Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi

Vierailija
19.09.2021 |

Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.

Kommentit (575)

Vierailija
341/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Mutta minun oletetaan osaavan kasvisruokahommia, vaikka ollaan koko perhe oltu aina sekasyöjiä? Tiedoksi, en osaa. Pitää googlettaa. Miksei hän googleta?

-eri

Eikö teillä koskaan syödä mitään kasvisruokaa?

Meillä syödään useinkin, vaikka sekasyöjiä olemmekin. Pyritään vähentämään lihan syömistä terveyssyistä, ja pakko on sanoa, että kasvisruuissa on kyllä paljon tosi, tosi hyviä. Toki pitää opetella tekemään siinä kuin liharuokiakin, että saa maistuvaa.

Yleensä yksi päivä viikossa on milloin kulutan vain sipsejä ja kaljaa, mutta ei sitä koko ajan jaksa ja eipä sillä kilojakaan ole lähtenyt.

Vierailija
342/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ole varmaan kovin läheisiä ystäviä, joten turha murehtia asiaa enempää.

Minun paras ystäväni on vegaani eettisistä syistä ja vihon viimeinen asia mitä laittaisin rakkaan ystäväni tekemään, on vaatia hänen ostamaan ja kokkaamaan minulle jotain eläinkunnan tuotteita.

En voisi koskaan olla ystävä vegaanin kanssa.

Miksi et?

En siedä tyhmiä ihmisiä lähelläni.

Mitä tyhmää on jättää kuolleet eläimet syömättä?

Hirveää haaskuuta. Eihän eläimiä olisi tehty lihasta jos niitä ei kuuluisi syödä.

Ihmisetkin on tehty lihasta. Onko ainoa asia, mikä estää sinua syömästä ihmisiä, laki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat. 

Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.

Kaupan tölkkimaito jos mikä on prosessoitua. Kaurajuomaa voi tehdä itse: kauraa ja vettä blenderiin, ja tadaa.

Tämän takia haenkin maidon suoraa tilalta omaan ämpäriin.

Totta kai haet. Eivätkö kaikki lihaanit hae?

Olen eri kommentoija, mutta mitä tarkoitat lihaanilla? Minä en tunne yhtään lihaania, toki tunnen useita sekasyöjiä, joista suurin osa ei hae maitoaan suoraan maitotilalta. Olen itsekin sellainen.

Sinä ilmeisesti kuitenkin kutsut lihaaneiksi henkilöitä, joille maistuu hyvin kasvisruoka, mutta jotka hakevat maitonsa prosessoimattomana suoraan maitotilalta? Mikä logiikka tuossa nimityksessä lihaani on sinulla taustalla? Vai halusitko vain vastata ilkeästi ihmiselle, joka ei ole sinua millään tavalla loukannut?

Vierailija
344/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Mutta minun oletetaan osaavan kasvisruokahommia, vaikka ollaan koko perhe oltu aina sekasyöjiä? Tiedoksi, en osaa. Pitää googlettaa. Miksei hän googleta?

-eri

Eikö teillä koskaan syödä mitään kasvisruokaa?

Meillä syödään useinkin, vaikka sekasyöjiä olemmekin. Pyritään vähentämään lihan syömistä terveyssyistä, ja pakko on sanoa, että kasvisruuissa on kyllä paljon tosi, tosi hyviä. Toki pitää opetella tekemään siinä kuin liharuokiakin, että saa maistuvaa.

Yleensä yksi päivä viikossa on milloin kulutan vain sipsejä ja kaljaa, mutta ei sitä koko ajan jaksa ja eipä sillä kilojakaan ole lähtenyt.

Sinulla on aika erikoinen käsitys kasvisruuasta. Kaikki ei-eläinperäinen ei ole kasvisruokaa, tiesitkös.

Vierailija
345/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ole varmaan kovin läheisiä ystäviä, joten turha murehtia asiaa enempää.

Minun paras ystäväni on vegaani eettisistä syistä ja vihon viimeinen asia mitä laittaisin rakkaan ystäväni tekemään, on vaatia hänen ostamaan ja kokkaamaan minulle jotain eläinkunnan tuotteita.

En voisi koskaan olla ystävä vegaanin kanssa.

Miksi et?

En siedä tyhmiä ihmisiä lähelläni.

Mitä tyhmää on jättää kuolleet eläimet syömättä?

Hirveää haaskuuta. Eihän eläimiä olisi tehty lihasta jos niitä ei kuuluisi syödä.

Ihmisetkin on tehty lihasta. Onko ainoa asia, mikä estää sinua syömästä ihmisiä, laki?

Todennäköisesti. Ei kaikissa kulttuureissa ja kaikkina aikoina ole pidetty ihmisen syömistä minään ongelmana. Uskon, että löytyisi moniakin, jotka surutta pistelisivät poskeensa myös ihmisen lihaa, jos se ei olisi laitonta ja sitä mainostettaisiin suurena herkkuna.

Vierailija
346/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Tuohon 197 kommenttiini jäi yksi merkittävä asia huomioimatta.

Ihmiskunnan historiassa tapahtui valtava kehitysloikka silloin kun silloiset ihmisen kaltaiset olennot oppivat käyttämään tulta saaliseläinten lihojen kypsentämiseen. Proteiinia! Ravintoarvoa!

Tämä todellinen proteiinivallankumous mahdollisti sen, että silloisten aivot alkoivat kehittyä kohti nykyistä kapasiteettia. Tämä kehitys ei olisi ollut mitenkään mahdollista heiniä syömällä ja juuria ja mukuloita mutustelemalla. Raaka liha ja kala eivät olleet silloin mikään vaihtoehto. Mätänivät melkein saman tien.

Ja loppu on historiaa, ihmiskunnan historiaa.

Voisin sanoa, että veganismi edustaa taantumusta mutta en sano.

Liharavinnon ja älyolettaman yhteys on harhaa.  Ihmiskunnan historia on ollut  saalistusta ja aggressiivista, ja loppu sille häämöttääkin jo.  Jotain tärkeää jäi kehittymättä kuitenkin?

Ei ole harhaa.

Ihmisolennon aivojen kehitys vaatii runsaasti proteiinia ja sitä saatiin lihasta. Lihan kypsennys tulella mahdollisti entistä paremmat mahdollisuudet aivojen kehittymisen kautta käyttää aikaa muuhunkin kuin saaliin perässä juoksemiseen. Isot, rasvaiset lihaeläimet loivat pohjan sille, että ihmisolennot pystyivät saalistamaan myös pienempiä lihaeläimiä ja lintuja. Sen jälkeen kun isot eläimet kävivät vähiin kiistanalaisten syiden takia.

Näin äkkiä sanottuna ja amatöörin ilmaisuja käyttäen.

Vierailija
347/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No sehän kertoo vaan siitä, että sun ruokavaliossa on liian vähän kuitua.

Lisää kasviksia, marjoja ja täysjyväviljaa.

Olet oikeassa, olemme saaneet evoluutiomme aikana keskimäärin 120 g kuitua päivässä. Mitä enemmän saa, sen parempi.

Vierailija
348/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat. 

Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.

Kaupan tölkkimaito jos mikä on prosessoitua. Kaurajuomaa voi tehdä itse: kauraa ja vettä blenderiin, ja tadaa.

Olen eri kommentoija, mutta mitä tarkoitat lihaanilla? Minä en tunne yhtään lihaania, toki tunnen useita sekasyöjiä, joista suurin osa ei hae maitoaan suoraan maitotilalta. Olen itsekin sellainen.

Sinä ilmeisesti kuitenkin kutsut lihaaneiksi henkilöitä, joille maistuu hyvin kasvisruoka, mutta jotka hakevat maitonsa prosessoimattomana suoraan maitotilalta? Mikä logiikka tuossa nimityksessä lihaani on sinulla taustalla? Vai halusitko vain vastata ilkeästi ihmiselle, joka ei ole sinua millään tavalla loukannut?

Lihaaniksi voinee kutsua henkilöä, joka ei osaa tehdä minkäänlaista kasvisruokaa eikä kykene selviämään päivääkään ilman lihaa. Tässä ketjussa on kirjoitellut useampikin tällainen. Vai lienevätkö trolleja?

Vierailija
349/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei näytä maistuvan kasvisruoka mitenkään, saat hyvin. Siitähän tämäkin ketju sai alkunsa.

Vierailija
350/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota omat lihat mukaan.

Vierailija
351/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin sekasyöjä voi syödä tekemääni ruokaa, ilmoittaa vaan allergiansa jos on. En ala ostamaan lihaa yms. Yhden vieraan tähden. Jos ei kelpaa on sitten syömättä. Ei minullekkaan tarjota muualla ollessani, otan omat ruuat aina mukaan. En jaksa tuhlata aikaani moiseen turhaan stressiin, kuitenkin kuolen, niin turha vatvoa turhia asioita.

Tämä. Kuten on jo monesti tässäkin ketjussa todettu, ei vegaanien tarvitse osata käytöstapoja tai vieraanvaraisuutta. Vegaanien tunnuslausehan onkin: minä, minä, minä 👍

Vegaanikaveri tekee ihan älyttömän hyvää ruokaa ja on erittäin vieraanvarainen. 

Ei kuule lihaa kaipaa hänen patojensa äärellä. 

Sinä et ehkä kaipaa, mutta joku muu voi kaivata ja VIERAANVARAINEN isäntä tai emäntä huomioi senkin vaikka se ei itsestä niin kivaa olisikaan.

Sinähän (tai se joku muu) voi vetää sitä lihaa ennen kyläreissua niin, että veri suupielistä roiskuu  niin pärjäät sitten muutaman tunnin ilman lihaa.

Kohtelias vieras syö sen mitä tarjotaan ja jos ei maistu, niin sanoo ei kiitos.

Veri suupielistä roiskuu? Olisiko sulla iltalääkityksen aika. Alkaa mennä lujaa jo.

Et itse taida tajuta, mitä liha on? Siinä on verta ja kun pihvit pitää paistaa vain puolikypsiksi niin toden totta VERTA niistä tihkuu.

Liha on peräisin alunperin elävästä eläimestä ja lihassa on verta, jänteitä, kalvoja ym.  Lihasta vuotaa verta, jos et ole sitä vielä tiennyt niin nyt tiedät. Liha=lihas jolla eläin on liikkunut, johon sydän on pumpannut verta ja happea jne. 

Vierailija
352/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjän ruokavalioon sopii niin vegaaninen ruoka kuin kasvisruoka. Vegaanin tai kasvissyöjän ruokavalioon ei sovi liharuoka. Ei tämän luulisi olevan rakettitiedettä, paitsi tietysti provoilijoille.

Vierailija
353/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin sekasyöjä voi syödä tekemääni ruokaa, ilmoittaa vaan allergiansa jos on. En ala ostamaan lihaa yms. Yhden vieraan tähden. Jos ei kelpaa on sitten syömättä. Ei minullekkaan tarjota muualla ollessani, otan omat ruuat aina mukaan. En jaksa tuhlata aikaani moiseen turhaan stressiin, kuitenkin kuolen, niin turha vatvoa turhia asioita.

Tämä. Kuten on jo monesti tässäkin ketjussa todettu, ei vegaanien tarvitse osata käytöstapoja tai vieraanvaraisuutta. Vegaanien tunnuslausehan onkin: minä, minä, minä 👍

Sinä et ehkä kaipaa, mutta joku muu voi kaivata ja VIERAANVARAINEN isäntä tai emäntä huomioi senkin vaikka se ei itsestä niin kivaa olisikaan.

Sinähän (tai se joku muu) voi vetää sitä lihaa ennen kyläreissua niin, että veri suupielistä roiskuu  niin pärjäät sitten muutaman tunnin ilman lihaa.

Veri suupielistä roiskuu? Olisiko sulla iltalääkityksen aika. Alkaa mennä lujaa jo.

Et itse taida tajuta, mitä liha on? Siinä on verta ja kun pihvit pitää paistaa vain puolikypsiksi niin toden totta VERTA niistä tihkuu.

Liha on peräisin alunperin elävästä eläimestä ja lihassa on verta, jänteitä, kalvoja ym.  Lihasta vuotaa verta, jos et ole sitä vielä tiennyt niin nyt tiedät. Liha=lihas jolla eläin on liikkunut, johon sydän on pumpannut verta ja happea jne. 

Sinä tässä et tajua mitään.

Veri virtaa verisuonissa. Lihassa on lihanestettä.

Se meni oikein että liha on eläimestä.

Puolikypsä pihvi on HYVÄÄ!

Vierailija
354/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista tavaraa on ainakin minun nahan alla eikä haittaa yhtään.

Vierailija
355/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole verta, vaan lihanestettä, lihassa se nyt vaan on punaista. Jos haluaat vertailukohdan, osta kaupasta seitä, onko siinä verta? Ei, mutta nestettä on, se vain on sellaista valkoharmaata, se on vastaavaa kuin puolikypsässä pihvissä. Veret lasketaan pois teurastuksen yhteydessä ja ne lihat putsataan. Vettähän niihin nykyään lisätään ja lihaneste värjää sen veden punaiseksi. 

Vierailija
356/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en muuten valita vegaanisista tarjoiluista, mutta kahvi+mantelimaito on kokemus, jota en välitä kokeilla toiste.

Maitokahvi on lasten tapa totutella kahvin makuun, aikuiset juo mustana.

357/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paljoa asiantuntemusta lihatuotteista kysy  jos ostaa vaikka leikkeleitä  tai juustoa vieraalle

358/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko oikeesti noin yksinkertainen?

Kaikki ei-eläinperäinen kuuluu sekäsyöjän ruokavalioon, mikään eläinperäinen ei kuulu vegaaninen ruokavalioon. Täysin eri asia.

Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista, kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa. Moni muu asia myös.

Vegaani myöskään usein ei hyväksy tehotuotantoa eikä halua laittaa rahaansa sen tukemiseen, joten sitten ruokkii sekasyöjä vieraan muilla ruuilla.

Harvalla sekasyöjällä on vakaumuksellisesti jotain kasviksia vastaan.

Ei kaikki eläinperäinen ole ns. tehotuotettua. On luomua, on riistaa, vapaana kasvanutta kalaa. Aika puusilmäistä vegaaneilta vedota aina tehotuotantoon

Vierailija
359/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lääkärin määräämä ruoka rajoite ja otan ihan joka paikkaan omat eväät. Vien tuliaisiksi muillekin samoja herkkuja. En halua missään olosuhteissa tehdä numeroa omasta ruoka rajoitteestani.

Olen myös ostanut laktoosi tabletteja vieraita varten, koska itse käytän tavallista luomu maitoa kahvissa.

Vierailija
360/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjän ruokavalioon sopii niin vegaaninen ruoka kuin kasvisruoka. Vegaanin tai kasvissyöjän ruokavalioon ei sovi liharuoka. Ei tämän luulisi olevan rakettitiedettä, paitsi tietysti provoilijoille.

Ihminen on rakenteeltaan sekasyöjä, ihminen sopeutuu syömään monenlaista ravintoa, niin kasviksia kuin lihaakin. Se on vaan sitten ihmisen oma valinta kumpaan painottuu. Eli myös vegaani on sekasyöjä kuten lihaanikin, mutta on päättänyt olla syömättä lihaa.

Tarkkuutta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi