Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi
Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.
Kommentit (575)
Vegaani ei voi olla ystävä normaalille ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ihmeeseen on kadonnut käytöstavat ja vieraanvaraisuus???
Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.Ongelma tulee siinä että vegaani ei voi ostaa eläinkunnantuotteita edes muille kun siten tukisi eläinteollisuutta vaikka itse ei söisi. Veganismi ei ole ruokavalio, vaan elämäntapa. Kasvissyöjä on ruokavalio.
Onko veganismia pakko toteuttaa niin henkeen ja vereen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.Ongelma tulee siinä että vegaani ei voi ostaa eläinkunnantuotteita edes muille kun siten tukisi eläinteollisuutta vaikka itse ei söisi. Veganismi ei ole ruokavalio, vaan elämäntapa. Kasvissyöjä on ruokavalio.
Itsekyyden voi ihanasti piilottaa elämäntavan taakse. Tätä voi soveltaa hyvinkin laajasti.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ei voi olla ystävä normaalille ihmiselle.
Ai? Tapasin mieheni peruskoulussa ja edelleen 11 vuoden jälkeen yhdessä vaikka hän on sekasyöjä ja minä vegaani. :)
Ekologisuus ei ole moraalikysymys tai mielipideasia.
- kotimainen ruoka on ekologisinta ja ruoka on elinehto ja se saatuttaa minkä saastuttaa.
Ihmiset on menneet todella kauas siitä mikä on oikeasti elämässä tärkeää jos kotimainen (seka)ruoka pitäisi korvata jollain tuontivastaavalla.
Ennemmin pitäisi laskea elintasoa, vähentää tarpeetonta kulutusta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä on ruokavalio??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko veganismia pakko toteuttaa niin henkeen ja vereen?
On
Sitä paitsi raakaliha on aika oksettavaa muutenkin vegaanin näkökulmasta
Vierailija00241 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.
No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.
Miksi tätä ohjeistusta ei saa soveltaa vegaaneihin myös 🤔
Useimmat vegaanit tekee juurikin näin 😂
Harvoin 😂 Enemmänkin pitävät älämölöä siitä mikä heille sopii ja mikä ei 🤣
Eikös tässä ole koko ketjun täydeltä älämölöä siitä, että sekasyöjä ei voi elää ilman lihaa paria päivää?
Ilman lihaa ei ole sama asia kuin syödä pelkkää vegaaniruokaa. Siitä on lihan lisäksi jätetty pois suunnilleen kaikki muukin mikä ruuasta tekee ylipäänsä hyvää ja korvattu pavuilla ja tomaateilla.
Mitä sä nyt oikein selität?
Nykyään saa vegaanisena mm. jauhelihaa, burgeripihvejä, kanansiipiä, makkaraa, creme fraichea, kermaviiliä, tuorejuustoa, cheddaria, majoneesia, nugetteja, wieninleikettä, salamia, ”kana”- ja ”kinkku”suikalaleita….
Kaura”kermoista” esim. sipulin ja juustonmakuinen toimii oikein hyvin, ei tartte vaan tomaattia tai kookosmaitoa käyttää.
Ei tartte syödä papuja vaan, ruuan prosessointi on hieno keksintö, joten myös vegaani voi mättää eineksiä, vaikka nugetteja ja ranskalaisia.
Vegaanin ruokalista täynnä keinotekoista korvikeruokaa. Hyvää ruokahalua vaan!
Itse tykkään sienestää tatteja, suppiksia, vaaleaorakkaita ja kanttarelleja, keräilen marjoja syksyisin ja kesäisin metsästä ja omasta pihaltani, ostan mielelläni suomalaisia hedelmiä, tai otan omista hedelmäpuistani, tykkään myös käyttää pähkinöitä ja siemeniä ruokien lisukkeena, käytän enimmäkseen suomessa kasvatettuja härkäpapuja ruuissani, siihen sitten suomalaisia vihanneksia ja juureksia, omalta pihaltani löytyy myös yrttejä, mutta talvisin ostan suomalaisia tuotettuja yrttejä. Pyrin aina ostamaan ja syömään suomalaisia ja itse tehtyjä ruokia. Myös syön valmiita pakasteista, mutta ne ovat suomalaisia, jotka on yleensä aina suomalaisista aineksista tehty, joissa ei ole palmuöljyä. En juo mitään soija, kaura juomia. Ainoastaan vettä, koska se on se juoma, janojuoma jota ihmisen kuuluukin aina juoda.
Hei voisitko laittaa tähän ruokalistaa mitä kaikkea olet syönyt viime aikoina? Kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekyyden voi ihanasti piilottaa elämäntavan taakse. Tätä voi soveltaa hyvinkin laajasti.
Mitä itse olen käsittänyt että vegaanithan juuri ajattelevat muita. Eivät halua eläimiä tappaa. En sanoisi vegaaneja itsekkäiksi vaan sen takia jos eivät tarjoa liharuokaa sekasyöjä vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Ekologisuus ei ole moraalikysymys tai mielipideasia.
- kotimainen ruoka on ekologisinta ja ruoka on elinehto ja se saatuttaa minkä saastuttaa.
Ihmiset on menneet todella kauas siitä mikä on oikeasti elämässä tärkeää jos kotimainen (seka)ruoka pitäisi korvata jollain tuontivastaavalla.
Ennemmin pitäisi laskea elintasoa, vähentää tarpeetonta kulutusta jne.
Kotimainen ruoka ei ole ekologisinta, mitä sä nyt lässytät?
Ei faktoita voi tapella.
Voisin kyllä kyläillä tuttujen luona, mutta hoidan majoittumiseni hotellissa ja ruokailuni ravintolassa.
Vierailija00241 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kannatan eettisistä ja ekologisista syistä kotimaista sekaruokaa johon kuuluvat myös kotimaiset maitotuotteet enkä näe mitään syytä korvata niitä manteli/ soija/riisimaidolla. Ja kaura on parasta puurona ja leipänä.
Tiedän ruuantuotannosta ja maatilan arjesta paljon enemmän kuin OE sivustoilta tietonsa hankkinut keskivertovegaani.Lehmä tuotanto on just kaikista pahin saastuttavuus. Lehmien ruuat tulevat ulkomailta, jossa sademetsät kaadetaan niitten ruokatuotantoon, lehmät juovat järkyttäviä määriä vettä, lehmät tarvitsevat paljon tilaa, jonka takia pitää kaataa metsiä niiden vuoksi, lehmien lanta tuottaa kasvihuonekaasuja, itse lehmien elämä kestää vain 5-vuotta ennen kuin ne teurastetaan, vaikka niitten oikea ikä on 25-30 vuotta, naaras lehmien pitää koko ikänsä tehdä poikasen, joka sitten parin viikon iässä riistetään emolta ja emolta otetaan se maito mikä olisi pitänyt mennä sille vasalle, ja sitten suurimmaksi osaksi vasat menee teurastamoon, jne...
Voi poloinen sinua. "Vasat" ja "poikaset" kertookin kaiken tietämyksesi tasosta.
Missä sen lehmän " oikean" eliniän pitäisi näkyä?
Luonnossako jossa se olisi kuollut nälkään ja sairauksiin jo alle kymmenen vuoden iässä tai joutunut petojen repimäksi?
Missä saa paikkakunnan parhaat pihvit?
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Kuka sitä vegaania olisi pakottanut lihaa syömään?
Ei faktoita voi tapella.
-lässytä faktojasi vaan mutta ruokaa on suomessakin tuotettava ja se saastuttaa sen minkä saastuttaa.
Niinkauan kun on tarpeetonta kulutusta, lemmikkejä, etelänmatkoja joita en muuten yhtäkään harrasta en näe mitään syytä boikoitoda kotimaista naudanlihaa ja maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä vegaania olisi pakottanut lihaa syömään?
Tässä ketjussa moni vinkuu, että kyllä vegaani voi välillä lihaa syödä, meidän talossa ei nirsoilua siedetä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse olen käsittänyt että vegaanithan juuri ajattelevat muita. Eivät halua eläimiä tappaa. En sanoisi vegaaneja itsekkäiksi vaan sen takia jos eivät tarjoa liharuokaa sekasyöjä vieraille.
Kuinka vegaanit ajattelevat muita, jos tarjoilut ovat vain HEIDÄN mielipiteen mukaisia, eikä niiden joita ovat kutsuneet?
Vierailija kirjoitti:
Ei faktoita voi tapella.
-lässytä faktojasi vaan mutta ruokaa on suomessakin tuotettava ja se saastuttaa sen minkä saastuttaa.
Niinkauan kun on tarpeetonta kulutusta, lemmikkejä, etelänmatkoja joita en muuten yhtäkään harrasta en näe mitään syytä boikoitoda kotimaista naudanlihaa ja maitotuotteita.
Ihminen voi vaikuttaa omiin päästöisinhä eniten ruuan kautta, ja se suomalainen liha ja maito ei ole ekologisinta.
Eikä sitä ole pakko syödä.
Ihme argumentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vegaanit ajattelevat muita, jos tarjoilut ovat vain HEIDÄN mielipiteen mukaisia, eikä niiden joita ovat kutsuneet?
Kun kutsu tulee, niin sitten voi ilmoittaa, että hei, minä tarvitsen lihaa ja maitotuotteita kahden tunnin välein.
Käytöstapoja opettaa enää jotkut muinaisjäänteet. Nykyisin kyllä kutsutaan vieraita, mutta he syövät tai itkevät ja syövät sitä mitä minä, minä, minä itse syön ja tarjoan.