Työkkärin pakollinen kurssi
Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille. Bussimatkoihin menee enemmän mitä korvaukset ovat eikä ne korvaukset (9e/pv) auta tässä tilanteessa kun ne tulevat jälkikäteen. Saanko karenssia jos yksinkertaisesti ei ole varaa mennä sinne? Hain myös työpaikkaa ilman ko valmennusta. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (496)
jotkut sitten pääsee helpolla.. ite meen juuri parin viikon päästä kurssille, ei auta itkut eikä markkinat.
Minkä ihmeen takia asut peräkylässä jos töihin kulkeminen on hirveä ongelma. Tai vaihtoehtoisesti: Mikset hanki ajokorttia niin pääsisit sinne töihin? Sen voi maksaa monessa autokoulussa osamaksulla. Aivan hullun hommaa muuttaa johonkin korpeen jos ei omista autoa ja ajokorttia. Miehen kyytien varassako sä siellä olet? Ja kyllä varmasti saat karenssia, suosittelen ottamaan vaikka sitä paheksuttua pikavippiä jos ei muu auta. Parempi maksaa pikavippifirmalle 20 euroa korkoa kuin menettää työttömyystukia 2000 euron verran, vai?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:08"]
Minkä ihmeen takia asut peräkylässä jos töihin kulkeminen on hirveä ongelma. Tai vaihtoehtoisesti: Mikset hanki ajokorttia niin pääsisit sinne töihin? Sen voi maksaa monessa autokoulussa osamaksulla. Aivan hullun hommaa muuttaa johonkin korpeen jos ei omista autoa ja ajokorttia. Miehen kyytien varassako sä siellä olet? Ja kyllä varmasti saat karenssia, suosittelen ottamaan vaikka sitä paheksuttua pikavippiä jos ei muu auta. Parempi maksaa pikavippifirmalle 20 euroa korkoa kuin menettää työttömyystukia 2000 euron verran, vai?
[/quote]
Asun täällä kun olen asunut monta vuotta. Haluisin muuttaa, mutta takuuvuokraan ei ole nyt varaa. Ajokortti maksaa liikaa myös osamaksulla. Mies ajaelee juu kaikki matkat.... En saanut karenssia, teen kurssin netissä :) Mutta toisaalta kun asuu täällä korvessa, ei paljoa työkkärit ahistele töillä ;) Tosin mä kyllä haluan töitä, mut mikäs tässä hetken vielä lomaillessakaan.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:30"]
Apua :D Vieläkö te jaksatte? Tullu neljä sivua ainakin lisää tekstiä mun lähdettyä...
T. AP
[/quote]
Itse aloitit. Nyt tässä vasta päästiin alkuun.
[/quote]
Mä voin rehellisesti, käsi sydämellä vannoa että hain vertaistukea, en muuta. Tai neuvoja. Sit joku hullu hyökkää mun päälle. Tää keskustelu mitä käytte, ei ees liity muhun, koska en ees lue noita kaikkia kommentteja mitä laitatte. En vieläkään ymmärrä miksi jaksatte, tosin olen helvetin kiitollinen siitä että tässä maassa on sen verta fiksuja ihmisiä että lyttää mieluummin ton tantan ko mut. Se kertoo siitä että tosiaan kaikki ei ole niitä lampaita.
Työpaikan rekistereihin ei yhtään kellään ole mitään asiaa työajan ulkopuolella saatika sitten nettikeskustelujen perusteella. Ihan jatkuvalla syötöllä noita virka-aseman väärinkäyttöjä tuomitaan kun joku työntekijä muuttuu liiankin uteliaaksi. Siinä voi olla sitten hieman hankalaa selitellä että kun vauvapalstalla sanottiin...
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:18"]
Nyt on vuosi 2014, joku vuoden 2002 tilastoseuranta on hieman ikääntynyttä luettavaa, suurinta osaa siinä luetelluista palveluista ei edes ole olemassa enää.
[/quote]
Hienosti sivuutit kaikki kommenttiini linkitetyt uudemmat tutkimustulokset! Jos olisit vaivautunut edes avaamaan tuon VATT:in julkaisun abstraktin, olisit huomannut sen olevan pitkän aikavälin tutkimus, jossa on erityisesti kiinnitetty huomiota mm. erilaisiin muuttujiin sekä niiden vakiointiin mahdollisimman objektiivisen ja totuudenmukaisen työllisyysvaikututusten arvioimisen takia. Jos olet tietoinen vastaavasta tutkimuksesta, joka ulottuu 2010-luvulle, niin linkitä toki tänne. Mitä veikkaat, onko 2000-luvun alun jälkeen työvoimakoulutuksen työllisyyttä parantava vaikutus kenties lisääntynyt paljonkin tuosta about 4-8 prosenttiyksiköstä, joka tutkimuksessa on mainittu? Vedäpä, työkkärin toimistorotta, noita tutkimuksia työvoimapoliittisten toimenpiteiden vaikuttavuudesta tiskiin kun niin vitun asiantuntijaa esität olevasi. Merkonomipohjaltako tässä keskustelussa käyt keulimassa?
[/quote]
Ihan ensin: laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta tuli voimaan 1.1.2013. Käy ensin lukemassa se ja samaan syssyyn sen edeltäjä laki julkisesta työvomapalvelusta. Vertaa niissä esitettyjä palvelukokonaisuuksia sisällöltään ja tavoitteiltaan. Mieti sitten, voidaanko sisällöltään kahden täysin erilaisen lain aikaiset muuttujat todella vakoida objektiivisesti ja totuudenmukaisesti.
Seuraavaksi pohdi sitä, millä aikavälillä haluamasi työllisyysvaikutukset pitää saada näkyviin.
Sen jälkeen palaa noihin lakeihin ja lue hallituksen esitykset niiden tiimoilta. Pysähdy pohtimaan, kenelle työvoimakoulutus on suunnattu (osana elinikäistä oppimista).
Tämän tehtyäsi googlaa "työvoimapoliittinen aikakauskirja" ja kas - sieltä löytyy ajantasaista tietoa ja artikkeleja vaikka muille jakaa! Akateemisena vauvapalstalaisena osaat toki itse arvioida niiden validiteetin ja reliabiliteetin.
[/quote]
"voidaanko sisällöltään kahden täysin erilaisen lain aikaiset muuttujat todella vakoida objektiivisesti ja totuudenmukaisesti" Luepa itse siitä VATT:in julkaisemasta tutkimuksesta millaiset muuttujat siinä on vakioitu ja miten ja pohdi sen jälkeen ihan itse tätä kysymystä. Vai onko tarkoituksesi tällä helvetin venkoilulla väittää, että työvoimapoliittisten toimenpiteiden vaikuttavuutta on mahdoton vertailla aiempaan, jos lakia on muutettu siinä välissä? Bullshit. Edelleen kysyn: onko 2000-luvun alun jälkeen työvoimakoulutuksen työllistymistä parantava vaikutus kenties lisääntynyt paljonkin tuosta about 4-8 prosenttiyksiköstä, joka tutkimuksessa on mainittu?
Oikea asiantuntija voisi tietääkin, että linkittämäni TEM-analyysi työvoimapoliittisilta toimenpiteiltä sijoittumisesta vuonna 2011 on julkaistu 2013 ja on täten uusin saatavilla oleva raportti aiheesta. Turha lällätellä, että laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta on nykyään ihan erilainen ja toimenpiteet ihan erilaisia ja työllistävät ihan eri tavalla kuin entisen lain aikana, jos et pysty esittämään mitään faktoja aiheesta. Aika heikoksi on jäänyt anti tähän mennessä.
"Seuraavaksi pohdi sitä, millä aikavälillä haluamasi työllisyysvaikutukset pitää saada näkyviin." Em. raportissa työllisyysvaikutuksia on tarkasteltu 3 ja 6 kk työvoimapoliittisen toimenpiteen päättymisen jälkeen, mikä näyttää olevan se yleisin tapa. Erityyppisissä tutkimuksissa voi toki olla useampiakin tarkastelupisteitä, mutta tuo aspekti on aika helvetin irrelevantti tässä keskustelussa. Pohdipa itse sitä, miksi.
"Tämän tehtyäsi googlaa "työvoimapoliittinen aikakauskirja" ja kas - sieltä löytyy ajantasaista tietoa ja artikkeleja vaikka muille jakaa!" Voi kuinka jännittävää! Tämä kommentti ei vain kerro yhtään mitään eikä todista yhtään mitään. On muuten nimeltään nykyään "Työpoliittinen aikakauskirja". Eikö teille toimistorotille kerrota tällaisista muutoksista? Minun vuoroni: googletapa aluksi vaikka Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja -sarja, TEM-analyysit, TEM-raportit ja VATT tutkimukset. Kas! Näistä löytyy vielä enemmän ajantasaista tietoa ja artikkeleita vaikka muille jakaa!
Tainnut tantta saada viestin pomoltaan, kun ei enää kirjoittele?!
silloin kun itse olin töissä työkkärissä niin luin paljon ihmisten tietoja. katselin esim. että onko alueellisia eroja ja rajasin hakualueita esim. jostain karjalan perukoilta ja sitten ruotsinkieliseltä pohjanmaalta. samoin kattelin josko joku markan julkkis olis ilmottautunut ja yleensä oli. en tietääkseni mitää lakia rikkonut, tai sitten tämän av:n mukaan rikoin räikesti...
kerran suoli24 palstalla joku kyrpiintynyt nirppanokka valitti kun ei ollut meidän toimistossa (mainitsi paikan) saanutkaan sellaista tukea ja sellaista rahaa mitä oli suunnitellut. haukkui virkailijan ja koko toimiston. mulla meni ehkä 10 min löytää sen tiedot ura:sta. ja eihän se juttu ihan niin mennyt kuin mitä asiakas netissä vyörytti, jotain jäi kertomatta joo.
kurssiosoituksia piti laittaa joka viikko joka virkailjan vaikka joku 15 kpl kun pomo sanoi palaverissa että niitä pitää laittaa. siitä sitten etsimään sopivia eli semmosia jotka oli saaneet olla kortistossa aivan liian pitkään ilman mitään aktivointia.
kurrsiosoitusten tultua postissa perille alkoi puhelin soida. useimmat oli ennustustaitoisia ja tiesi jo etukäteen että siitä kurssista ei ole mitään hyötyä. en uskonut näiden ennustuskykyihin kuitenkaan. eräs oli sitä mieltä, että hänen 80-luvulla aloittamansa ja samalla vuosikymmennellä keskenjääneet opinnot Hankenilla (wau, aaltoja) ovat niinkin pätevät ettei hänen "tällä koulutuspohjalla ole mielekästä" lähteä työhakukurssille noi yli 10 vuoden työttömyyden jälkeen. vähän nauratti. pistin nimen muistiin että kurssin jälkeen, jos se sen käy, niin tulee lisää postia...
En nyt jaksa selata ketjua taaksepäin, mutta miksi mulla on sellainen käsitys, että se oli nimenomaan tämä työkkäein täti, joka kertoi, että Riihimäellä on asioinut 24-vuotias lähihoitaja ja viittasi tällä ap:hen? Ap sanoi vain paikkakunnan, mutta ei sitä, että olisi 24-vuotias lähihoitaja.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Harmi. Liukeni paikalta juuri kun alettiin kysellä työvoimapoliittisten toimenpiteiden vaikuttavuuden perään.
Eipä oo kukaan soitellut ja karenssia ei ole ;) :D
t. ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:13"]
t. ap
[/quote]
Selvityspyyntö tulee postissa ja karenssi vasta sitten, kun se on käsitelty. Katso oma asioinnista ja huomaat, että lausunto on vaihdettu ei-maksavaksi.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:13"]
t. ap
Selvityspyyntö tulee postin mukana, jos tulee.
[/quote]
Tuu ap kertoo kun olet käynyt katsomassa omat tietosi!
Kävin katsomassa tietoni, ovat sillä mallilla kun olivat viime viikollakin :) Eli karenssia ei ole tulossa, selvityspyyntöä minulta ei ole pyydetty yhtään mihinkään ja miksi olisi kun sain töitä? :D Ne alkavat vasta ensi vuonna, joten työkkärintuella mennään sinne asti, kursseille ei tarvitse enää mennä, ei edes siihen nettikurssiin :)
ap
Ainoa ongelma on nyt se että työn kesto on alle 3kk mihin olen menossa, joten pitkään sillä ei juhlita. Eli todennäköisesti olen ensi vuonnakin työkkärin tuilla...
ap
Onkohan työkkärin stalkkeritäti nyt ronkkinut aivan väärän ihmisen tietoja.. :D :D
eikös tän tantan pitäny maanantaina olla palaverissa käsittelemässä tätä asiaa? eli provo koko ämmä
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:40"]
Nettikurssihan se sieltä napsahti! :) Jes! Helpollahan tästä päästiin :D Kaikkialla ei ole mahdollisuutta tuohon, mutta virkailija totesi että oin yhtä hyvin sen suorittaa kotoa käsin :) Mahtava juttu!
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta kysyn: mikä työkkäri. Suomessa kun vain 2 tarjoaa nettikurssin mahdollisuutta, niin nyt testataan, oletko feikki vai ei.
[/quote]
Riihimäki :) Pitää ilmottautua työnhakuryhmään ja kurssin kesto 4vk, eli enemmän kun piti olla mutta ei haittaa kun itseopiskelua kotona ja ei tarvitse persettään liikuttaa.
[/quote]
Sinulla on iso ongelma: ensinnäkin tuon kurssin kesto ei ole 4 vko vaan sinulla on tunnukset voimassa 4 vko ja toiseksi koska kieltäydyit työnhakuvalmennuksesta (joka muuten oli tarkoitettu vain nuorille, joten lienet alle 25v tai ainakin alle 29v ja vastavalmistunut), niin nyt tuota sinun verkkokurssisi suorittamista seurataan erittäin tarkasti (käytännössä sen voi tehdä jopa päivätasolla). Jos et tee kaikkia tehtäviä kunnolla jne., niin karenssi rapsahtaa :-)
Lupaan seurata sinua henkilökohtaisesti!
Terveisin osa-aikaisella hoitovapaalla oleva
[/quote]
Kyllä se kesto on 4vko, näin virkailija itse sanoi :) Olen 24 vuotias. Ja tottakai teen tehtävät kunnolla, cv:n teko ja muu ei ole juttu eikä mikään, niitä on tullu tehtyä elämän aikana monia :) Olen erittäin tyytyväinen ettei kulkemaan tarvitse rupea saatika istua kursseilla :)
[/quote]
Tunnukset on voimassa 4 vko, sanoi virkailija mitä tahansa :-). Kurssin kesto on työtunteina noin 35 tuntia eli ihan sama, mikä olisi ollut suunnitelmassasi, mutta käytännössä tuo on huomattavasti työläämpi suorittaa.
CV:n teko voi muuten olla yllättävän hankalaa, jos tarkoituksesi ei ole sen avulla saada töitä.
[/quote]
Tunnukset on voimassa 4vko mutta kurssi kestää myös 4 vko, ehkä mä tiedän kun täti ite niin sanoi :) Sen jälkeen mahdollisuus osallistua extraviikolle, joka on vapaaehtoinen. CV:tä olen tehnyt monia, ihan hyviä sellaisia joilla olen töihinkin päässyt ainakin tähän asti ;) Kiitos vain huolenpidosta, taidat olla hiukan katkera.
[/quote]
Aika outoa, että sinulle on valehdeltu. Kurssinjärjestäjän nettisivujen mukaan kesto on 35 tuntia, mutta tunnukset voimassa 4 vko, jonka aikana kurssi pitää suorittaa. Vai oletatko, että saat 4 vko ajan 9 euron kulukorvauksenkin?
[/quote]
"Kesto on neljä viikkoa ja jokaisella jokaiselle viikolle on oma työnhakuun liittyvä teemansa. Työnhakuryhmässä käydään kattavasti useita osa-alueita läpi, oman työnhakustrategian laatimisesta haastattelun eri vaiheisiin. Aktiivisuudellasi vaikutat hyvin paljon antiin, jota ryhmästä saat ja mihin lopputulokseen pääset."
Näin :) En voi sille mitään jos minulla on erilailla tämä homma kun teillä on totuttu tekemään. Vaitin kurssin tarpettomuudesta, ja tälläselle jouduin. Parempi tämä mitä se että istutaan jossain muiden työttömien kanssa ja jauhetaan paskaa. En tietty saa mitään kulukorvauksia kun en himastani ees liiku :D