Työkkärin pakollinen kurssi
Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille. Bussimatkoihin menee enemmän mitä korvaukset ovat eikä ne korvaukset (9e/pv) auta tässä tilanteessa kun ne tulevat jälkikäteen. Saanko karenssia jos yksinkertaisesti ei ole varaa mennä sinne? Hain myös työpaikkaa ilman ko valmennusta. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (496)
Hoh, kyllä mulla oli helppoa kun työkkärin asiakkaana vielä olin, aina kun pukkasivat jotain kurssia ja uhkasivat karenssilla, kiikutin niille sairaslomalapun että olen täysin työkyvytön ja jättivät rauhaan. :)
Pikkasen vanha ketju, mut luettuani sen jäin ihmettelemään, miks tuo "työkkärintäti" hyökkäs ap:n kimppuun, eikä sen toisen työkkärin tädin, joka alun perin (olevinaan) toimi väärin vapauttamalla ap:n siltä kurssilta.
ei mulla muuta
Ota yhteyttä työkkäriin ja kysy, että mitä tapahtuu jos et tuon syyn takia mene kurssille.
Pelottaa soittaa sinne, juurikin sen vuoksi että karenssia napsahtaa... Mutta pakko kai se on.
onko kellään kokemuksia miten päästä eroon noista kursseista tai skipata ne?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:02"]
[/quote]
Ainoa tapa on päästä töihin.
Saisitko jostakin lainaksi ne bussirahat jotka voisit sitten maksaa takaisin työkkärin korvaukset saatuasi? On meinaan aika tylyä jos karenssi napsahtaa päälle yhden 5 päivän (en usko, että istutte siellä la-su) kurssin takia. Sillä karenssilla kun on kauaskantoiset seuraukset. Kannattaa koittaa jostain haalia ne rahat kasaan.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 06:39"]
Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille. Bussimatkoihin menee enemmän mitä korvaukset ovat eikä ne korvaukset (9e/pv) auta tässä tilanteessa kun ne tulevat jälkikäteen. Saanko karenssia jos yksinkertaisesti ei ole varaa mennä sinne? Hain myös työpaikkaa ilman ko valmennusta. Mitä pitäisi tehdä?
[/quote]
Soita ja tiedustele asiaa ajoissa? Kysy esim. vaihtoehtoa, voiko sitä suorittaa virtuaalikurssina. En tiedä onnistuuko kaikkialla, mutta itse sain ainakin suorittaa tämän kurssin ihan kotoa käsin virtuaalisesti. Mutta sen parempi mitä aiemmin otat asiasta selvää ja kerrot tilanteen.
Saisitkohan sossusta apua tuohon tilanteeseen? Siis matka-avustusta tmv? Ap:n kaltaisissa tilanteissa muuten kannattaa laittaa viranomaiset sossussa ja ne kurssin järjestäjät jne. koville. Siis tuoda esiin tällaisia epäkohtia. Apinan raivolla siellä TE-toimistossa nyt lykkävät porukkaa tuollaisille höpöhöpö kursseille kuvitellen, että kaikki voidaan repiä suoraan työttömän ja varattoman ihmisen selkänahasta. Kun yleiset kulut kasvavat (siis esim. matkakulut ap. tapauksessa), muiden viranomaisten on pakko laittaa stoppia TE-toimiston puuhailuille.
Ja itse kursseista. TE-toimisto ostaa kaikenkarvaisilta kurssiyrittäjiltä jotain sijais- ja korviketoimintaa työttömille niin että nämä saadaan hetkeksi pois listoilta tai voidaan osoittaa ylöspäin, että hei me olemme tehneet jotain henkilö X hyväksi. Kurssien pyöritys työllistää muutaman urpon. Sitten voidaan jotenkin luulotella itselleen - työllisysstilanteesta huolimatta - että hei työtön X valmiudet ja osaaminen ovat nousseet taas eksponentiaalisesti työmarkkinoilla. Anna mun nauraa...
Sossusta en saa mitään, koska miehellä on tuloja, mutta hänkin saa palkan vasta viimeinen päivä :( Lainaan tuskin saan yli 50 euroa. Kaiken huipuksi tää työkkärin täti itse sanoi että kurssi on turha minulle, kun olen valmis lähihoitaja ja ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla).
Uskallankohan vaan soittaa ja selittää tilanteen ja kysyä voinko tehdä kurssin netissä. Samalla voisin sanoa että hain työpaikkaa johon kutsutaan haastatteluun viimeistään parin viikon päästä. Eli osasin hakea töitä ilman tätä kurssia.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:03"]
[/quote]
Ainoa tapa on päästä töihin.
[/quote]
Niin no, ehkä mä sitten olen poikkeus mutta mulle kun on tuota samaa kurssia tarjottu ja olen vain sanonut että se maksaa mulle matkoineen enemmän kuin sen kulukorvauksen minkä siitä saa, niin en lähde kyllä kulkemaan. Koskaan kukaan ei ole alkanut millään karenssilla uhkailemaan.
Jos sanovat mulle että karenssia tulee kun ei ole rahaa kulkea, voin kai siitä valittaa sitten johonkin. En voi kuitenkaan jättää lastani ruokkimatta sen vuoksi että menen pilipali kurssille mistä ei minulle oikeasti ole hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"]
Sossusta en saa mitään, koska miehellä on tuloja, mutta hänkin saa palkan vasta viimeinen päivä :( Lainaan tuskin saan yli 50 euroa. Kaiken huipuksi tää työkkärin täti itse sanoi että kurssi on turha minulle, kun olen valmis lähihoitaja ja ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla).
Uskallankohan vaan soittaa ja selittää tilanteen ja kysyä voinko tehdä kurssin netissä. Samalla voisin sanoa että hain työpaikkaa johon kutsutaan haastatteluun viimeistään parin viikon päästä. Eli osasin hakea töitä ilman tätä kurssia.
ap
[/quote]
Kokeile nyt ainakin soittaa, sittenhän sen tiedät :) Mä olen ainakin saanut nuo kurssit skipattua ihan sanomalla heti etten ala kulkemaan, koska matkat olis niin kalliit (enemmän kuin se 9e/päivä). Lisäksi kun olen sanonut että varsin hyvin osaan työpaikkaa hakea ilman kurssiakin, niin ei siitä aiheesta ole koskaan sen kummemmin tarvinut edes keskustella, eikä millään karenssilla ole uhkailtu edes.
Kiitos vastauksista, tunnin päästä soitan sinne ja saa nähdä miten käy!
[/quote]
Et hyväksy niitä työllistymissuunnitelmaasi. Siten eivät voi pakottaa.
ap
[/quote]
Ihan käsittämätöntä, että raha-asianne on näin retuperällä. Miehesi käy kuitenkin töissä, on saanut kuun lopussa eli viikko sitten palkan tililleen. Ja ei ole varaa nyt viitenä päivänä julkisiin. En usko.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:51"]
ap
[/quote]
Kokeile nyt ainakin soittaa, sittenhän sen tiedät :) Mä olen ainakin saanut nuo kurssit skipattua ihan sanomalla heti etten ala kulkemaan, koska matkat olis niin kalliit (enemmän kuin se 9e/päivä). Lisäksi kun olen sanonut että varsin hyvin osaan työpaikkaa hakea ilman kurssiakin, niin ei siitä aiheesta ole koskaan sen kummemmin tarvinut edes keskustella, eikä millään karenssilla ole uhkailtu edes.
[/quote]
Missä te asutte, kun matkalippu maksaa yli 9 e päivässä?
ap
[/quote]
Olet valmis lähihoitaja, mutta jos kurssi on "työnhakukurssi" - en oikein ymmärrä, miten koulutuksesi liittyy asiaan. Miten oikein kuvittelet meneväsi töihin, jos kaikki liikkuminen on sinulle noin hankalaa?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:51"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"] Sossusta en saa mitään, koska miehellä on tuloja, mutta hänkin saa palkan vasta viimeinen päivä :( Lainaan tuskin saan yli 50 euroa. Kaiken huipuksi tää työkkärin täti itse sanoi että kurssi on turha minulle, kun olen valmis lähihoitaja ja ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla). Uskallankohan vaan soittaa ja selittää tilanteen ja kysyä voinko tehdä kurssin netissä. Samalla voisin sanoa että hain työpaikkaa johon kutsutaan haastatteluun viimeistään parin viikon päästä. Eli osasin hakea töitä ilman tätä kurssia. ap [/quote] Kokeile nyt ainakin soittaa, sittenhän sen tiedät :) Mä olen ainakin saanut nuo kurssit skipattua ihan sanomalla heti etten ala kulkemaan, koska matkat olis niin kalliit (enemmän kuin se 9e/päivä). Lisäksi kun olen sanonut että varsin hyvin osaan työpaikkaa hakea ilman kurssiakin, niin ei siitä aiheesta ole koskaan sen kummemmin tarvinut edes keskustella, eikä millään karenssilla ole uhkailtu edes. [/quote]
Juu en jaksanut selata kokoketjua läpi anteeksi.. Mutta jos työkkärissä ei olla ymmärtäväisiä (mikä voi olla mahdollista) niin soita sinne kurssin järjestäjille ja sovi asia heidän kanssaan. Ainakin turussa take-off kurssin järjestää täysin työkkäriin liittymätön yksityinen yritys jolta työkkäri palvelut ostaa. Uskoisin, että heidän kanssaan pystyisit sopimaan asian. Siellä kurssilla tosiaan vaan tutustutaan työnhakuun ja tehdään cv cv-nettiin. Itse en olin kaksi päivää poissa kurssilta, mutta ilmoitin vaan aamulla että en pääse tänään kurssille. Taisin saada sen 9e kaikilta päiviltä jopa. Ja jälkikäteen kun työkkärissä mainittu kurssista olen vain sanonut, että on vielä tuoreessa muistissa se kurssi. Ovat sen jälkeen toivottaneet vain onnea työnhakuun ja hyvää päivän jatkoa. Jos vaikka ensimmäiseksi päiväksi pääset paikalle niin sitten ainakin on varma nakki. [/quote] Kiitos tästäkin tiedosta. Kyseinen yritys toimii sopimuksenvastaisesti, joten otan yhteyttä Turkuun, saavat selvittää täysin laittoman toimintatavan perusteet. [/quote] Olin myös kyseisellä kurssilla ja he eivät tee mitään väärin. Sieltä saa olla poissa, jos on kipeä tai lapsi on kipeä tai on jokin tärkeä meno. Siitä vain täytyy pistää ennen yhdeksää viesti heille miksi ei paikalle tule. Poissa olleista päivistä tehdään selvitys työkkärille, minkä asiakas ja kurssin vetäjä allekirjoittavat. Näin toimittiin kun olin kaksi päivää poissa lapseni sairauden takia. Menepäs nyt "työkkärin täti" muualle. Take off kurssilla on myös yksi työkkärin entinen karensseista päättävä työntekijä, joten eiköhän hänellä ole tiedossa mitä he saavat tehdä ja mitä ei. Oli muuten mukava täti tämä :)
[/quote]
Yksikään yritys ei voi myöntää vapautusta TE-toimiston ostamasta valmennuksesta siksi, että asiakas sanoo, että ei ole rahaa tulla paikalle. Lapsen sairaus, oma sairaus, työhaastattelu ovat lainkin mukaan perusteltuja syitä olla pois valmennuksesta, mutta järjestäjän kanssa ei sovita, että ei tarvitse tulla, koska et viitsi, mutta 9 euron korvauksen me silti haluamme sinun saavan, joten ei kerrota tätä työkkärille.
Työnhakuvalmennukseen osallistuminen ei ole järjestäjän kanssa sovittava asia!
[/quote]
Näytäppä se kohta, jossa ilmoitettiin poissaolon syyksi rahan puute... Ei tainnut kirjoittaja kertoa mitään syytä poissaololleen tällä palstalla ;)