MAUNULA helsinki. Millainen paikka asua
lapsiperheelle? Palvelut, koulut?
Kiitos, jos joku kertoisi kokemuksistaan.
Kommentit (20)
Maunulan maine on vissiin paranemassa päin. Osa alueen (kerros-)taloista on tosi viihtyisän näköisiä, osa taas tosi ankeita. Liikenneyhteydet busseilla ovat aika hyvät, niitä menee vähän joka suuntaan. Keskuspuisto on tosiaan ympärillä, joten luontoon pääsee hyvinkin nopeasti. Palveluita jonkin verran, pari ruokakauppaa (keväällä valmistui uusi S-Market ja rakennuksen viereen tulee uusi kirjasto), terveysasema, kaljakuppiloita jne. Vähän paremmat palvelut parin kilsan päässä Oulunkylässä. Alueella on tosiaan aika paljon vuokra-asuntoja ja sen takia myös maahanmuuttajia. Heitä on siis myös koulussa aika runsaasti, mutta ei ilmeisesti ihan siinä määrin kuin jossain muualla Helsingissä voi olla. Mun parilla tutulla on lapsi Maunulan ala-asteella, eikä heillä ole ollut mitään pahaa sanottavaa siitä koulusta. Lähialueiden päiväkoteihin on ollut vaikea saada mahtumaan lapsia, mutta Maunulan päiväkotitilanteesta en osaa sanoa. Suurin ero mun mielestä Maunulan ja esim. Oulunkylän tai Länsi-Pakilan alueilla on se, että aina kun Maunulassa menee ruokakauppaan keskellä päivää, siellä suurin osa (!) asiakkaista ostaa kaljaa...
Kunnon narkki- ja juoppolähiö. Fyy faan!
Me asutaan pakilantiellä ässän lähellä, ja voin suositella! Joo juoppoja näkyy välillä mutta niinhän melkeen kaikkialla Helsingissä. Hyvät palvelut ja loistavat liikenneyhteydet, koulut ja kaupat lähellä. Älä välitä huonosta maineesta, se ei pidä enää paikkaansa ja joidenkin on näköjään vaikea hyväksyä asiaa kun pitää haukkua Maunulaa :)
Huomaa miten vähän ihmiset tuntee seutuja, kuka voisi sanoa että Maunulan kivat vanhat rivarit lähes luonnon helmassa ovat ällöttävää? En minä ainakaan!
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:06"]
Huomaa miten vähän ihmiset tuntee seutuja, kuka voisi sanoa että Maunulan kivat vanhat rivarit lähes luonnon helmassa ovat ällöttävää? En minä ainakaan!
[/quote]
Siellä on ne rumat lähiökerrostalot kivenheiton päässä sekavine asukkaineen.
Mun ystäväni asuu pirttipolulla, ja se on tosi kivannäköistä aluetta.
Kiitos vastauksista kaikille. Eikö se vanha ostari pureta kokonaan? Kun olen liikkunut siellä päin, niin juuri tuota ostarin seutua ollaan uudistamassa.
Osaako joku kertoa vuokratonteista jotakin? Onko vuokriin tulossa suuria korotuksia?
ap
Maunulaan rakennetaan paljon omakotitaloja myös. Maunula, kuten muutkin vanhat esikaupungit on tosi yhteisöllisiä alueita. Vanha Maunula on tietysti Suomenkin mittakaavassa hyvin poikkeuksellinen alue, suojeltua 1950-luvun arkkitehtuuria.
Se tonttivuokrajuttu menee niin, että vuoteen 2020 vuokrat nousee muun Helsingin tasolle. Vanhoissa esikaupungeissa oli pitkään ihan tolkuttoman halvat tonttivuokrat, kun ne oli jäädytetty jonnekin 1950-luvun hintatasolla. Nyt hintoja kohotellaan vähitellen ja lopputulos on elinkustannusindeksiin sidottu vuokra.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:09"]
Kiitos vastauksista kaikille. Eikö se vanha ostari pureta kokonaan? Kun olen liikkunut siellä päin, niin juuri tuota ostarin seutua ollaan uudistamassa.
Osaako joku kertoa vuokratonteista jotakin? Onko vuokriin tulossa suuria korotuksia?
ap
[/quote]
Jep, kaikki liikkeet on jo suljettu joten eiköhän ne kohta ala purkamaan. Tältä sen pitäs kai tulevaisuudessa näyttää ;)
http://img.yle.fi/uutiset/arkisto/article5272402.ece/ALTERNATES/w960/maunula_havainnekuva
Maunula on ihana. Lapsiystävällisyys riippuu vähän alueesta, me asutaan kaupungin asunnoissa ja rapussa on lähinnä mummoja ja häiriöitä ei ole ollut. Yhtään ulkomaalaistakaan ei meidän rapussa asu. Koulu, puisto, pari päiväkotia, muutama kauppa, kirjasto, tk, posti jne. Löytyy ihan parin kilsan säteellä täältä. Naapurit moikkailee ja puistossa käyvät tuntee toisensa ja toistensa lapset. Paljon puuhaa lapsiperheille, metsä ja palstat vieressä ja pirkkolan urheiluhalli. On kerhoa, perhekahvilaa, muskaria, puistoruokailua ja muuta mukavaa.
Ja tuntuu kuin en olisi Helsinkiläinen vaan Maunulalainen. Tervetuloa maunulaan!
T: Nyt 4 vuotta maunulalainen
Joku pakilalainen / paloheinäläinen alapeukuttelemassa kun "gettoa" kehutaan?
Ilmeenne kun joku haluaa muuttaa Maunulaan: http://photo2.ask.fm/846/886/960/1940003023-1rsggqg-3cmehrloop7osia/preview/avatar.jpg
Me asutaan tässä Pakilantiellä lähellä uutta S-marketia. Aluksi en ollut ihan vakuuttunut tästä alueesta, mutta nykyään tykätään ihan hirveästi. Liikenneyhteydet on ihan tosi hyvät, kiitos 550-linjan. S-Market on tosi siisti ja pian alkavat tosiaan purkaa tuota hirveää vanhaa ostoskeskusta.
Tuntuu tosiaan että jo vuodessa on Maunula siistiytynyt tosi paljon ja koko ajan ollaan menossa parempaan suuntaan. Samat pamput tossa puistossa tietysti istuskelevat koffien kanssa päivästä (ja varmaan vuodestakin) toiseen, mutta eivät koskaan huutele tai ole muutenkaan mitenkään haitaksi muuta kuin esteettisesti. Kohta alkavat rakentaa kirjastoa ässän viereen, jospa se työmaa ajaisi sitten noi puliukot talven kanssa sisälle. Ja muutenkin, missäpä noita juoppoja ei olisi?
Vanha Maunula on ainakin ihana paikka asua. :) Kouluista en osaa sanoa, mutta liikenneyhteydet ovat ainakin kohtuulliset. Lähellä ainakin useampi ruokakauppa, r-kioski, kirpputoreja, kirjasto, apteekki sekä eläinlääkäriasema. Paljon "laitapuolenkulkijoita" Maunulassa pyörii (kuten missä tahansa Helsingissä), mutta ovat varsin harmittomia, jos vain heistä pysyy kaukana. Lähellä keskuspuisto (ehdoton plussa, jos omistatte lemmikkejä tai muuten tykkäätte lenkkeillä) ja kätevät pyörätiet keskustaan (n. 7 km).
Kiva paikka, mutta paljon kaupungin asuntoja. Koulussa valtaosa oppilaista tulee kaupungin asunnoista, luokalla jopa 75%.
Olen viettänyt lapsuuteni Maunulassa, siellä vanhalla puolella, aivan ihana paikka, enimmäkseen omistusasuntoja ja Koivikkotiellä rivareita. Nytkin siellä asuu muutamia sukulaisiani ja ovat tosi tyytyväisiä.
Maunula on aika laaja paikka, ihan eri maailma se ostarin ja Pakilantien seutu, siellä niitä ongelmaisia ainakin ennen oli, mutta se on tosiaan aikamoisen kaukana, eipä siellä ole tullut käytyä vuosiin kun on monta kilometriä matkaa!
Missäpäin on kirppis Maunulassa, onko lasten vai yleinen?
Mä olen asusunut siin ostarin vieressa,jarkyttava paikka. En suosittele.
Nuorena äitinä Männikkötie 5 hevosenkenkätalossa oli ihanaa aikaa. :) Ehkä muistotkin kultaantuneet. Ainakin siellä oli elämää - asukkaista ois voinut tehdä vaikka tv-sarjan. :D
http://maunula.net/kotikaupunkipolku/mannikkotien-kerrostalot