K-Kauppias avaa kaikkien reput?
Aloittiko kauppias juuri kiusaamisen??
Kommentit (175)
Ryövärien luola eikö niin kirjoitti:
Reppu niin jäätelöä menee reppuun ja karkkia . Nähty. Kaupoissa katoaa myös ihan lihakuutioita makkaraa keksipaketteja leikkeleitä. Kanasuikaleita ja murukahvia. Ikä ei siihen vaikuta kaiken ikäiset varastelee selvästi myös kassat. Ulkomaalainen vanhempi mies kiertelee syömässä viinirypäleitä jo vuosia hymyilee ystävällisesti. Siis arabi ei puhu suomea.Ajatelkaa jos sulla on kauppa ja sun myyjä vetää rahat kassasta ja antaa asiakkaille väärin ja sun asiakkaat käy syömässä ilmaiseksi sun ruokia päivittäin ja osa varastamassa. Millä sä elät sitten itse ??
Miksi ei sitten kaikkien reppuja vaadita avattavaksi?
Vai ihan tosissasiko väität, että lapset varastelevat lihakuutioita, leikkeleitä, kanasuikaleita ja murukahvia?
Tämä kauppiashan vaati VAIN koululaisilta repun avaamista. Se on laitonta, koska he kaikki eivät voi olla rikoksesta epäiltyjä. Jos olisivatkin, hänellä ei ole oikeutta tuohon puuhaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kaupan henkilökunta voi pyytää asiakkaitaan yhteistyöhön ja näyttämään reppujaan ja taskujaan vapaaehtoisesti, mutta pakottaa ei voi.
– Mikäli henkilö kieltäytyy ja on syytä epäillä rikosta, kutsumme poliisin paikalle, sillä näissä tilanteissa tarkastuksen tekoon on valtuudet vain poliisilla, kauppias Haarala kertoo.
Myöskään vartijalla ei ole oikeutta tutkia kaupassa asiakkaan tavaroita. "
Lasten kannattaa kieltäytyä. Siinä kun joutuu soittelemaan poliisin availemaan reppuja jatkuvasti, saattaa kauppiaan mieli muuttia.
Ymmärrän kyllä kauppiaan turhautumisen, mutta ei tämä hänen tapansa ole missään nimessä oikein.
Miten hän sitten mielestäsi paremmin estäisi varastelun?
Pikkupojilla on tapana luuhata ihan kiinni karkkihyllyissä ja lappaa kamaa taskuihin ym.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt myymälävartijana, enkä todellakaan ala reppuani sisältöä esittelemään kaupan kassalle. Palkatkoon vartijan hoitamaan vartijan työn, kuten kuuluukin.
Vartijoilla on liian lyhyt koulutus ja kurssien läpäiseminen on liian helppoa, kun alalla on paljon ihmisiä jotka ei tiedä omia oikeuksiaan ja niiden rajoja.
Vartijalla on oikeus tutkia repun sisältöä vain osana turvallisuustarkastusta. Turvallisuustarkastuksen tekeminen edellyttää, että vartija on suorittanut hyvin perusteltuun rikosepäilyyn perustuvan kiinnioton. Tarkastuksen tarkoituksena on vain ja ainoastaan varmistaa, ettei kiinniotetulla ole hallussaan sellaisia esineitä tai aineita, joilla voi aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille. Jos tällaisia vaarallisia esineitä tai aineita löytyy, vartijalla on oikeus ottaa ne pois.
Vartijalla ei ole missään tilanteessa oikeutta tarkastaa kenenkään kantamuksia siltä varalta, onko siellä varastettua tavaraa, tai ottaa varastettuja tavaroita pois.
Meidän taloa kävi aikoinaan koululaiset töhrimässä, kun se oli niin kivalla paikalla koulun ja linkkipysäkin välillä eikä ollut mitään muutakaan tekemistä ja se oli jännää ja kun kaverit yllytti kaikkea. Kun juttelin vanhempien kanssa, ei juurikaan mitään muutosta tapahtunut. Kun lähetin vanhemmille laskuja töhryjen poistoista, alkoi hirveä parkuna ja ulina ettei se noin paljon varmasti maksa ja miksi kiusaan heitä noin mitättömän asian tähden. ilmoitin sitten eräille, että selvä juttu, annetaan poliisin ratkaista mitä maksaa ja mitä tehdään. Toiset tajusivat vihjeen, että siitä seuraa myös lasu, toiset ei. Lisäsin laskuun sitten oman käyttämäni ajan, puhelinkustannukset sun muut, joita näiden pikku idi oottien vanhemmat saivat maksella. Luojan kiitos nuo perheet muuttivat pois, mutta minulle tuli täysin selväksi, että liian monet vanhemmat eivät nykyisin osaa opettaa lapsilleen edes peruskäytöstapoja ja on ihan oikein, jos heidän lapsiaan kutstuaan sillä nimellä mitä he ovat: id iootteja. Lasten teko pitäisi oikeasti olla luvanvaraista toimintaa.
Onneksi tuo kauppias on minua fiksumpi siinä ettei pidä tuollaisia kakaroita id i oott eina, ehkä minunkin pitäisi oppia ajattelemaan, että lapset eivät sitä ole, vaan heidän vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon sanonu omille koululaisille, että vain poliisilla on oikeus tutkia taskut ja reput. Jos kaupassa tulee tilanne, että aikovat tarkastaa repun, niin ensin käydään valvontakamerat läpi ja sitten jos on vielä tarvetta epäillä, kutsutaan poliisi paikalle. Henkilökunnalla tai vartijalla ei ole mitään oikeutta kajota. Mihin tahansa ei tarvitse suostua, vaan pitää olla oikea syy. Oikeaksi syyksi ei voi nimetä sitä, että jotkut samanikäiset varastaa.
Poliisit tutkii sitten. Siinä vaan myöhästyy tunnilta, kun poliiseja saa odottaa kiireettömissä.
Kesken koulupäivän ei mennä kauppaan. Poliisi saakin tutkia, mutta siihen vaaditaan edelleen se todellinen syy, joka mikä selvitetään ensin valvontakameroista. Syyksi ei edelleenkään riitä se, että edustaa tiettyä ikää.
Menehän nyt hyysääjämamma leipomaan pullaa sille pikku mussukallesi ettei suotta laihdu.
Joskus mopoikäisenä mieleen jäi tilanne, kun asioin naapurikaupungin Lidlissä. Normaalisti kassalle maksamaan ostokset ja nuori naismyyjä sanoo todella töykeästi tyyliin "sitten se reppu auki ja näytä sen sisältö tänne". Hämmennyin tosi paljon aggressiivisesta lähestymistavasta ja taisin vähän jopa sanoa tylysti takaisin, että sano nyt minkä taskun haluat nähdä tästä repusta (siinä oli lukuisia taskuja). Myyjä jatkoi ärhentelyään ja sanoi että se on kuule sun tehtävä päättää minkä taskun näytät ja näytin hänelle sen isoimman sisällön. Tämän jälkeen myyjä sanoi jotain "noniin oliko se nyt niin vaikeaa häh" jonka jälkeen maksoin ostokseni ja poistuin.
Jo 15-vuotias osasi ihmetellä sitä, että mikä järki on tehdä asia noin rumasti huutamalla ja riehumalla. Eikö repun näyttämistä voi pyytää asiallisesti ja lopuksi voi vaikka kiittää yhteistyöstä. Puhumattakaan mikä järki on pyytää näyttämään reppua, jos asiakas saa itse päättää minkä taskun avaa. Olisikohan tuossa kaupungissa ollut sitten paljon näpistelyä, kun vastaanotto oli noin tyly....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon sanonu omille koululaisille, että vain poliisilla on oikeus tutkia taskut ja reput. Jos kaupassa tulee tilanne, että aikovat tarkastaa repun, niin ensin käydään valvontakamerat läpi ja sitten jos on vielä tarvetta epäillä, kutsutaan poliisi paikalle. Henkilökunnalla tai vartijalla ei ole mitään oikeutta kajota. Mihin tahansa ei tarvitse suostua, vaan pitää olla oikea syy. Oikeaksi syyksi ei voi nimetä sitä, että jotkut samanikäiset varastaa.
Tiedän 100% varmuudella et sun kakarat on todella huonokäytöksisiä.
Ei ole. Kuopuksella käytösnumero 9. Keskimmäinen lapsi kaupassa töissä. Esikoinen kauppaan vaimo. On opetettu kotona käytöstavat ja myös oikeudet/velvollisuudet.
Heh heh! Uskoo ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
"Kaupan henkilökunta voi pyytää asiakkaitaan yhteistyöhön ja näyttämään reppujaan ja taskujaan vapaaehtoisesti, mutta pakottaa ei voi.
– Mikäli henkilö kieltäytyy ja on syytä epäillä rikosta, kutsumme poliisin paikalle, sillä näissä tilanteissa tarkastuksen tekoon on valtuudet vain poliisilla, kauppias Haarala kertoo.
Myöskään vartijalla ei ole oikeutta tutkia kaupassa asiakkaan tavaroita. "
Lasten kannattaa kieltäytyä. Siinä kun joutuu soittelemaan poliisin availemaan reppuja jatkuvasti, saattaa kauppiaan mieli muuttia.
Ymmärrän kyllä kauppiaan turhautumisen, mutta ei tämä hänen tapansa ole missään nimessä oikein.
Uskomatonta pelleilyä. Kaikki pääsevät helpommalla kun kakarat näyttävät reppujen sisällön mukisematta. 2000-luvun alussa kukaan ei olisi tehnyt tästä ongelmaa mutta nykypäivän minä minä-ihmiset haluavat häiritä kaikkien, myös omaa, elämää.
Näytän reppuni-kassini-pussini ainoastaan poliisille poliisilaitoksella sen jälkeen kun minnua virallisesti epäillään jostain, ja se lukee paperissa joka minulle ojennetaan allekirjoitettavaksi. En missään kassoilla, saati kauppojen takahuoneissa availe kantamuksiani kaupan henkilökunnalle.
Ei muuten avaa kauaa! Polissillakaan ei ole oikeutta avata tai edes avauttaa kaikkien reppuja ilman yksilöityä epäilyä jostain rikoksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassi on pitänyt näyttää kassalla iät ja ajat. Avattu kassi on rehellisyspassi. On oikein.
Periaatteessa ei tarvitse. Vain poliisi voi kurkkia reppuun ilman lupaa.
Menkää nyt näiden periaatelässytystenne kanssa pois. Vastenmielistä itsensä korostamista, lapsellista kiukuttelua ja säälittävää kontaktin pidentämiyritystä.
Kakarat näyttäköön reppunsa kassalla, Jos se on niin vaikeaa, niin sitten jättää tulematta kauppaan. Kukaan ei kaipaa.
Senkun jääräilette sen paskaisen kånkeninne kanssa ja lähdette mieluummin poliisilaitokselle sitä aukaisemaan. Itse olen sitä mieltä että noin merkityksetön asia muodostuu noin valtavaksi vain vatipäille. Pienimmän riesan tie on paras tie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassi on pitänyt näyttää kassalla iät ja ajat. Avattu kassi on rehellisyspassi. On oikein.
Menkää nyt näiden periaatelässytystenne kanssa pois. Vastenmielistä itsensä korostamista, lapsellista kiukuttelua ja säälittävää kontaktin pidentämiyritystä.
Kakarat näyttäköön reppunsa kassalla, Jos se on niin vaikeaa, niin sitten jättää tulematta kauppaan. Kukaan ei kaipaa.
Vanhempi voi ohjeistaa lastaan näyttämään reppunsa, sen sijaan aikuisen ihmisen tvaroihin ei kaupan henkilökunnalla ole mitään asiaa. Se on asiakkaan oikeus että poliisi on pyydettävä paikalle, ja asiakas saa sitä käyttää. Jos tämä ahdistaa sinua, niin kirjoita kansanedustajallesi ja vaadi että asiasta tehdään lakialoite, jotta tulevaisuudessa kenen tahansa on näytettävä missä putiikissa tahansa laukkunsa sisältö henkilökunnalle. Mitäs kitiset, kun laki on ihan selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko sama muitakin ryhmiä? Romaneja esim?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan lapsellista kiukuttelua. Aikuiset ihmisetkin on kuin kakarat "ei mun tarvii jos mä en haluu".
Vierailija kirjoitti:
Senkun jääräilette sen paskaisen kånkeninne kanssa ja lähdette mieluummin poliisilaitokselle sitä aukaisemaan. Itse olen sitä mieltä että noin merkityksetön asia muodostuu noin valtavaksi vain vatipäille. Pienimmän riesan tie on paras tie.
Näin ne omat oikeudet pikkuhiljaa kapenee jos kukaan ei asiaan puutu.
Mitä seuraavaksi? Pitää olla tietyn merkkinen takki(jota myydään vain K-kaupassa) jotta saa tulla ostoksille. Pienimmän haitan tiellähän sinä sen takin ostat ja nillität kun joku toinen ei siihen suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan lapsellista kiukuttelua. Aikuiset ihmisetkin on kuin kakarat "ei mun tarvii jos mä en haluu".
Kyllä sä saat edelleen näyttää pyydettäessä vaikka tissit, ei sitä kukaan kiellä. Muut sitten tekevät kuten parhaaksi katsovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ne omat oikeudet pikkuhiljaa kapenee jos kukaan ei asiaan puutu.
Mitä seuraavaksi? Pitää olla tietyn merkkinen takki(jota myydään vain K-kaupassa) jotta saa tulla ostoksille. Pienimmän haitan tiellähän sinä sen takin ostat ja nillität kun joku toinen ei siihen suostu.
Eihän tuo nyt ole mitenkään verrattavissa tähän. Sitäpaitsi elämässä kannattaa kyllä taistella oikeuksistaan mutta turhista asioista taisteleminen on turhaa ja typerää.
"Nostettu hame on luottamustae!"