Miehen firma ei palkkaa enää naisia
Yksi nainen on kolmannen lapsen äitiyslomalla peräjälkeen. Tänä vuonna hänestä on liki 10000 € menot , vaikka ei ole edes käynyt työpaikalla.
Tämä on liian kallista yrittäjälle. Kohta on sitten poissaolot lasten sairastelun takia. Siksi tekivät tämän päätöksen toisen omistajan kanssa.
Kommentit (250)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:05"]
Jaa. Onko firma tietoinen siitä, ettei hakijoita voi syrjiä sukupuolen perusteella?
[/quote]
Heh, oletko noin pihalla käytännön elämästä?
Eiväthän nuo hienot periaatteet merkitse yhtikäs mitään silloin kun rahasta puhutaan.
No, opit sen kyllä joskus...
[/quote]
Kyse ei ole "hienosta periaatteesta" vaan työnantajaa velvoittavasta lainsäädännöstä, pahvi! Siinä olet oikeassa että rahasta on kyse. Ja maineesta. Nimittäin menetyistä sellaisista, kun syrjitty nostaa tasa-arvolain mukaisen kanteen työnantajaansa vastaan. Sinulla tässä tuntuu olevan opittavaa vähän enemmänkin.
Jos se firma on tilitoimisto, ompelualan yritys, siivous- tai kotipalveluyritys, hoivakoti tai vastaava, niin sitten se yrittäjä itkee lehdessä, että voi voi kun ihmiset on laiskoja, eivät tule töihin ja on niin hirveä työvoimapula. Sen kun olette palkkaamatta naisia, mutta älkää sitten itkekö, kun ette saa ihmisiä töihin. Ei ne miehet edes mene mitään kotisiivouksia tekemään vanhusten koteihin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:14"]Iäkkäämpiä naisia palkkaavat kyllä, mutta ei synnytysikäisiä eikä alle 10v. lasten vanhempia. Kurjaa, joo, mitta liian kallista yrittäjälle. Yksityisellä voi palkata sopivimman, aika hankala kenenkään paikkaa saamattoman on lähteä vauhkoomaan torjumiseen johtuneen sukupuolesta. [/quote] Entäs minä, 30v lapseton nainen joka koskaan ei lapsia tule tekemään?
[/quote]
No sinulta ei työnantaja saa asiasta kysyä haastattelussa, joten suosittelen että kerrot siitä itse oma-aloitteisesti. Vaikuttaa varmasti myönteisesti työllistymiseesi, jos saat työnantajan uskomaan että
1. et valehtele vain työtä saadaksesi, ja
2. mielesi ei muutu vuosien myötä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:31"]
Meillä vähän sama juttu. Olen töissä suomen mittakaavalla keskisuuressa pelifirmassa. Teemme älypuhelimille ja tableteille pelejä. Tietenkään mitään virallista "ei naisia" sääntöä ei ole, mutta ollaan sovittu virmassa poikien kesken, että parempi kaikille, jos työympäristö pysyy homogeenisenä. Naiset jotenkin onnistuvat aina luomaan turhaa draamaa ja saastuttamaan työilmapiirin :-)
M32
[/quote]
No, omapa on menetyksenne. Aika monessa tuntemassani it-alan firmassa on onnistuneesti myös naisia koodaamassa :) Alalle ei yleensä hae ne pahimmat kananpäät.
Ja sitten ihmetellään, miten nuorten naisten on niin vaikea päästä työelämään. Työnantajallahan ei ole mitään asiaa vaikka siellä työhaastattelussa kysyä siitä, aikooko nainen joskus perustaa perheen tai kysyä, onko hän mahdollisesti juuri nyt raskautetussa tilassa (tietysti pitkällä olevan raskauden nyt huomaa kysymättäkin). Tätä naisten työllistymisongelmaahan ratkotaan nyt sillä uudistuksella, että hoitovapaa menee puoliksi vanhempien kesken. Ja mun työpaikalla ainakin monet perheelliset on 50-50 periaatteella töistä pois lasten sairasteluiden yms. takia, joten ihmettelen kyllä, jos jossakin muka aivan oikeasti AINOASTAAN naisilla on iso kasa "turhia" vapaita, eikä miehillä yhtään.
Mä todella toivon, että ne ihmiset, jotka ymmärtää tällaiset hyvin selkeästi sukupuolisyrjintää puoltavat ratkaisut, joutuvat itse joskus siihen tilanteeseen, että työpaikka jää saamatta oman sukupuolen takia. Ja kyllä näitä juttuja on pystytty näyttämään toteen aika hyvin oikeudessa - tuleeko tuo sitten halvemmaksi alkaa maksamaan sanktioitakaan. Ja kun Kelahan tosiaan hyvittää aika pitkälle noita sairaspoissaoloja sun muita, että vähän ihmetyttää millaista porukkaa yrityksen johdossa on, jos ei näistä tiedä?
Olemme pienyrittäjiä mieheni kanssa, työllistämme nuoria opiskelevia naisia ja yksi tosi asia on, että sairaspoissaoloja on paljon. Työhön sitoutuneita työntekijöitä on vaikea löytää. Pari vuoroa viikossa tekevä ihminen on jatkuasti poissa, lääkärissä, hammaslääkärissä, flunssassa yms. Vastaus tähän on "Tarvittaessa työhön kutsuttava"-työsopimus.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:58"]
Mun työnantaja onneks uskalsi palkata 3 pienen lapsen yh:n. Miesvaltaisella alalla olen eli vaihtoehtoja olisi ollut kyllä. Mutta: Olen satavarma että hoidan töitäni tehokkaammin kun moni mies, ihan vaan siitäkin syystä että töihin käytettävä aika on rajallinen. Toki joustan ja teen töitä iltaisin jos on jotain lapsista johtuvaa poissaoloa. Olenvtänä syksynä ollut 2 päivää poissa, meillä ja lapsien isän työpaikalla on sairaan laosen hoito työsuhde-etuna niin poissaoloja ei sen takia juuri tule. Monen miehen tulisi enemmän osallistua lasten, perheen ja kodin asioihin niin saataisiin nykytilannetta tasoitettua
[/quote]
Työ on paljon tärkeämpää kuin perhe
[/quote]
Työnantajalle se työ on tärkeämpää kuin jonkun toisen perhe. Jos henkilöllä on empatiaa yhtään niin kyllä tuon tajuaa.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:10"]
Eli miehet haluavat naiset pois työelämästä? Meistä ei ole mihinkään? No, elättäkää sitten yksin perheenne. Ette varmaan kuitenkaan siihenkään suostu?
[/quote]
Ei. En haluaisi naisia pois työelämästä. Haluaisin vain järkeä palkkaukseen. Eli maksetaan tehdystä työstä, ei kotona olosta.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:34"]
Onneksi sentään meille ei tarvitse maksaa yhtä hyvää palkkaa kuin miehille ja tehdään ylitöitä ilmaiseksi kiltteyttämme.
[/quote]
Missä naiselle maksetaan samasta työstä huonompi palkka kuin miehelle? Ilmaisia ylitöitä en myöskään ymmärrä. Meillä noita kuittaillaan liukumilla. Mikä on mielestäni ihan hyvä systeemi, jos on pysyvässä työpaikassa. Esim määräaikaisuuksissa todennäköisesti mielummin kuittaisin ne prosenttitunnit tilille mielummin.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:32"]
Tämäkin asia tulisi ratkaistua ihan sillä, että vanhemmuuden kulut jaettaisiin tasan eikä vain naisten työnantajien kesken. Ja toisekseen, myös vanhempainvapaat pitäisi tasata.
[/quote]
Miten tasata käytännössä? Esimerkkejä, kiitos.
Synnytysiässä olevat naiset ovat konkurssin aiheuttava uhka monelle yritykselle. Kai omistaja saa ajatella myös jatkuvuutta. Yksi äiti voi saada useat muut työntekijät työttömiksi. Ikäviä tosiasioita, joihin tulisi saada jokin ratkaisu.
[/quote]
Naiset saavat puolet puolet palkastaan omalta työnantajalta ja puolet isän työnantajalta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 00:12"]
Olemme pienyrittäjiä mieheni kanssa, työllistämme nuoria opiskelevia naisia ja yksi tosi asia on, että sairaspoissaoloja on paljon. Työhön sitoutuneita työntekijöitä on vaikea löytää. Pari vuoroa viikossa tekevä ihminen on jatkuasti poissa, lääkärissä, hammaslääkärissä, flunssassa yms. Vastaus tähän on "Tarvittaessa työhön kutsuttava"-työsopimus.
[/quote]
Olen huomannut saman. Työskentelin aiemmin ison firman HR:ssä, nyt julkisella sektorilla henkilöstöhallinnossa. Miehellä on taas yritys. Valitettavasti tuntuu siltä, että naiset, erityisesti, nuoret sairastaa ihan hirveästi. Ja kun tähän vielä lisätään lasten sairaudet, niin ainakaan pienen firman ei kannata palkata nuorta naista. Toki monet on tunnollisia ja ahkeria, mutta valitettavan paljon on näitä "lapsi nuhassa, mulla oikeus, lapsen asiat tärkeämpiä"-tyyppejä ihan muuten fiksuissa naisissa. Kyllähän lapsi on tärkeä, mutta työstä saa palkan, jotta tekee töitä. Itselläni on kaksi lasta ja ei minulle lasten sairaudet ole vieraita. Olen joskus ollut sen takia pois, mutta yrittänyt järjestää tukiverkostoa niin, että ei aina tarvisi olla. Tuntuu, että nämä naiset ei edes yritä keksiä mitään ratkaisua.
Tää voi kuulostaa monien naisten korvaan aika ikävältä, mutta olen miettinyt sitäkin, että naiset ei oikeasti välitä työstä. Suhtautuvat työhönsä kovin toisarvoisesti ja sitten ihmetellään, miksi naiset tienaa vähemmän. Varmaan siksi, etteivät välitä työstään ja tekevät vähemmän työtunteja.
Aika tyhmää porukkaa täytyy olla miehesi työpaikan hallinnossa, jos eivät älyä hakea Kela-korvauksia ja liiketoiminta on erittäin lyhyt näköistä, sillä lapsikielteisyys ei voi olla vaikuttamatta pitkällä aikajaksolla yritysimagoon.
Yhtään liiketoiminnasta ymmärtävä, tietää kyllä, että tulevaisuuden työntekijät ovat tämän päivän lapsissa ja nuorissa. Ja ihanko oikesti, joidenkin työvoima perustuisi pelkästään sinkkuihin ja lapsettomiin, sillä lain mukaan yhtälailla myös isän pitävät vapaita tai hoitavat sairasta lasta. Ja yhtä hyvin voidaan kysyä, miten näille miestyöntekijöille käy, jos he sairastuvat pitk.aik. sairauteen esim. syöpään.
Luulen, ettei ap. aloitus ole tästä ajasta, vaan täysin mielikuvituksen tuotetta ja julkisuuden hakuisuutta.
"Ja taas kerran totean, että on varmasti paljon työyhteisöjä joissa on pelkkiä naisia ja jotka pärjäävät ihan hyvin. Kyse ei ole siitä vaan siitä, että joillakin naisilla kun vain tuntuu olevan tapana myrkyttää työyhteisö ja se kyräily, juoruaminen ja paskanpuhuminen sekä kiusaaminen saavuttaa joskus aivan uskomattomat mittasuhteet.
Omalta siskolta olen kuullut myös paljon näitä tarinoita, yleensä se on muuten niin että työpaikkakiusaajat eivät koskaan saa potkuja vaan työpaikoilta lähtee kaikki muut ja vaihtuvuus näissä työpaikoissa on aivan mieletön."
Minulla on yli 40-vuoden työura hyvin miesvaltaisella alalla. Ja tiedätkö, ihan samanlaista puukottamista ja juoruamista se on myös miesvaltaisella alalla, vaikka miehiä 95%. Miehillä uralla eteneminen on vielä tärkeämpää, kuin naiselle ja he ovat valmiit puukottamaan jopa parhaan miestyökaverinsa ja usein se tapahtuu vielä seläntakana eli se ei suikaan ole sukupuolisidonnainen, vaan paremminkin ihmisyyteen liittyvä ominaisuus.
Luulen, että miesten tai naisten syyllistäminen työntekijänä pelkän sukupuolen perusteella kertoo pikemminkin kommentoijan rajallisuudesta tai mustavalkoisesta ajattelutavasta, eikä sillä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä, sillä haasteita työpaikalla on sukupuolesta riippumatta ja ehkä helpoin tapa kohdata vaikeudet on linkittää ne juuri sukupuoleen, ikään, asenteisiin jne. ja nähdä asian hyvin mustavalkoisena ja rajallisena.
Olen naisvaltaisella alalla ja työpaikkamme suurin selkäänpuukottaja on mies. Muuten olisi hyvä ilmapiiri, mutta tämä mies keksii aina vähän väliä jotain työkavereistaan ja haastaa riitaa. Joskus haluttaisi sanoa, että me ollaan kai tultu tänne tekemään töitä, eikä pelmeltämään sosiaalisten suhteiden kanssa.
Milloinkahan huomataan työnantajan puolelta myös syynätä niitä lasten luonapito- sopimuksia? Jännä, kun etävanhempaa tarvitaan aina, kun lapset ovat sairaina. Tämän, kun " On niin helppo olla töistä pois.Ei siellä hänen työpaikallaan ole niin väliä." Muina aikoina (terveinä) niitä lapsia ei tietenkään voi "riepotella" edestakaisin muuten, kuin sovitusti. ;)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:02"]
Ja sitten ihmetellään, miten nuorten naisten on niin vaikea päästä työelämään. Työnantajallahan ei ole mitään asiaa vaikka siellä työhaastattelussa kysyä siitä, aikooko nainen joskus perustaa perheen tai kysyä, onko hän mahdollisesti juuri nyt raskautetussa tilassa (tietysti pitkällä olevan raskauden nyt huomaa kysymättäkin). Tätä naisten työllistymisongelmaahan ratkotaan nyt sillä uudistuksella, että hoitovapaa menee puoliksi vanhempien kesken. Ja mun työpaikalla ainakin monet perheelliset on 50-50 periaatteella töistä pois lasten sairasteluiden yms. takia, joten ihmettelen kyllä, jos jossakin muka aivan oikeasti AINOASTAAN naisilla on iso kasa "turhia" vapaita, eikä miehillä yhtään.
Mä todella toivon, että ne ihmiset, jotka ymmärtää tällaiset hyvin selkeästi sukupuolisyrjintää puoltavat ratkaisut, joutuvat itse joskus siihen tilanteeseen, että työpaikka jää saamatta oman sukupuolen takia. Ja kyllä näitä juttuja on pystytty näyttämään toteen aika hyvin oikeudessa - tuleeko tuo sitten halvemmaksi alkaa maksamaan sanktioitakaan. Ja kun Kelahan tosiaan hyvittää aika pitkälle noita sairaspoissaoloja sun muita, että vähän ihmetyttää millaista porukkaa yrityksen johdossa on, jos ei näistä tiedä?
[/quote]
Kyllä ne KELAnkin rahat joskus loppuu...ei se ole mikään kattila, joka keittää kolikoita ja seteileitä aina, kun jonkun lapsella on korvatulehdus, eikä sitä voi viedä kuurin aikana hoitoon.
Mies on nykyään aika usein se, joka jää sairaan lapsen kanssa kotiin. Meilläkin oli aina näin jo 90-luvun lopussa ja nykyään miehen firmassa aika usein joku mies on kotona sairaan lapsen kanssa.
Kuka niitä lapsia hankkii? Naiset yksin? Eikö miehet halua lapsia? Ei edes se firman toimitusjohtaja?
Eiköhän olisi aika jakaa lapsista aiheutuneet kulut ihan tasan kaikkien firmojen kesken, eihän se voi olla niin että nainen joutuu kärismään ja naisen työnantaja maksamaan jos nainen ja mies yhdessä hankkivat lapsen??
Toivottavasti joku nostaa kanteen syrjinnästä ja firma sais todella tuntuvat mätkyt. Olis ihan oikein! Väärästä toiminnasta on oikein saada sanktioita. Ja johdon itse vanhempi pitäis pikkusen paremmin tajuta!
Eihän palomiehinäkään ole naisia (montaa) syrjiikö kaupungit naisia, kun niitä ei siellä ole?