FB Jouluapua-ryhmän perheet?
Siellä on vaikka kuinka paljon 6 tai 9 lapsisia YH-perheitä, tai tyyliin 10 lasta, toinen vanhempi työttömänä ja toinen tk-eläkkeellä.
Miten tuollaiseen tilanteeseen ajautuu?
Miten mukamas elättäisit vaikka 5 lasta vaikka olisitkin töissä, niistähän menisi ihan sairaat päivähoitomaksutkin!
En tajua!
Kommentit (88)
Muistakaa kuitenkin, ettei ole noiden lasten vika millaiset vanhemmat heillä on...
Uskoisin kuitenkin, lähes kaikki avunpyytäjät ovat joutuneet tahtomattaan ahdinkoon, ei ole helppoa lähteä tuollaisesta ryhmästä apua hakemaan. Sairaus, työttömyys, avioero ymt. eivät tule kello kaulassa, nyt tämän talousahdingon aikaan, työttömyys lisääntyy, ei välttämättä lapsia hankittaessa ole ollut työstä puute, eikä rahasta. Palkka tullut säännölliseti. Nyt työt viedään alta, mitään varoittamatta. Silloin on hätä ja huoli tulevasta. Ei aina pidä olla tuomaroimassa sellaisia ihmisiä, joiden todellista tilannetta ei tiedä. Elämää ei voi hallita kursseilla, elämä on joskus hyvinkin arvaamatonta. Kukaan ei tiedä koska itse on ahdingossa. Olisi hyvä pitää pienempää meteliä toisista, pönkittää omaa erinomaista elämän hallintaa jotenkin muuten, kuin vähäosaisia haukkumalla ja mollaamalla. Tietysti ymmärrän niitä jotka elävät yli varojensa, kuten hankkimalla kalliita luxus-tuotteita, he saisivat realisoida ostamansa, että saisivat talouden kondikseen. Mutta muuten olisin hiljaa avunpyytäjien hädästä, ei koskaan tiedä milloin itse on samassa tilanteessa, apua toisilta pyytämässä.
Kyllä Suomessa pärjää. Syy lapsen tappoon ei riitä.
Menkää kurjiin maihin katsomaan.
Auttaisin mielelläni vähävaraisia, mutta en näitä pentutehtailijoita. Löytyykö jostain oikeasti vähävaraisia?
Eikö nämä vuoden välein uusia vauvoja maailmaan puskevat ajattele yhtään tulevaisuutta? Pieni vauva tai taapero ei tietysti paljon kuluta, mutta lapset kasvaa ja tarpeet sen mukana. Pitää olla harrastusvälineitä, puhelimet (ei mitään kalliita välttämättä mutta kyllä peruspuhelimistakin tulee iso summa kun niitä hankkii kaikille), ruokaa (teinipojat syövät älyttömästi), koulukirjat, mahdolliset bussiliput jne. Miten rahat riittävät tulevaisuudessa, jos nyt jo on tiukkaa. Monista suurperheellisistä toinen vanhempi on jo eläkkeellä eli rahatilanne ei tulevaisuudessa parane.
Täällä tuomitaan abortin teko yllätysraskauksissa, mutta joskus abortti on suurin vastuullisuudenosoitus, kun rahat ja jaksaminen ovat tiukoilla eikä vauvaa olisi alunperinkään haluttu. Itsekkyyttä on tehdä uusi lapsi silloin, kun taloudellinen tilanne on huono nykyistenkin lasten kanssa ja vanhemmat odottavat, että yhteiskunta ja hyväntekijät kustantavat lasten joululahjapelikonsolit ja toppapuvut.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:28"]"6 henkinen perhe, jossa eletään kotihoitotuella ja miehen liitonpäivärahalla, sekä lapsilisillä. Perhe taistelee suurien laskujen kanssa. He toivovat ruoka apua perheelle ja lapsille joululahjat. He tietävät, ettei rahat tule riittämään joulun järjestämiseen. Heillä ei ole tukiverkostoa.
Tyttö 2
Tyttö 3.v
Poika 8kk
Vauva jonka laskettu aika on tammikuussa
Poika 9 (edellisesta liitosta, viikonloppuisin)
"
Suoraan kopsattu tuolta sivulta. Mitä, miksi? Lisää lapsia? Onko tämä vitsi?
[/quote]
Tyttö 2v, tyttö 3v, poika 8kk ja laskettu aika tammikuussa? :O Voiko olla todellista?!
Tiedän ihan tuttavapiiristäkin ihmisiä jotka ajattelevat että "rakkaus riittää" ja "ei yhteiskunta jätä lapsia heitteille" ja "kyllä aina jotenkin pärjätään".
Fakta vaan on se että yhteiskunta ei enää kauaa elätä kun resurssit ei vaan riitä!
Tuli itku kun luen tota fb ryhmää,:( itselläni ei ole varaa ostaa mitään uutta mutta voiko myös lähettää käytettyjä vaatteita? Vai onko noi jotain nirsoja huijareita? :(
Llahjoitatteko mitä ? Uusia vai käytettyjä?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:47"]
Tuli itku kun luen tota fb ryhmää,:( itselläni ei ole varaa ostaa mitään uutta mutta voiko myös lähettää käytettyjä vaatteita? Vai onko noi jotain nirsoja huijareita? :(
[/quote]
Minullekin tuli, mutta lähinnä siksi, että MIKSI siellä on niin paljon perheitä, joissa on vuosikaudet eletty köyhyysrajalla ilman työtä, ja silti pukataan lapsia maailmaan tasaisella tahdilla jopa vuosittain. Missä silloin on vika?
Haluan tosissani auttaa, mutta tuota sivua luettuani tuli todella outo olo. Ehkä etsin autettavat muualta.
Jep jep:
http://www.talvivaara.com/sijoittajat/osake/suurimmat_osakkeenomistajat
Suurimmat omistajat, päivitetty 31.10.2014
8.
Jouluapu Oy
5 295 000
0,25
0
0
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 23:18"]
Jep jep:
8. Jouluapu Oy 5 295 000 0,25 0 0
[/quote]
Liittyykö tuo oikeasti tuohon facebook ryhmään?
Itse en oikeasti tiedä mitä ajatella noista perheistä, olen todella pahoillani ennenkaikkea, en usko noiden vanhempienkaan olevan hyvistä oloista alunperin.
Silti ajattelisin, että lapsi on niin iso vastuu ja ehkä oma lastaan rakastaisikin niin paljon ettei haluaisi sille tuollaista lapsuutta?
Mun vanhemmat elätti ihan hyvin 6 lasta ja molemmat edelleen työssäkäyviä, ei tarvinnut pummia
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 23:18"]
Jep jep:
8. Jouluapu Oy 5 295 000 0,25 0 0
[/quote]
Liittyykö tuo oikeasti tuohon facebook ryhmään?
Itse en oikeasti tiedä mitä ajatella noista perheistä, olen todella pahoillani ennenkaikkea, en usko noiden vanhempienkaan olevan hyvistä oloista alunperin.
Silti ajattelisin, että lapsi on niin iso vastuu ja ehkä oma lastaan rakastaisikin niin paljon ettei haluaisi sille tuollaista lapsuutta?
[/quote]
No ei liity. "Jouluapua"-ryhmästä:
"Kuka minä olen?
Olen yksityishenkilö, Heidi Miettinen, 34 vuotta. Olen asunut Tanskassa 16 vuotta ja täältä käsin pyöritän toimintoa. Viime joulun suosion jälkeen olen päättänyt jatkaa jouluapua tänäkin vuonna. Minulla on 9 vuotias poika ja kaksi bonuspoikaa 11 ja 16 v. jotka myös auttavat luomaan joulutunnelmaa koti Suomeen.
Sain idean viime vuonna, kun surffasin netissä ja luin suomalaisia joulutarinoita keskustelupalstoilla. Huomasin, että monella perheellä ei ole varoja toteuttaa haluamaansa joulua. Samalla huomasin, että monella perheellä on varoja ja haluja antaa. Siksi olen linkkipersoona näiden perheiden välillä.
Minulla ei ole valitettavasti paikkaa säilyttää tai mahdollisuutta toimittaa antamia lahjoja, enkä minä rikastu tästä avusta muulla kuin hyvällä mielellä.
Jos haluat kertoa tarinasi sivulla (nimettömänä tai nimellisenä) lahjatoivomuksien kanssa, kirjoitan tarinasi mielelläni. En julkaise kenenkään henkilöllisyyttä ilman henkilön hyväksyntää.
HUOMAUTAN ystävällisesti, että sivulla ei saa kerätä rahaa. Rahankeräyksellä tarkoitetaan toimintaa, jossa yleisöön vetoamalla kerätään vastikketta rahaa. Rahankeräys Suomessa on luvanvaraista ja ilman lupaa rahankeräys on rikos. Rahankeräyslakia ei sovelleta tavarakeräyksiin.
Suuri KIITOS Karttapalvelut.fi joka on lahjoittanut kartan Jouluavulle lahjaksi jouluna 2014. Tämä palvelu mahdollistaa auttaa enemmän perheitä.
Tämä kaikki tehdään lasten vuoksi, kaikilla lapsilla on oikeus jouluun."
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 22:52"]
Muistakaa kuitenkin, ettei ole noiden lasten vika millaiset vanhemmat heillä on...
[/quote]
Ei, mutta ei myöskään minun vikani.
Noiden ryhmien ongelma on, että samat perheet on monessa ryhmässä. Lahjoittajana ei voi tietää, mitä perhe on jo saanut, koska kukaan ei organisoi toimintaa. Kerran olin sopinut vieväni ruokakassit (myös runsaasti hedelmiä ja kasviksia) perheelle klo 15, mutta satuinkin liikkumaan alueella jo aamupäivällä ja vein kassit silloin. Ja juuri samaan aikaan osui toinenkin nainen ruokakasseineen saman perheen ovelle. Vähän harmitti, kun olin ajatellut apuni menevän todelliseen tarpeeseen. Toivon vaan, että jaksoivat edes syödä kaiken eikä osa päätynyt biojäteroskikseen.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:26"]
Noiden ryhmien ongelma on, että samat perheet on monessa ryhmässä. Lahjoittajana ei voi tietää, mitä perhe on jo saanut, koska kukaan ei organisoi toimintaa. Kerran olin sopinut vieväni ruokakassit (myös runsaasti hedelmiä ja kasviksia) perheelle klo 15, mutta satuinkin liikkumaan alueella jo aamupäivällä ja vein kassit silloin. Ja juuri samaan aikaan osui toinenkin nainen ruokakasseineen saman perheen ovelle. Vähän harmitti, kun olin ajatellut apuni menevän todelliseen tarpeeseen. Toivon vaan, että jaksoivat edes syödä kaiken eikä osa päätynyt biojäteroskikseen.
[/quote]
Tuskin ne lajittelevat, veikkaan ihan sekaroskista. Ja sinnekin kunnan maksaman kodinhoitajan toimesta sitten joskus viikojen jälkeen.
Minulla on mennyt usko ihan täysin koko tuohon Jouluapua sivustoon ja sen toimintaan.
Löysin viime vuonna perheen, jota halusin auttaa, heidän tarina oli aika lohdutonta luettavaa, luulen, että aika moni muukin kohdisti avustuksia heille. Sain perheen yhteystiedot ja olin lentää lähestulkoon perseelleni, koska kyseessä oli tuttu perhe. Ja heillä ei ollut minkäänlaista avuntarvetta! Täyttä huijausta oli koko heidän ”tarinansa”. Laitoin viestiä asiasta ylläpidolle sekä tälle hakijalle.
Perheen äiti sitten myi saamiaan vaatteita ja tavaroita samalla fb kirpputoripalstalla jolla itsekin olen.
Kysyin ylläpidolta, että miten nämä ihmiset valitaan ja miten heidän todellinen avuntarve selvitetään, sitä ei selvitetä mitenkään ja kuka vaan voi ilmoittautua avuntarpeessa olevaksi.
Ajattelin vielä tänä vuonna kokeilla, luulin, että noin huonoa tuuria ei voi olla toistamiseen. Miten kävi? Minulla oli lahjoittaa lähestulkoon uusia muodinmukaisia vaatteita, mutta eihän ne kelvanneet perheelle, koska eihän niitä voi lapsille antaa joululahjaksi ja nimenomaan joululahjoja he ovat hakemassa! Pyydettiin hyvin tarkkaan yksilöityjä uusia vaatteita sekä lahjakorttia ruokakauppaan.
Todella härskiä! Kun tuota toimintaa ei kukaan valvo, niin tällaiset tapaukset taitavat olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Hyvästä ja kauniista ideasta on tullut jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mihin noilla menee rahat. Kuudesta lapsesta pelkät lapsilisät on jo aika muhkeat, siihen vielä tyttömyyspäiväraha/sairaspäiväraha/äitiyspäiväraha/kotihoidontuki, asumistuki ja toimeentulotuki plus mahdolliset elarit. MITEN ei voi olla varaa edes jouluruokaan, vaikka laatikoihin ja riisipuuroon?
Tuhlaavat rahansa turhuuksiin,sehän näillä on normaalia eikä poikkeus.
Onhan selkeesti huijareita mukana mut kyllä mä ajattelin jollekin yh:lle apua antaa.