongelma jos siihen matkaan menis tuntikausia.

Vierailija
152/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:34"]

Ei pidä paikkaansa :) Minulle on tarjottu töitä 20km päästä kotoani, mutta kulkeminen riitti syyksi ettei tarvinnut mennä. Julkiset menee huonosti ja matkat ylitti sen 3h per päivä. Ei tullu karenssia ;)

[/quote]

Sillälailla. Mulle tarjottiin töitä korvesta (valtatien varrelta 24h-huoltoasemalta), käytännössä keskeltä ei mitään. Olis ollut vuorotyö tietysti. Matkaa olisi ollut 30km, mutta kun suoraan sinne ei pääse julkisilla, vaan olisi pitänyt kiertää lähimmän ison kaupungin kautta, matkoihin olisi mennyt minimissään 3h, ja yövuoroon mennessä olisi pitänyt mennä kello 18 ja odotella vuoron alkua, seuraavana päivänä olisin ollut kotona puolenpäivän maissa. Karenssi tuli kun en työtä ottanut vastaan. 

[/quote]

Yli 3h jos menee, ei karenssia pitäs tulla :) Mulla yövuoroon olisi pitänyt mennä kello 19 kun se alkoi 21, ja aamulla matkoihin yli tunti. Se riitti perusteeksi, ei tullu karenssia.

Vierailija
153/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:32"]

Sulla on 40km matkaa töihin, mutta onko sulla auto siihen? Minulla ei ole ajokorttia, ei kulje julkiset, ei mitään mahollisuuksia käydä töissä. Täällä missä asun niitä taas ei ole tarjolla.

[/quote]

Miksi sinulle pitäisi maksaa korvausta työttömyysajasta, jos et oikeasti edes aio mennä töihin?

[/quote]

[/quote]

Sinä itse.

Ap toivottavasti soittaa työkkäriin ja sieltä kerrotaan, että karenssin paikka. Mikä on ihan oikein.

Vierailija
154/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:28"]

No ei kai kukaan ota töihin ihmistä joka ei pysty sinne kulkemaan, haha :D Mikä ongelma on luetun ymmärtämisessä? Haen töitä vasta sitten kun voin sinne kulkea, edes työkkäri ei pakota minua hakemaan töitä tällä hetkellä kun ne tietävät mun ongelman kulkemisen suhteen.

[/quote]

Ohjeiden mukaan työkkärin tehtävänä ei ole miettiä, miten pääset töihin. Se on sinun oma asiasi, koska jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ja haluat maksavan lausunnon, sitoudut menemään töihin 80 km säteellä kotoa (max 1.5 h suuntaansa matka-aikaa). Jos tuo ei sinulle sovi, älä mene asiakkaaksi.

Vierailija
155/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikurssihan se sieltä napsahti! :) Jes! Helpollahan tästä päästiin :D Kaikkialla ei ole mahdollisuutta tuohon, mutta virkailija totesi että oin yhtä hyvin sen suorittaa kotoa käsin :) Mahtava juttu!

Vierailija
156/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:28"]

[/quote]

Ohjeiden mukaan työkkärin tehtävänä ei ole miettiä, miten pääset töihin. Se on sinun oma asiasi, koska jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ja haluat maksavan lausunnon, sitoudut menemään töihin 80 km säteellä kotoa (max 1.5 h suuntaansa matka-aikaa). Jos tuo ei sinulle sovi, älä mene asiakkaaksi.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa :) Jos matkaan menee yli 3h päivä, ei ole pakko ottaa työtä vastaan. Tiedän kun olen kokenut tämän asian ihan itse juuri kuukausi sitten :P

Vierailija
157/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinä itse.

Ap toivottavasti soittaa työkkäriin ja sieltä kerrotaan, että karenssin paikka. Mikä on ihan oikein.

[/quote]

Nettikurssi tuli ;) Vituttaako?

Vierailija
158/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka täällä vittuilee työttömille ovat vain kateellisia kun joutuvat itse raatamaan niska limassa rahan eteen!

Vierailija
159/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:07"]

Naurattaa, kun sä ap moneen otteeseen mainitset, että olen hakenut työpaikkaa. Siis mitä?

Minä työttömänä olen kohta laittanut 60 hakemusta - ja sä korostat, että olet laittanut yhden? Ja nyt sä odotat tumput suorina kaksi viikkoa, josko sut kutsuttaisiin haastatteluun. 

Nyt rupeet kunnolla hakemaan töitä. Muutama hakemus per päivä!

[/quote]

Ei sitä niin vaan laiteta 60 hakemusta, jos ei alan töitä ole. Ja usko tai älä, lähihoitajankaan paikkoja ei ole paljoa tarjolla muualla kuin etelä-Suomessa. 

Vierailija
160/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:34"]

[/quote]

[/quote]

Yli 3h jos menee, ei karenssia pitäs tulla :) Mulla yövuoroon olisi pitänyt mennä kello 19 kun se alkoi 21, ja aamulla matkoihin yli tunti. Se riitti perusteeksi, ei tullu karenssia.

[/quote]

On saattanut muuttuakin tuo käytäntö, tuosta on useampi vuosi aikaa. Muistelisin että silloin olikin niin että työssäkäyntialueelta piti ottaa työ vastaan, tilanteesta riippumatta. Mulla oli tuossa sitten se onni etten joutunut karenssiaikana olemaan työttömänä kahta viikkoa kauempaa, kun kesäksi oli omalta paikkakunnalta töitä tiedossa ja sain ne sitten aloittaa aiemmin kun oli suunniteltu.