Onko anoppi seonnut lopullisesti? Tytön 15-v lahja
Anoppi antoi tytöllemme 15-vuotislahjaksi KAPIOARKUN! Mitä helvettiä?!? Tuleeko jouluksi sitten pitsilakanoita tai jotain muuta älytöntä?
Kommentit (90)
Mun anoppi suuttui mulle, kun sai viedä arkkunsa takaisin omaan kotiinsa. Meidän tyttö ei todellakaan halunnut mitään arkkua ja aikoo aikanaan sisustaa Ikea-pesän itselleen. Otin sitten syykseni, että meille en suostu ottamaan ja että meille mahdu, mutta toivottavasti ei sitten sitä uudestaan rahaa tytön luokse, kun tyttö omilleen muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:38"]
Mun anoppi suuttui mulle, kun sai viedä arkkunsa takaisin omaan kotiinsa. Meidän tyttö ei todellakaan halunnut mitään arkkua ja aikoo aikanaan sisustaa Ikea-pesän itselleen. Otin sitten syykseni, että meille en suostu ottamaan ja että meille mahdu, mutta toivottavasti ei sitten sitä uudestaan rahaa tytön luokse, kun tyttö omilleen muuttaa.
[/quote]
Hyi miten kiittämättömiä olette. Ei lahjanantajaa kohdella noin.
:O Minä olin äärettömän onnellinen kun sain parikymppisenä isoäitini kapioarkun itselleni. Nuo puiset käsityönä tehdyt on muuten hyvin arvokkaita myytynäkin. Omaani toki en myisi mistään hinnasta.
Ilmeisesti anopin antama jokin Ikeajuttu olisi ollut paljon arvokkaampi ja parempi lahja ap:n melestä.
Teini varmaan tosi innoissaan... Toivo varmaan uutta iPhonea.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:25"]
Hei haloo nyt, tietysti teinille varataan tavaraa omaan kotiin, meidän oman maun mukaisia. Mutta siis tuollainen naurettava käytetty arkku! Kamalan näköinen.
ap
[/quote]
Eräät eivät sitten ollenkaan osaa arvostaa perinteitä, eivätkä ymmärrä symbolisia juttuja. Se arkku ei ole olemassa sitä varten, että se asetetaan siihen ikealaatikon viereen "sisustuselementiksi" vaan nuoren ikioma aarrearkku, johon voi laittaa omia juttujaan, vaikka sitten niitä isovanhempien valokuvia (paperisia), jotka sitten piilotetaan ikuisiksi ajoiksi = tuleville sukupolville johonkin pimeään varastoon.
Minunkin tyttäreni saa arkun aikanaan, mutta se on edelleen ihan siinä samalla sijalla mummolassa, johon se jäi silloin kun äitini sai sen. Minä en ole liikuttanut sitä mihinkään ja voi olla, että vielä tyttärentyttäreni aikanaan antaa sen olla samassa paikassa. Ehkä siinä arkussa on joskus kapiotakin ollut, mutta nyt yhtä ja toista sellaista, jota tulevat sukupolvet saavat ihmetellä.
Siis apko vain närkästyi vai tyttö itsekin? Jos tytölle lahja on mieluisa niin mikä ongelma ap.lla on sen kanssa? Ja mikäli teinityttö ei ymmärrä lahjan merkitystä ja arvoa, olisi ap fiksuna vanhempana voinut kertoa ja "ohjata" nuoren asennetta lämpimämpään suuntaan isovanhempansa antamaa ja varmasti harkittua ja lämmöllä annettua lahjaa kohtaan. Jos tyttö ei juuri nyt osaisikaan antaa sille arvoa, voi hän muutaman vuoden/vuosikymmenen päästä ajatella aivan toisin.
Minä (kolmikymppinen nainen) kadehdin aina niitä kavereitani joilla kapioarkku oli :( Ei lainkaan sekolahja minusta, päinvastoin!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:25"]
Hei haloo nyt, tietysti teinille varataan tavaraa omaan kotiin, meidän oman maun mukaisia. Mutta siis tuollainen naurettava käytetty arkku! Kamalan näköinen.
ap
[/quote]
niin, et ole siis antiikistakaan kuullut ikänä? Onpa kuule viikon typerin provo taas...
Taitaa olla taas oikein Porvoon mitalla..
Anoppi oli nuorempana kiertävä kapiontekijä. Kiersi siis talosta taloon kapioita tekemässä. Hänen kuoltuaan perimme pellavalakanoita ja -pöytäliinoja joissa hienot käsinvirkatut pitsit ohuen ohuesta langasta tehtynä.
Huoh. Onneksi ei ole tyttöä ja anoppikin keikkuu pilven reunalla. Järkyttävää, ap.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 22:10"]
Onko kapio murresana? Kuulen sen nyt ensimmäistä kertaa!
[/quote]Apukoulunko olet käynyt ja vaav aku 'ankkaa kukenut.?
Hienoa että anoppisi vaalii perinteitä.
Ehkä tulee lahjaksi ihan tavallisia lakanoita, pyyhkeitä, astioita ja muita taloustarvikkeita. Ihana mummi lapsella :) Tuo kapioarkku olisi ollut hyvä idea, mistähän saisi riittävän suuren arkun. Mistä äitisi osti sellaisen ja mitä maksaa?
Meilläkin on 18 vuotiaalle tekeillä "selviytymispakkaus", jossa on omilleen muuttoa varten valmiiksi kerättynä edellä mainitsemiani tuotteita, mutta meillä ei ole mitään kapioarkkua, vaan ihan tylsiä ikean muovilaatioita.'
Mä aloin itse kerätä jo 10-vuotiaana "kotoa pois muutto laatikkoa" ja sain lahjaksi astioita, lakanoita ym. sukulaisilta. Oli tosi tärkeä juttu mulle! :) t. 25v, jolla Teema-astiasto oli jo 19veenä!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:18"]
Oli pakko käydä googlaamassa, että mikä ihme on kapioarkku. Itse ainakin olisin loukkaantunut tuollaisesta lahjasta, ei 2010-luvulla enää mitään myötäjäisiä vietetä. Harva nuori osaa edes ommella eikä sillä taidolla mitään edes tee, ellei satu pitämään käsitöistä, kunhan nyt napin saa paitaan kiinni. T. 23v.
[/quote]
Tyhmä :)
Kyllä nuoret edelleen muuttaa omilleen ja tarvitsevat taloustavaroita.
Meidän anoppi antoi 18 v lahjaksi sellaisen LASTEN RIHKAMA joulukalenterikorun, jossa joka lokerossa oli joku uusi amulettti siihen romuun. Siis 18 v lahjaksi. Eikä ole todellakaan köyhä, päinvastoin.
Yo lahjaksi 100 e. Lupasi tullla mukaan kalliiseen lahjaan (1400e) eli maksaa osan ja sitten laittoi 100 e tilille !!!! palautin ja maksoin lahjan itse. Ei tulisi mieleenkään sanoa, että tämä on vanhemmilta ja anopilta ja appiukolta. Kun me maksettiin 85 %
Pihi idiootti
Mä jo mietin et mitä hirveetä anoppi on voinut ostaa teinille... Intiimialueen lävistyksen, hautapaikan, kotilabarotorion joka kodin kemistille... Haulikon? Mutta ei...
Mitä teini itse tykkää lahjasta? Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja kivalta idealta.