Työkkärin pakollinen kurssi
Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille. Bussimatkoihin menee enemmän mitä korvaukset ovat eikä ne korvaukset (9e/pv) auta tässä tilanteessa kun ne tulevat jälkikäteen. Saanko karenssia jos yksinkertaisesti ei ole varaa mennä sinne? Hain myös työpaikkaa ilman ko valmennusta. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (496)
Töistä saa palkkaa niin sillähän matkatkin kustannetaan :) Ja itse asiassa vältin yhden työpaikan, koska se oli 3-vuorotyö ja en voi kulkea sinne kun julkiset ei liiku niihin aikoihin. Tarkoitus on muuttaa pois täältä tuppukylästä juurikin tän kulkemisen vuoksi.
Meillä miehen palkka riittää juuri ja juuri vuokraan ja muihin menoihin kuten lapsen päivähoitomaksuun yms. Eikä mieheni kai ole velvollinen mun matkojani kustantamaan, hänellä kun on niitä kustannuksia omiinkin työmatkoihin.
Ottakaa yhteyttä suoraa Lauri Ihalaiseen: hän on työministerinä ja hänen ministeriönsä nuo kurssit on määrännyt, ei suinkaan TE-toimisto. Eikä TE-toimiston tehtävänä ole kysellä, onko asiakkaalla rahaa kulkea kurssimatkoja, koska ihmisten pankkitilien saldot ei kuulu heille. Tökkärin tehtävänä on auttaa ihmisiä työllistymään ja työnhakukurssi on siihen ensimmäinen apuväline. Siksi se suurimmassa osassa maata on automaattisesti jokaiselle työttömälle tarjottava asia. Jos siitä kieltäytyy työllistymissuunnitelmassa, voi saada karenssin, koska kieltäytyy vastaanottamasta TE.toimiston tarjoaman palvelun.
Älkää ilmoittautuko työttömiksi, jos osaatte hakea töitä tai jos ette halua, että teitä autetaan työnhaussa. TE-toimiston asiakkaana sitoutuu tiettyihin asioihin ja yksi niistä on TE-toimiston palvelut. Mutta ne eivät ole ollenkaan pakollisia!
Ammattini liittyy siksi tohon, että lähihoitajilla riittää tunnetusti töitä, joten enköhän niitä osaa hakea ilman kurssejakin.
Naurattaa, kun sä ap moneen otteeseen mainitset, että olen hakenut työpaikkaa. Siis mitä?
Minä työttömänä olen kohta laittanut 60 hakemusta - ja sä korostat, että olet laittanut yhden? Ja nyt sä odotat tumput suorina kaksi viikkoa, josko sut kutsuttaisiin haastatteluun.
Nyt rupeet kunnolla hakemaan töitä. Muutama hakemus per päivä!
Toivottavasti työkkäri tajuaa iskeä sinulle kymmenen työtarjousta 80 km säteellä kodistasi. Saat käydä haastatteluissa ja jos et niihin mene, saat karenssin, koska omalla toiminnalla estät työllistymisesi.
Pakko ilmottautua työttömäksi, jos haluaa jostain edes rahaa. Osaan hakea töitä ja niitä on tarjolla koko ajan, mutta kulkeminen on se ongelma.
Ei pidä paikkaansa :) Minulle on tarjottu töitä 20km päästä kotoani, mutta kulkeminen riitti syyksi ettei tarvinnut mennä. Julkiset menee huonosti ja matkat ylitti sen 3h per päivä. Ei tullu karenssia ;)
Soitto työkkäriin, saat selvityspyynnön (mahdollinen työttömyysturvan maksu katkeaa samantien) ja sitten kerrot, että ei ole rahaa mennä kurssille. Tämä ei ole luvallinen syy kuten ei ole sekään, että kissasi ei voi olla päivällä yksin, lapselle ei ole hoitopaikkaa, miehellä on vuosiloma, talvikenkäsi ovat liian kuluneet tai haluat toiselle kurssille, koska kaverisi ovat siellä. Sitten saat 60 vrk karenssin, jonka aikana et tietenkään hae töitä., koska asut korvessa.
Pyöräile puolet matkasta, hinta halpenee.
Ei ole pyörää :D Ajattelin kysästä josko voisin sen netissä suorittaa sen kurssin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:09"]
Pakko ilmottautua työttömäksi, jos haluaa jostain edes rahaa. Osaan hakea töitä ja niitä on tarjolla koko ajan, mutta kulkeminen on se ongelma.
[/quote]
TYöttömyysetuudella ei ole tarkoitus kattaa elämäntapaasi. Jos kulkeminen töihin on ongelma, et oikeasti edes ole työtön vaan elämäntapatyötön. Itsellä työmatka suuntaansa 40 km, mutta ei mitään ongelmaa työssäkäynnin suhteen.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:06"]
Ottakaa yhteyttä suoraa Lauri Ihalaiseen: hän on työministerinä ja hänen ministeriönsä nuo kurssit on määrännyt, ei suinkaan TE-toimisto. Eikä TE-toimiston tehtävänä ole kysellä, onko asiakkaalla rahaa kulkea kurssimatkoja, koska ihmisten pankkitilien saldot ei kuulu heille. Tökkärin tehtävänä on auttaa ihmisiä työllistymään ja työnhakukurssi on siihen ensimmäinen apuväline. Siksi se suurimmassa osassa maata on automaattisesti jokaiselle työttömälle tarjottava asia. Jos siitä kieltäytyy työllistymissuunnitelmassa, voi saada karenssin, koska kieltäytyy vastaanottamasta TE.toimiston tarjoaman palvelun.
Älkää ilmoittautuko työttömiksi, jos osaatte hakea töitä tai jos ette halua, että teitä autetaan työnhaussa. TE-toimiston asiakkaana sitoutuu tiettyihin asioihin ja yksi niistä on TE-toimiston palvelut. Mutta ne eivät ole ollenkaan pakollisia!
[/quote]
Ihalaista eivät kiinnosta työttömät. Ihalaista kiinnostaa vain ne työttömyysuhan alla olevat duunarit, jotka joutuessaan ulos töistään saavat ansiosidonnaista. Voi kyynel.
Minkäs minä sille mahdan että 2 ja 3 vuorotyötä ei voi tehdä kun julkiset ei kulje? Meillä on tarkotus muuttaa juuri tämän vuoksi.
Sulla on 40km matkaa töihin, mutta onko sulla auto siihen? Minulla ei ole ajokorttia, ei kulje julkiset, ei mitään mahollisuuksia käydä töissä. Täällä missä asun niitä taas ei ole tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:20"]
Sulla on 40km matkaa töihin, mutta onko sulla auto siihen? Minulla ei ole ajokorttia, ei kulje julkiset, ei mitään mahollisuuksia käydä töissä. Täällä missä asun niitä taas ei ole tarjolla.
[/quote]
Miksi sinulle pitäisi maksaa korvausta työttömyysajasta, jos et oikeasti edes aio mennä töihin?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:07"]Ammattini liittyy siksi tohon, että lähihoitajilla riittää tunnetusti töitä, joten enköhän niitä osaa hakea ilman kurssejakin.
[/quote]
Itseasiassa oliko TEHYn lehdessä juuri juttua, että lähihoitajia on osassa maata liikaa verrattuna työpaikkojen määrään. Osassa kaupunkejahan tuo on ollut tiedossa jo jonkun aikaa.
Aijaa, kas kummaa kun joka puolella haetaan lähihoitajia, ainakin täällä päin missä itse asun :) Hakisin heti jo moneen paikkaan jos voisin niihin kulkea.
Voihan siitä suunnitelmasta kieltäytyä, jos siellä lukee työnhakuvalmennus.Silloin työkkärin virkailija toteaa, että jos suunnitelmaa ei hyväksy, ei tule maksavaa lausuntoa. TYöttömän kun edellytetään toimivan siten, että hän edistää työllistymistään.
Edestakaiset matkat ovat siis yli 9e, yhteen suuntaan 6e muistaakseni. Ei paljoa yli, mutta mulla ei ole rahaa kun se 50e tällä hetkellä ja ne kaikki menisi viikon matkoihin...