Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi

Vierailija
19.09.2021 |

Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.

Kommentit (575)

Vierailija
321/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, ei tietenkään ostanut sulle lihatuotteita. Se on kokonaisvaltainen ajattelutapa, joka pyrkii suojelemaan eläimiä. Ei niitä osteta ketään varten. 

Minä taas en haluaisi ympäristön takia kannattaa soijaa, mutta vegaaniystäväni takia joudun sitä ostamaan.

Miksi ihmeessä? Ei kai yhdenkään vegaanin ole pakko saada joka ateriallaan soijaa? En ole tällaisesta kuullut ennen tätä.

Vierailija
322/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole allerginen, mutta herkkä vatsa. Saan närästystä esim paprikasta, ilmavaivoja kaikista pavuista. Sienistä muuten paha olo. Kovin mausteista en pysty syömään.

Jos joudun viikonlopun olemaan kovin eksoottisella vegaaniruualla, ruuansulatukseni ei kestä sitä tai olen nälässä.

En itse pitäisi vegaanivierasta nälässä, tai tarjoaisi vain jotain mistä menee maha sekaisin, se olisi aika ilkeää. Kysyn aina etukäteen, voiko ruuassa olla sitä tai tätä.

Lihaa voit kuitenkin syödä, vaikka se on tosi huonosti sulavaa?

Paprika, pavut ja sienet eivät ole mitenkään pakollisia missään ruokavaliossa, eivät vegaanisessakaan. Ja mausteet taas… No kai sekaanitkin niitä käyttävät, ja ainahan ne voi jättää pois jos ei niitä kestä. Vai kestätkö niitä lihan kanssa, et muuten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat. 

Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.

Kaupan tölkkimaito jos mikä on prosessoitua. Kaurajuomaa voi tehdä itse: kauraa ja vettä blenderiin, ja tadaa.

Tämän takia haenkin maidon suoraa tilalta omaan ämpäriin.

Vierailija
324/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole allerginen, mutta herkkä vatsa. Saan närästystä esim paprikasta, ilmavaivoja kaikista pavuista. Sienistä muuten paha olo. Kovin mausteista en pysty syömään.

Jos joudun viikonlopun olemaan kovin eksoottisella vegaaniruualla, ruuansulatukseni ei kestä sitä tai olen nälässä.

En itse pitäisi vegaanivierasta nälässä, tai tarjoaisi vain jotain mistä menee maha sekaisin, se olisi aika ilkeää. Kysyn aina etukäteen, voiko ruuassa olla sitä tai tätä.

Lihaa voit kuitenkin syödä, vaikka se on tosi huonosti sulavaa?

Paprika, pavut ja sienet eivät ole mitenkään pakollisia missään ruokavaliossa, eivät vegaanisessakaan. Ja mausteet taas… No kai sekaanitkin niitä käyttävät, ja ainahan ne voi jättää pois jos ei niitä kestä. Vai kestätkö niitä lihan kanssa, et muuten?

Tosi outo kommentti jonka taisin jo esittää vähemmän syyttävässä mudossa? Hei mitä jos tykätään ruuan laittamisesta ja opetellaan kokkaamaan kaikille.

Vierailija
325/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sille vegaanille on ihan ok, että tarjoan sille pelkkää perunaa ja ehkä porkkanaa. Kun itse syön sen kanssa vielä pihviäkin. Aamulla pelkkää kuivaa leipää ja kahvia. Kun itse laitan päälle juustoa ja metua. No, samaa joutuisin itsekin syömään vegaanin luona, kurkku ehkä menisi leivän päällä. Mitään tofua, kasvispihviä, papuja tai linssejä kun en syö. En vaan tykkää. Toki ottaisin omat eväät ja olettaisin vegaanilta samaa. Punaista lihaa ei tarvitse päivittäin olla, kana ja kala on hyvää myös. Pelkillä kasviksilla ei nälkä kauaa pois pysy, vaikka pieni olenkin.

Epäilen, että kärsit vitamiinien, hivenaineiden ja flavonoidien puutteesta, jos ruokavaliossasi on noin tavattoman vähän kasvikunnan tuotteita.

Vierailija
326/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat. 

Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.

Kaupan tölkkimaito jos mikä on prosessoitua. Kaurajuomaa voi tehdä itse: kauraa ja vettä blenderiin, ja tadaa.

Totta kai haet. Eivätkö kaikki lihaanit hae?

Vierailija
327/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen kyllä syönyt joskus silmät vuotaen vegaaniystäväni kokkauksia. Kasvisruoka on parhaimmillaan tosi maukasta, jos vaan osaa kokata. Ystäväni ei osaa. En kehtaisi koskaan kuitenkaan valittaa.

Vierailija
328/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ole varmaan kovin läheisiä ystäviä, joten turha murehtia asiaa enempää.

Minun paras ystäväni on vegaani eettisistä syistä ja vihon viimeinen asia mitä laittaisin rakkaan ystäväni tekemään, on vaatia hänen ostamaan ja kokkaamaan minulle jotain eläinkunnan tuotteita.

En voisi koskaan olla ystävä vegaanin kanssa.

Miksi et?

En siedä tyhmiä ihmisiä lähelläni.

Mitä tyhmää on jättää kuolleet eläimet syömättä?

Hirveää haaskuuta. Eihän eläimiä olisi tehty lihasta jos niitä ei kuuluisi syödä.

Mitä sä selität?

Ne on lihaksia, kuten meillä.

Eläimet ja ihmiset tarvitsee lihaksia ja sisälmykset on elimiä.

Ihminen on tehotuotannon keksinyt ja valjastanut käyttöönsä.

Tuotantoeläimiä on ihan tajuton määrä, koska ihmiset niitä haluaa, ei luonnostaan.

Suurin osa peltoalasta menee rehun kasvattamiseen tuotantoeläimille, samat pellot voisi käyttää suoraan ruuan viljelyyn meille.

Ei pidä paikkaansa. Ihmiset eivät syö heinää.

Vierailija
329/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Mutta minun oletetaan osaavan kasvisruokahommia, vaikka ollaan koko perhe oltu aina sekasyöjiä? Tiedoksi, en osaa. Pitää googlettaa. Miksei hän googleta?

-eri

Eikö teillä koskaan syödä mitään kasvisruokaa?

Meillä syödään useinkin, vaikka sekasyöjiä olemmekin. Pyritään vähentämään lihan syömistä terveyssyistä, ja pakko on sanoa, että kasvisruuissa on kyllä paljon tosi, tosi hyviä. Toki pitää opetella tekemään siinä kuin liharuokiakin, että saa maistuvaa.

Vierailija
330/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että asiatonta keskustelua esiintyy kaikilla, ruokavaliosta huolimatta. Outoa että todella asiallisia kommentteja poistetaan, joku vain klikkaa "ilmoita asiaton" ja puff, eikä kukaan moderaattori jaksa lukea että oliko asiaton?

Edelleen lihansyöjänä olen syönyt todella herkullista kasvisruokaa ja edelleen menee joskus vege sekä kasvislinja sekaisin (pahoittelut niille jotka pahoittavat mielensä). Liian nopea toiminta, toisille vain tulee yllätyksenä kuitujen määrä ja tämä on yllättänyt joskus itsenikin. Joku jo mainitsikin pähkinät, joista tykkään itsekin todella paljon, ehkä pähkinöitä syöville kasvisruoka kuituisuus ei tule niin yllättävänä? 

Itse yritän pitää vähintään yhden tai kaksi kasvisruoka päivää viikossa, luonnon hyväksi. Jos mahdollista valitsen aina riistalihaa, toiset eivät ehkä ymmärrä riistan ja tehokasvatetun eroa.

Onko mitenkään mahdollista keskustella asiasta rauhallisesti?

Samaa mieltä, mun mielestä olisi kiva ja rakentavaa keskustella tästä asiallisesti. Olen itse tosiaan vegaani, mutta en pahoita mieltäni enkä tuomitse ketään sekasyöjää/lihansyöjää heidän ruokavaliostaan. Mun valinta on vegaanius ja toisen valinta eri. Tuntuu että näissä asioissa on molemmilta sekä sekasyöjiltä ja vegaaneilta usein valmiiksi jo negatiivista ennakkoajattelua ja vähän hyökkäävää latausta, sen takia keskustelu menee usein rauhattomaksi ja negatiiviseksi.

Mun mielestä on kiva ja ilahduttavaa kuulla jos joku pitää kasvisruokapäivän kerran tai useammin viikossa, joku käyttää kauramaitoa kahviin normi maidon sijasta tai valitsee kahvilassa vegaanisen leivonnaisen silloin tällöin vaikka muuten olisikin sekasyöjä. Valitettavasti musta tuntuu että tää on aika epäsuosittu mielipide vegaanien puolelta, ja se on tosi harmi koska se varmasti vaikuttaa siihen miten vegaaneihin suhtaudutaan. En pidä itseäni parempana kuin sekasyöjät tai katso halveksien toisten pihvitilauksia, mutta toivon myös ettei kukaan samalla tavalla kommentoi negatiivisesti mun valintaa tai voivottele sitä kuinka oma tofusalaattini näyttää kuvottavalta ja miksen vaan voi syödä "oikeaa ruokaa."

Tuli vähän pidempi avautuminen, pahoittelut, mutta tosiaan pointti oli se että jokaisella on omat valintansa joita voi ymmärtää ja kunnioittaa omastaan huolimatta. Kuitenkin oletuksena pitäisin sitä että vegaaniystävä todennäköisesti ei tarjoa liharuokia tai sekasyöjä ei välttämättä osaa tehdä vegaaniruokaa. Näistäkin voi varmasti jutella etukäteen jotta tietää mitä tuo tarvittaessa mukanaan toisen luo.

Vierailija
331/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun paras ystäväni on vegaani eettisistä syistä ja vihon viimeinen asia mitä laittaisin rakkaan ystäväni tekemään, on vaatia hänen ostamaan ja kokkaamaan minulle jotain eläinkunnan tuotteita.

Miksi et?

Hirveää haaskuuta. Eihän eläimiä olisi tehty lihasta jos niitä ei kuuluisi syödä.

Mitä sä selität?

Tuotantoeläimiä on ihan tajuton määrä, koska ihmiset niitä haluaa, ei luonnostaan.

Suurin osa peltoalasta menee rehun kasvattamiseen tuotantoeläimille, samat pellot voisi käyttää suoraan ruuan viljelyyn meille.

Ei siellä mitään heinää kasvateta, vaan juuri soijaa eläimille.

Senkin tilan voisi toki käyttää muuhunkin kuin soijaan.

Vierailija
332/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et?

Mitä sä selität?

Ajatteletko, että jos pellolla on kasvatettu heinää, siinä ei sen jälkeen voi enää koskaan viljellä mitään muuta?

Vierailija
333/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Mutta minun oletetaan osaavan kasvisruokahommia, vaikka ollaan koko perhe oltu aina sekasyöjiä? Tiedoksi, en osaa. Pitää googlettaa. Miksei hän googleta?

-eri

Kannattaa opetella, monet kasvisruoat ovat tosi hyviä. Meidänkin perhe on sekasyöjiä, mutta osaan tehdä silti hyviä pinaattilettuja, pinaattikeittoa, kasvissosekeittoa, porkkanapihvejä, kikhernecurrya, porkkana-, lanttu-ja perunalaatikkoa, kasvisnuudeliwokkia, peruna-purjokeittoa jne.

Vierailija
334/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuronsyöjille: Minä olen kaurapuuron suurkuluttaja. Syön sitä lähes joka aamu ja ilta, ja joskus myös lounaaksi. Noin kolmekymppiseksi luulin, että ainoa oikea tapa on tehdä puuro maitoon ja laittaa siihen runsaasti suolaa ja iso voisilmä. Sitten joku vinkkasi syövänsä puuron oliiviöljyn kanssa. Nauratti ja samalla vähän kuvotti. No, sitten kerran ei ollutkaan minulla voita. Kokeilin oliiviöljyä. No ei se kyllä mitään herkkua ollut, joten kokeilu jäi siihen.

Sitten kerran unohdin eväät kotiin. Töissä oli viemäri kaurahiutaleet (pahanpäivänvara), mutta ei ollut maitoa eikä voita. Tein puuron veteen (yöks) ilman suolaa (tuplayöks) ja koska se oli pahaa, kysyin työkaverilta siihen lorauksen oliiviöljyä. Sain.

Ja arvatkaa mitä! Sen koommin en ole palannut maito-voi-puuroon! Syön nykyään aina suolatonta, veteen tehtyä kaurapuuroa oliiviöljylorauksen kera. Kerran kokeilin rypsiöljyä, vaan toista kertaa en (yök-yök-yöks!).

Vierailija
335/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä vegaanille käy sekaruoka sillä perustelulla, ettei sekaani osaa vegeruokahommia

Etkö koskaan keitä puuroa tai valmista salaattia? Outoa…

En tiennytkään, että riittää jos vieraalle tarjoaa kaurapuuroa

En tee salaatteja, pilkon kyllä ruokalautaselle kurkkua muusin ja lihapullien viereen, ja porkkanaraastetta. Jos pelkkä kurkku riittää, niin hyvä tietää.

Miksei kaurahiutaleista, perunasta, kurkusta ja porkkanasta saisi ihan hyvää ruokaa taiotuksi, jos kaikki muu kerran on ruokakaapissasi eläinperäistä. Kyllähän noilla yhden viikonlopun elää ihan hyvin, jos sinulta löytyy mausteita. Ellei, pyydä ystävääsi ottamaan omat mausteet mukaan. Eikös ystävän seura ja yhdessä olo ole kuitenkin se pääasia?

Vierailija
336/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

katsotaanpa kirjoitti:

AP varmaankin pahoitti mielensä, koska ystävänä pidetty henkilö ei ollut ottanut tätä vierasta mitenkään huomioon, vaikka hän itse aina ottaa huomioon tuon vegaaniksi julistautuneen tuttavansa.

Kyllähän ihminen tulee toimeen vaikka ilman ruokaa monta viikkoa, mutta ei se kovin hauskaa ole, jos on menossa kylään ja tarkoituksena on seurustella ja pitää hauskaa yhdessä. Sitten toinen tarjoaakin nimenomaan vain ja ainoastaan vegaaneille sopivia ruokalajeja eikä ota tätä vierasta lainkaan huomioon tarjoamalla jotain tavallista kotiruokaa. Tämän hän vielä hieroo oikein vieraansa naamaan ja osoittaa kaikin tavoin olevansa moraalisesti ylemmällä tasolla.

Eihän tuollainen kyläkäynti tuota mitään iloa.

Mielipaha on siis varmaankin syntynyt siitä, että tuo vegaanituttava ei edes yritä vastavuoroisuutta. Vegaanista saa päinvastoin itsekkään vaikutelman.

Vielä kerran: kaikki vegaaninen sopii sekasyöjän ruokavalioon

Myös vegaanit syövät normaalia kotiruokaa.

Pointti nyt taisi olla siinä vieraanvaraisuudessa ja vastavuoroisuudessa.

Sekaani näkee vaivaa tarjotakseen vegaaniystävälleen mahdollisimman herkullista ruokaa vegaanisena, mutta ystävä vastaavasti itse emäntänä ajattelee vain sitä, mikä sopii sekaaniystävän ruokavalioon, mutta ei sitä, mistä ruuasta sekaaniystävä tykkäisi. Tuolloinhan sekaani on se vieraanvaraisempi ja ystävänsä mieltymyksiä ja toiveita huomioivampi osapuoli.

Mutta ilmeisesti veganismissakin on useaa eri koulukuntaa. Jotkut voivat tarjota vierailleen myös eläinkunnan tuotteita, jotkut eivät. Jotkut ovat sitä mieltä, että oikea vegaani ei osta lihaa ketään varten ja jotkut itseään vegaaneiksi kutsuvat omistavat kuitenkin lihaa syöviä lemmikkieläimiä. Joillakuilla vegaanius kattaa elintarvikkeiden lisäksi kaikki muutkin kulutustavarat. Jotkut käyttävät nahkakenkiä, mehiläisvahaa sisältävää kosmetiikkaa/kynttilöitä yms.

Tavallinen sekaani ei välttämättä ole tullut edes ajatelleeksi kaikkia näitä erilaisia koulukuntia eikä sen vuoksi välttämättä osaa varautua juuri sen kyläänkutsujavegaanin koulukunnan asettamiin rajoituksiin. Minun kokemukseni mukaan vegaanit eivät yleensä myöskään puhu näistä erilaisista koulukunnista, vaan kaikki sanovat vain olevansa vegaaneja.

Vierailija
337/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en muuta tästä ketjusta ole oppinut, niin ainakin sen, että vegaanit ovat raivoissaan yllättävän verenhimoisia 😱

Höpsis, nämähän vegaanivihaketjut ovat keskustelupalstojen peruskamaa. Lihaanit vaan jostain syystä vihaavat vegaaneja ja sen vuoksi raivoavat aina vegaaneille. 

Itse en kuuntele enää yhtään kettuilua ruokavaliostani, monta kymmentä vuotta jo olen samaa kuunnellut...

Luetaanko me samaa ketjua? Siinä missä sekasyöjät ihmettelevät missä on vegaanien vieraanvaraisuus, vegaanit raivoavat veren roiskumisesta suupielistä. Kumpi vihaa? Ja kumpi on agressiivinen?

Lue aloitus: se on jo itsessään vegaanivihaa. Sama toistuu niin tällä kuin muillakin palstoilla.

Itse olen saanut lihaanien raivoa niskaani niin paljon että en todellakaan enää sitä ota hiljaa vastaan. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi minun pitäisi olla kohtelias tai vieraanvarainen jollekin eläinrääkkäin fanaatikolle äärilihaanille. Pysykööt poissa minun silmistäni. Täältä pesee samalla mitalla.

Onko joku sinua pyytänyt olemaan vieraanvarainen ihmisille, joita et vieraaksesi kutsu? Oletan nyt siis, että et kutsu vieraaksesi näitä mainitsemiasi "eläinrääkkääjä fanaatikko äärilihaaneja", joiden toivot pysyvän poissa silmistäsi.

Vierailija
338/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

katsotaanpa kirjoitti:

AP varmaankin pahoitti mielensä, koska ystävänä pidetty henkilö ei ollut ottanut tätä vierasta mitenkään huomioon, vaikka hän itse aina ottaa huomioon tuon vegaaniksi julistautuneen tuttavansa.

Kyllähän ihminen tulee toimeen vaikka ilman ruokaa monta viikkoa, mutta ei se kovin hauskaa ole, jos on menossa kylään ja tarkoituksena on seurustella ja pitää hauskaa yhdessä. Sitten toinen tarjoaakin nimenomaan vain ja ainoastaan vegaaneille sopivia ruokalajeja eikä ota tätä vierasta lainkaan huomioon tarjoamalla jotain tavallista kotiruokaa. Tämän hän vielä hieroo oikein vieraansa naamaan ja osoittaa kaikin tavoin olevansa moraalisesti ylemmällä tasolla.

Eihän tuollainen kyläkäynti tuota mitään iloa.

Mielipaha on siis varmaankin syntynyt siitä, että tuo vegaanituttava ei edes yritä vastavuoroisuutta. Vegaanista saa päinvastoin itsekkään vaikutelman.

Vielä kerran: kaikki vegaaninen sopii sekasyöjän ruokavalioon

Myös vegaanit syövät normaalia kotiruokaa.

Pointti nyt taisi olla siinä vieraanvaraisuudessa ja vastavuoroisuudessa.

Sekaani näkee vaivaa tarjotakseen vegaaniystävälleen mahdollisimman herkullista ruokaa vegaanisena, mutta ystävä vastaavasti itse emäntänä ajattelee vain sitä, mikä sopii sekaaniystävän ruokavalioon, mutta ei sitä, mistä ruuasta sekaaniystävä tykkäisi. Tuolloinhan sekaani on se vieraanvaraisempi ja ystävänsä mieltymyksiä ja toiveita huomioivampi osapuoli.

Mutta ilmeisesti veganismissakin on useaa eri koulukuntaa. Jotkut voivat tarjota vierailleen myös eläinkunnan tuotteita, jotkut eivät. Jotkut ovat sitä mieltä, että oikea vegaani ei osta lihaa ketään varten ja jotkut itseään vegaaneiksi kutsuvat omistavat kuitenkin lihaa syöviä lemmikkieläimiä. Joillakuilla vegaanius kattaa elintarvikkeiden lisäksi kaikki muutkin kulutustavarat. Jotkut käyttävät nahkakenkiä, mehiläisvahaa sisältävää kosmetiikkaa/kynttilöitä yms.

Tavallinen sekaani ei välttämättä ole tullut edes ajatelleeksi kaikkia näitä erilaisia koulukuntia eikä sen vuoksi välttämättä osaa varautua juuri sen kyläänkutsujavegaanin koulukunnan asettamiin rajoituksiin. Minun kokemukseni mukaan vegaanit eivät yleensä myöskään puhu näistä erilaisista koulukunnista, vaan kaikki sanovat vain olevansa vegaaneja.

Hyvä pointti! Oon viestin 342 kirjoittaja, ja on todellakin olemassa eri koulukunnan vegaaneja ja tästä ei usein puhuta. Ja jos puhutaan niin helposti arvostellaan ja lytätään muita, että joku ei ole oikeasti vegaani syystä x ja y.

Jollekin vegaani tarkoittaa vain ruokavaliota ja toiselle taas aivan kaikkea tosiaan ihan kengistä alkaen. Mä miellän itseni vegaaniksi vaikka omistan ja käytän villaneuleita jotka olen ostanut ennen kun "aloin" vegaaniksi, mutta mulle vastuullisuus ja kuluttamisen vähentäminen ovat myös tärkeitä arvoja, joten käytän näitä neuleita, koska mielestäni on vastuullisempaa käyttää ne loppuun sen sijaan että sysäisin ne kaapin pohjalle ja ostaisin tilalle uusia kun niistä kuitenkin tykkään. Uusia vaatteita ostaessa tsekkaan etteivät ole eläinperäistä materiaalia. Kun vierailen kotona perheeni luona, voin napata kauppareissulla mukaan perus kevytmaitoa jos pyydetään ja joku on unohtanut sen aiemmin osyaa, voin myös ostaa illanistujaisiin kavereilleni levyn Fazerin sinistä vaikken sitä itse söisikään, no problem. Ruokavalioltani ja muilta osin olen kuitenkin täysin vegaani, enkä tee liharuokia tai osta lihaa. Ystäväni tietävät että mun luona syödään vegaaniruokaa, tai vaihtoehtoisesti tehdään yhdessä kahta ruokaa, vegaaniversio ja vaikka kalaversio johon ystäväni ostaneet ainekset.

Varmasti monien mielestä en ole vegaani tai vähintäänkään oikea sellainen ja saan tästä varmaan joltain kritiikkiä, mutta mun mielestä on tärkeämpää että yrittää tehdä aina vastuullisempia valintoja. Ei tarvitse muuttaa kaikkea yhdessä yössä, jo se että opettelee tekemään vegaaniruokia on iso askel ja hienoa. Sitä paitsi harva meistä on ollut lapsuudesta asti täysin vegaani, eikä muiden arvostelu tästä oikeasti hyödytä ketään vaan lisää sitä negatiivista ennakkoluuloa puolin ja toisin. Mut tosiaan tää on hyödyllinen sekasyöjienkin tietää ja vaikka kysäistä vegaaniystävältä, miten hän tämän ajattelee ja onko ok jos itse tuo mukanaan vaikka kinkkupaketin itselleen yökylään tai juoko tämä kahvin mustana vai varataanko kaurajuomaa. Varmasti vegaaniystävä kertoo mielellään ja on ilahtunut että kysyttiin ja huomioitiin.

Vierailija
339/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai haet. Eivätkö kaikki lihaanit hae?

Pidän itseäni sekaanina. Kaikilla ei varmastikaan ole halua/mahdollisuutta hakea maitoa suoraa tilalta. Itselleni tosiaan suomalainen ruoka, suomalaisten työllisyys ja sademetsien suojelu ovat niitä arvoja joiden pohjalta teen valintoja.

Vierailija
340/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, koska vegaanius ei ole pelkästään mikään ruokavalio, kuten vaikka kasvissyönti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi