Miksi mies ei halua kantaa vastuuta omasta lapsestaan?
Tuli vain tuosta "Simo tuli 23-vuotiaana isäksi vasten tahtoaan"-keskustelusta mieleen, että miksi miehet eivät halua kantaa omaa vastuutaan paitsi ehkäisystä myös mahdollisesta lapsesta? Simo olisi voinut käyttää kondomia ja näin ollen minimoida tyttöystävänsä raskaaksi tulemisen mahdollisuuden, vaikka tämä olisikin jättänyt tahallaan ehkäisyn pois. Nämä "Simot" eivät aina myöskään tunnu ymmärtävän, että raskaaksi voi tulla myös ehkäisystä huolimatta. Mikään ehkäisymenetelmä ei ole 100% varma. Oli raskaaksi tultu sitten huijaamalla tai vahingossa, ei lapsen tulisi joutua siitä kärsimään. Lapsella on oikeus elatukseen ja tavata vanhempiaan (olettaen, etteivät ole vahingollisia lapselle), vaikka välit vanhempien kesken olisivatkin rikkoutuneet. Ajatelkaa joskus muutakin kuin sitä omaa napaa. Elatusmaksuissa on kyse lapsen elatuksesta, ei äidin. Niitä maksaa äiti silloin, jos lähivanhempi on isä.
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:34"]
Jos miehet olisivat ne jotka tulevat raskaaksi ja saavat päättää pitävätkö lapsen, palsta olisi täynnä naisia jotka valittaisivat, kuinka joutuvat maksamaan elareita lapselle jota ei halunnut ja silloin kyllä heruisi myötätuntoa. En halua omia lapsia ja jos minut sellaiseen tilanteeseen pakotettaisiin olisin hyvin vihainen ja yrittäisin kaikkeni jotta pääsisin tilanteesta. Harmittaa tällaisissa tapauksissa kun miehellä ei ole mitään sanavaltaa. Muutenkaan ei tee mieli nähdä ihmistä, joka huijaa sinut lapsensa isäksi. Jos tilanne olisi toisten päin eli miehet tulisivat raskaaksi, lopettaisiko ap seksin harrastamisen kokonaan? Kun ehkäisykään ei ole 100%. Mielestäni on typerää jättää kondomi pois _varsinkin_ jos mies ei voi olla täysin varma, että nainen huolehtii ehkäisystä (taudeista en edes aloita...). Siinä mielessä on oma häpeä jos ei ehkäisystä huolehdi ja siitä seuraa raskaus, mutta en käsitä miksi joku nainen haluaa lapsensa isäksi miehen joka ei lasta edes halua. Tätä en ymmärrä mitenkään. Yritin kappalejakoa, mutta aika varmasti ne kusee taas ja teksti on yhtä pötköä.
[/quote]
Kaikista ehkäisyistä huolimatta voi tulla aidosti vahingossa raskaaksi. En pidä aborttia minään helppona vaihtoehtona, vaikkei lasta haluaisikaan. Minä en halunnut ja olin kauhuissani, kun tulin pillereistä huolimatta raskaaksi. Punnitsin aborttia vakavasti ja olin varannut ajankin. En kuitenkaan lopulta pystynyt siihen. Sydän sanoi, että aborttia katuisin loppuelämäni, lasta en koskaan, vaikka se hankaloittaisi elämää ja mieskin lähtisi. Mies ei onneksi lähtenyt ja nyt meillä on ihana pieni poika.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:36"]
Eli vahingossakin raskaaksi tullessaan naisen pitäisi joko 1) Tehdä abortti tai 2) Ei vaatia mieheltä mitään velvollisuuksia omaa lastaan kohtaan (elatusmaksut, tapaamiset), jos päättääkin pitää lapsen???
[/quote]
Juuri näin. Tosin jätit pois kolmannen ja aika ilmeisen vaihtoehdon: pitää lapsi, koska molemmat haluavat vanhemmiksi. -4
[/quote]
Tai sitten mies voisi vain joko 1) Tarpeen tullen kantaa vastuunsa tai 2) Pitää housut visusti jalassa. Ketään ei onneksi voi aborttiin pakottaa ja abortti on ihan eri asia kuin ehkäisy. Tuomittavaa tai ei, abortti tarkoittaa kuitenkin oman syntymättömän lapsensa tappamista.
Eli vahingossakin raskaaksi tullessaan naisen pitäisi joko 1) Tehdä abortti tai 2) Ei vaatia mieheltä mitään velvollisuuksia omaa lastaan kohtaan (elatusmaksut, tapaamiset), jos päättääkin pitää lapsen??? Se lapsi on kuitenkin saanut alkunsa sekä sen miehen että naisen sukusoluista, oli vahonko tai ei. Ei siinä haluamiset muuta tosiasiaa miksikään.
[/quote]
Voisitko kertoa miten vahingossa tullaan raskaaksi.
Lapsella on oikeus syntyä perheeseen, jossa molemmilla vanhemmillä on aito halu olla vanhempi. Jos ei abottia tee niin ei äidillä ole mitää diktuurimaista valtaa määritellä millaista se isyys on, jos toinen ei sitä halua. Silloin hän kantaa myös vastuun 100% omasta henkilökohtaisesta arvovalinnasta. Lapsi ei ole mikään välttämätön asuste, joka jokaisella naisella on oltava vaan se on valinta. Äitiys on sen verran erityisominaisuus, että nainen joutuu tekemään toisen laisia valintoja kuin mies. Mitä enemmän on valtaa sitä ennemmän on myös velvollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:45"]
Eli vahingossakin raskaaksi tullessaan naisen pitäisi joko 1) Tehdä abortti tai 2) Ei vaatia mieheltä mitään velvollisuuksia omaa lastaan kohtaan (elatusmaksut, tapaamiset), jos päättääkin pitää lapsen???
[/quote]
Juuri näin. Tosin jätit pois kolmannen ja aika ilmeisen vaihtoehdon: pitää lapsi, koska molemmat haluavat vanhemmiksi. -4
[/quote]
Tai sitten mies voisi vain joko 1) Tarpeen tullen kantaa vastuunsa tai 2) Pitää housut visusti jalassa. Ketään ei onneksi voi aborttiin pakottaa ja abortti on ihan eri asia kuin ehkäisy. Tuomittavaa tai ei, abortti tarkoittaa kuitenkin oman syntymättömän lapsensa tappamista.
[/quote]
Ei miehellä ole ei-toivottuun lapseen nähden mitään muuta "vastuuta" kuin elatusmaksujen maksaminen, ja sekin on lähinnä lakisääteinen velvoite. Kyllä se on nainen, joka viime kädessä päätöksen lapsen elämään pakottamisesta tekee, ja jos hän ei kykene kantamaan vastuutaan ja teettämään aborttia, hän saa syyttää ei-toivotun lapsen olemassaolosta vain itseään. Halveksittavaahan tuo on, mutta minkäs teet. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Edelleenkin, mielestäsi miehellä on vain vastuita? ja naisilla pelkästään oikeuksia.
Käsittämätön ajattelutapa.
Joo, isän ei tarvitse olla lapsen elämässä lain näkökulmasta, mutta te jotka sanotte, että on ok, että isä hylkää epätoivotun lapsen, mitä jos te olisitte se lapsi? Saisit tietää vanhempana isäsi nimen, jokainen lapsi haluaa tietää kummastakin vanhemmasta, mutta saisit tietää että isääsi ei paskaakaan kiinnostanut eikä kiinnosta. Tämäkö olisi sitten ihan ok? ajattelisit että niin, se on iskän oikeus olla olematta musta kiinnostunut.
Jotenkin tämä SUOMALAINEN ihmisviha ja jopa omien jälkeläisten hylkäämisen ihannointi, äitien ja lasten halveksunta on jotain täysin käsittämätöntä. Only in finland.
Loppujen lopuksi luulen että se on todella harvoin kun nainen tahallaan hankkiutuu raskaaksi. Miehet haluaa tehdä itsensä marttyyri tässä asiassa. Onhan se kivaa harrastaa seksiä, mutta mielellään niin että nainen huolehtii ehkäisystä ja jos vanhinko tapahtuu, niin nainen pitää tehdä abortti koska mies haluaa. Eli eikö naisen sanalla ole mitään väliä?
Nainen on se joka synnyttää, tai tekee abortin. Mies voi rauhassa katoa vieressä, ja sitten taas vetää paljaalla uudestaan toisen naisen kanssa ja taas vaatia aborttia. Koska nainen on valehdellut?
Käyttäkää kumia! Olkaa nyt hyvät miehet aikuisia ja ottakaa itse vastuu lasten hankinnasta.
Minun ex mies halusi lapsia enemmän kuin minä, tarvittiin apuja ja vihdoin meille syntyi kaksoset. Mies löysi uuden naisen ja lähti hänen matkaan. Jäin yksin lasten kanssa, ja sain kuulla kuinka olin hänta pakottanut isäksi, oikein huijaamalla olin hankkiutunut raskaaksi. Olen siis oikeasti pakottanut hänta runkkaamaan purkkiin, että saadaan keinohedelmöitys aikaiseksi. Taas kun piti elareita maksaa, sain hänen vaimolta viestin, kuinka kehtaan vaatia elatusmaksuja kun olen pakottanut miestä isäksi.
Luulen enemmän, että miehet vain valittavat elatusmaksuista, koska he ei halua maksaa niitä. uusi elämä uuden kanssa menee pilalle.
Lapsella on oikeus syntyä piste. Lapsella on oikeus elatukseen molemmilta vanhemmilta. Muita oikeuksia ei ole.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:52"]
Joo, isän ei tarvitse olla lapsen elämässä lain näkökulmasta, mutta te jotka sanotte, että on ok, että isä hylkää epätoivotun lapsen, mitä jos te olisitte se lapsi?
[/quote]
Olisin todennäköisesti vihainen äidilleni. -4
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:54"]
Lapsella on oikeus syntyä piste. Lapsella on oikeus elatukseen molemmilta vanhemmilta. Muita oikeuksia ei ole.
[/quote]
Kellään ei ole mitään "oikeutta syntyä". -4
Ketjun naiskirjoittajat eivät siis aja tasa-arvoa?
Ajattelette patriarkaalisesti, jos mies on vastuussa lapsesta ja äidistä, ja nainen on tahdoton synnytyskone, jonka paha alistajamies saattaa raskaaksi.
Miehet: Jos ette halua lasta, käyttäkää kondomia ja menkää vasektomiaan heti, kun mahdollista. Opetelkaa käyttämään kondomia kunnolla, niin on lähes yhtä varma kuin pillerit. Ettehän te panisi Afrikassa hiv-alueella prostituoituakaan ilman kondomia, miksi sitten Suomessa lisääntymisiässä olevaa naista? Jos ei ole käyttänyt kondomia ja nainen tulee raskaaksi, voi syyttää vain itseään. Vastuu ehkäisystä ei ole pelkästään naisella, enkä minä itse naisena ole ainakaan niin tyhmä, että jättäisin ehkäisyvastuun ainoastaan miehelle, jos en ehdottomasti haluaisi lasta.
Olisit vihainen äidillesi etät olet olemassa hengittävänä ja elävänä ihmisenä? Olisit vihainen äidillesi joka on pitänyt huolta sinusta, ruokkinut, vaatettanut sinut?
Ja olisit isän ratkaisusta vain tyynen rauhallinen ja miettist, että se on ok hylätä jälkeläisensä?
Just joo, kuinka vanha olet ? joku 19 v vela?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:52"]
Joo, isän ei tarvitse olla lapsen elämässä lain näkökulmasta, mutta te jotka sanotte, että on ok, että isä hylkää epätoivotun lapsen, mitä jos te olisitte se lapsi?
[/quote]
[/quote]
Mä olen nainen ja ymmärrän täysin näitä isäksi huijattuja miehiä. Seurustelin vuosia sitten yhden miehen kanssa, jolle oli tehty vasektomia. Vähän yli puolen vuoden jälkeen, kun suhde muuttui vakiintuneemmaksi jätimme kondomin pois. Siitä puolen vuoden päästä olin raskaana. Olin täysin järkyttynyt tilanteesta ja pelkäsin miehen luulevan minun pettäneen. Käskin häntä lääkäriin tarkistamaan, että vasektomia on pettänyt. Aikansa kiemurreltuaan hän myönsi velehdelleensa vasektomiasta, koska halusi kovasti lapsen, eikä entinen naisystävä ollut siihen suostunut.
Olin suunniltani raivosta. Koin sisälläni kasvavan alkion kuvottavana petoksen takia, enkä todellakaan halunnut perhettä valehtelijamiehen kanssa. Tein abortin miehen vastustuksesta huolimatta ja jätin hänet. Abortti ei tuntunut pahalta, ainoastaan helpottavalta, koska en todellakaan lasta siinä tilanteessa halunnut. Ymmärrän että huijatuilla miehillä ei ole tätä vaihtoehtoa ja siksi isyys saattaa olla todella ahdistavaa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:56"]
Miehet: Jos ette halua lasta, käyttäkää kondomia ja menkää vasektomiaan heti, kun mahdollista. Opetelkaa käyttämään kondomia kunnolla, niin on lähes yhtä varma kuin pillerit. Ettehän te panisi Afrikassa hiv-alueella prostituoituakaan ilman kondomia, miksi sitten Suomessa lisääntymisiässä olevaa naista? Jos ei ole käyttänyt kondomia ja nainen tulee raskaaksi, voi syyttää vain itseään. Vastuu ehkäisystä ei ole pelkästään naisella, enkä minä itse naisena ole ainakaan niin tyhmä, että jättäisin ehkäisyvastuun ainoastaan miehelle, jos en ehdottomasti haluaisi lasta.
[/quote]
Ole siis mielestäsi syytön, viaton raskautumisalusta, jota pahat miehet käyttävät hyväkseen?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:52"]
[/quote]
[/quote]
Komppaan. Olen isän hylkäämä ei-toivottu lapsi ja olen helkkarin vihainen siitä äidilleni.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:56"]
[/quote]
En tiedä, millaisisa parisuhteissa sinä olet elänyt, mutta yleensä on kai tapana luottaa siihen, ettei toinen jätä tahallaan pillereitä pois.
Hei, ainahan sä voit tappaa itsesi.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:52"] Joo, isän ei tarvitse olla lapsen elämässä lain näkökulmasta, mutta te jotka sanotte, että on ok, että isä hylkää epätoivotun lapsen, mitä jos te olisitte se lapsi? [/quote] Olisin todennäköisesti vihainen äidilleni. -4 [/quote] Komppaan. Olen isän hylkäämä ei-toivottu lapsi ja olen helkkarin vihainen siitä äidilleni.
[/quote]
Onpa muuten paljon vihaisia lesskoita tässä ketjussa. Tai sitten yksi lessukkaspämmeri.