Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies nalkuttaa mulle ajokortin hankkimisesta

Vierailija
03.11.2014 |

Toivottavasti se ei lue tätä palstaa, mutta pakko vähän avautua kun ärsyttää ihan sikana.

Eli, mulla ei ole ajokorttia siksi että pelkään ajamista. Panikoin ratissa ihan hulluna ja olen todellinen vaara liikenteelle. Tiedostan ongelmani ja sen ratkaisemiseksi tarvitsisin varmasti vuosien terapiaa.

No, mieheni painostaa minua sen hankkimiseen sillä haluaa ostaa omakotitalon. Sanoo että se on pakollinen, jos asuu omassa talossa. Mutta asumme pienessä kaupungissa jossa kulkee bussit omakotitaloalueillakin ja jos ei, voisin kulkea kaikki matkat fillarilla. Silti hänelle ei kelpaa tämä vaan pitäisi silti ajaa se kortti ennen omakotitaloon muuttamista, koska "se on vaan niin". Onhan se totta että olisin paljon itsenäisempi, mutta pärjäisin hyvin ilmankin. Monissa paikoissa on kotiinkuljetus ja taksejakin on.

Minua rupesi niin ärsyttämään että huusin sille eilen, että muuttaa yksinään omakotitaloon ja jättää minut tänne niin saan olla edes rauhassa. En todellakaan rupea riskaamaan henkeäni jonkun omakotitalon takia.

Huh, että ärsyttää.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks 32-vuotias ajokortiton, joten ymmärrän sua ap täysin. Exä oli samanlainen painostaja ja olipa valmis maksamaan kortin kokonaan, mutta sanoin että hukkaan heität rahasi. Asuttiin nimittäin keskustassa eikä autolle välttämätöntä tarvetta. Pääsin julkisilla ja kävelle tai pyörällä. Muutaman kerran vuodessa reissattiin pitempi matka autolla ja silloin olisi tietty ajokortti tarpeen mullekin, mutta pelkästään sen takia en alkanu sitä hommaamaan. Exälle sanoin et jos ketuttaa ajaa pitkiä matkoja, niin aina voidaan mennä junalla. Muttei tietenkään kelvannu hänelle. Nykyäänkään ei ole tarvetta ajokortille, julkiset kulkee ja kävellen pääsee.

Jos koet ettei ajokortille ole tarvetta, niin älä hanki. Kenenkään painostuksesta sitä ei tarvitse ottaa. Sitä paitsi tuohan on vain positiivinen asia että kuljet matkat pyörällä, siinä hoidat kuntoa samalla ja saat raitista ilmaa ja onhan se paljon vihreämpikin vaihtoehto kuin autoilu. :)

Vierailija
102/118 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:32"]

Eli joidenkin mielestä apn pitäis vaan ihan miestä miellyttääkseen hankkia kortti (reipas 1000€), auto (halvimmillaan järkevä auto irtoaa jollain 5000€), vakuutukset(n 600 e vuodessa) ja verot vielä pari sataa päälle. 

[/quote]

Noista pakollinen on vain se kortti. Perhe pärjää myös yhdellä autolla. Kuitenkin voi tulla tilanteita, joissa mies ei ole paikalla, kun pitäisi käydä jossakin ja olisi hyvä, jos joku muu voisi ajaa. Kyllä ajotaito helpottaa elämää.

[/quote]

Pelkän ajokortin hinnalla ajaa aika hemmetin monta tällaista yllättävää menoa ihan vain taksilla.

[/quote]

No ei kyllä aja jos vähänkin pidempiä matkoja kulkee. Miksi ne matkat olisi aina jotain 10 km:n luokkaa? Voi olla tarve lähteä vaikka sukulaisen luo, mökille tms, menepä sitten taksilla 100 km edestakaisin.

[/quote]

Kalliiksi tulee 100km:n taksimatkat. En ikinä vaihda vapautta omalla autolla liikkumisesta julkiseen. Menen oman aikatauluni mukaan. No täällä on ainakin yksi,joka vieläkin tuntee luokkavihaa. Nainenkin saa ajaa Bemarilla, ihan totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:32"]

Eli joidenkin mielestä apn pitäis vaan ihan miestä miellyttääkseen hankkia kortti (reipas 1000€), auto (halvimmillaan järkevä auto irtoaa jollain 5000€), vakuutukset(n 600 e vuodessa) ja verot vielä pari sataa päälle. 

[/quote]

Noista pakollinen on vain se kortti. Perhe pärjää myös yhdellä autolla. Kuitenkin voi tulla tilanteita, joissa mies ei ole paikalla, kun pitäisi käydä jossakin ja olisi hyvä, jos joku muu voisi ajaa. Kyllä ajotaito helpottaa elämää.

[/quote]

Pelkän ajokortin hinnalla ajaa aika hemmetin monta tällaista yllättävää menoa ihan vain taksilla.

[/quote]

No ei kyllä aja jos vähänkin pidempiä matkoja kulkee. Miksi ne matkat olisi aina jotain 10 km:n luokkaa? Voi olla tarve lähteä vaikka sukulaisen luo, mökille tms, menepä sitten taksilla 100 km edestakaisin.

[/quote]

Et ole junista tai busseista kuullut?

Junalla, bussilla, taksilla, yhteysaluksella, kimppakyydillä, polkupyörällä ja kävellen olen pässyt helposti kaikkialle, mihin tarvitseekin päästä. Omalle autolle ei ole ollut koskaan tarvetta, ja olen pelkissä ylläitökustannuksissa säästänyt varmasti tuhansia euroja.

Vierailija
104/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:33"]

Jokainen ajokortiton nainen voisi miettiä sitä, miten pärjää arjessa, jos yhtäkkiä huomaakin olevansa leski. Jos mies kannustaa ajamaan kortin, niin kyllä varmaan myös alun epävarmoina aikoina on apukuskin paikalla neuvomassa ja henkisenä tukena. Ajotaito ja varmuus karttuu vain ajamalla!

[/quote]

Mulla on oma auto, asun yksin. Viimeksi ajoin autolla pari viikkoa sitten matkan, jonka olisin junallakin päässyt. Ajan kyllä, mutta en turhaan ja tulisin ihan hyvin toimeen ilman autoa. Kyllä minä tiedän useitakin autottomia naisia, jopa yksinhuoltajia, jotka pärjäävät. Osalla on ajokortti, mutta ei varaa tai halua omaan autoon, osalla ei ole sitä ajokorttiakaan. 

[/quote]

Kyllä se elämä helpottuu kun on auto käytössä, en ikinä siirry autottomaksi, ellei ole ihan pakko. Musiikki soimaan ja kaasua, ihanaa.

Vierailija
105/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:39"]

Mitenkäs on mahdollista, ettei meidän kahden autottoman ihmisen taloudessa ole koskaan tullut eteen sellaista tilannetta, että olisi ollut hyvä olla auto?

[/quote]

Varmasti siksi että lähiliikenne toimii ja ajokortin hinnalla ajelee todella monta yllättävää menoa taksilla.

Mieluummin taksilla, kuin ajokortti.

[/quote]

Varmaa siksi, että olette oppineet elämään kuin sosialistisessa valtiossa, jossa suunnittelette elämäänne julkisen liikenteen ehdoilla. Jos olisitte tottuneet kulkemaan autolla, niin ette siitä luopuisi. Kylä mäkin hehkutin julkista liikennettä 10-18 vuotiaana, mutta kortin ajamisen jälkeen en niihin koske jos ei pakko ole.

[/quote]

Ei pelkästään sosialistisen valtion tavoin vaan myös vihreiden aatteiden. Maailmasta alkaa loppua polttoaine. On itsekästä että tietty porukka kuluttaa traktoreille ja logistiikalle määrätyn polttoaineen.

Mistä polttoainetta sitten ravinnontuotantoon ja kuljetukseen, kun te itsekkäät olette kaiken kuluttaneet?

2 sukupolvea taaksepäin sukumme taisteli oikeistoa vastaan. Meidän suvussa kulkee vieläkin nimilista sukunimistä joiden kanssa emme ole tekemisissä ja kannamme ns. pitkää vihaa.

[/quote]

Ihanko totta. No, isäni puolelta olen aatelissuvusta en Suomalaista aatelistoa.En ymmärrä tuota kommunismiä.

[/quote]

Kyllä kansalaiset pistävät sinut ymmärtämään ja lapsesikin tulevat ymmärtämään mistä siinä on kyse. Koko maailma saa ymmärtää mistä siinä on kyse ja mikään muu ei tulevaisuudessa tule kyseeseen, kuin sosialismi. Eläköön sosialismi, eläköön, eläköön eläköön!

Vierailija
106/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Kauhea rasite, jos kaikki kuskaaminen kauppareissuista lasten harrastuksiin on toisen kontolla. Oikeasti se ajaminenkin on joskus raskasta ja on ihanaa, kun voidaan vuorotella miehen kanssa.

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:04"]

Kyllä mä ymmärrän että miestä harmittaa, ajokortiton puoliso on jossain tapauksissa kiviriippa. Miksi se sitten meni yksiin sun kanssa? Itse en ehkä olisi kortittomasta miehestä edes kiinnostunut tai sitten olisi pitänyt olla melkoisia avuja tuota puutetta kompensoimassa. Esim. jo mökkeily pelkästään olisi aika kurjaa jos minun pitäisi aina olla kuskina.

[/quote]

Vierailija
107/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin kortin vähän alle 30-vuotiaana, ja kumma juttu, mutta ajopelko ei hävinnyt mihinkään. Laitoin siis 2000e korttiin melkein turhaan, kun uskallan ajaa vain maalla. Pk-seudulla en uskalla ajaa, vaikka asun ja työskentelen täällä. Suoraan sanoen hävettää enkä tajua paljonko pitää ajaa kädet ja jalat täristen ennen kuin pelko vain häviäisi..

Vierailija
108/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kaikki näin ajopelkoisia? Itse sain ajokortin iässä 18v. 6 vrk. ja innolla lähdin alusta asti ajamaan. Ei koskaan ole ollut mitään pelkoja. Eikä ole ollut kenelläkään ystävistänikään vaan kaikki ajoivat kortin silloin heti 18v ja siitä lähti huristelut ensin vanhempien autoilla jne.

Vierailija
109/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ap ajanut vain autokoulussa ollessasi, niin panikointi on normaalia! Itsekin olin autokoulussa ihan paniikissa ja suorastaan oksensin ennen ajotunteja, kun pelotti niin paljon. Sain sitten ajokortin ja aloin vain ajamaan. Ajoin tuttuja reittejä, ensin hiljaiseen aikaan, tosi hiljaista vauhtia. Minulla on silmät päässä ja osaan jarruttaa, en siis ollut vaaraksi kenellekään. Vähitellen itseluottamus kasvoi, lisäksi meille hankittiin automaattivaihteinen auto joka vielä helpotti ajamista (nyt ajaisin kyllä sujuvasti manuaalillakin). Pakotin vain itseni ajamaan, joka päivä. Mitään ei koskaan sattunut.

Nyt ajokortin saamisesta on 5 vuotta ja nautin ajamisesta! Ajaisin joka paikkaan (vaikka kauppaan kilsan päähän) jos kehtaisin. Eniten tykkään ajaa motarilla kunnon vauhtia. Olen mielestäni hyvä kuski ja mieskin tykkää olla kyydissäni. Olisin jäänyt paljosta paitsi jos olisin antanut pelolleni yliotteen ja antanut sen estää elämääni. Ajamaan voi oppia kuka tahansa terve ihminen. 

Jos teillä on lapsia ap, niin ymmärrän hyvin miestäsi. Lasten harrastuksiin kuljettamiset yms jää helposti sen harteille jolla se kortti on. Jos minulla ei olisi korttia olisi elämäni paljon rajoittuneempaa, vaikka asun itsekin kaupunkialueella ja busseillakin pääsisi. Olen sitä mieltä, että miehesi on oikeassa.

Vierailija
110/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 23:19"]

Oletteko te kaikki näin ajopelkoisia? Itse sain ajokortin iässä 18v. 6 vrk. ja innolla lähdin alusta asti ajamaan. Ei koskaan ole ollut mitään pelkoja. Eikä ole ollut kenelläkään ystävistänikään vaan kaikki ajoivat kortin silloin heti 18v ja siitä lähti huristelut ensin vanhempien autoilla jne.

[/quote]

Tällä on ajopelkoisia ja autoilua vastustavia useita. Itse olen ollut auton ratissa 23 vuotta, ajan päivittäin. Suurin osa kuitenkin ajaa kortin 18 vuoden iässä, että ap:lla on harvinaisia autoilun vastustajia.

Vierailija
111/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ajattelen kuten kirjoittaja 102, olen autoillut 23 vuotta ja edelleen rakastan autoilua, etenkin kurveissa on ihanaa tuntea liikkumisen vapaus ja antaa mennä. Autoilu on kivaa.

Vierailija
112/118 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:19"]

Minä kävin kaikessa rauhassa teoriatunnit, ja yhdellä ajotunnilla, ja sitten en olekaan pystynyt enempään. Ihan järkyttävää millaisen paniikin sain itselleni aikaan. Yritän ottaa itseäni niskasta kiinni, haluaisin ajokortin, mutta vihaan sitä miten monta asiaa ajaessa pitää huomioida ja tehdä yhtäaikaa. Pelkään tosiaan kolaroivani/tappavani jonkun. Ensimmäisen tunnin ajo-opettaja ei tietenkään auttanut asiaa, vaan tiuski minulle todella epämiellyttävästi. Puuh. Jos ei olisi ketään muuta liikenteessä, niin eihän siinä mitään ongelmaa olisikaan. Tosin minulla nyt on muutenkin ongelmia tilanteissa, joita en koe "hallitsevani". Puhelinsoitot, uudet työpaikat, ulkomaanmatkat... Pitäisi varmaan tutkituttaa pääkoppa :D

Tsemppiä ap:lle..

[/quote]

Minä tässä taas,kirjoitin tuon lainaamani viestin.Tästä topicista hieman tsemppiä saaneena menen seuraavalle ajotunnille ensi viikolla. Voi helv**** mikä paniikki jo nyt. Painotin opettajalle että pelottaa. Tuskin olen ainut, en esimmäinen, enkä viimeinen. Minä kuitenkin haluaisin ajaa. Ja olen koulun maksanutkin jo :D Yritän olla ajattelematta asiaa.

Vierailija
113/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:36"]

Et luota itseesi,kyllä itseluottamuksessa on vikaa. Mistä teitä tulee. Autoilu on niin mahtavaa. Luovut ennen talosta. ???

[/quote]

Mites, jos se oletkin sinä, johon panikoiva ap sitten törmää satasen tuntivauhdissa?

Vierailija
114/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:36"]

Et luota itseesi,kyllä itseluottamuksessa on vikaa. Mistä teitä tulee. Autoilu on niin mahtavaa. Luovut ennen talosta. ???

[/quote]

Mites, jos se oletkin sinä, johon panikoiva ap sitten törmää satasen tuntivauhdissa?

[/quote]

Noin kun ajattelee, ei uskalla ajaa, se tapahtuu mikä on tapahtuakseen. DON´T worry, be happy...

Vierailija
115/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ajokortiton nainen voisi miettiä sitä, miten pärjää arjessa, jos yhtäkkiä huomaakin olevansa leski. Jos mies kannustaa ajamaan kortin, niin kyllä varmaan myös alun epävarmoina aikoina
on apukuskin paikalla neuvomassa ja henkisenä tukena. Ajotaito ja varmuus karttuu vain ajamalla!

Vierailija
116/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

106, puhut täyttä asiaa. Entä jos mies ei pysty ajamaan, jalka kipsissä tai muuta vastaavaa. Miehelleni tehtiin silmäleikkaus ja olisin ollut pulassa ilman ajotaitoa, elämä voi muuttua jopa hankalaan suuntaan. Kyllähän ne miehet on tukena ajaessa. Olen tyytyväinen, että ajoin heti kortin jälkeen päivittäin, nyt olen autoillut parikymmentä vuotta, että hyvin pyyhkii.

Vierailija
117/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-poikaystävä jankutti ajokortin hankkimisesta, nykyinen poikaystävä jatkaa siitä mihin ex jäi. En halua sitä ajaa, koska en koe sitä tarpeelliseksi ainakaan tällä hetkellä. Ymmärtäisin jankutuksen, jos olisin koko ajan toisten kyydin varassa ja kyytiä pyytelemässä.

Vierailija
118/118 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:33"]

Jokainen ajokortiton nainen voisi miettiä sitä, miten pärjää arjessa, jos yhtäkkiä huomaakin olevansa leski. Jos mies kannustaa ajamaan kortin, niin kyllä varmaan myös alun epävarmoina aikoina on apukuskin paikalla neuvomassa ja henkisenä tukena. Ajotaito ja varmuus karttuu vain ajamalla!

[/quote]

Mulla on oma auto, asun yksin. Viimeksi ajoin autolla pari viikkoa sitten matkan, jonka olisin junallakin päässyt. Ajan kyllä, mutta en turhaan ja tulisin ihan hyvin toimeen ilman autoa. Kyllä minä tiedän useitakin autottomia naisia, jopa yksinhuoltajia, jotka pärjäävät. Osalla on ajokortti, mutta ei varaa tai halua omaan autoon, osalla ei ole sitä ajokorttiakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme