Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi

Vierailija
19.09.2021 |

Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.

Kommentit (575)

Vierailija
141/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Ootko oikeesti noin yksinkertainen?

Kaikki ei-eläinperäinen kuuluu sekäsyöjän ruokavalioon, mikään eläinperäinen ei kuulu vegaaninen ruokavalioon. Täysin eri asia.

Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista, kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa. Moni muu asia myös.

Vegaani myöskään usein ei hyväksy tehotuotantoa eikä halua laittaa rahaansa sen tukemiseen, joten sitten ruokkii sekasyöjä vieraan muilla ruuilla.

Harvalla sekasyöjällä on vakaumuksellisesti jotain kasviksia vastaan.

Minä ainakin vastustan vakaumuksellisesti kaikkea kaukomailta rahdattua ruokaa. Syön ainoastaan lähiruokaa.

Ne rahtilaivat ja lentokoneet pilaavat minun ilmastoni.

Siis millä perusteella?

Se kuljetuksen osuus päästöistä koko ketjussa on noin 2-6 prosenttia eli täysin mitätön.

Australiasta Suomeen rahdattu mantelimaito on vähäpäästöisempää kuin suomalainen maito, aina.

Hesarissa oli hyvä pointti, että toki ekosyisyä voi välttää tasan mansikoiden syöntiä tammikuussa ja perulaista parsaa, koska ne tuodaan lentokoneella.

Muiden osalta se kuljetus on aivan sama, niin pieni vaikutus.

Vierailija
142/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.

Miksi tätä ohjeistusta ei saa soveltaa vegaaneihin myös 🤔

Useimmat vegaanit tekee juurikin näin 😂

Harvoin 😂 Enemmänkin pitävät älämölöä siitä mikä heille sopii ja mikä ei 🤣

Eikös tässä ole koko ketjun täydeltä älämölöä siitä, että sekasyöjä ei voi elää ilman lihaa paria päivää?

Ilman lihaa ei ole sama asia kuin syödä pelkkää vegaaniruokaa. Siitä on lihan lisäksi jätetty pois suunnilleen kaikki muukin mikä ruuasta tekee ylipäänsä hyvää ja korvattu pavuilla ja tomaateilla.

Mitä sä nyt oikein selität?

Nykyään saa vegaanisena mm. jauhelihaa, burgeripihvejä, kanansiipiä, makkaraa, creme fraichea, kermaviiliä, tuorejuustoa, cheddaria, majoneesia, nugetteja, wieninleikettä, salamia, ”kana”- ja ”kinkku”suikalaleita….

Kaura”kermoista” esim. sipulin ja juustonmakuinen toimii oikein hyvin, ei tartte vaan tomaattia tai kookosmaitoa käyttää.

Ei tartte syödä papuja vaan, ruuan prosessointi on hieno keksintö, joten myös vegaani voi mättää eineksiä, vaikka nugetteja ja ranskalaisia.

Vegaanin ruokalista täynnä keinotekoista korvikeruokaa. Hyvää ruokahalua vaan!

Lue se viesti uudestaan.

Sanoin, että vegaani halutessaan VOI syödä nugetteja. Pointti on, että ei tartte elää pavuilla.

Harva vegaani päivittäin syö makkaraa ja nugettaja, eihän sekasyöjätkään niin syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija00241 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et?

Olen eri, mutta tykkään valita ystävikseni rentoja joustavia tyyppejä jotka eivät turhaan nipota. saan kuunnella tarpeeksi kotonakin.

Sähän nipotat tästä nyt

Just siks mä en jaksaiskaan nipotusta vielä ystäviltäkin.

Eli sä saat nipottaa, mutta muut ei?

Toki muut saa nipottaa, juuri nipottajia vain en valitse ystävikseni.

Vierailija
144/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

Kerrotko vielä, mistä kasvisruuista sait ripulin. 

Vierailija
145/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

normaali ihminen voi ihan hyvin syödä pari päivää lihatonta ruokaa. samoin vegaani voi aivan hyvin syödä ruokaa, jossa on lihaa

No ei voi.

Millä perusteella voisi?

Vegaanille liha on kuollutta ruhoa, ei ruokaa.

Ihan samanlaista ruokaa se on jokaiselle. Kaikki muu on jonninjoutavaa nirsoilua jota meillä ei suvaita.

Olet varmaan joku kuuskymppinen vai?

Miksi aikuinen ihminen ei voi päättää, että ei syö tapettuja eläimiä?

Ilmeisesti itse siis söisit hyvin mielin viikon vegaaniruokaa kylässä, koska nirsoilu on pahasta?

Voisin minä varmaan sitä lisuketta ottaa ja paistaa vaikka oman pihvin tai kanan siihen ruoaksi. Todennäköisesti siitä lisukkeestakin saisi tuunattua paljon maistuvamman eläinperäisillä tuotteilla.

Vierailija
146/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa peltoalasta menee rehun kasvattamiseen tuotantoeläimille, samat pellot voisi käyttää suoraan ruuan viljelyyn meille.

-etpä ole perillä siitä mitä suomessa voidaan viljellä. Suomessa kun kasvaa parhaiten nurmi joka on naudan rehua ja naudasta ihminen saa käyttökelpoista ravintoa eli lihaa ja maitotuotteita. Nurmilaidunta voidaan maailmassa pitää sellaisillakin alueilla jotka eivät sovi muuhun viljelyyn.

Emmä puhunut Suomesta, vaan maailmanlajusesti. Ihan sama, mitä Suomessa tehdään, meitä on alle 6 miljoonaa.

No montako pihviä jää Indonesiassa syömättä kun sinä nyrpistät nokkaasi ruoalle Suomessa?

Vierailija
147/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

normaali ihminen voi ihan hyvin syödä pari päivää lihatonta ruokaa. samoin vegaani voi aivan hyvin syödä ruokaa, jossa on lihaa

No ei voi.

Millä perusteella voisi?

Vegaanille liha on kuollutta ruhoa, ei ruokaa.

vika on vain korvien välissä. mitään terveydellistä estettä ei ole. tofu on kuollutta kasvia

Vierailija
148/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että lehmiä väkisin siitetään koko ajan, jotta tulee maitoa ja jälkikasvu raahataan pian pois, ei ole eettistä.

-lehmä siemennetään kun se on kiimassa ja jos se olisi luonnossa niin siellä sen joku sonni astuisi ja se tekisi samalla tavalla vasikan kerran vuodessa. Tuskinpa koiraltakaan kysytään haluuako se tehdä pentuja (nekin riistetään tai vieroitetaan) tai haluaako vegaanin rotta olla koko elämänsä häkissä yksiön nurkassa.

Nuo "väkisin siittämiset" on taas vegaanin omaa ahdistunutta ajatusmaailmaa kun ihmismaailman käsitteet peilataan eläimiin.

Vasikka vieroitetaan muutaman päivän kuluttua koska niiden syöntiä, kasvua ja vointia on helpompi seurata kun samanikäiset eläimet ovat navetassa omana ryhmänään.

Eläimet ovat viime kädessä ihmisen hoidolla ja vastuulla.

Vierailija
149/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjällä ei ole eettistä tai moraalista periaatetta olla syömättä kasvisruokaa.

Kyllä minulla ainakin on. Olen kaikkea vegaanista ja vegaaneja vastaan.

Eli syöt:

aamupalaksi munia, kermaa ja juustoa

lounaaksi munakas kinkulla

välipala salamia

illallinen vaan pihvi

iltapalaksi juustoa ja makkaraa

Niikö?

Ei, vaan koska syön terveellisesti ei minun tarvitse olla koko ajan pupeltamassa jotain. Syön 1-3 ateriaa päivässä. Yleensä yhden tai kaksi.

Siis syöt terveellisesti, mutta ei syö ollenkan viljoja, kasviksia, marjoja, hedelmiä? Et juo vettä?

Totta kai syön. Eläinperäisesti valmistettuna.

Sanoit, että ”olen kaikkea vegaanista ja vegaaneja vastaan”.

Kasvikset, vesi, pasta, vilja ym. on vegaanista, ihan sama vaikka uittaisit ne voissa.

No ei ole. Pastan teen aina kananmunaan. Viljan seassa on lukuisia hyönteisiä ja pieneläinten jäämiä. Ja viimeistään kun uitan ne voissa tai kermassa niin ne eivät ole enää vegaanisia. Paitsi siis jos sinusta on OK tarjoilla vegaanille vaikkapa voissa paistettua parsaa?

Vilja on silti plant-based eli vegaanista ja niin myös se parsa, vaikka uitat sen voissa.

Aika epäterveellistä uittaa joka ikinen kasvis, vesilasillinen ja mehu voissa ja kermassa.

Päinvastoin, kasvikset on hyvä syödä rasvan kanssa.

Vierailija
150/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, mistä kasvisruuista sait ripulin. 

luumuista

Vierailija
151/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjällä ei ole eettistä tai moraalista periaatetta olla syömättä kasvisruokaa.

Eli syöt:

välipala salamia

illallinen vaan pihvi

Niikö?

Ei, vaan koska syön terveellisesti ei minun tarvitse olla koko ajan pupeltamassa jotain. Syön 1-3 ateriaa päivässä. Yleensä yhden tai kaksi.

Siis syöt terveellisesti, mutta ei syö ollenkan viljoja, kasviksia, marjoja, hedelmiä? Et juo vettä?

Kasvikset, vesi, pasta, vilja ym. on vegaanista, ihan sama vaikka uittaisit ne voissa.

No ei ole. Pastan teen aina kananmunaan. Viljan seassa on lukuisia hyönteisiä ja pieneläinten jäämiä. Ja viimeistään kun uitan ne voissa tai kermassa niin ne eivät ole enää vegaanisia. Paitsi siis jos sinusta on OK tarjoilla vegaanille vaikkapa voissa paistettua parsaa?

Vilja on silti plant-based eli vegaanista ja niin myös se parsa, vaikka uitat sen voissa.

Aika epäterveellistä uittaa joka ikinen kasvis, vesilasillinen ja mehu voissa ja kermassa.

Toki, itse käytän oliiviöljyä, siemeniä ja avocadoa.

Ei tartte salaattiin heittää voita ei.

Vierailija
152/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oli hankalaa keksiä mitä tarjoan vegaanisiskolle ja lihansyöjämiehelleni, itse sekaani. Kyllä se onnistui ja halusin että vieraani viihtyy. Osa syötävistä siis vegaanista, osa lihaa. Kaikki tyytyväisiä. Siskon luona olen saanut samalla tavalla vieraan huomioivaa sapuskaa, tosin en ajattele nuupahtavani yhden päivän vegaanivalion jälkeen. Yhdessäolo tärkeintä.

Vierailija
153/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syöt:

välipala salamia

illallinen vaan pihvi

Niikö?

OK, alan siis jatkossa tarjoilemaan voissa paistettuja kasviksia vegaanisena. Ja mainostan kaikille olevani itsekin vegaani!

Kävin juuri syömässä maukasta vegaanista kukkakaalipaistosta kermalla ja pekonilla aateloituna sekä juustogratiinilla sekä ihanaa vegaanista sitruunalla, voilla ja salvialla täytettyä uunikanaa. Hittolainen, enpä ollutkaan hoksannut kuinka hyvää vegaaninen ruoka voikaan olla kun tosiaan riittää että siinä on jokin vegaaninen ainesosa koko kokonaisuuden joukossa että siitä tulee vegaanista!

Vierailija
154/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ihmeeseen on kadonnut käytöstavat ja vieraanvaraisuus???

Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.

Vierailija
155/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lehmiä väkisin siitetään koko ajan, jotta tulee maitoa ja jälkikasvu raahataan pian pois, ei ole eettistä.

Ehkä sinun mielestäsi, mutta taisimme jo todeta että sinun subjektiiviset moraalinäkemyksesi ovat ihan vaan omiasi. Arvostaisimme jos pitäisit ne myös omanasi, ne kiinnostavat yhtä vähän kuin uskonnollisuutesi tai persereikäsi väri.

Vierailija
156/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syöt:

välipala salamia

illallinen vaan pihvi

Niikö?

OK, alan siis jatkossa tarjoilemaan voissa paistettuja kasviksia vegaanisena. Ja mainostan kaikille olevani itsekin vegaani!

Jollakin on huono päivä.

Vierailija
157/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syöt:

välipala salamia

illallinen vaan pihvi

Niikö?

Kävin juuri syömässä maukasta vegaanista kukkakaalipaistosta kermalla ja pekonilla aateloituna sekä juustogratiinilla sekä ihanaa vegaanista sitruunalla, voilla ja salvialla täytettyä uunikanaa. Hittolainen, enpä ollutkaan hoksannut kuinka hyvää vegaaninen ruoka voikaan olla kun tosiaan riittää että siinä on jokin vegaaninen ainesosa koko kokonaisuuden joukossa että siitä tulee vegaanista!

No nyt on mennyt pointti ohi ja lujaa

Vierailija
158/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun mielestäsi, mutta taisimme jo todeta että sinun subjektiiviset moraalinäkemyksesi ovat ihan vaan omiasi. Arvostaisimme jos pitäisit ne myös omanasi, ne kiinnostavat yhtä vähän kuin uskonnollisuutesi tai persereikäsi väri.

Ei ole kyse mun moraalikäsityksestä.

Ekologisuus ei ole moraalikysymys tai mielipideasia.

Vierailija
159/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syöt:

välipala salamia

illallinen vaan pihvi

Niikö?

Toki, itse käytän oliiviöljyä, siemeniä ja avocadoa.

Ei tartte salaattiin heittää voita ei.

Ok, käytä sinä noita, minä käytän voita. Hyvän makuista ja ravitsevaa.

Vierailija
160/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne ihmeeseen on kadonnut käytöstavat ja vieraanvaraisuus???

Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.

Ongelma tulee siinä että vegaani ei voi ostaa eläinkunnantuotteita edes muille kun siten tukisi eläinteollisuutta vaikka itse ei söisi. Veganismi ei ole ruokavalio, vaan elämäntapa. Kasvissyöjä on ruokavalio.