Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi

Vierailija
19.09.2021 |

Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.

Kommentit (575)

Vierailija
121/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis sinähän olet SEKAsyöjä, et lihansyöjä.

Kaikki vegaaninen/kasviperäinen kuuluu SEKAsyöjän ruokavalioon.

Eivät todellakaan välttämättä kuulu. Ei sekasyöjänä oleminen tarkoita, että välttämättä pystyt syömään kaikkea.

No ei kaikkea, mutta kyllä kasvikset sun muut siihen kuuluu.

Vierailija
122/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija00241 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Vegaani voi ihan yhtä hyvin syödä pari päivää lihapitoista ravitsevaa ja terveellistä ruokaa.

Ei voi. Miksi olet noin tyhmä ja itsekäs?

Kyllä voi. Meidän huushollissa ei suvaita minkään sortin nirsoilua.

No toivottavasti en koskaan näkisi sua, etten vaan yhtäkkiä ala vegaanisesta ryhtyä kannibaaliks :)

Ymmärrän kyllä että haluaisit lihaani suuhun jos minut näkisit. Vähän eri kaliiberin mies kuin tuulennussima vinkuheinä vegaani-ville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali ihminen voi ihan hyvin syödä pari päivää lihatonta ruokaa. samoin vegaani voi aivan hyvin syödä ruokaa, jossa on lihaa

Vierailija
124/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ottanut omat eväät mukaan.

Vegaaniystäväsikin voi ottaa omat eväät kun seuraavan kerran tulee sinun luoksesi,. Ei sinullakaan ole mitään velvollisuuksia häntä kohtaan valmistaa muuta kuin liharuokia.

Vierailija
125/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjällä ei ole eettistä tai moraalista periaatetta olla syömättä kasvisruokaa.

Kyllä minulla ainakin on. Olen kaikkea vegaanista ja vegaaneja vastaan.

Eli syöt:

aamupalaksi munia, kermaa ja juustoa

lounaaksi munakas kinkulla

välipala salamia

illallinen vaan pihvi

iltapalaksi juustoa ja makkaraa

Niikö?

Ei, vaan koska syön terveellisesti ei minun tarvitse olla koko ajan pupeltamassa jotain. Syön 1-3 ateriaa päivässä. Yleensä yhden tai kaksi.

Siis syöt terveellisesti, mutta ei syö ollenkan viljoja, kasviksia, marjoja, hedelmiä? Et juo vettä?

Totta kai syön. Eläinperäisesti valmistettuna.

Sanoit, että ”olen kaikkea vegaanista ja vegaaneja vastaan”.

Kasvikset, vesi, pasta, vilja ym. on vegaanista, ihan sama vaikka uittaisit ne voissa.

No ei ole. Pastan teen aina kananmunaan. Viljan seassa on lukuisia hyönteisiä ja pieneläinten jäämiä. Ja viimeistään kun uitan ne voissa tai kermassa niin ne eivät ole enää vegaanisia. Paitsi siis jos sinusta on OK tarjoilla vegaanille vaikkapa voissa paistettua parsaa?

Vierailija
126/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

normaali ihminen voi ihan hyvin syödä pari päivää lihatonta ruokaa. samoin vegaani voi aivan hyvin syödä ruokaa, jossa on lihaa

No ei voi.

Millä perusteella voisi?

Vegaanille liha on kuollutta ruhoa, ei ruokaa.

Vierailija
127/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ole varmaan kovin läheisiä ystäviä, joten turha murehtia asiaa enempää.

Minun paras ystäväni on vegaani eettisistä syistä ja vihon viimeinen asia mitä laittaisin rakkaan ystäväni tekemään, on vaatia hänen ostamaan ja kokkaamaan minulle jotain eläinkunnan tuotteita.

En voisi koskaan olla ystävä vegaanin kanssa.

Miksi et?

En siedä tyhmiä ihmisiä lähelläni.

Aika outoa että itse tyhmä ihminen ei siedä tyhmiä ihmisiä :D

"Sää olet itte" oli hyvä läppä kolmevuotiaana. Kertoo kyllä kaiken vegaanien henkisestä kehityksestä, ja siitä miksi en niitä lähelleni kaipaa.

Vierailija
128/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas kannatan eettisistä ja ekologisista syistä kotimaista sekaruokaa johon kuuluvat myös kotimaiset maitotuotteet enkä näe mitään syytä korvata niitä manteli/ soija/riisimaidolla. Ja kaura on parasta puurona ja leipänä.

Tiedän ruuantuotannosta ja maatilan arjesta paljon enemmän kuin OE sivustoilta tietonsa hankkinut keskivertovegaani.

Manteli/riisi/soijamaito on paljon ekologisempaa kuin kotimainen maito.

Se, että lehmiä väkisin siitetään koko ajan, jotta tulee maitoa ja jälkikasvu raahataan pian pois, ei ole eettistä.

Ehkä sinun mielestäsi. Minua ei taasen kiinnosta sinun subjektiiviset moraalinäkemyksesi paskankaan vertaa.

Vierailija
129/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjällä ei ole eettistä tai moraalista periaatetta olla syömättä kasvisruokaa.

Eli syöt:

välipala salamia

illallinen vaan pihvi

Niikö?

Ei, vaan koska syön terveellisesti ei minun tarvitse olla koko ajan pupeltamassa jotain. Syön 1-3 ateriaa päivässä. Yleensä yhden tai kaksi.

Siis syöt terveellisesti, mutta ei syö ollenkan viljoja, kasviksia, marjoja, hedelmiä? Et juo vettä?

Kasvikset, vesi, pasta, vilja ym. on vegaanista, ihan sama vaikka uittaisit ne voissa.

No ei ole. Pastan teen aina kananmunaan. Viljan seassa on lukuisia hyönteisiä ja pieneläinten jäämiä. Ja viimeistään kun uitan ne voissa tai kermassa niin ne eivät ole enää vegaanisia. Paitsi siis jos sinusta on OK tarjoilla vegaanille vaikkapa voissa paistettua parsaa?

Vilja on silti plant-based eli vegaanista ja niin myös se parsa, vaikka uitat sen voissa.

Aika epäterveellistä uittaa joka ikinen kasvis, vesilasillinen ja mehu voissa ja kermassa.

Vierailija
130/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei voi.

Millä perusteella voisi?

Ihan samanlaista ruokaa se on jokaiselle. Kaikki muu on jonninjoutavaa nirsoilua jota meillä ei suvaita.

Vierailija
131/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ystäväsi kohteliaasti kysyi onko sinulla ruokarajoitteita ennen vierailua ja kai sinä ilmoitit että voit syodä vain eläinperäisiä tuotteita? Jos et ilmoittanut niin oma on häpeäsi. 

Mä olen periaatteessa sekasyojä mutta en pidä lihasta, enkä siksi ole koskaan oikein oppinut valmistamaan sitä, vaikka muuten hyvä kokki olenkin. Kysyn aina vieraita kutsuessani ruokarajoitteista eikä kukaan ole vielä koskaan ilmoittanut voivansa syodä pelkkää eläinperäistä ravintoa.  Meillä kuitenkin käy ruokavieraita usein ja kaikenlaisiin muihin ruokarajoitteisiin olen kyllä tormännyt. 

Vierailija
132/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas kannatan eettisistä ja ekologisista syistä kotimaista sekaruokaa johon kuuluvat myös kotimaiset maitotuotteet enkä näe mitään syytä korvata niitä manteli/ soija/riisimaidolla. Ja kaura on parasta puurona ja leipänä.

Tiedän ruuantuotannosta ja maatilan arjesta paljon enemmän kuin OE sivustoilta tietonsa hankkinut keskivertovegaani.

Manteli/riisi/soijamaito on paljon ekologisempaa kuin kotimainen maito.

Se, että lehmiä väkisin siitetään koko ajan, jotta tulee maitoa ja jälkikasvu raahataan pian pois, ei ole eettistä.

Ehkä sinun mielestäsi. Minua ei taasen kiinnosta sinun subjektiiviset moraalinäkemyksesi paskankaan vertaa.

Mä puhun faktoista, esim. päästöjen määrästä, en mistään moraalikäsityksestä.

Miten kenestäkään pakkosiittäminen on eettistä ja riisin kasvatus ei?

Vierailija
133/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syöt:

välipala salamia

illallinen vaan pihvi

Niikö?

Vilja on silti plant-based eli vegaanista ja niin myös se parsa, vaikka uitat sen voissa.

Aika epäterveellistä uittaa joka ikinen kasvis, vesilasillinen ja mehu voissa ja kermassa.

OK, alan siis jatkossa tarjoilemaan voissa paistettuja kasviksia vegaanisena. Ja mainostan kaikille olevani itsekin vegaani!

Vierailija
134/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Ootko oikeesti noin yksinkertainen?

Kaikki ei-eläinperäinen kuuluu sekäsyöjän ruokavalioon, mikään eläinperäinen ei kuulu vegaaninen ruokavalioon. Täysin eri asia.

Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista, kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa. Moni muu asia myös.

Vegaani myöskään usein ei hyväksy tehotuotantoa eikä halua laittaa rahaansa sen tukemiseen, joten sitten ruokkii sekasyöjä vieraan muilla ruuilla.

Harvalla sekasyöjällä on vakaumuksellisesti jotain kasviksia vastaan.

Minä ainakin vastustan vakaumuksellisesti kaikkea kaukomailta rahdattua ruokaa. Syön ainoastaan lähiruokaa.

Ne rahtilaivat ja lentokoneet pilaavat minun ilmastoni.

Vierailija
135/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista

Ei ole, lisään siihen voisilmän ja maitoa.

Vierailija kirjoitti:

kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa.

Syön vain sourcream tai juuston makuisia sipsejä ja juon joko hunajaolutta tai liivatteella kirkastettuja.

Emmä ole väittänyt, että kaikki syö puuronsa vegaanisesti, rauhotu.

Kannattaisi ennemmin laittaa puuroon marjoja, terveyshyödyt on olennaisia.

Aivan, siksi siihen puuroon kuuluu olennaisesti voi.

Vierailija
136/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa peltoalasta menee rehun kasvattamiseen tuotantoeläimille, samat pellot voisi käyttää suoraan ruuan viljelyyn meille.

-etpä ole perillä siitä mitä suomessa voidaan viljellä. Suomessa kun kasvaa parhaiten nurmi joka on naudan rehua ja naudasta ihminen saa käyttökelpoista ravintoa eli lihaa ja maitotuotteita. Nurmilaidunta voidaan maailmassa pitää sellaisillakin alueilla jotka eivät sovi muuhun viljelyyn.

Vierailija
137/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei voi.

Millä perusteella voisi?

Ihan samanlaista ruokaa se on jokaiselle. Kaikki muu on jonninjoutavaa nirsoilua jota meillä ei suvaita.

Olet varmaan joku kuuskymppinen vai?

Miksi aikuinen ihminen ei voi päättää, että ei syö tapettuja eläimiä?

Ilmeisesti itse siis söisit hyvin mielin viikon vegaaniruokaa kylässä, koska nirsoilu on pahasta?

Vierailija
138/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä ketjuja lukee ei ole ihme että palsta on täynnä yksinäisyyttään valittavien ketjuja, sen verran omanapaista ja kuspäistä porukkaa täällä tuntuu olevan ettei ihme jos teillä ei ole kavereita. 

Vierailija
139/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa peltoalasta menee rehun kasvattamiseen tuotantoeläimille, samat pellot voisi käyttää suoraan ruuan viljelyyn meille.

-etpä ole perillä siitä mitä suomessa voidaan viljellä. Suomessa kun kasvaa parhaiten nurmi joka on naudan rehua ja naudasta ihminen saa käyttökelpoista ravintoa eli lihaa ja maitotuotteita. Nurmilaidunta voidaan maailmassa pitää sellaisillakin alueilla jotka eivät sovi muuhun viljelyyn.

Emmä puhunut Suomesta, vaan maailmanlajusesti. Ihan sama, mitä Suomessa tehdään, meitä on alle 6 miljoonaa.

Vierailija
140/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.

Miksi tätä ohjeistusta ei saa soveltaa vegaaneihin myös 🤔

Useimmat vegaanit tekee juurikin näin 😂

Harvoin 😂 Enemmänkin pitävät älämölöä siitä mikä heille sopii ja mikä ei 🤣

Eikös tässä ole koko ketjun täydeltä älämölöä siitä, että sekasyöjä ei voi elää ilman lihaa paria päivää?

Ilman lihaa ei ole sama asia kuin syödä pelkkää vegaaniruokaa. Siitä on lihan lisäksi jätetty pois suunnilleen kaikki muukin mikä ruuasta tekee ylipäänsä hyvää ja korvattu pavuilla ja tomaateilla.

Mitä sä nyt oikein selität?

Nykyään saa vegaanisena mm. jauhelihaa, burgeripihvejä, kanansiipiä, makkaraa, creme fraichea, kermaviiliä, tuorejuustoa, cheddaria, majoneesia, nugetteja, wieninleikettä, salamia, ”kana”- ja ”kinkku”suikalaleita….

Kaura”kermoista” esim. sipulin ja juustonmakuinen toimii oikein hyvin, ei tartte vaan tomaattia tai kookosmaitoa käyttää.

Ei tartte syödä papuja vaan, ruuan prosessointi on hieno keksintö, joten myös vegaani voi mättää eineksiä, vaikka nugetteja ja ranskalaisia.

Vegaanin ruokalista täynnä keinotekoista korvikeruokaa. Hyvää ruokahalua vaan!