Miksi te korkeaasti koulutetut sivistyneet ihmiset halveksitte WT-väkeä/alhaisesti koulutettuja?
Itse olen ihan tavisduunari ja niin on lähipiirinikin. Myös selkeää WT-väkeä kuuluu lähipiiriimme.
Korkeasti koulutettua ja hyvin tienaavaa porukkaa en juuri tunne, mutta olin kuvitellut heidän asenteensa meihin tavispulliaisiin nähden ystävälliseksi. Tällä palstalla on kuitenkin käynyt ilmi, että sitä se ei ole (en jaksa erikseen perustella, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan).
Me kuitenkin asioimme myös teidän kanssanne. Olettehan mm. lääkäreitä, lakimiehiä, opettajia ja esim. johtajiamme siellä S-marketketjun huipulla, kun taas me teemme töitä siellä kassan puolella.
Minua oikeasti ihan sydämestä kylmää monen hyvätuloisen, korkeasti koulutetun asenne ihan esim. sisustusmakuamme (joka on WT:ta), pukeutumistamme, puhetapaamme, käytöstämme kohtaan. Me emme tee teille pahaa, elämme omaa elämäämme rauhassa, kasvatamme lapsemme niillä lahjoilla joita meille on suotu. Me myös esim. töissä käytännössä toteutamme sitä (teidän mielestä suorittavan tason kökkötyötä) jota te suunnittelette meille tehtäväksi.
Itse olen oikeasti todella yllättynyt asenteestanne meitä "vähemmin varusteltuja" kohtaan. Jotenkin kuvittelin, että teidän sivistykseenne kuuluu mm. kohdella meidänkinlaisiamme ystävällisesti, erehdyin.
Kommentit (83)
että pitkälle kouluttautuneet ihmiset olisivat vähemmän empaattisia jne? Ja minkä ihmeen takia vähemmän kouluttautuneet sitten olisivat mukavampia tms?
En millään pysty keksimään, että mikä tähän voisi olla lähteenä. En sitten millään.
Oma koulutukseni on yliopisto ja siellä tapasin hyvin mukavia ihmisiä. Tapasin myös varsinaisia kusipäitä. Kertooko tämä mistään mitään? Eipä taida.
Itse olen akateeminen. En ole ilkeä luonteeltani. Mutta on täytynyt olla, että saan rauhan. Minua on haukuttu sen takia, kun en ole halunnut tehdä omia lapsia. On sanottu laiskaksi, itsekkääksi, vialliseksi jne. Kotitöitäkään en osaa tehdä, kun ei ole omia lapsia. Kotini on siistimpi kuin niillä, joilla on lapsia. Kerran hermostuin ja sanoin, että eipä ole pilattu raskauksilla ja imetyksillä. Kotikin on siisti, kun ei ole kakarat sotkemassa. Sen jälkeen ei ole enää piikitelty ja haukuttu. Joskus on pakko olla itsekin ilkeä.
"Lapselta ei saisi viedä akuankkaa. Voit aikuisena paikata tämän ja ostaa akuankat jotka jäivät sinulta lukematta lapsena.
Niissäkin on paljon asiaa rivien välissä."
Miksi lapsen pitäisi lukea Aku Ankkaa? Nimimerkki Duunarin Kakara tuskin on siltä osin jäänyt mistään paitsi?
Aku Ankka on ihan saatanan tyhmä lehti, miksi sellasta lapsilleen antaakaan?
Itselläni taiteen alan akat. loppututkinto, mutten halveksi matalammin koulutettuja, en tosiaan. En myöskään pidä omaa koulutustani kovinkaan suuressa arvossa, arvoni on teoissani, ihmisyydessäni ja persoonassani, ei koulutuksessa.
Tämä "white trash"- ilmaisu sopii huonosti meille Suomeen, koska täällä lähes kaikilla on esim. kunnollinen asunto ja myös mahdollisuus elää esim. terveellisesti, nauttia puhtaasta luonnosta ja hyvistä elintarvikkeista - jos haluaa.
Jenkeissä näillä asuntovaunuihmisillä - josta nimitys white trash on saanut alkunsa - ei välttämättä sellaista mahdollisuutta ole; ei ole tietoa, ei taitoja, ei terveydenhuoltoa jne.
Meillä suomessa roskaväeksi voisi alkaa kutsumaan kaikkia itsestään, lapsistaan, läheisistään ja ympäristöstä huolehtimattomia ihmisiä, varallisuuteen ja koulutukseen katsomatta.