FB Jouluapua-ryhmän perheet?
Siellä on vaikka kuinka paljon 6 tai 9 lapsisia YH-perheitä, tai tyyliin 10 lasta, toinen vanhempi työttömänä ja toinen tk-eläkkeellä.
Miten tuollaiseen tilanteeseen ajautuu?
Miten mukamas elättäisit vaikka 5 lasta vaikka olisitkin töissä, niistähän menisi ihan sairaat päivähoitomaksutkin!
En tajua!
Kommentit (88)
"6 henkinen perhe, jossa eletään kotihoitotuella ja miehen liitonpäivärahalla, sekä lapsilisillä. Perhe taistelee suurien laskujen kanssa. He toivovat ruoka apua perheelle ja lapsille joululahjat. He tietävät, ettei rahat tule riittämään joulun järjestämiseen. Heillä ei ole tukiverkostoa.
Tyttö 2
Tyttö 3.v
Poika 8kk
Vauva jonka laskettu aika on tammikuussa
Poika 9 (edellisesta liitosta, viikonloppuisin)
"
Suoraan kopsattu tuolta sivulta. Mitä, miksi? Lisää lapsia? Onko tämä vitsi?
Nro 40 kertoo vielä sen että meillä mies on opiskelija minä työtön ja meillä on YKSI 4-vuotias lapsi. Toinen olisi haaveissa mutta ei uskalla ennenkuin edes toinen meistä työllistyy. Tukia saamme lapsilisän ja asumistuen, ei muuta. Eikä tarvita ja säästöönkin jää rahaa joka kk.
Ihan sama minulla, ajateltiin että kaksi lasta on sopiva määrä jotka voi itse elättää ja kouluttaa hyvin.
Avustamisista, olen myös pettynyt karvaasti. Sain kerran kirkolta parin perheen tiedot, valitsin toisen maalta. Avustin heitä muutaman vuoden rahallisesti, lähettelin paketteja joissa kunnollista vaatetta, ostin jopa uusia, valtavat joulupaketit, kaikille lahjat, erikseen suuret elintarvikepaketit...ihmettelin kyllä kun he rupesivat pyytelemään yhä kalliimpia tavaroita ja huomasin valehtelua. No, aloin tehdä tutkimustyötä ja niinhän siinä sitten kävi että selvisi asioiden oikea laita. Perhe ei ollut köyhä, he olivat vaan keksineet kivan keinon saada ilmaiseksi kaikenlaista. Törkeää vedätystä. Lopetin yhteydenpidon ja ilmoitin myös kirkolle asiasta. Se vain oli jotenkin niin että sinne oli saanut nimensä ja ositteen laittaa jos tarvitsee apua, ei niitä tarkistettu. En ikinä enää avusta ketään muuta kuin itse viemällä että voin nähdä olosuhteet, näilläkin "köyhillä" oli lähes linnamainen talo vaikka rupuseksi mökiksi mainostettiin.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:28"]
"6 henkinen perhe, jossa eletään kotihoitotuella ja miehen liitonpäivärahalla, sekä lapsilisillä. Perhe taistelee suurien laskujen kanssa. He toivovat ruoka apua perheelle ja lapsille joululahjat. He tietävät, ettei rahat tule riittämään joulun järjestämiseen. Heillä ei ole tukiverkostoa.
Tyttö 2
Tyttö 3.v
Poika 8kk
"
[/quote]
Mä en aina edes usko näitä. Meillä Suomessa on sotien jälkeen ollut joku ihmeellinen käsitys, että mitä useamman lapsen pusket kohdustasi ulos, sitä parempi olet äitinä, ihmisenä ja kansalaisena. Äitienpäivänäkin palkitaan aina nämä lisääntymistieteiden lisensiaatit. Suurperheiden lapsia pitää auttaa, koska perheillä on lapsistaan niin paljon kuluja. Vasta ihan viime vuosina tämä suurperhehypetys on alkanut vähentyä ja ihmiset eivät enää suhtaudukaan ihaillen naiseen, joka vuoden välein puskee uutta kakaraa. Joten noissa lahjoituspyynnöissäkin on usein vielä tuota, että mitä useampi pieni lapsi, sitä helpommin sinisilmäisten rahahanat aukeavat. Lapset on vähän niinkuin koiranpennut: pakkohan niitä on auttaa.
Paljon lapsia ja:
- perheen äiti käyttää kokoa XL tai XXL
ruuastakin olisi ehkä vara karsia tai syödä jotenkin järkevämmin
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:32"]
Nro 40 kertoo vielä sen että meillä mies on opiskelija minä työtön ja meillä on YKSI 4-vuotias lapsi. Toinen olisi haaveissa mutta ei uskalla ennenkuin edes toinen meistä työllistyy. Tukia saamme lapsilisän ja asumistuen, ei muuta. Eikä tarvita ja säästöönkin jää rahaa joka kk.
[/quote]
No jos sitten toinen teistä työllistyy ja päätättekin tehdä vielä lapsen. No sieltä tuleekin yllärikaksoset.
Ja vuoden päästä hups ehkäisy pettääkin ja vauva ilmoittaa tulostaan.. siinä onkin jo neljä lasta. Sitten toinen menettää työkykynsä, lapset sairastelee paljon ja talo tuhoutuu tulipalossa. Lähipiirissä onnettomuuksia jne. eli ei apua sieltäkään paljon odotettavissa.. Kyllä siinä tilanteessa mielummin ottaa sitä apua vastaan kuin "miksi te teitte noin monta lasta "-saarnoja.
Ikinä ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:54"]
[/quote]
No jos sitten toinen teistä työllistyy ja päätättekin tehdä vielä lapsen. No sieltä tuleekin yllärikaksoset.
Ja vuoden päästä hups ehkäisy pettääkin ja vauva ilmoittaa tulostaan.. siinä onkin jo neljä lasta. Sitten toinen menettää työkykynsä, lapset sairastelee paljon ja talo tuhoutuu tulipalossa. Lähipiirissä onnettomuuksia jne. eli ei apua sieltäkään paljon odotettavissa.. Kyllä siinä tilanteessa mielummin ottaa sitä apua vastaan kuin "miksi te teitte noin monta lasta "-saarnoja.
[/quote]
En ole nro 40, mutta mulle tuo 3 olisi ihan ehdoton maksimi. Ja sekin kävisi vain silloin, jos toisessa raskaudessa tulisi kaksoset. Mutta jos tulisin sen jälkeen vahingossa raskaaksi, niin silloin tekisin abortin.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:43"]
Paljon lapsia ja:
- perheen äiti käyttää kokoa XL tai XXL
ruuastakin olisi ehkä vara karsia tai syödä jotenkin järkevämmin
[/quote]
Kuinka empatiakyvyttömiä ihmisiä onkaan olemassa? Toivottavasti et itse ikinä sairastu niin että myös lihot paljon ja joutuisin pyytämään apua. Koska joku voisi sanoa silloin tämän saman kommentin sulle.
t. laiha ja empatiakykyinen
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:36"]
Tyttö 2
Tyttö 3.v
Poika 8kk
"
[/quote]
[/quote]
Tuota samaa ihmettelin minäkin O_o
Ehkä kondomeja pitäisi lahjoittaa?
[/quote]
[/quote]
Kuule usko pois, minä tiedän paremmin kuin kukaan että ikinä ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Uskaltaisin kuitenkin väittää että jos tässä on 4 vuotta ehkäisty huolella niin meille ei vahinkolapsia tulla tupsahda tuosta vaan, kaksosethan nyt voi osua, sitä en kiellä vaikka todennäköisyys aika pieni. Ja sekin on jo sovittu että jos yksi lapsi meille vielä suodaan niin se on mieheltä piuhat pois. Ellen sitten keksi yhtäkkiä pettää ja tule siitä raskaaksi mutta silloinkin abortti on ainoa vaihtoehto!
Ja eipä meitä ole läihpiiri tähänkään päivään mennessä auttanut vaan ihan itseksemme pärjätty kaikki nämä vuodet. Ollaanpa rahaa lainattu työssäkäyvälle äidillenikin. :)
Mutta siksi meillä on noita säästöjä, kun tosiaan ei koskaan tiedä mitä tapahtuu...
-40-
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:36"]
Tyttö 2
Tyttö 3.v
Poika 8kk
"
[/quote]
[/quote]
Tuota samaa ihmettelin minäkin O_o
Ehkä kondomeja pitäisi lahjoittaa?
[/quote]
Hahahaaa, kuka kehtaisi ehdottaa? Suoraan tekstin alle? :D
Musta tuntuu, että suurin apu monelle perheelle olisi kustantaa sterilisaatio. Jos on lapsia 3v, 2v, 1v ja kohta syntyy taas, niin herää kysymys, että onko ihan oikeasti pakko tehdä noin monta lasta, jos on tiukkaa. Kolmekin lasta tuottaa jo kivankokoisen perheonnen...
Jotenkin itse mieluummin annan pelastusarmeijan kautta apua lapsiperheille kuin näille wiin kinuajille.
Ei nyt leimata kuitenkaan koko systeemiä, onhan tuolla noita "viattomampiakin" perheitä. Yksivuotiaan työtön yh-äiti ja opiskeleva yh-äiti, heidänlaisiaan autan ihan mielelläni.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
En ole nro 40, mutta mulle tuo 3 olisi ihan ehdoton maksimi. Ja sekin kävisi vain silloin, jos toisessa raskaudessa tulisi kaksoset. Mutta jos tulisin sen jälkeen vahingossa raskaaksi, niin silloin tekisin abortin.
[/quote]
Eli sä murhaat sen lapsen alun vain siksi että tulevaisuudessa saattaa olla niin että rahat ei riitäkkään siihen neljänteen lapseen?
Mä en voi ymmärtää tuota että aborttia pidetään jotenkin helppona ja tuosta noin vaan vaihtoehtona jos tulee vahingossa raskaaksi. Se ei pitäis olla mikään vaihtoehto.
Raiskatuille ja alaikäisille se pitää olla ehdottomasti apu siihen tilanteeseen mutta ei muuten.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli sä murhaat sen lapsen alun vain siksi että tulevaisuudessa saattaa olla niin että rahat ei riitäkkään siihen neljänteen lapseen?
Mä en voi ymmärtää tuota että aborttia pidetään jotenkin helppona ja tuosta noin vaan vaihtoehtona jos tulee vahingossa raskaaksi. Se ei pitäis olla mikään vaihtoehto.
Raiskatuille ja alaikäisille se pitää olla ehdottomasti apu siihen tilanteeseen mutta ei muuten.
[/quote]
Jos ei kestä ajatusta abortista, lapsen voi antaa myös adoptoitavaksi. Monissa köyhissä maissa toimitaan juuri niin, että uudet vauvat, joita ei ole enää varaa elättää, annetaan adoptoitavaksi.
Kyllä abortti on vaihtoehto kun ei kykene lapsesta taloudellisesti tai terveytensä puolesta huolehtimaan. Itse olen abortoinut näillä syillä ja koin että se oli vastuullisin (ja vaikein) rakkauden tekoni tähän astisessa elämässäni.
Mielenkiinnosta kysyn, kun tuolla ryhmässä pyörii aika paljon romani naisia. Ovatkohan oikeasti avun tarpeessa vai haluavatka vaan lahjakortteja? Koska nehän ei ainakaan käytä valkolaisten vaatteita yms? Yrittääkö tienata tuon kautta? Mielipiteitä?
2