Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi
Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Kuka sitä vegaania olisi pakottanut lihaa syömään?
Tässä ketjussa moni vinkuu, että kyllä vegaani voi välillä lihaa syödä, meidän talossa ei nirsoilua siedetä
Ja vielä useampi kertoo, kuinka tekee tarjoilun vieraiden mukaisesti. Ai, vegaanithan eivät niin tee.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ihmeeseen on kadonnut käytöstavat ja vieraanvaraisuus???
Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.Ongelma tulee siinä että vegaani ei voi ostaa eläinkunnantuotteita edes muille kun siten tukisi eläinteollisuutta vaikka itse ei söisi. Veganismi ei ole ruokavalio, vaan elämäntapa. Kasvissyöjä on ruokavalio.
Itsekyyden voi ihanasti piilottaa elämäntavan taakse. Tätä voi soveltaa hyvinkin laajasti.
Mitä itse olen käsittänyt että vegaanithan juuri ajattelevat muita. Eivät halua eläimiä tappaa. En sanoisi vegaaneja itsekkäiksi vaan sen takia jos eivät tarjoa liharuokaa sekasyöjä vieraille.
Kuinka vegaanit ajattelevat muita, jos tarjoilut ovat vain HEIDÄN mielipiteen mukaisia, eikä niiden joita ovat kutsuneet?
Kun kutsu tulee, niin sitten voi ilmoittaa, että hei, minä tarvitsen lihaa ja maitotuotteita kahden tunnin välein.
Auttaisiko ilmoitus? Olisiko silloin lihaa tarjolla? Mistä tulee tuo 2 tunnin aikaraja sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Kuka sitä vegaania olisi pakottanut lihaa syömään?
Tässä ketjussa moni vinkuu, että kyllä vegaani voi välillä lihaa syödä, meidän talossa ei nirsoilua siedetä
Ja vielä useampi kertoo, kuinka tekee tarjoilun vieraiden mukaisesti. Ai, vegaanithan eivät niin tee.
Ohis
Ne vieraat on sekasyöjiä, yhäkin sekasyöjä voi kyllä syödä kasvisruokaa.
Itse olen sekasyöjä, mutta en kokkaa lihaa tai pidä siitä hirmusti (2-4 kk kuussa syön), joten emmä osaa sitä valmistaa.
Miksi tekisin vieraille ruokaa, jota en osaa laittaa? Todella outoa, että ihminen saakin normaalin kakun sijaan vegaanista tai jauhiskeiton sijaan jotain muuta. Kamalaa toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.Ongelma tulee siinä että vegaani ei voi ostaa eläinkunnantuotteita edes muille kun siten tukisi eläinteollisuutta vaikka itse ei söisi. Veganismi ei ole ruokavalio, vaan elämäntapa. Kasvissyöjä on ruokavalio.
Itsekyyden voi ihanasti piilottaa elämäntavan taakse. Tätä voi soveltaa hyvinkin laajasti.
Mitä itse olen käsittänyt että vegaanithan juuri ajattelevat muita. Eivät halua eläimiä tappaa. En sanoisi vegaaneja itsekkäiksi vaan sen takia jos eivät tarjoa liharuokaa sekasyöjä vieraille.
Kuinka vegaanit ajattelevat muita, jos tarjoilut ovat vain HEIDÄN mielipiteen mukaisia, eikä niiden joita ovat kutsuneet?
Kun kutsu tulee, niin sitten voi ilmoittaa, että hei, minä tarvitsen lihaa ja maitotuotteita kahden tunnin välein.
Auttaisiko ilmoitus? Olisiko silloin lihaa tarjolla? Mistä tulee tuo 2 tunnin aikaraja sinulle.
Vois auttaa totta kai!
Muutama irtoihmettely:
Olet mitä syöt. Olen mielummin sika kuin vihannes.
Miten tosi vegaanit ruokkivat lemmikkinsä? Kissat, koirat, liskot, käärmeet, hämähäkit ja muut tarantellat yms.?
Lypsylehmä tuottaa ennen muuta maitoa, josta taas saadaan voita, juustoa, jugurttia, jäätelöä yms.tarpeellista. Muista syyllistää lapsiperheitä ja lastentarhojen, oppilaitosten ja työmaaruokaloiden keittiövastaavia maailman tuhoamisesta.
Lehmän lapsista sonnimullikat viedään lihakasvatukseen ja naarasnaudat lypsylehmiksi tai lihakasvatukseen.
Tiedän, lehmän lapset on tarpeetonta Disney-söpöilyä. Vegaanien käyttämä keino yrittää inhimillistää tuotantoeläimet, jotta lihansyöjille tulisi omantunnontuskia.
Mihin jäivät heppatyttöjen hevoset, siis muut kuin keppihevoset? Maistuisiko hevosmakkara?
Vai poltetaanko Polle ongelmajätelaitoksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ajattelevat niitä miljoonia kärsiviä eläimiä, ei yhtä vierasta joka tarvitsee eläinkunnantuotteita joka aterialla. Vegaani = ei ajattele muita. Ok tämä selvä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa peltoalasta menee rehun kasvattamiseen tuotantoeläimille, samat pellot voisi käyttää suoraan ruuan viljelyyn meille.
-etpä ole perillä siitä mitä suomessa voidaan viljellä. Suomessa kun kasvaa parhaiten nurmi joka on naudan rehua ja naudasta ihminen saa käyttökelpoista ravintoa eli lihaa ja maitotuotteita. Nurmilaidunta voidaan maailmassa pitää sellaisillakin alueilla jotka eivät sovi muuhun viljelyyn.
Emmä puhunut Suomesta, vaan maailmanlajusesti. Ihan sama, mitä Suomessa tehdään, meitä on alle 6 miljoonaa.
No montako pihviä jää Indonesiassa syömättä kun sinä nyrpistät nokkaasi ruoalle Suomessa?
Aika huono esimerkki ottaa maa jossa ei hirveasti lihaa syoda, noin 12kg per/henkilo verrattuna esim Suomen 75kg per nena tai USA:n 121kg/hlo per vuosi.
vanhakyynikko kirjoitti:
Muutama irtoihmettely:
Miten tosi vegaanit ruokkivat lemmikkinsä? Kissat, koirat, liskot, käärmeet, hämähäkit ja muut tarantellat yms.?
Lypsylehmä tuottaa ennen muuta maitoa, josta taas saadaan voita, juustoa, jugurttia, jäätelöä yms.tarpeellista. Muista syyllistää lapsiperheitä ja lastentarhojen, oppilaitosten ja työmaaruokaloiden keittiövastaavia maailman tuhoamisesta.
Lehmän lapsista sonnimullikat viedään lihakasvatukseen ja naarasnaudat lypsylehmiksi tai lihakasvatukseen.
Tiedän, lehmän lapset on tarpeetonta Disney-söpöilyä. Vegaanien käyttämä keino yrittää inhimillistää tuotantoeläimet, jotta lihansyöjille tulisi omantunnontuskia.
Mihin jäivät heppatyttöjen hevoset, siis muut kuin keppihevoset? Maistuisiko hevosmakkara?
Ruokkivat ne lajityyppillisen ruuan mukaan, kissat ovat lihansyöjiä.
Ei vegaanit sitä lemmikkeihinsä levitä (paitsi ehkä jotkut äärityypit, vähemmistö). Koira on sekasyöjä, mutta harva vegaani ruokkii vegaanisesti.
Kyllä, vegaanin mielestä on rankkaa, kun lehmiä pakkosiitetään, että tulee maitoa ja se pieni söpö viedään pois ja tapetaan myöhemmin jauhelilihaksi. Kummakos siinä.
Ihan hyvin sekasyöjä voi syödä tekemääni ruokaa, ilmoittaa vaan allergiansa jos on. En ala ostamaan lihaa yms. Yhden vieraan tähden. Jos ei kelpaa on sitten syömättä. Ei minullekkaan tarjota muualla ollessani, otan omat ruuat aina mukaan. En jaksa tuhlata aikaani moiseen turhaan stressiin, kuitenkin kuolen, niin turha vatvoa turhia asioita.
Syön vain vähän lihaa joskus, ei ole makuuni. Kotona en kokkaa lihaa ikinä.
Koitin paistaa jauhelihapihvejä viime vuonna, mutta se haju oli niin kamala, että alkoi etoa, pyysin miehen ottamaan pihvit haltuun ja jätin syömättä.
Suhteen alussa mies tykkäsi ostaa HKn lihapyöryköitä ja heittää mikroon. Ei luuuuuoja, mikä pierun haju niistä tuli!
Myös kanankoivet ja -siivet haisee ihan hirveältä, jos niitä laittaa uuniin.
Tässä isoin syy sille, miksi meillä vieraat saavat vain kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.
Kysyn tätä aina joka ketjussa mutta miksi ihmeessä kukaan haluaa että heille valmistaa liharuokaa joku joka ei sitä osaa valmistaa eikä itse tarkistaa makua.
En minä ainakaan haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Muutama irtoihmettely:
Ruokkivat ne lajityyppillisen ruuan mukaan, kissat ovat lihansyöjiä.
Ei vegaanit sitä lemmikkeihinsä levitä (paitsi ehkä jotkut äärityypit, vähemmistö). Koira on sekasyöjä, mutta harva vegaani ruokkii vegaanisesti.
Kyllä, vegaanin mielestä on rankkaa, kun lehmiä pakkosiitetään, että tulee maitoa ja se pieni söpö viedään pois ja tapetaan myöhemmin jauhelilihaksi. Kummakos siinä.
Tämä saa varmaan kaikilta "vegaaneilta" alapeukkua, mutta olen nyt syönyt vegaanisesti yli 14 vuotta. En käytä edes nahkaa, silkkiä, liivatteella sakkautettuja oluita, eläintestattuja tuotteita yms. Eli en käytä mitään eläinkunnantuotteita, mutta minulla on kissa minkä ruokavaliona on tietysti liha. En koe olevani vegaani kun ostan lihaa kissalleni. En pidä ihmisiä vegaaneina ketkä ottavat lihansyöjä lemmikkejä vegaaniuden aikana. Eri asia jos siirtyy veganismiin jos on silloin joku lemmikki niin ei siitä tarvitse luopua. Mutta tämä on vain minun mielipide. Lemmikitkin on lopulta vapaa valintaisia, niitä ei tarvitse ottaa joten vegaani joka ottaa lihansyöjä lemmikin ja sitten syöttää sille lihaa on vähän kyseenalaista mielestäni.
Jos meille tulisi joku vegaani ruokailemaan, niin tekisin ihan tavallista ruokaa ja hän saisi syödä mitä pystyy, niin minäkin tekisin jos menisin vegaanin luo syömään. Voihan lihakeitosta poimia vain kasviksia lautaselle ja poronkäristyksestä syödä vain muusia ja suolakurkkua. Ei vegaanit voi olettaa, että heille tehtäisiin jotakin eri ruokaa.
Pötsi ja keuhkoriekaleet ei kelpaa ihmisille, menee roskiin tai eläimille. Ei ne lisää lihantuotantoa!
Vierailija kirjoitti:
Koska hän ei olisi enää vegaani jos ostaisi sinulle lihatuotteita. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
Eli vegaanit, joilla on esimerkiksi kissa tai koira, eivät oikeasti olekaan vegaaneja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.Kysyn tätä aina joka ketjussa mutta miksi ihmeessä kukaan haluaa että heille valmistaa liharuokaa joku joka ei sitä osaa valmistaa eikä itse tarkistaa makua.
En minä ainakaan haluaisi.
Samaa ihmettelen. En minäkään haluaisi vegaanin laittamaa liharuokaa vaan paljon mieluummin syön sitä vegaaniruokaa, kun en muutenkaan lihaa syö joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.
Ootko oikeesti noin yksinkertainen?
Kaikki ei-eläinperäinen kuuluu sekäsyöjän ruokavalioon, mikään eläinperäinen ei kuulu vegaaninen ruokavalioon. Täysin eri asia.
Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista, kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa. Moni muu asia myös.
Vegaani myöskään usein ei hyväksy tehotuotantoa eikä halua laittaa rahaansa sen tukemiseen, joten sitten ruokkii sekasyöjä vieraan muilla ruuilla.
Harvalla sekasyöjällä on vakaumuksellisesti jotain kasviksia vastaan.
Vekaani ei hyväksy tehotuotantoa, älä nyt viitsi, piipertäjän eväät rahdataan miljoonien kilsojen päästä ja sademetsää katuu kuin heinää, että se saa ruokansa. Te olette sellaisia haistapaska-maailmanparantajia.
Vierailija kirjoitti:
Jos meille tulisi joku vegaani ruokailemaan, niin tekisin ihan tavallista ruokaa ja hän saisi syödä mitä pystyy, niin minäkin tekisin jos menisin vegaanin luo syömään. Voihan lihakeitosta poimia vain kasviksia lautaselle ja poronkäristyksestä syödä vain muusia ja suolakurkkua. Ei vegaanit voi olettaa, että heille tehtäisiin jotakin eri ruokaa.
Syöttekö te joka ikinen päivä lihaa? Ette koskaan tee mitään kasvisruokaa? Minä teen oikein mielelläni kasvisruokaa tarjottavaksi vegaanille, kun itsekin syön sitä mielelläni. Viimeksi tein chili sin carnea ja tuli tosi hyvää.
Mikä ihmeen sekaani? Ei keinotekoista nimittelyä, kiitos.
Muslimi ei varannut possua vieraille.
Hindu ei varannut nautaa vieraille.
Keliaakikko ei varannut leipää vieraille.
Hohhoijaa