Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi
Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.
Kommentit (575)
No mitä jos sekasyöjäystävänne tarjoaakin kasvisruokaa vai odotatteko, että lihaa tarjotaan automaattisesti?
Minä tarjosin viimeksi kikhernecurrya vaihtelun vuoksi, mutta hyvin onneksi maistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ihmeeseen on kadonnut käytöstavat ja vieraanvaraisuus???
Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.Ongelma tulee siinä että vegaani ei voi ostaa eläinkunnantuotteita edes muille kun siten tukisi eläinteollisuutta vaikka itse ei söisi. Veganismi ei ole ruokavalio, vaan elämäntapa. Kasvissyöjä on ruokavalio.
Itsekyyden voi ihanasti piilottaa elämäntavan taakse. Tätä voi soveltaa hyvinkin laajasti.
Mitä itse olen käsittänyt että vegaanithan juuri ajattelevat muita. Eivät halua eläimiä tappaa. En sanoisi vegaaneja itsekkäiksi vaan sen takia jos eivät tarjoa liharuokaa sekasyöjä vieraille.
Kuinka vegaanit ajattelevat muita, jos tarjoilut ovat vain HEIDÄN mielipiteen mukaisia, eikä niiden joita ovat kutsuneet?
Vegaani ajattelee eläinten kärsimyksiä ja haluaa omalta kohdaltaan vähentää sitä ja eläimien tappamista. Vegaani säästää useita satoja eläimen henkiä vuodessa. Se että on valmis luopumaan jostain toisen elävän olennon hyväksi kutsutaan epäitsekkyydeksi.
Tiedän, tämä voi olla vaikeaa sellaiselle ihmiselle käsittää jonka mielestä eläimet ovat vain ihmisten tarpeita varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ihmeeseen on kadonnut käytöstavat ja vieraanvaraisuus???
Itselleni on aina ollut selvää, että vieraat (varsinkin itse kutsutut) yritetään saada viihtymään. Joten minulla on esim. varastossa erilaisia teelaatuja vaikka en itse juo teetä, teen erikseen kasvisruokaa, jos kutsun kasvissyöjän, teen tomaatitonta, koska olen kutsunut allergisen, en laita kalaa, kun kutsun kala-allergisen jne. Miksi vegaani ei laita tarjolle erilliselle vadille jotain liharuokaa. Eihän hänen itse sitä tarvitse syödä, mutta olisi edes, hitto soikoon, kohtelias.Ongelma tulee siinä että vegaani ei voi ostaa eläinkunnantuotteita edes muille kun siten tukisi eläinteollisuutta vaikka itse ei söisi. Veganismi ei ole ruokavalio, vaan elämäntapa. Kasvissyöjä on ruokavalio.
Itsekyyden voi ihanasti piilottaa elämäntavan taakse. Tätä voi soveltaa hyvinkin laajasti.
Mitä itse olen käsittänyt että vegaanithan juuri ajattelevat muita. Eivät halua eläimiä tappaa. En sanoisi vegaaneja itsekkäiksi vaan sen takia jos eivät tarjoa liharuokaa sekasyöjä vieraille.
Kuinka vegaanit ajattelevat muita, jos tarjoilut ovat vain HEIDÄN mielipiteen mukaisia, eikä niiden joita ovat kutsuneet?
Kun kutsu tulee, niin sitten voi ilmoittaa, että hei, minä tarvitsen lihaa ja maitotuotteita kahden tunnin välein.
Ok, hommaan tänne lehmän niin voit imeä sen tissiä aina kun tuntuu siltä. Vai käykö ihmismaito?
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos sekasyöjäystävänne tarjoaakin kasvisruokaa vai odotatteko, että lihaa tarjotaan automaattisesti?
Minä tarjosin viimeksi kikhernecurrya vaihtelun vuoksi, mutta hyvin onneksi maistui.
Just tämä. Loppuuko ystävyys jos tarjolla ei olekaan lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Missä saa paikkakunnan parhaat pihvit?
Ravintolassa. Sellaisessa jota vegaanit karttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en muuta tästä ketjusta ole oppinut, niin ainakin sen, että vegaanit ovat raivoissaan yllättävän verenhimoisia 😱
Höpsis, nämähän vegaanivihaketjut ovat keskustelupalstojen peruskamaa. Lihaanit vaan jostain syystä vihaavat vegaaneja ja sen vuoksi raivoavat aina vegaaneille.
Itse en kuuntele enää yhtään kettuilua ruokavaliostani, monta kymmentä vuotta jo olen samaa kuunnellut...
Luetaanko me samaa ketjua? Siinä missä sekasyöjät ihmettelevät missä on vegaanien vieraanvaraisuus, vegaanit raivoavat veren roiskumisesta suupielistä. Kumpi vihaa? Ja kumpi on agressiivinen?
Lue aloitus: se on jo itsessään vegaanivihaa. Sama toistuu niin tällä kuin muillakin palstoilla.
Itse olen saanut lihaanien raivoa niskaani niin paljon että en todellakaan enää sitä ota hiljaa vastaan. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi minun pitäisi olla kohtelias tai vieraanvarainen jollekin eläinrääkkäin fanaatikolle äärilihaanille. Pysykööt poissa minun silmistäni. Täältä pesee samalla mitalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Eli kasvissyönti ei olekaan ruokavalio, vaan uskonto? Jos siihen liittyy moraali.
Lihaanius on uskonto. Minä uskon että sianperse ja lehmän erite on ainoa oikea ruoka ja muuta en suostu kuuntelemaan en en en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en muuta tästä ketjusta ole oppinut, niin ainakin sen, että vegaanit ovat raivoissaan yllättävän verenhimoisia 😱
Höpsis, nämähän vegaanivihaketjut ovat keskustelupalstojen peruskamaa. Lihaanit vaan jostain syystä vihaavat vegaaneja ja sen vuoksi raivoavat aina vegaaneille.
Itse en kuuntele enää yhtään kettuilua ruokavaliostani, monta kymmentä vuotta jo olen samaa kuunnellut...
Luetaanko me samaa ketjua? Siinä missä sekasyöjät ihmettelevät missä on vegaanien vieraanvaraisuus, vegaanit raivoavat veren roiskumisesta suupielistä. Kumpi vihaa? Ja kumpi on agressiivinen?
Lue aloitus: se on jo itsessään vegaanivihaa. Sama toistuu niin tällä kuin muillakin palstoilla.
Itse olen saanut lihaanien raivoa niskaani niin paljon että en todellakaan enää sitä ota hiljaa vastaan. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi minun pitäisi olla kohtelias tai vieraanvarainen jollekin eläinrääkkäin fanaatikolle äärilihaanille. Pysykööt poissa minun silmistäni. Täältä pesee samalla mitalla.
Oletko kokeillut revittyjä sammakonreisiä?
Tai pitkään koukussa riippunutta lenhmänraadon filettä?
Tuntuu että asiatonta keskustelua esiintyy kaikilla, ruokavaliosta huolimatta. Outoa että todella asiallisia kommentteja poistetaan, joku vain klikkaa "ilmoita asiaton" ja puff, eikä kukaan moderaattori jaksa lukea että oliko asiaton?
Edelleen lihansyöjänä olen syönyt todella herkullista kasvisruokaa ja edelleen menee joskus vege sekä kasvislinja sekaisin (pahoittelut niille jotka pahoittavat mielensä). Liian nopea toiminta, toisille vain tulee yllätyksenä kuitujen määrä ja tämä on yllättänyt joskus itsenikin. Joku jo mainitsikin pähkinät, joista tykkään itsekin todella paljon, ehkä pähkinöitä syöville kasvisruoka kuituisuus ei tule niin yllättävänä?
Itse yritän pitää vähintään yhden tai kaksi kasvisruoka päivää viikossa, luonnon hyväksi. Jos mahdollista valitsen aina riistalihaa, toiset eivät ehkä ymmärrä riistan ja tehokasvatetun eroa.
Onko mitenkään mahdollista keskustella asiasta rauhallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.
Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat.
Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.
Et siis myöskään syö pastaa, leipää, leivoksia, karkkia, suklaata, vanukasta, makkaraa, voita?
Koska et syö prosessoitua ruokaa?
Voin kertoa, että ulkona käyskentelevän elävän ja hengittävän lehmän sekä sen sun jauhelihan välillä on prosessointia!
Ruuan prosessointi on parasta ikinä, sen ansiota ei tartte syödä vaan perunaa, kimpale lihaa ja tomaattia.
Tätä juuri minä en ymmärrä. Miksi lihansyöjät eivät suoraan upota hampaitaan lehmään, sikaan tai kanaan, vaan aina liha prosessoidaan joksikin muuksi? Ehkä hälventämään sitä tosiseikkaa että kyseessä on kuitenkin ruumis. Haluavat unohtaa karun totuuden niin naamioidaan liha makkaran muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.
Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat.
Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.
Et siis myöskään syö pastaa, leipää, leivoksia, karkkia, suklaata, vanukasta, makkaraa, voita?
Koska et syö prosessoitua ruokaa?
Voin kertoa, että ulkona käyskentelevän elävän ja hengittävän lehmän sekä sen sun jauhelihan välillä on prosessointia!
Ruuan prosessointi on parasta ikinä, sen ansiota ei tartte syödä vaan perunaa, kimpale lihaa ja tomaattia.
Metsästän ja kasvatan itse käyttämäni lihat ja teen makkaraa itse ilman e-koodeja. Kasvikset, viljat, perunat... ostan rekosta. Maidon saan sukulaisen tilalta ja teen itse esim. juustoa...
Niin ja mikähän järki tässä on?
Ne e-koodit ei ole millään tapaa olennaisia sun terveyden kannalta ja me eletään vuotta 2021 Suomessa, ei sun tartte itse juustoas tehdä.
Mitä viljaa ostat? Kauraa, jonka jauhat ja siitä teet puurot? Huoh.
Esimerkiksi ohraa jolla olen korvannut riisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut revittyjä sammakonreisiä?
Tai pitkään koukussa riippunutta lenhmänraadon filettä?
Kuule, jos yrität pahoittaa mieleni niin et onnistu. Olen kuullut niin paljon pahempia loukkauksia että nuo sun jutut vaan naurattaa :D
Eli sille vegaanille on ihan ok, että tarjoan sille pelkkää perunaa ja ehkä porkkanaa. Kun itse syön sen kanssa vielä pihviäkin. Aamulla pelkkää kuivaa leipää ja kahvia. Kun itse laitan päälle juustoa ja metua. No, samaa joutuisin itsekin syömään vegaanin luona, kurkku ehkä menisi leivän päällä. Mitään tofua, kasvispihviä, papuja tai linssejä kun en syö. En vaan tykkää. Toki ottaisin omat eväät ja olettaisin vegaanilta samaa. Punaista lihaa ei tarvitse päivittäin olla, kana ja kala on hyvää myös. Pelkillä kasviksilla ei nälkä kauaa pois pysy, vaikka pieni olenkin.
Asiahan on nyt niin, että lehmä on ensin päästettävä päiviltä ennen kuin siihen haarukan voi iskeä. Sisäelimetkin on kiskottava ulos. Ja kypsennyskin pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
En ole allerginen, mutta herkkä vatsa. Saan närästystä esim paprikasta, ilmavaivoja kaikista pavuista. Sienistä muuten paha olo. Kovin mausteista en pysty syömään.
Jos joudun viikonlopun olemaan kovin eksoottisella vegaaniruualla, ruuansulatukseni ei kestä sitä tai olen nälässä.
En itse pitäisi vegaanivierasta nälässä, tai tarjoaisi vain jotain mistä menee maha sekaisin, se olisi aika ilkeää. Kysyn aina etukäteen, voiko ruuassa olla sitä tai tätä.
Jos olisit ystäväni, kokkaisin mielelläni jo pelkkänä haasteena sinulle. Mutta sanotko että mahasi kestää lihaa mutta ei kasviksia? Hiukan ehkä väärä keskustelu?
Vierailija kirjoitti:
Asiahan on nyt niin, että lehmä on ensin päästettävä päiviltä ennen kuin siihen haarukan voi iskeä. Sisäelimetkin on kiskottava ulos. Ja kypsennyskin pitää tehdä.
Lihansyöjänä sanoisin samaa idiooteista, paitsi kypsennys on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan tölkkimaito jos mikä on prosessoitua. Kaurajuomaa voi tehdä itse: kauraa ja vettä blenderiin, ja tadaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Miksi ei voi syödä raakana miksi pitää prosessoida luonnottomaksi? Jos ihminen on tarkoitettu syömään lihaa niin pitäisi kai se eläin pystyä syömään suoraan laitumelta niin kuin susi tai leijona, siitä vaan hampaat kiinni.
Ai niin, mutta ihmisen hampaathan eivät olekaan tähän tarkoitukseen eikä pitkä suolisto sovellu lihan sulatteluun samalla tavalla kuten kissapedon lyhyt suolisto...ehkä sun pitää vaan jatkaa feikkileikkilihansyöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani vegaanit haisevat pahalta, miksi? Sellainen eltaantunut tunkkainen lemu?
Kaveripiirissä on kolme vegaania ja kaikki sekasyöjät sanoo samaa, ei siis yksin minun nenään haise.
Pidetäänkin nykyään kokoontumiset ilman vegaaneja, on kaikilla hauskempaa. Olkoot keskenään haisulit.
Jaa, kummallista. Yleisessä tiedossa on, että lihan syöminen aiheuttaa pahaa hajua:
” Punaisessa lihassa olevien proteiinien pilkkominen on elimistölle vaikeampaa, ja koska ne tästä syystä voivat viipyä suolistossa useita päiviä, ne alkavat suuremmalla todennäköisyydellä käymään ja aiheuttavat pahaa hajua.
Ihmisillä, jotka syövät vain vähän punaista lihaa on vähemmän voimakas hienhaju kuin niillä, jotka syövät sitä säännöllisesti. Lisäksi punaisen lihan vähentäminen ruokavaliosta auttaa ehkäisemään kaasunmuodostusta, vatsan tulehdusta ja ummetusta.”
https://askelterveyteen.com/9-ruoka-ainetta-saavat-kehon-haisemaan/
Onko lihanismia pakko toteuttaa niin henkeen ja vereen? (jälkimmäiseen kirjaimellisesti)