Miksi te korkeaasti koulutetut sivistyneet ihmiset halveksitte WT-väkeä/alhaisesti koulutettuja?
Itse olen ihan tavisduunari ja niin on lähipiirinikin. Myös selkeää WT-väkeä kuuluu lähipiiriimme.
Korkeasti koulutettua ja hyvin tienaavaa porukkaa en juuri tunne, mutta olin kuvitellut heidän asenteensa meihin tavispulliaisiin nähden ystävälliseksi. Tällä palstalla on kuitenkin käynyt ilmi, että sitä se ei ole (en jaksa erikseen perustella, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan).
Me kuitenkin asioimme myös teidän kanssanne. Olettehan mm. lääkäreitä, lakimiehiä, opettajia ja esim. johtajiamme siellä S-marketketjun huipulla, kun taas me teemme töitä siellä kassan puolella.
Minua oikeasti ihan sydämestä kylmää monen hyvätuloisen, korkeasti koulutetun asenne ihan esim. sisustusmakuamme (joka on WT:ta), pukeutumistamme, puhetapaamme, käytöstämme kohtaan. Me emme tee teille pahaa, elämme omaa elämäämme rauhassa, kasvatamme lapsemme niillä lahjoilla joita meille on suotu. Me myös esim. töissä käytännössä toteutamme sitä (teidän mielestä suorittavan tason kökkötyötä) jota te suunnittelette meille tehtäväksi.
Itse olen oikeasti todella yllättynyt asenteestanne meitä "vähemmin varusteltuja" kohtaan. Jotenkin kuvittelin, että teidän sivistykseenne kuuluu mm. kohdella meidänkinlaisiamme ystävällisesti, erehdyin.
Kommentit (83)
"ei ole halua ajatella monelta kantilta ja ottaa selvää asiasta, vaan perustetaan mielipide tunteeseen, eli sekoitetaan tunne ja järki."
ettei olla ajateltu asiaa monelta kantilta ja otettu asioista selvää, ENNEN kuin se oma mielipide on muodostunut ja tuotu julki? Ja mitä tuohon tunteen ja järjen sekoittamiseen tulee, niin osaan pitää ne erillään, MUTTA käytän niitä molempia muodostaessani mielipiteitäni :)
Jotta tietäisit mikä tämä paikka on oikeasti missä elät. Jotta et eläisi elämääsi tynnyrissä. Jotta tietäisit miten tämä maailma jossa elät oikeasti toimii.
Minusta olisi kauheaa elää kuin joku häkkieläin omaan pieneen kotipiiriini kytkettynä koko elämäni tietämättä mitä maailmassa on tapahtunut ennen minua, miksi maailma on sellainen kuin se on juuri nyt, mistä johtuu joku asia jne.
Kyllähän ihmiset elivät aikanaan ihan onnellisesti litteällä maapallolla ja myöhemmin maailmankaikkeuden keskipisteenä sijaitsevalla Maa-planeetalla. Voihan vankilassakin elää ihan kivan elämän jos tulee onnelliseksi päivärutiinista ja valmiista aterioista. Mutta kyllä siinä menettää hyvin paljon ja ihmiset siellä ulkopuolella ymmärtävät tämän ja siksi säälivät, halveksivat, jne. Manowarin kolmannen albumin nimi ei vaikuta siihen millaisessa yhteiskunnassa elämämme, Suomen itsenäistymisvuosi on meille kuitenkin aika paljon merkittävämpi asia.
Aika paljon tullut sellaisia kommentteja, että pitäisi olla kauhian kiinnostunut maailman menosta. Tietää minä vuonna suomi om itsenäistynyt ja kuka jean siblius on. Miksi? Joku on kiinnostunut musiikista, toinen taas kirjallisuudesta ja kolmas maailman menosta. Samalla perjaatteella minä voisin leimata juntiksi ja sivistymättömäksi ihmisen, joka ei tiedä Manowarin kolmannen albumin nimeä tai montako kirjaa Robin Hobb on kirjoittanut.
On isot perheet varmasti suunniteltuja, mutta onko suunniteltaessa otettu huomioon kaikki kulut, jotka lapsista aiheutuu. Onko tarkasti laskeskeltu ja punnittu, että onko viidenteen tai kuudenteen lapseen varaa. Se kitinä ärsyttää, jos siis lapsia on paljon ja mitään ei ole rahallisen tilanteen parantamiseksi (opiskelua, työnhakua jne).
Mutta siis en missään nimessä hauku kaikkia suuria perheitä, kyllähän näistä suurin osa tulee omillaan toimeen. Mutta en vain siedä kitinää niiltä suurilta perheiltä, jotka ovat valinneet "köyhän elämäntavan" (lapsia paljon, lapset tehty nuorena, sen vuoksi ei ole mitään koulutusta eikä työkokemustakaan, ollaan lapsi toisen jälkeen kotihoidontuella...) ja sitten valittavat kun ovat köyhiä, ei ole varaa mihinkään ja tuet ovat vähäisiä. Älä ota nokkiisi siis, koska et ilmeisesti kuulu tähän sakkiin.
Minulla on liuta lapsia, koulutus kiinnostaa mutta kun ei taloudellisesti ole mahdollista, yritin 3 vuotta ja velkaannuin pahasti. Jos vielä raskaaksi tulen niin opiskelen sitten kotihoidontuella, ihan AKATEEMISEN ammatin.
Vielä perhesuunnittelusta tälle yhdelle kirjoittajalle että kyllä isot perheet ovat useimmiten ihan suunniteltuja. Miksi luulet toisin?
Hyvä puheenaihe...
Mieheni 22-v pikkuveli nauroi tuossa vielä muutama vuosi sitten halveksuen ettei voi ymmärtää "amistyyppejä jotka tekee lapsia nuorena..." Nyt viettää itse 4.ttä välivuottaan kaupan kassalla ja samalla ekassa oikeessa työpaikassaan.
Epäsivistyneimmät ihmiset ketä tunnen on naapurin pariskunta molemmat DI.
Itse ajattelen näistä että on valintoja, onko sitten OMIA valintoja vai ei, siitä voi olla montaa mieltä.
Mutta vaikka olen itse "vain" duunari kyllä muakin hirvittää alkoholisoituneet ja moniongelmaiset perheet, tai siis heidät lapset. Sieltä on vaikea nousta ylempään yhteiskuntaluokkaan. Surullista, mutta totta.
vähemmän koulutettuja ja vähemmän sivistyneitä. Suhtautuvat asioihin avoimesti.
Sivistymättömät korkeasti ja matalasti koulutetut sen sijaan tuomitsee, pätee ja pönkittää itseään lyttäämällä muita!
Jotta tietäisit mikä tämä paikka on oikeasti missä elät. Jotta et eläisi elämääsi tynnyrissä. Jotta tietäisit miten tämä maailma jossa elät oikeasti toimii.
Minusta olisi kauheaa elää kuin joku häkkieläin omaan pieneen kotipiiriini kytkettynä koko elämäni tietämättä mitä maailmassa on tapahtunut ennen minua, miksi maailma on sellainen kuin se on juuri nyt, mistä johtuu joku asia jne.
Kyllähän ihmiset elivät aikanaan ihan onnellisesti litteällä maapallolla ja myöhemmin maailmankaikkeuden keskipisteenä sijaitsevalla Maa-planeetalla. Voihan vankilassakin elää ihan kivan elämän jos tulee onnelliseksi päivärutiinista ja valmiista aterioista. Mutta kyllä siinä menettää hyvin paljon ja ihmiset siellä ulkopuolella ymmärtävät tämän ja siksi säälivät, halveksivat, jne. Manowarin kolmannen albumin nimi ei vaikuta siihen millaisessa yhteiskunnassa elämämme, Suomen itsenäistymisvuosi on meille kuitenkin aika paljon merkittävämpi asia.
Aika paljon tullut sellaisia kommentteja, että pitäisi olla kauhian kiinnostunut maailman menosta. Tietää minä vuonna suomi om itsenäistynyt ja kuka jean siblius on. Miksi? Joku on kiinnostunut musiikista, toinen taas kirjallisuudesta ja kolmas maailman menosta. Samalla perjaatteella minä voisin leimata juntiksi ja sivistymättömäksi ihmisen, joka ei tiedä Manowarin kolmannen albumin nimeä tai montako kirjaa Robin Hobb on kirjoittanut.
Kuten millaisessa yhteiskunnassa elämme. Miksi me, joille riittää vähempi tieto SINULLE tärkeistä asioista, olemme jotenkin huonompia/ala-arvoisempia/säälittävämpiä? Eikö jokaisella ihmisellä ole oikeus kerätä tietoa juuri niistä asioista, jotka ovat hänelle itselleen lähellä sydäntä? Minä en pidä sinua säälitävänä, koska olet kiinnostunut eri asioista kuin minä :)
olet sitten vähemmän lukenut ihminen
minusta suurinta sivistystä on "sydämen sivistys" ja pidänkin tärkeimpänä ihmisessä hänen suhtautumistaan muihin ihmisiin.
Koulutetuissa ihmisissä olen huomannut enemmän sellaista oman paremmuuden korostamista (tosin tätä on myös vähemmän koulutetuissa).
Minusta esim. BB:ssä Kätlin on aivan ihana ihminen, kun taas Esa A yrittää tuoda usein esiin kuinka "typerää" juttua muilla (Kätlinillä) on ja samalla korostaa omaa paremmuuttaan.
vaan ihan kaikille tärkeitä. Siksi meillä on oppivelvollisuus jotta olisi edes jonkinlainen yleissivistyksen taso kansalla.
Ihan oikeasti annat kyllä aika lapsellisen tai vaihtoehtoisesti juntin kuvan itsestäsi jos oikeasti olet sitä mieltä että ei kenenkään tarvitse tietää kuin Ankkalinnan asukkaiden elämästä tai Tukiaisen toilailusta jos EI MUA KIINNOSTA. Tätä yhteiskuntaa pyörittävät ihmiset, se ei ole kasvoton instituutio. Vaikka ei kiinnostaisi kuin lapsiperheelle tai siis itsellesi maksettavat tuet, niin nekään eivät tipu taivaasta vaan niistä päättävät ihmiset. Ihan kuka tahansa voi koittaa vaikuttaa, vaikka sinä. Mutta miten edes tiedät ketä tai mitä puoluetta äänestää jos muutenkin on ihan pihalla edes siitä miten Suomi-niminen valtio on syntynyt, tai milloin?
t. ihan vain peruskoulun käynyt
Kuten millaisessa yhteiskunnassa elämme. Miksi me, joille riittää vähempi tieto SINULLE tärkeistä asioista, olemme jotenkin huonompia/ala-arvoisempia/säälittävämpiä? Eikö jokaisella ihmisellä ole oikeus kerätä tietoa juuri niistä asioista, jotka ovat hänelle itselleen lähellä sydäntä? Minä en pidä sinua säälitävänä, koska olet kiinnostunut eri asioista kuin minä :)
Minusta on typerää lähteä mukaan orankipyörään.
Jos oletettu elinikäni olisi 170 vuotta, voisin harkita koulutusta, työntekoa, omaa tonttia yms.
En vain valitettavasti elä niin pitkään että kannattaisi tuhlata elämästään 8h päivässä 5 päivänä viikossa tehtaanjohtajan hyväksi.
lähinnä rikolliset ja juopot+narkomaanit?
En minä samaanporukkaan laskisi harmittomia sosiaalipummeja.
Rikollinenhan tienaa moninkertaisesti enemmän kuin mt-ongelmaiset ja sospummit.
molemminpuolista. Yritäpä esim. korkeasti koulutettuna ns. paskaduunia, niin...
Minulla yhteiskunnallisesti orientoitunut, vahva duunaritausta.
Minua on aina kannustettu ajattelemaan itse, olemaan kriittinen, mutta myös suvaitseva.
Yhteinen harrastuksemme oli lukeminen; isäni lukee vieläkin, oikeastaan koko ajan. Meille ei tilattu sarjakuvia tai aikakausilehtiä, vain sanomalehtiä ja jossain vaiheessa eläinmaailma. Olin ainoa, jolle ei tullut Aku Ankkaa.
Vanhempani ja monet sukulaisistani ovat mm. eri kaupunkien kunnanvaltuutettuja ja toimivat aktiivisesti myös erilaisissa järjestöissä.
Emme matkusteleet juurikaan, siihen ei ollut varaa, mutta sitäkin enemmän luimme, kävimme taidenäyttelyissä ja museoissa. Isäni kanssa väittelimme tunteja eri aiheista ( no riitaanhan se yleensä päättyi, kun multa meni hermot:D ).
Kävin pianotunneilla, harrastin yleisurheilua.
Kotimme oli sisustettu kauniilla kankailla, mutta halvoilla ja yksinkertaisilla huonekaluilla - tyylin saneli ilmeisesti aina hinta - ja myöhemmin, kun olin jo muuttanut kotoa, isä laittoi puolipanelit ja ihastui Hong Kong - tavaratataloissa ( tai vastaavissa )myytyihin minifiguureihin; formula-autoihin, jonka renkaassa ilmanpainemittari jne.
Olen tulkinnut nämä tarpeettomat - mutta samalla niin kovin hellyyttävät -ostokset jonkinmoisiksi varattomuuden selättämisen voitonmerkeiksi.
Kaikesta huolimatta, pikkukaupungissa, jossa kasvoin, meitä olisi hyvinkin voinut kutsua "kulttuuriperheeksi".
Minulla on ammatillinen koulutus, mutten työskentele koulutustani vastaavalla alalla.
Nykyään teen ns. luovaa työtä, jossa koulutuksella ei ole välitöntä merkitystä.
Miehelläni on keskiluokkaisempi tausta, kuin itselläni, mutta hänenkin koulutustasonsa on matala.
Kotimme sijaitsee kalliilla alueella, olemme nykyään suhteellisen varakkaita. Olemme sisustaneet huolella, ostamme vain laatua, harvoin sitäkään. Ystäväpiirimme kuuluu vähiten duunareita, eniten yrittäjiä, taiteilijoita ja akateemisia henkilöitä.
Koen olevani jonkinmoinen "väliinputoaja", koska vallitsevan talousekonomisen tilani vuoksi en enää voi samaistua matalapalkkaiseen väestöön, mutta tunnen silti edelleen suurinta sympatiaa ja henkistä yhteenkuuluvaisuutta heihin.
Näin tämä elämä vie. Rinnassani sykkii kuitenkin aina Duunarin Kakaran sydän.
Koskaan en ole halveksinut ihmistä varallisuuden vuoksi, mutta asenteiden vuoksi kyllä, useinkin.
Minulla yhteiskunnallisesti orientoitunut, vahva duunaritausta.
Minua on aina kannustettu ajattelemaan itse, olemaan kriittinen, mutta myös suvaitseva.
Yhteinen harrastuksemme oli lukeminen; isäni lukee vieläkin, oikeastaan koko ajan. Meille ei tilattu sarjakuvia tai aikakausilehtiä, vain sanomalehtiä ja jossain vaiheessa eläinmaailma. Olin ainoa, jolle ei tullut Aku Ankkaa.
Vanhempani ja monet sukulaisistani ovat mm. eri kaupunkien kunnanvaltuutettuja ja toimivat aktiivisesti myös erilaisissa järjestöissä.
Emme matkusteleet juurikaan, siihen ei ollut varaa, mutta sitäkin enemmän luimme, kävimme taidenäyttelyissä ja museoissa. Isäni kanssa väittelimme tunteja eri aiheista ( no riitaanhan se yleensä päättyi, kun multa meni hermot:D ).Kävin pianotunneilla, harrastin yleisurheilua.
Kotimme oli sisustettu kauniilla kankailla, mutta halvoilla ja yksinkertaisilla huonekaluilla - tyylin saneli ilmeisesti aina hinta - ja myöhemmin, kun olin jo muuttanut kotoa, isä laittoi puolipanelit ja ihastui Hong Kong - tavaratataloissa ( tai vastaavissa )myytyihin minifiguureihin; formula-autoihin, jonka renkaassa ilmanpainemittari jne.
Olen tulkinnut nämä tarpeettomat - mutta samalla niin kovin hellyyttävät -ostokset jonkinmoisiksi varattomuuden selättämisen voitonmerkeiksi.Kaikesta huolimatta, pikkukaupungissa, jossa kasvoin, meitä olisi hyvinkin voinut kutsua "kulttuuriperheeksi".
Minulla on ammatillinen koulutus, mutten työskentele koulutustani vastaavalla alalla.
Nykyään teen ns. luovaa työtä, jossa koulutuksella ei ole välitöntä merkitystä.
Miehelläni on keskiluokkaisempi tausta, kuin itselläni, mutta hänenkin koulutustasonsa on matala.Kotimme sijaitsee kalliilla alueella, olemme nykyään suhteellisen varakkaita. Olemme sisustaneet huolella, ostamme vain laatua, harvoin sitäkään. Ystäväpiirimme kuuluu vähiten duunareita, eniten yrittäjiä, taiteilijoita ja akateemisia henkilöitä.
Koen olevani jonkinmoinen "väliinputoaja", koska vallitsevan talousekonomisen tilani vuoksi en enää voi samaistua matalapalkkaiseen väestöön, mutta tunnen silti edelleen suurinta sympatiaa ja henkistä yhteenkuuluvaisuutta heihin.
Näin tämä elämä vie. Rinnassani sykkii kuitenkin aina Duunarin Kakaran sydän.
Koskaan en ole halveksinut ihmistä varallisuuden vuoksi, mutta asenteiden vuoksi kyllä, useinkin.
Lapselta ei saisi viedä akuankkaa. Voit aikuisena paikata tämän ja ostaa akuankat jotka jäivät sinulta lukematta lapsena.
Niissäkin on paljon asiaa rivien välissä.
mutta ennen siinä kritisoitiin yhteiskunnallista tilannetta ja jopa tiettyjä tunnettuja poliittisia päättäjiä. Kyllähän se Aku tavallaan toimi eräänlaisena suodattamattomana mediana kuten vaikkapa nämä sanomalehdet joihin pääsee vain tietynlainen uutinen. En nyt tiedä voiko uutisiksi edes kutsua. Huiputus on oikea nimi.
Tiedonantaja oli kanssa hyvä lehti. Sitäkään en ole nykyään lukenut. Kyllä minua koulumatkoilla kivitettiin vanhempieni vuoksi. Haukkuivat punaiseksi roskasakiksi.
Olenkin katkera, en Akulehdestä, mutta siitä, ettei vanhempani kannustaneet pitkäjänteiseen opiskeluun.
( Mutta sitäkin enemmän olen saanut vanhemmiltani osaksi rakkautta ja sillä tässä mennään. )
Kuka sen määrittää? Lienee vielä vaikeammin määritettävissä, kuin tämä muu (yleis)sivistys.
Se, että tällaisissa keskusteluissa tämä "sydämen sivistys" lähes aina tulee esille, on yksi muoto siitä, mikä minua vaivaa vähemmän koulutetuissa ihmisissä. Viihdyn paremmin ihmisten kanssa, jotka käyttävät käsitteitä, jotka he itse pystyvät määrittelemään. Pidän väitettä siitä, että vähemmän koulutetuilla ihmisillä jostain syystä olisi enemmän tällaista "sydämen sivistystä" kuin korkeakoulutetuilla täysin kestämättömänä.
Jos sydämen sivistyksellä tarkoitetaan kykyä empatiaan ja vastavuoroisuuteen, toisen ihmisen arvostamiseen, niin kenellä tällaista pääomaa on?
Onko se vain vähemmän kouluttautuneiden, ei-akateemisten pääomaa? Voiko pitkälle kouluttautunut ihminen olla myös mukava, lähimmäiset huomioiva ja toisia kunnioittava?
Minusta vaikuttaa, että ihan kaikissa ihmisryhmissä on tavattavissa ennakkoluuloisuutta ja erilaisuuden pelkoa/halveksuntaa, ei tämä suhtautumistapa ole vain pitkälle kouluttautuneiden "synti", ei todellakaan.
Erilaiset elämäntyylit näyttävät saavan usein kummeksuntaa.
En jaksa koko ketjua lukea, jotten suistuisi näin pienipalkkaisena vain amk:n käyneenä tekemään itsemurhaa. Kerronpa vaa kokemukseni Seiska lehdestä. Sattumoisin ainoat mun tuntemani seiskafiikit on itse lehdissä esiintyviä (pikkujulkkiksia tai heidän seurassa pöydällä tanssineita)
Mua on jo pidempään ärsyttänyt myös se huono kieli ja ilmiselvät kielioppivirheet mitä sinne välillä pääsee. Olen oikeasti ihmetellyt, kun itse vain peruskoulun käyneenä pystyisin parempaan. Etenkin kesällä noita oli paljon, liekö kesäharjoittelijoiden tekstejä?