Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi

Vierailija
19.09.2021 |

Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.

Kommentit (575)

Vierailija
281/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija00241 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Vegaani voi ihan yhtä hyvin syödä pari päivää lihapitoista ravitsevaa ja terveellistä ruokaa.

Ei voi. Miksi olet noin tyhmä ja itsekäs?

Kyllä voi. Meidän huushollissa ei suvaita minkään sortin nirsoilua.

Eli jos teillä on vaikkapa papuja tarjolla, niin niitähän on sitten pakko syödä? Aika hirveältä kuulostaa…

Vierailija
282/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Ootko oikeesti noin yksinkertainen?

Kaikki ei-eläinperäinen kuuluu sekäsyöjän ruokavalioon, mikään eläinperäinen ei kuulu vegaaninen ruokavalioon. Täysin eri asia.

Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista, kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa. Moni muu asia myös.

Vegaani myöskään usein ei hyväksy tehotuotantoa eikä halua laittaa rahaansa sen tukemiseen, joten sitten ruokkii sekasyöjä vieraan muilla ruuilla.

Harvalla sekasyöjällä on vakaumuksellisesti jotain kasviksia vastaan.

Vekaani ei hyväksy tehotuotantoa, älä nyt viitsi, piipertäjän eväät rahdataan miljoonien kilsojen päästä ja sademetsää katuu kuin heinää, että se saa ruokansa. Te olette sellaisia haistapaska-maailmanparantajia.

Ihanko oikeasti aikuinen voi olla noin pihalla?

Sademetsää kaatuu LEHMIEN laitumien takia ja REHUSOIJAN kasvattamisen takia. Reilusti yli puolet soijasta menee eläiten ruuaksi (joo ei Suomessa).

Suomessa soijatuotteiden soija tulee useimmiten Euroopasta.

Kuljetus on 2-6 prosenttia koko ketjun tuottamista päästöistä, eli aivan mitätön.

Sen takia Uudesta-Seelannista tuotu mantelimaito on ekologisempaa kuin suomalainen maito.

Suomessa soijaa ei käytetä lehmien ruokavaliossa. Pääsääntöisesti lehmät syövät omalla tilalla kasvatettua heinää ja viljoja ja esim. hernettä ja apilaa. Ei ulkomailta tuotua ruokaa. Joten aion ostaa tulevaisuudessakin suomalaista maitoa.

Suomalainen maito ei siltikään ole ekologista, siitä pitävät lehmien pierut huolen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.

Vegaanien pöperöistä ei näe päällepäin mitä niissä on.

Monenlaisia korvikkeita, jotka pyrkivät jäljittelemään normaaleja raaka-aineita.

Ne eivät todellakaan ole terveellisiä eivätkä hyväksi kaikille.

Kaura”kerma” esim. ei ole vaan korvike, se on vaan eri vaihtoehto, ei sitä tartte demonisoida.

Harvemmin sekaanitkaan nugetteja syö, ei ne vegenugetit ole jokapäiväistä ruokaa.

Vierailija
284/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ennemmin laittaa puuroon marjoja, terveyshyödyt on olennaisia.

Niin laitankin. Marjoja, raejuustoa ja ison voisilmän.

🤢

Vierailija
285/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Eipä vegaanille käy sekaruoka sillä perustelulla, ettei sekaani osaa vegeruokahommia

Yleensä eivät osaakaan

Vierailija
286/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP varmaankin pahoitti mielensä, koska ystävänä pidetty henkilö ei ollut ottanut tätä vierasta mitenkään huomioon, vaikka hän itse aina ottaa huomioon tuon vegaaniksi julistautuneen tuttavansa.

Kyllähän ihminen tulee toimeen vaikka ilman ruokaa monta viikkoa, mutta ei se kovin hauskaa ole, jos on menossa kylään ja tarkoituksena on seurustella ja pitää hauskaa yhdessä. Sitten toinen tarjoaakin nimenomaan vain ja ainoastaan vegaaneille sopivia ruokalajeja eikä ota tätä vierasta lainkaan huomioon tarjoamalla jotain tavallista kotiruokaa. Tämän hän vielä hieroo oikein vieraansa naamaan ja osoittaa kaikin tavoin olevansa moraalisesti ylemmällä tasolla.

Eihän tuollainen kyläkäynti tuota mitään iloa.

Mielipaha on siis varmaankin syntynyt siitä, että tuo vegaanituttava ei edes yritä vastavuoroisuutta. Vegaanista saa päinvastoin itsekkään vaikutelman.

Vierailija
287/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsotaanpa kirjoitti:

AP varmaankin pahoitti mielensä, koska ystävänä pidetty henkilö ei ollut ottanut tätä vierasta mitenkään huomioon, vaikka hän itse aina ottaa huomioon tuon vegaaniksi julistautuneen tuttavansa.

Kyllähän ihminen tulee toimeen vaikka ilman ruokaa monta viikkoa, mutta ei se kovin hauskaa ole, jos on menossa kylään ja tarkoituksena on seurustella ja pitää hauskaa yhdessä. Sitten toinen tarjoaakin nimenomaan vain ja ainoastaan vegaaneille sopivia ruokalajeja eikä ota tätä vierasta lainkaan huomioon tarjoamalla jotain tavallista kotiruokaa. Tämän hän vielä hieroo oikein vieraansa naamaan ja osoittaa kaikin tavoin olevansa moraalisesti ylemmällä tasolla.

Mielipaha on siis varmaankin syntynyt siitä, että tuo vegaanituttava ei edes yritä vastavuoroisuutta. Vegaanista saa päinvastoin itsekkään vaikutelman.

Vielä kerran: kaikki vegaaninen sopii sekasyöjän ruokavalioon

Myös vegaanit syövät normaalia kotiruokaa.

Vierailija
288/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista

Ei ole, lisään siihen voisilmän ja maitoa.

Vierailija kirjoitti:

kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa.

Syön vain sourcream tai juuston makuisia sipsejä ja juon joko hunajaolutta tai liivatteella kirkastettuja.

Oluessani pitää ehdottomasti olla sammen uimarakkoa ja vaniljajäätelössäni majavan anaalirauhaseritettä! Muuten poljen kiukkuisena jalkaani!

Vierailija
289/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole allerginen, mutta herkkä vatsa. Saan närästystä esim paprikasta, ilmavaivoja kaikista pavuista. Sienistä muuten paha olo. Kovin mausteista en pysty syömään.

Jos joudun viikonlopun olemaan kovin eksoottisella vegaaniruualla, ruuansulatukseni ei kestä sitä tai olen nälässä.

En itse pitäisi vegaanivierasta nälässä, tai tarjoaisi vain jotain mistä menee maha sekaisin, se olisi aika ilkeää. Kysyn aina etukäteen, voiko ruuassa olla sitä tai tätä.

Vierailija
290/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjällä ei ole eettistä tai moraalista periaatetta olla syömättä kasvisruokaa.

Kyllä minulla ainakin on. Olen kaikkea vegaanista ja vegaaneja vastaan.

Vinkkiviitonen! Älä mene kylään vegaanille!

Vierailija
291/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Tuohon 197 kommenttiini jäi yksi merkittävä asia huomioimatta.

Ihmiskunnan historiassa tapahtui valtava kehitysloikka silloin kun silloiset ihmisen kaltaiset olennot oppivat käyttämään tulta saaliseläinten lihojen kypsentämiseen. Proteiinia! Ravintoarvoa!

Tämä todellinen proteiinivallankumous mahdollisti sen, että silloisten aivot alkoivat kehittyä kohti nykyistä kapasiteettia. Tämä kehitys ei olisi ollut mitenkään mahdollista heiniä syömällä ja juuria ja mukuloita mutustelemalla. Raaka liha ja kala eivät olleet silloin mikään vaihtoehto. Mätänivät melkein saman tien.

Ja loppu on historiaa, ihmiskunnan historiaa.

Voisin sanoa, että veganismi edustaa taantumusta mutta en sano.

Liharavinnon ja älyolettaman yhteys on harhaa.  Ihmiskunnan historia on ollut  saalistusta ja aggressiivista, ja loppu sille häämöttääkin jo.  Jotain tärkeää jäi kehittymättä kuitenkin?

Vierailija
292/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani voi ihan yhtä hyvin syödä pari päivää lihapitoista ravitsevaa ja terveellistä ruokaa.

Kyllä voi. Meidän huushollissa ei suvaita minkään sortin nirsoilua.

Hyvä. Sitten ei teidän tarvitse nirsoilla vegaaniruoan suhteenkaan vaan voitte ihan hyvin syödä sitä.

Vierailija
293/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

normaali ihminen voi ihan hyvin syödä pari päivää lihatonta ruokaa. samoin vegaani voi aivan hyvin syödä ruokaa, jossa on lihaa

No ei voi.

Millä perusteella voisi?

Vegaanille liha on kuollutta ruhoa, ei ruokaa.

Ihan samanlaista ruokaa se on jokaiselle. Kaikki muu on jonninjoutavaa nirsoilua jota meillä ei suvaita.

Teillä varmaan syödään näitäkin?

https://www.metropoli.net/lifestyle/maailman-20-allottavinta-ruokaa-lis…

Nam nam!

Vierailija
294/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

katsotaanpa kirjoitti:

Miten niin sopii? Tuo yksikin listasi melkein pelkkiä papuja ja herneitä. On muuten aika tuskallista.

Vierailija
295/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole allerginen, mutta herkkä vatsa. Saan närästystä esim paprikasta, ilmavaivoja kaikista pavuista. Sienistä muuten paha olo. Kovin mausteista en pysty syömään.

Jos joudun viikonlopun olemaan kovin eksoottisella vegaaniruualla, ruuansulatukseni ei kestä sitä tai olen nälässä.

En itse pitäisi vegaanivierasta nälässä, tai tarjoaisi vain jotain mistä menee maha sekaisin, se olisi aika ilkeää. Kysyn aina etukäteen, voiko ruuassa olla sitä tai tätä.

Kiva ja fiksua kun kysyt, että mitä ruuassa voi/ei voi olla, itse arvostan tätä kovasti. Kai herkkävatsaisuudesta voi kuitenkin kertoa vegaaniruokaa tekevälle, jotta voisi huomioida tämän? Myös tältä vegaanilta olisi fiksua ja huomioivaa vastavuoroisesti kysyisyä samalla tavalla kuin sinä että voiko tiettyjä ainesosia laittaa, mutta jos ei hoksaa kysyä niin voiko kertoa etukäteen ne ainekset joita ei pysty syömään? Toki sitten on tosi ilkeästi ja typerästi tehty vegaaniystävältä jos laittaa siitä huolimatta ruokaan jotain mistä tietää että toinen ei pysty syömään ja ymmärrän että se on inhottavaa jos ei ole huomioitu vaikka on tiedossa.

Vierailija
296/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä nyt mikään tiikeri ole. Lihansyöjä on sekasyöjä eli voi ihan hyvin syödä vegaaniruokaa. Samoin kuin minä pystyn ihan hyvin syömään gluteenitonta leipää keliaakikkoystäväni luona vaikka kotioloissa söisinkin ihan perusleipää.

Vierailija
297/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

katsotaanpa kirjoitti:

Miten niin sopii? Tuo yksikin listasi melkein pelkkiä papuja ja herneitä. On muuten aika tuskallista.

Yleisesti sopii, koska kaikki ruoka kuuluu sekaruokavalioon.

Voi syödä vaikka sosekeittoa, jos vatsa ei kestä papuja.

Totta kai on paljon muitekin protskuvaihtoehtoja kuin pavut.

Vierailija
298/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, ihan yhtähyvin.

Ei se papumössö normaaleille vatsoillekaan mitään hyvää ole, vatsanväänteitä ja ilmastonpilluuta. 

Ihan samaa asiaa.

Vegaani ei ole syömättä eläinperäisiä aineita sen vuoksi, ettei maha kestäisi vaan siksi, että arvostaa eläimiä ja ymmärtää, ettei niiden kuulu olla ihmisten hyväksikäytön kohde

Vierailija
299/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä tällaisissa ketjuissa ihmettelen aina kahta asiaa. Toinen on nämä oksennusallergiat, joita joka toisella tuntuu olevan, ettei voi syödä normaalia ruokaa, kun on allerginen vähän sille sun tälle. Ehkä itsellä on käynyt vaan hyvä tuuri, kun ystävä-ja sukulaispiirissä ei oikein kukaan ole allerginen millekään, eikä edes isossa työyhteisössä. Tottakai allergiat pitää ottaa vakavasti, mutta onko niitä normaalioloissa niin paljon kuin tällaiset ketjut antavat ymmärtää, ehkä näihin vastailevat juuri ne allergiset, mene ja tiedä.

Toinen asia on se, että miksi ihmeessä joka aterialla pitäisi olla lihaa. Että oikeastiko nämä henkilöt, jotka eivät saa tarvitsemiaan ravintoaineita mistään muusta kuin lihasta ja saavat proteiinipuutoksen, jos lihaa ei aterialla ole, syövät sitä niin hirveitä määriä ihan kotioloissa. Omassa perheessäni osa syö lihaa, mutta ei sitä välttämättä ole aamupalalla, välipalalla, tai iltapalalla ollenkaan, eli aikalailla samanlaisia juttuja syödään, kuin vegaanitkin. Jos vaikka puuroon laittaa marjoja tai voisilmän, niin ei sinne lihaa kuitenkaan laiteta. Ja onhan sitä monia ruokiakin, joissa ei mitään lihaa ole, joita syödään ihan tavallisesti koulussa, päiväkodissa ja työpaikkaruokailussa. Eli ihan hyvin monilla menee ruoka, vaikka lihaa ei ole, se sama ateria alkaa muuttua syömäkelvottomaksi vasta sitten, kun sen tarjoaa kasvissyöjä tai vegaani.

Vierailija
300/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne ihmeeseen on kadonnut käytöstavat ja vieraanvaraisuus???

Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.

Sinua ei kutsuta vegaanille kylään. Riuhtaisen oven nenäsi edestä kiinni jos yrität. 

Siinä sinulle vieraanvaraisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi