Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te korkeaasti koulutetut sivistyneet ihmiset halveksitte WT-väkeä/alhaisesti koulutettuja?

Vierailija
22.11.2009 |

Itse olen ihan tavisduunari ja niin on lähipiirinikin. Myös selkeää WT-väkeä kuuluu lähipiiriimme.

Korkeasti koulutettua ja hyvin tienaavaa porukkaa en juuri tunne, mutta olin kuvitellut heidän asenteensa meihin tavispulliaisiin nähden ystävälliseksi. Tällä palstalla on kuitenkin käynyt ilmi, että sitä se ei ole (en jaksa erikseen perustella, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan).

Me kuitenkin asioimme myös teidän kanssanne. Olettehan mm. lääkäreitä, lakimiehiä, opettajia ja esim. johtajiamme siellä S-marketketjun huipulla, kun taas me teemme töitä siellä kassan puolella.

Minua oikeasti ihan sydämestä kylmää monen hyvätuloisen, korkeasti koulutetun asenne ihan esim. sisustusmakuamme (joka on WT:ta), pukeutumistamme, puhetapaamme, käytöstämme kohtaan. Me emme tee teille pahaa, elämme omaa elämäämme rauhassa, kasvatamme lapsemme niillä lahjoilla joita meille on suotu. Me myös esim. töissä käytännössä toteutamme sitä (teidän mielestä suorittavan tason kökkötyötä) jota te suunnittelette meille tehtäväksi.

Itse olen oikeasti todella yllättynyt asenteestanne meitä "vähemmin varusteltuja" kohtaan. Jotenkin kuvittelin, että teidän sivistykseenne kuuluu mm. kohdella meidänkinlaisiamme ystävällisesti, erehdyin.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä (=D =D =D =D) Lidlin kassallakin olen työskennellyt, enkä osannut arvata miten halveksuttavaa työtä se mielestänne on.

ap

Vierailija
2/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskuntaluokalla ei merkitystä, vaan ihmisellä itsellään. Kaikkiin luokkiin kuuluu k...päitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään halveksu jotain kassaa tai muuta. Siinäkin voi olla hyvä tai huono.

Mutta jotkut asiat tökkivät, ei voi mitään. Esim. yksinkertainen yhteiskunnallinen ajattelu, rasismi, just joku hysteerinen vuohotus jostain kun ei itse osaa ajatella... Kun lukemisto on tyyliä iltapäivälehdet ja seiska, ja seurattavat ohjelmat jotain bb:tä, valheenpaljastustestiä, unelmien poikamiestä ja muuta sontaa, niin ei mulla ole paljoa yhteistä juteltavaa.

Kaikki ei vastaa sisustusmakuani, ja kieltämättä tulee vähän aivoton kuva perheestä, jos "kirjahylly" on täynnä kuivakukkaa, viinaa, juomalaseja ja terveiset teneriffalta-muistoesineitä.

Vierailija
4/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan tavisduunari ja niin on lähipiirinikin. Myös selkeää WT-väkeä kuuluu lähipiiriimme. Korkeasti koulutettua ja hyvin tienaavaa porukkaa en juuri tunne, mutta olin kuvitellut heidän asenteensa meihin tavispulliaisiin nähden ystävälliseksi. Tällä palstalla on kuitenkin käynyt ilmi, että sitä se ei ole (en jaksa erikseen perustella, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan). Me kuitenkin asioimme myös teidän kanssanne. Olettehan mm. lääkäreitä, lakimiehiä, opettajia ja esim. johtajiamme siellä S-marketketjun huipulla, kun taas me teemme töitä siellä kassan puolella. Minua oikeasti ihan sydämestä kylmää monen hyvätuloisen, korkeasti koulutetun asenne ihan esim. sisustusmakuamme (joka on WT:ta), pukeutumistamme, puhetapaamme, käytöstämme kohtaan. Me emme tee teille pahaa, elämme omaa elämäämme rauhassa, kasvatamme lapsemme niillä lahjoilla joita meille on suotu. Me myös esim. töissä käytännössä toteutamme sitä (teidän mielestä suorittavan tason kökkötyötä) jota te suunnittelette meille tehtäväksi. Itse olen oikeasti todella yllättynyt asenteestanne meitä "vähemmin varusteltuja" kohtaan. Jotenkin kuvittelin, että teidän sivistykseenne kuuluu mm. kohdella meidänkinlaisiamme ystävällisesti, erehdyin.

Itse kuulun kokeampaan keskiluokkaan, enkä itse suhtaudu kaupan kassoihin, roskakuskeihin tms. halveksuen, mutta ikäväkseni tunnen ihmisiä omasta sosioekonomisesta luokastani, jotka halveksuvat.

Nämä halveksijat ovat henkisesti kakaroita - he ovat jääneet sinne hiekkalaatikolle kun muut ovat aikuistuneet. Nämä tyypit ovat myös usein niitä, jotka kadehtivat katkerasti muita hyvätuloisia ja ovat muutenkin piittaamattomia ja itsekkäitä. Siis myös meitä 'lääkäreitä, lakimiehiä ja johtajia' kohtaan.

Minä arvostan matalapalkka-ammateissa työskenteleviä ihmisiä ja uskon, että moni heistä saattaa olla jollain tasolla jopa onnellisempi kuin minä tai muut uraputken ja perheen välillä tasapainottelevat kanssasiskoni.

Ole ylpä ap siitä mikä/kuka olet, pääasia ei ole se mitä työtä tekee, vaan millä asenteella sen hoitaa! Hymyilevä ja asiakaspalvelualtis kaupan kassa saa ihan koska hyvänsä minulta enemmän pisteitä kuin hapan lääkäri, joka ei vaivaudu edes hymyilemään asiakkaalleen tai saati sitten tutkimaan tätä kunnolla.

Vierailija
5/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja/omaishoitaja/perhekodit ym. tekee tosi tärkeää ja raskasta työtä mitättömän pienellä palkalla. Mä arvostan ja toivon heille parempaa palkkaa.

Vierailija
6/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten oma alani yliopistolla on niin "humaani", ettei sinne mahdu sellaisia itseään täynnä olevia kakaroita, jotka pitää itseään muita parempana. Ehkä niitä voi jossain ollakin.. Niin kaukana on vain tuo "wt-ajattelu" tuttavapiirissäni

Vierailija
7/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku lukee seiskaa? Meille itse asiassa tulee seiska. Katsoin myös unelmien poikamiehen -> viikon paras ohjelma minusta. Nämä asiat on sellaisia joista minä kerään voimia, joiden parissa minä irtaudun arjesta. Meillä on myös vitriinissä mm. posliinisia tiimarista ostettuja vauvankenkä-posliineja ja tiimarin valokuvakehyksissä lasten kuvia, löytyypä sieltä myös mm. lasinen vesilämpömittari, jossa lasikuulat nousevat lämpötilan mukaan. Matkamuistoja ei ole, koska meillä ei juuri ole varaa matkustella. Jos olisi, niin nekin varmasti olisivat vitriinissä sillä ne olisivat asioita joita katsellessa minulle ja perheelleni tulee hyvä mieli.

Mutta kiitos, näyttää siltä että nämä halveksijat ovat sittenkin vähemmistöä, tosin erittäin kovaäänistä sellaista ;)

Minulta usein kysytään, miksen ole kouluttautunut korkeammalle. Minä pidän elämästäni näin. En koe tarvetta. Tosin aikanaan pyrin minäkin yliopistoon, en päässyt lahjat/kunnianhimo ei riittäneet ja sitten löysin kauppa-alan ja totesin että se on se minun juttu! Tykkään työstäni paljon ja siinä on se hyvä puoli, että tällä alalla töitä löytyy ja on mahdollista pienten lasten äitinä tehdä osapäivätyötä, iltatyötä kun mies on kotona jne, tällä hetkellä tosin teen päivätyötä. Olen suorittanut mm. mestarimyyjä-tutkinnon, mutta varsinaista ammattia minulla ei lukion lisäksi ole, enkä ole aikeissa hankkiakaan. Yhteiskunnan tuilla emme ole ikinä eläneet, vaan aina olemma lapsemme ja itsemme elättäneet. Miehenikin on ihan vaan duunari, hänellä on ammatti mutta lukiota ei ole käynyt hän. Saman tasoisia/tasottomia on suurin osa naapureistamme (asumme vähemmän hienolla alueella) ja ystävistämme (joista moniin on tutustuttu koulun tai työn merkeissä) :) Ystävämme silti ovat aivan ihania ihmisiä, ystävällisiä, iloisia, kivoja. Osa täyttää silti selkeästi mm. täällä olevien pitkien WT-ketjujen kriteerit. Myös itseni tunnistin niistä monesta kohdin.

ap

En mitenkään halveksu jotain kassaa tai muuta. Siinäkin voi olla hyvä tai huono. Mutta jotkut asiat tökkivät, ei voi mitään. Esim. yksinkertainen yhteiskunnallinen ajattelu, rasismi, just joku hysteerinen vuohotus jostain kun ei itse osaa ajatella... Kun lukemisto on tyyliä iltapäivälehdet ja seiska, ja seurattavat ohjelmat jotain bb:tä, valheenpaljastustestiä, unelmien poikamiestä ja muuta sontaa, niin ei mulla ole paljoa yhteistä juteltavaa. Kaikki ei vastaa sisustusmakuani, ja kieltämättä tulee vähän aivoton kuva perheestä, jos "kirjahylly" on täynnä kuivakukkaa, viinaa, juomalaseja ja terveiset teneriffalta-muistoesineitä.

Vierailija
8/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yritetään päteä painamalla muita alas. Hyi!

Me ihmiset teemme erilaisia valintoja elämissämme. Näiden valintojen taustalla saattaa olla sellaisia asioita, joista muilla ei ole aavistustakaan!!

Minä henkilökohtaisesti arvostan ihmisiä, jotka haluavat tehdä työtä, ja ansaita itse elantonsa. Arvostan myös lasten kotihoitoa kolmevuotiaaksi, mutta eipähän ole tarvetta tulla siitäkään tänne huutelemaan: kaikki eivät pysty hoitamaan lapsiaan hoitamaan. Jokainen perhe tekee niin kuin heille sopii!

AP, leuka pystyyn! Sinussa ja ystävissäsi ei ole mitään vikaa! Äläkä tämän paikan takia tee muutenkaan mitään johtopäätöksiä mistään, täällä käy selvästikin ihmisiä härkkimässä muita huvin vuoksi!!

Vierailija
9/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monenkaan korkeasti koulutetun kanssa, elämme niin erilaista elämää. Kavereita ei tarvitse ollakaan, mutta toimeen pitäisi tulla ja ihmisarvoa alentavat ketjut WT/alemmin koulutetuista ovat minusta melkein ihmisarvoa loukkaavia.

ap

Vierailija
10/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kiitos!

Syvällisistä keskusteluista (mielestäni ne ovat sitä) pidän minäkin tästä kaikesta WT-toiminnastani huolimatta! Ja mm. siksi viihdynkin tällä palstalla, koska välillä täältä löytyy niitäkin. Toki mieheni ja ystävienikin kanssa (etenkin esim. erään kampaajan) juttelemme syvällisiäkin.

t. ap joka lähtee kohta Prismaan shoppailemaan

Mukavaa viikonloppua itse kullekin!

Vierailija
11/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeasti koulutettu ja sivistynyt.

Mielestäni ei kerro ainakaan sivistyksestä se, että halveksii vähemmän koulutettuja.

Vierailija
12/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan sellaisissa ketjuissa, joissa joku ruikuttaa huonoja tuloja/rahan jatkuvaa vähyyttä/tukien vähyyttä ja jos paljastuu, että perheessä on iso liuta lapsia ja palkan huonouteen vaikuttaa juuri kouluttamattomuus, niin näihin ketjuihin olen kommentoinut koulutuksen vaikutuksesta palkkaukseen ja perhesuunnittelun tärkeydestä.

Muuten minulle on aivan sama kuinka ihmiset sisustavat tai mitä tekevät työkseen. Mitä me tehtäis esim. ilman siivousalan ihmisiä (tai kaupan myyjiä)?

Vierailija
13/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on vaikeaa kokea kovin paljon yhteistä vaikka äidin kanssa, jonka kuva todellisuudesta rakentuu seiska-lehden perusteella.

Joten vaikka arvostan hyvää kassaa, myyjää tai muuta vähemmän koulutettua omassa työssään, ei kai mun tarvi teille tulla kärsimään niistä tiimarin posliinikengistä tai keksimään jotain yhteistä puhuttavaa.

On meilläkin lasten kuvat kehyksissä ja koko perheestä studiossa viime joulun alla otettu potretti seinällä, mutta myös piano, jota soitan minä ja vanhempi tyttö, seinällinen kirjoja, mm. lähes koko tammen keltainen kirjasto, lapsilla oma kirjahylly.

Vierailija
14/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luen ahkerasti, käymme paljon kirjastossa. Seuraan myös aikaani lukemalla mm. Hesaria ja katsomalla uutisia. Mutta sekin on minusta ok että joku ei niin tee.

Tässä ketjussa kaikki ovat niin suvaitsevaisia mutta on paljon ketjuja joissa näin ei ole.

ap

Vierailija
15/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan mä halveksin sivistymättömyyttä ja mustavalkoista ajattelua. Mun on vaikea ymmärtää, miksi ihminen on kiinnostunut jostain BB:stä ja Seiskasta enemmän kuin yhteiskunnallisista asioista.

Tupakointi on aina sivistymättömyyden merkki.

Sinänsä suhtaudun aina ystävällisesti ja asiallisesti kaikkiin ihmisiin.

Vierailija
16/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin vain, että ihmiset yleensäkin, yhteiskuntaluokkaan katsomatta, olisivat hieman sivistyneempiä ja avarakatseisempia. Minua suututtaa tietynlainen ajatuksen köyhyys oli koulutustaso ihan mikä vain.

Vierailija
17/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan mä halveksin sivistymättömyyttä ja mustavalkoista ajattelua. Mun on vaikea ymmärtää, miksi ihminen on kiinnostunut jostain BB:stä ja Seiskasta enemmän kuin yhteiskunnallisista asioista. Tupakointi on aina sivistymättömyyden merkki. Sinänsä suhtaudun aina ystävällisesti ja asiallisesti kaikkiin ihmisiin.

niin ei se minusta ole kovin ystävällistä tai asiallista kyseisiä ihmisryhmiä kohtaan. Etenkin kun vielä ilmaiset asiasi ihan kaunistelematta. Et voi ymmärtää jne. Meitä ihmisiä on erilaisia, kaikki eivät ole saaneet syntymälahjaksi tai kasvatuksen tuloksena yhtä hyviä lahjoja kuin sinä.

ap

Vierailija
18/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaisuus ei ole halveksunnan aihe tai kouluttamattomuus, jos on maalaisjärkeä, ei ole ahdasmielinen tai toisia syrjivä. Ilman bussikuskeja ja siivoojia maa olisi jumissa, arvostan ihmisiä enemmän kuin koulutustasoa.

Jos tupakointi on sivistymätöntä onko sikari sivistynyttä?

Vierailija
19/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan mä halveksin sivistymättömyyttä ja mustavalkoista ajattelua. Mun on vaikea ymmärtää, miksi ihminen on kiinnostunut jostain BB:stä ja Seiskasta enemmän kuin yhteiskunnallisista asioista. Tupakointi on aina sivistymättömyyden merkki. Sinänsä suhtaudun aina ystävällisesti ja asiallisesti kaikkiin ihmisiin.

Eikös tuo juuri ole aika mustavalkoista ajattelua ja tietyn ihmisryhmän (tupakoitsijoiden) halveksuntaa. :D

Tanskan kuningatar polttaa kuin korsteeni. Sivistymätönkö, tuo Euroopan vanhimman monarkian kuningatar? :)

Vierailija
20/83 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko myöntää, että kyllä mä usein huomaan, että duunarit (lähinnä duunarinaiset) on hieman yksinkertaisen oloisia. Luulen, että se johtuu siitä, etteivät he ole niin kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista eivätkä lue niin paljon lehtiä ja kirjoja. Taas duunarimiehet tuntuvat fiksummilta. Mutta ei siis kaikki, osa duunarinaisista on fiksuja ja osa duunarimiehistä on yksinkertaisemman oloisia ja taas akateemisissa on ihan samaa havaittavissa. Mutta akateemiset varmaan usein arvostavat koulutusta ja sivistyneisyyttä ja näin ollen juopa duunareihin on aika iso.

Mutta epäilenpä, että samalla tavalla te duunarit pidätte joitakin ihmisiä itseänne yksinkertaisempana, jos ne ei hiffaa juttuja samalla tavalla kuin te.

Mutta en minä halveksi duunareita, minusta on hienoa, että ihmiset on erilaisia. Mutta itse tulen paremmin toimeen akateemisten kanssa. Kai sitä etsiytyy samanlaisten seuraan. Ja yksi asia on varmaan se, että akateemisilla keksimäärin on myös paremmat käytöstavat kuin duunareilla ja sitä arvostan myös.

Kyse on kai siitä mitä itse arvostaa ja sellaista sitten myös kunnioittaa enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi