Mä en TAJUA näitä "vartti aamulla ja ulos" tyyppejä..
ja jotka vain "pesen naaman ja hampaat". (Tuo koiraulkoilutusketju).
Ettekö käy suihkussa joka aamu tai vaihtoeht. pese kainaloita ja alapäätä???? Ainakin tietää ketkä ne hielle joka paikassa haisevat ihmiset on.
Itse herättyä käyn vessassa, pesen alapään, kainalot lavuaarista, kasvot.
Tai käyn suihkussa ja pesen hiukset (ja tässäkin menee aikaa kun pesen hiukset, pyyhekuivaan, laitan hoitoaineen, pesen kropan suihkugeelillä, sheivaan, huuhtelen hoitoaineen).
Dödöä ja hampaiden pesu.
Sitten kosteusvoide naamaan, suihkussa käytyä myös kroppaan. Hajuvettä.
Vaatteet päälle.
Meikki (meikkivoide, jonka laitan erikseen vessassa että voi sen jälkeen pestä kädet, peitepuikko, puuteri, poskipuna, rajauskynä, kajal, ripsiväri, välillä myös luomiväri).
Hiukset ponihännälle (ensin kuivashampoota), TAI jos kävin suihkussa, laitan muotovaahtoa+lämpösuojaa, ja ilmakihartimella laitan hiuksia. Kevyt tupeeraus joihinkin kohtiin ja hiuskiinne.
Sitten korut.
Lasten herätys, pesu, pukeminen, suostuttelu, kantaminen, maanittelu, kiukuttelun kuuntelu.
Eväiden keräily kaapesista mukaan.
joskus pakko myös ripustaa pyykit kuivumaan tai tyhjätä tiskikone.
Ja menoksi.
Tähän kyllä menee aikaa.... Riippuen mitä kaikea pitää tehdä (pitääkö hoitaa lapset vai hoitaako mies, käynkö suihkussa vai en), niin 45min - 2h.
Ja nyt pitäisi yrittää koirasta ottaa enemmän vastuuta ja sekin vielä johonkin väliin änkeä sen lenkitys. HERätys yleensä 6.30 ja juuri sen aikaisemmin en jaksa herätä kun tuokin tekee tosi tiukkaa. Aina en ehdi 8:aan töihin nytkään, jos pitää lapsia huolehtia.
Kommentit (337)
Oooo ja pakko lisätä aamuiset yllätysvatsanväänteet, taas 10 minuuttia lisää! :D Tosin ei niiden enää pitäisi yllättää kun joka aamu sama laulu.. :D
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 23:20"]
Mä ainakin haisen iltasuihkun jälkeen aamulla vielä selvästi saippualle. Ja aivan sama mitä saippuaa käyttää. Jos joka päivä en käy suihkussa niin toisenakin päivänä kainalot haisee dödölle, ei hielle. Mä en ole koskaan oikein hikoillut, edes saunassa.
Oon kyllä kade noille nopeille jotka saa itsensä puhtaana lähtökuntoon vartissa. Mulla menee päivävaatteiden pukemiseen jo 3 minsaa, vessassa olen käynyt 5 minuutin jälkeen. Aamupala tehtynä 20 minsan jälkeen. Hampaidenkin harjaus kestää suositellun 3 minsaa plus langoitus. Täytyy ruveta skarppaan.
[/quote]
Pitääkö aamusin langoittaa hampaatkin? Eikö sitä hommaa voisi tehdä illalla? vai kuinka usein tota hommaa suositellaan?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:21"]
En oikein ymmärrä tota rinnan aluset, minun rinnat on sellaiset ettei niiden alle voi mennä mitään
[/quote]
Odota, kun olet 50+ ja alkaa roikkumaan. Ei minunkaan aikaisemmin tarvinnut sellaisia miettiä, mutta nyt on pakko pestä aamulla ja illalla vähintään. Hajustettu talkki auttaa myös.
Mulla menee aikaa tosi paljon aamulla, mutta se johtuu siitä että nautin kiireettömistä aamuista! Tarvittaessa pystyisin lähtemään tosi nopeastikin kotoa :)
Ja oon samaa mieltä siitä, että normaali ihminen ei hikoile yöllä kyllä niin paljoa, että haisisi aamulla pahalta (paitsi hengitys :D)
Itse herään vaihtelevasti 1,5-2h ennen lähtöä. Ensin käyn vessassa ja pesen kasvot yms, sitten laitan kunnon aamiaisen, jota tykkään nauttia hitaasti ja kauan. Samalla selaan nettiä, katson aamutv:tä jne. Tähän menee noin 45 min :D sitten meikkaus, hiukset, hampaiden pesu ja vaatteiden valinta
. Käyn salilla joka päivä töiden tai koulun jälkeen, ja sen jälkeen käyn suihkussa luonnollisesti. Aamulla en ala käymään siis erikseen suihkussa. Liika suihkussa käynti (yli kerran päivässä) on tosi huono iholle :(
Ap:lle vastaus:
En haista ite että haisisin,
Ei kiinnosta vittuakaan randomien ihmisten mielipiteet haisenko vai en,
Minulla on paljon ystäviä joita näen päivittäin, eivätkä he ikinä ole sanoneet mitään, että haisisin
Miksi siis kävisin aamulla suihkussa?
En vittu jaksa,
En vittu käytä koruja tai kiharra hiuksia,
Nukun pitkään,
15min ja oon valmis ei kiinnosta ulkonäkö,
Haista vittu
Meettekö te aamusuihkuttelijat likaisina nukkumaan? Itse suihkuun illalla ja aamulla osapesut
Olen tarvittaessa supernopea aamuihminen, mutta tänään tein ennätyksen: heräsin pommiin nukkuneena klo 7.54 ja olin töissä klo 8.13. Työmatka kestää n. 13 minuuttia, josta sain ehkä minuutin tiristettyä ajamalla hiukan ylinopeutta. Olen opettaja, joten en saisi myöhästyä minuuttiakaan. Onneksi sain puhelimitse kiinni naapuriluokan kollegan, joka piti huolen pilteistäni ne kymmenisen minuuttia, jotka he ehtivät olla ilman vastuullista aikuista. Tällainen pommiin nukkuminen tapahtuu minulle keskimäärin kerran vuodessa - olen armottoman aamu-uninen, ja jokin poikkeuksellinen rasitus, pitkittynyt flunssa tai (kuten tällä kertaa) antibioottikuuri saattaa saada systeemini sen verran sekaisin, etten herää kahdesta herätyskellostani huolimatta.
Normaalisti hommat hoituvat näin:
ILLALLA
- käyn saunassa (sic!) ja suihkussa, pesen hiukset
- katson seuraavan päivän työjutut valmiiksi
- valitsen huomisen vaatteet ja etsin ne valmiiksi
- tsekkaan jääkaappiin valmiiksi eväät
AAMULLA
- kaksi kelloa soittaa parin minuutin välein, jotta herään
PRIORITEETTILUOKKA A (5-10 min):
- vessakäynti 1 min
- hampaiden pesu, hiusten harjaus 2 min
- huutaisen kasvot ja kainalot, laitan kosteusvoidetta ja dödöä -> 1 min
- meikkaus: peiteväri, valoväri, puuteri, ripsiväri, aurinkopuuteri, poskipuna --> rutiinilla ehkä 4 min
- pukeutuminen + korut, 1-2 min
--> Jos aikaa ei ole enempää, tässä vaiheessa lähden töihin; jopa 10 min siis riittää välttämättömään. Tänään väliin jäi meikkaaminen; olin valehtelematta ovesta ulos viidessä minuutissa heräämisestä.
PRIORITEETTILUOKKA B (5-14 min):
- aamiaisen valmistelu, 1-4 min
- aamiaisen syöminen (+Hesarin selaaminen) 4-10 min
--> Jos aikaa on 15 min, ehdin "lukea" koko lehden samalla aamiaista syöden. Jos mies ei ole hakenut lehteä laatikolta, en lähde sitä itse hakemaan.
PRIORITEETTILUOKKA C (5-10 min):
- kanalassa käyminen (voi hätätapauksessa jättää väliin, automaatti hoitaa valot, rehun ja veden)
--> Joissain tilanteissa B- ja C-osiot saattavat vaihtaa paikkaa; asetan eläinten ruokkimisen oman aamiaiseni edelle, jos tiedän, että kaikki ovat pois kotoa pitkälle iltaan.
Summa summarum: Tunnen itseni ja hyväksyn taipumukseni aamu-unisuuteen. Toisaalta olen äärimmäisen tehokas ihminen ja työssäni tottunut tiukkoihin aikatauluihin ja suorittamiseen. Olen vuosien varrella hionut aamurutiinini sellaisiksi, että välillä itsekin ihmettelen, miten sutjakasti ne sujuvat. 15 min saattaa riittää siihen, että olen vetänyt läpi ihan täyspainoisen aamurutiinin ja ruokkinut jopa eläimet. 30 minuuttia tarkoittaa leppoisaa aamua, jonka kunniaksi saatan suihkauttaa hajuvettä, kokeilla muutamia erilaisia korviksia tai lukea syventyen Hesarin mielipidepalstan. Terveisiä tutuille - tähän "kyselytutkimukseen" oli hauska osallistua. :D
Ei tee iholle hyvää suihkutella päivittäin ellei oikeasti hikoile. Esim treenin jälkeen toki suihkuun.
Kai te aamusuihkuttelijat haisette sitten yön jäljiltä siksi, jos menette illalla likaisina petivaatteisiin nukkumaan? Eli likaisista petivaatteista tarttuu hajut... Vai käyttekö illallakin suihkussa? Ei ihmisen oikeasti tarvitse käydä 2krt päivässä suihkussa. Sehän on tosi epäekologista ja minulla kuivuisi ihokin.
Olenko ainoa, mutta en välttämättä käy edes jokapäivä suihkussa. Toki pesen alapään ja kasvot joka ilta. Mutta jos olen ollut vain kotosalla, enkä ole hikoillut, saatan käydä vain jokatoinen päivä. Minä en hikoile juurikaan kilpirauhasen vajaatoiminnan takia.
Mun aamuinen aikataulu:
Klo 6.10 herään, pudotan valmiiksi ladatun kahvin ja menen vessaan aamupesulle; pesen alapään, hampaat ja kasvot, laitan meikkivoiteen ja kulmakynän
Klo 6.20 puen illalla valmiiksi valitut vaatteet, meen koiran kanssa pihalle
Klo 6.35 tuun kotii, laitan koiralle ruuan ja otan kahvin mukaan autoon
Ei siinä kauaa nokka tuhise, ku toimii reippaasti. Aamupalan syön töissä, hiukset laitan ponnarille ja puuterin laitan autossa työpaikan pihas. Taputapu, hyvä minä. Työvaatteet päällä viimeistää 10min vailla 7.
Käyn joka ilta suihkussa, ei tosiaan tartte aamulla pestä kainaloita. Koira käy aamusin tuollasen 10min pikalenkin, ehtii vähän köpöttää ja hoitaa asiansa.
Minä olen parhaimmillani heräämisestä 25min. töissä. Käyn joka aamu suihkussa, mutta en meikkaa, enkä laita hiuksia ym. hiukset kampaan, ja jos en pese sinä aamuna, ja sivuilta vähän törröttää, laitan vähän vettä ja sormilla painelen ne alaspäin. En aina syö aamupalaa, mutta jos syön, niin jugurttia, siinä menee aikaa jotain 3min. Jos pitää lapset viedä päiväkotiin, niin aamulla tuhraantuu lähes tuplasti aikaa. Lapset pitää saada sängystä ylös, käyvät pissalla, sitten puetaan, minä etsin puuttuvia vaatteita, pukeminen on aluksi hidasta, sitten pitää lapset laittaa autossa vöihin, ajaa päiväkotiin, ja käydä saattamassa sisälle, katsoa että riisuvat pihavaatteet, ja esim. tänä aamuna odotin ties kuinka monta minuuttia että sain sanottua jollekin tädille lasten ensi viikon päivähoitopäivät, pitää aina keskiviikkona ilmoittaa.
En kyllä yleensä ole niin lähellä muita ihmisiä jotta haistaisin heidän ihonsa tunkkaisen hajun, jos heillä on puhtaat vaatteet. Minä kun käyn aamulla suihkussa, niin laitan aina puhtaat vaatteet päälle, ja luotan kyllä siihen että dödö pitää. Joskus jotkut miehet haisevat pahasti hielle, en tiedä sitten eivätkö käytä dödöä, vai onko niin voimakasta hikoilua ihan sisähommissa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 23:57"]
Kai te aamusuihkuttelijat haisette sitten yön jäljiltä siksi, jos menette illalla likaisina petivaatteisiin nukkumaan? Eli likaisista petivaatteista tarttuu hajut... Vai käyttekö illallakin suihkussa? Ei ihmisen oikeasti tarvitse käydä 2krt päivässä suihkussa. Sehän on tosi epäekologista ja minulla kuivuisi ihokin. Olenko ainoa, mutta en välttämättä käy edes jokapäivä suihkussa. Toki pesen alapään ja kasvot joka ilta. Mutta jos olen ollut vain kotosalla, enkä ole hikoillut, saatan käydä vain jokatoinen päivä. Minä en hikoile juurikaan kilpirauhasen vajaatoiminnan takia.
[/quote]
Miten minä päivällä niin likaantuisin? Alapää vähän saattaa haiskahtaa, ja ei se minua yöllä peiton alla haittaa. En harrasta liikuntaa, en käy navetassa töissä tms. likaista hommaa. En illalla pese kuin hampaat. Kun ei käytä meikkiä eikä muutenkaan mitään ylimääräistä tököttiä, ei tarvi pestä jatkuvasti, pikainen suihku aamulla riittää, siinä tulee pestyä niin naama kuin kainalot ja jalkovälikin, ei mulla mitkään muut paikat likaannu.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:49"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 23:57"]
Kai te aamusuihkuttelijat haisette sitten yön jäljiltä siksi, jos menette illalla likaisina petivaatteisiin nukkumaan? Eli likaisista petivaatteista tarttuu hajut... Vai käyttekö illallakin suihkussa? Ei ihmisen oikeasti tarvitse käydä 2krt päivässä suihkussa. Sehän on tosi epäekologista ja minulla kuivuisi ihokin. Olenko ainoa, mutta en välttämättä käy edes jokapäivä suihkussa. Toki pesen alapään ja kasvot joka ilta. Mutta jos olen ollut vain kotosalla, enkä ole hikoillut, saatan käydä vain jokatoinen päivä. Minä en hikoile juurikaan kilpirauhasen vajaatoiminnan takia.
[/quote]
Miten minä päivällä niin likaantuisin? Alapää vähän saattaa haiskahtaa, ja ei se minua yöllä peiton alla haittaa. En harrasta liikuntaa, en käy navetassa töissä tms. likaista hommaa. En illalla pese kuin hampaat. Kun ei käytä meikkiä eikä muutenkaan mitään ylimääräistä tököttiä, ei tarvi pestä jatkuvasti, pikainen suihku aamulla riittää, siinä tulee pestyä niin naama kuin kainalot ja jalkovälikin, ei mulla mitkään muut paikat likaannu.
[/quote]No hyi helkkari. Oletko koskaan sipaissut illalla vanulapulla naamaasi ja katsonut mitä siihen jää?
Helppo nakki :) Illalla kun käyn pesulla, en aamulla haise. Ellen ole sitten juopotellut tai vetänyt naamaani kaikkea epäterveellistä.
Parhaimmillaan olen ollut töissä n. 15min heräämisen jälkeen. Työmatkaan menee 10min suurinpiirtein.
Kyllä kuulkaas säikähdin kun heräsin 6.42 ja leimasin itseni sisälle 6.58. :D Ja työpäivä alkaa 7.00.
Miksi pitää aamulla tehdä kaikkea ylimääräistä? Ne ehtii tehdä töidenkin jälkeen. Oikeasti, ripustaa pyykit narulle aamulla? Nyt kyllä pitää ap:n vähän miettiä uusiksi päiviänsä jos ei selviä aamusta helpolla.
Tosin, oma onni on se, ettei minun tarvitse viedä lapsia hoitoon. Olemme tilallisia ja mies hoitaa lapset päivisin minun töissä ollessa.
Hyi mitä hygienia friikkeilyä, ei kaikki ees tee sellasia hommia missä kaiken pitää olla tip top päästä varpaisiin! Ei missään ulkohommissakaan oo mitään järkeä olla kuontalo käsitelty ja naama maalattuna ja käydä joka tauko suihkussa!
Elämähän on juuri niin vaikeaa, kun siitä tekee. Pikasuihku jos nyt on ihan pakko, menee alle 5min. Hiuksia ei aamulla jaksa puleerata. Jos on kiire, niin hampaanpesu, dödö, kulmakarvat ja ripset kuntoon ja menoksi. Jos on huono tukkapäivä, niin tukka nutturalle menee pari minuuttia jos sitäkään.
15min on ihan ok aika, suihkussa on käyty, vaatteet päällä, ihmisen näköinen ja kamat kerätty. Jos on muksu, niin 5min tuohon lisää, jossain välissä käy laittamassa valot, huutelee hereille, tsemppaa itseään pukiessa vessaan ja hampaan pesulle ja auttaa ulkovaatteissa.
Eli vartti aamulla ja ulos, tarvittaessa.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:25"]
Mä en kans ymmärrä että 15min heräämisestä ollaan jo suunnillee työpaikalla.
Mä tarvin vähintään sen pari, kolme tuntia heräämisestä että pystyy alottaan työt.
esim.
Herätys 5.00
Hampaiden pesu
seksiä (tätä ei ihan joka aamu)
Suihkuun jossa menee n. 15min
aamupalan tekemistä, uutisten selausta netistä
jotain pikkuhommia esim. tiskikoneen tyhjennys, laskujen maksamista, pientä järjestelyä, saatan suunnitella tulevia juhlia jne.
meikkaus ja hajusteet
vaatteiden valinta
tarvittavat kamat kasaan
töiden aloitus 8.00
[/quote]
Ei teillä kovin kummoista seksiä ole jos viideltä heräät ja 8 olet töissä? Samaan aikaan olet tehnty kaikkea muuta.
[/quote]
Ihanko pitäis jotain tantramaratoneja vedellä aamuisin? :D
Itselläni tuppaa kanssa menemään aika helposti se noin tunti. Harvoin edes meikkaan, hikoilen töissä ne kuitenkin, fyysistä hommaa kun tekee. Rutiinini on aika pieni ja varmasti saisin itseni n. 10 minuutissa ulos ja töihin, mutta jostain syystä se aamukahvin juominen vain venyy ja venyy.. Siinä kun kaataa ekan kupin ja käy tupakalla, juo puolet ja käy uudelleen, sitten taas uusi kuppi lisää... :D
Pakko kyllä myöntää, että aamuvuorojen aikaan, kun herätys on ennen 4, tulee se nukkuminen tärkeämmäksi ja torkutan viimeisille minuuteille asti, ennenkuin on ihan pakko nousta. Muuten en pidä kiireestä ja tahdon juoda sen kahvini niin hitaasti kuin huvittaa, katsella hieman tvtä yms.
Arkiaamun rutiini: Ylös (torkuttamisen jälkeen), joinain aamuina suihku, ja toisina vain alapesu. Hampaat, vaatteet, kahvi+puuro tulemaan, jonka aikana meikkailen ja kasailen eväitä ym. Syön, laitan hiuksia.
Heräämisestä ulko-ovelle menee noin 1h 15 min - vajaa 2h. Menisi pitempään jos jaksaisin herätä aiemmin.
Mutta ennen tosiaan olin se vartissa lähtijä. Silloin masentuneena en paljoakaan välittänyt itsestäni, enkä jaksanut ja osannutkaan tehdä aamulla mitään, heräsin aina ihan liian myöhään, pesin harvoin hampaat enkä varsinkaan syönyt aamupalaa, ei suihkua tai alapesua. Nykyään onneksi ei tule enää kuuloonkaan vaan on ne tietyt rutiinit. Ja olen siitä iloinen, koska tämä on pitkäaikainen haave, että joskus olisin niin hyvässä kunnossa että voin tehdä ne aamurutiinit ja osoittaa minulle sen että olen vihdoin oikea ihminen jonkun repaleisen irvikuvan sijaan :))
Mulla menee suihkutoimiin (suihku+sheivaus, pyyhekuivaus, koko kehon rasvaus, kasvorasva, dödö, hampaiden pesu, lankaus ja suuvesi, hiuksiin quick slip, vessan lattian kuivaus) ihan vähintään tuo 15 min! Sen jälkeen harjaa tukan ja alan meikkaamaan, aikataulusta riippuen meikkaan 5min-25min. Sitten saan föönata 10 min hiuksiani(vaikka lyhyet ovatkin, eivät kuivu millään vaikka antaisin ensin ilmakuivua!!), jonka jälkeen nopea hiusten suoristus, vaha ja lakka 5min. Tähän on siis mennyt jo 35-55 min. Siihen päälle vielä pikainen aamupala 15 min (en saa tehtyä ja syötyä yhtään nopeammin vaikka kuinka olen yrittänyt :D). Yhteensä siis vähintään 50min- tunti ja 10min :)
Olipas hyvä että tuli avattua tämä tähän, ei ihme että meinaan myöhästyä harva se aamu kun varaan 45 min herätyksestä lähtöön.. :D Ainoa mistä voisin nipistää on se, että kävisin illalla suihkussa(silti tarvisi kastella tukka aamulla, se on ku petolinnun perse jos sitä ei föönaa aamulla, eikä riitä pelkkä suihkupullolla sumutus), tai jättää aapupalan syömättä.. Superkiireessä ennemmin lähden kotoa ilman meikkiä kun tukka tötteröllä tai nälkäkiukussa.
Mitähän tää sitten on kun lapsia siunaantuu. :D