Mies nalkuttaa mulle ajokortin hankkimisesta
Toivottavasti se ei lue tätä palstaa, mutta pakko vähän avautua kun ärsyttää ihan sikana.
Eli, mulla ei ole ajokorttia siksi että pelkään ajamista. Panikoin ratissa ihan hulluna ja olen todellinen vaara liikenteelle. Tiedostan ongelmani ja sen ratkaisemiseksi tarvitsisin varmasti vuosien terapiaa.
No, mieheni painostaa minua sen hankkimiseen sillä haluaa ostaa omakotitalon. Sanoo että se on pakollinen, jos asuu omassa talossa. Mutta asumme pienessä kaupungissa jossa kulkee bussit omakotitaloalueillakin ja jos ei, voisin kulkea kaikki matkat fillarilla. Silti hänelle ei kelpaa tämä vaan pitäisi silti ajaa se kortti ennen omakotitaloon muuttamista, koska "se on vaan niin". Onhan se totta että olisin paljon itsenäisempi, mutta pärjäisin hyvin ilmankin. Monissa paikoissa on kotiinkuljetus ja taksejakin on.
Minua rupesi niin ärsyttämään että huusin sille eilen, että muuttaa yksinään omakotitaloon ja jättää minut tänne niin saan olla edes rauhassa. En todellakaan rupea riskaamaan henkeäni jonkun omakotitalon takia.
Huh, että ärsyttää.
Kommentit (118)
Ajoin kortin kolmekymppisenä sen jälkeen en ole edes pyöräillyt, sain totaalisen tarpeeksi autottomuudesta, enkä ole käyttänyt julkisia. Autonhuollosta tulen autoliikkeen sijaisautolla. EN ikinä vaihda autottomuuteen.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:32"]
Onpa olemassa huonohermoisia ihmisiä!!
[/quote]
Onpa olemassa tyhmiä ihmisiä!!
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:41"]
Ymmärrän ap:ta, olen itsekin tuollainen panikoija. Muiden kyydissäkin pelkään aivan hirveästi jos on liukasta, pimeää tai huono keli. Mitähän se olisi jos olisin itse ratissa, en halua edes tietää.
[/quote]
Monikin pelkää toisten kyydissä, mutta ei silloin kun ajaa itse. Itse ajaessa tuntee että homma on hallinnassa, toisen kyydissä voi tuntua kuin olisi tuuliajolla.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:04"]
Onpa olemassa huonohermoisia ihmisiä!!
[/quote]
Onpa olemassa tyhmiä ihmisiä!!
[/quote]
Hyvähermoinen kykenee ajamaan pelkäämättä. Menipä ap rahasi aivan turhaan.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:41"]
Ymmärrän ap:ta, olen itsekin tuollainen panikoija. Muiden kyydissäkin pelkään aivan hirveästi jos on liukasta, pimeää tai huono keli. Mitähän se olisi jos olisin itse ratissa, en halua edes tietää.
[/quote]
Monikin pelkää toisten kyydissä, mutta ei silloin kun ajaa itse. Itse ajaessa tuntee että homma on hallinnassa, toisen kyydissä voi tuntua kuin olisi tuuliajolla.
[/quote]
Tuo on totta, kun itse ajaa on homma hanskalla. Kokemattoman kyydissä pelottaa ja tekee mieli neuvoa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:24"]
Toivottavasti se ei lue tätä palstaa, mutta pakko vähän avautua kun ärsyttää ihan sikana.
Eli, mulla ei ole ajokorttia siksi että pelkään ajamista. Panikoin ratissa ihan hulluna ja olen todellinen vaara liikenteelle. Tiedostan ongelmani ja sen ratkaisemiseksi tarvitsisin varmasti vuosien terapiaa.
No, mieheni painostaa minua sen hankkimiseen sillä haluaa ostaa omakotitalon. Sanoo että se on pakollinen, jos asuu omassa talossa. Mutta asumme pienessä kaupungissa jossa kulkee bussit omakotitaloalueillakin ja jos ei, voisin kulkea kaikki matkat fillarilla. Silti hänelle ei kelpaa tämä vaan pitäisi silti ajaa se kortti ennen omakotitaloon muuttamista, koska "se on vaan niin". Onhan se totta että olisin paljon itsenäisempi, mutta pärjäisin hyvin ilmankin. Monissa paikoissa on kotiinkuljetus ja taksejakin on.
Minua rupesi niin ärsyttämään että huusin sille eilen, että muuttaa yksinään omakotitaloon ja jättää minut tänne niin saan olla edes rauhassa. En todellakaan rupea riskaamaan henkeäni jonkun omakotitalon takia.
Huh, että ärsyttää.
[/quote]
Mä aikoinaan 19 -vuotiaana (kun sain kasaan rahat ajokorttia varten) toisen ajotunnin jälkeen sanoin sille ajo-opettajalle, että en varmaan koskaan opi ajamaan. Se tuntui niin vaikealta alkuun. No nykyään mulla on jo rekkakorttikin ja ajaminen on mun työtä. Opin kunnolla ajamaan, kun jaoin yhden kesän aamulehteä autolla ja joutui tosi paljon pysähtymään ja taas lähtemään liikkeelle.
Luota itseesi. Jos miehesi sulle maksaa autokoulun, niin miksi et yrittäisi? Enemmän mua pelottaisi se pyörällä ajaminen. Autolla ajaminen on mun mielestä kansalaistaito ja autokoulun maksamiseen pitäisi vähävaraisen aikuisen saada tukea, koska moniin työpaikkoihinkaan ei pääse ilman ajokorttia (esim. bussien siistijöillekin vaaditaan c-kortti, kun joutuvat siellä varikolla siirtämään tyhjää bussia.).
Rohkaise mielesi ja kerro siitä epävarmuudesta ajo-opettajalle, niin hän osaa jo ennakkoon varautua. Me kierrettiin isoa tyhjää parkkipaikka-aluetta ensimmäisellä ajotunnilla ennen kuin lähdettiin varsinaisesti mihinkään liikenteeseen.
Tsemppiä!! :)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:58"]
Ex-poikaystävä jankutti ajokortin hankkimisesta, nykyinen poikaystävä jatkaa siitä mihin ex jäi. En halua sitä ajaa, koska en koe sitä tarpeelliseksi ainakaan tällä hetkellä. Ymmärtäisin jankutuksen, jos olisin koko ajan toisten kyydin varassa ja kyytiä pyytelemässä.
[/quote]
Se ajotaito voi joskus IHAN OIKEASTI pelastaa jonkun hengen. Tärkeä taito osata.
Minäkään ole hommannut ajokorttia eikä se ole vaikeuttanut elämääni mitenkään vaikka lähimpään kauppaankin on 4km, keskustaan 20km. Pyöräilen kesät ja talvet tai sitten menen linkalla. Lapset käyvät harrastuksissaan linkalla.
Mies kulkee autolla sen minkä kulkee eli oikeastaan aika vähän, tykkää myös enemmän pyöräillä. Ei ole pahemmin tarvinnut pyytää häntä kuskiksi.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:39"]
Mitenkäs on mahdollista, ettei meidän kahden autottoman ihmisen taloudessa ole koskaan tullut eteen sellaista tilannetta, että olisi ollut hyvä olla auto?
[/quote]
Varmasti siksi että lähiliikenne toimii ja ajokortin hinnalla ajelee todella monta yllättävää menoa taksilla.
Mieluummin taksilla, kuin ajokortti.
[/quote]
Varmaa siksi, että olette oppineet elämään kuin sosialistisessa valtiossa, jossa suunnittelette elämäänne julkisen liikenteen ehdoilla. Jos olisitte tottuneet kulkemaan autolla, niin ette siitä luopuisi. Kylä mäkin hehkutin julkista liikennettä 10-18 vuotiaana, mutta kortin ajamisen jälkeen en niihin koske jos ei pakko ole.
[/quote]
Kortti on molemmilla. Autoja oli aluksi kaksi, sitten yksi ja muutamaan vuoteen ei enää yhtään. Liikkuminen hoituu enimmäkseen julkisilla tai fillarilla, aina tarvittaessa taksilla ja lomamatkat vuokra-autolla. Silti jää parikolme tonnia ylimääräistä rahaa vuodessa matkusteluun verrattuna siihen, kun oli 2 autoa.
Aika moni varsinkin pk-seudulla maksaa siitä autostaan ihan naurettavia summia käyttötarpeeseen nähden. joku 20e taksimatka tuntuu kalliilta, mutta niitä auton kuluja ei oikein hahmoteta, ennenkuin aletaan tosissaan laskemaan. 500e/kk yhdestä tai 1000e/kk kahdesta autosta ei ole edes mitään ökyilyä.
Jos syrjempään muuttaa niin kyllä se kortti kannattaisi molemmilla olla. Samoten pitkillä reissuilla on ihan ehdoton etu (ja jopa turvallisuustekijä!), että kuskia voi välillä vaihtaa.
Mitenkäs on mahdollista, ettei meidän kahden autottoman ihmisen taloudessa ole koskaan tullut eteen sellaista tilannetta, että olisi ollut hyvä olla auto?
[/quote]
Varmasti siksi että lähiliikenne toimii ja ajokortin hinnalla ajelee todella monta yllättävää menoa taksilla.
[/quote]
Varmaa siksi, että olette oppineet elämään kuin sosialistisessa valtiossa, jossa suunnittelette elämäänne julkisen liikenteen ehdoilla. Jos olisitte tottuneet kulkemaan autolla, niin ette siitä luopuisi. Kylä mäkin hehkutin julkista liikennettä 10-18 vuotiaana, mutta kortin ajamisen jälkeen en niihin koske jos ei pakko ole.
[/quote]
Ei pelkästään sosialistisen valtion tavoin vaan myös vihreiden aatteiden. Maailmasta alkaa loppua polttoaine. On itsekästä että tietty porukka kuluttaa traktoreille ja logistiikalle määrätyn polttoaineen.
Mistä polttoainetta sitten ravinnontuotantoon ja kuljetukseen, kun te itsekkäät olette kaiken kuluttaneet?
2 sukupolvea taaksepäin sukumme taisteli oikeistoa vastaan. Meidän suvussa kulkee vieläkin nimilista sukunimistä joiden kanssa emme ole tekemisissä ja kannamme ns. pitkää vihaa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei pelkästään sosialistisen valtion tavoin vaan myös vihreiden aatteiden. Maailmasta alkaa loppua polttoaine. On itsekästä että tietty porukka kuluttaa traktoreille ja logistiikalle määrätyn polttoaineen.
Mistä polttoainetta sitten ravinnontuotantoon ja kuljetukseen, kun te itsekkäät olette kaiken kuluttaneet?
2 sukupolvea taaksepäin sukumme taisteli oikeistoa vastaan. Meidän suvussa kulkee vieläkin nimilista sukunimistä joiden kanssa emme ole tekemisissä ja kannamme ns. pitkää vihaa.
[/quote]
Ihanko totta. No, isäni puolelta olen aatelissuvusta en Suomalaista aatelistoa.En ymmärrä tuota kommunismiä.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihanko totta. No, isäni puolelta olen aatelissuvusta en Suomalaista aatelistoa.En ymmärrä tuota kommunismiä.
[/quote]
Vielä, löytyykö muita aatelisia?
Mä oon kans kauhee panikoija, mutta sitte mies osti mulle kalliin mersun nii oli pakko opetella ajamaan, ja oikeastaan nykyään jo tykkään siitä vapauden tunteesta kun voin lähteä kun on tarvis. Nuorempana ajoin yhden auton ojaan ja oikeesti, olin ihan ripulina pitkään ja en vieläkään lähde kaupungille huvikseni kruisailemaan. Maaseudulla ajelu on ihan jees :)
Itse hankin ajokortin jo 16 vuotta sitten enkä ole koskaan ajanut kolaria, en edes pientä parkkipaikkakolhua ja kuitenkin autoilen päivittäin ja kaikenlaisilla teillä ja kaikissa keleissä. Jokainen voi siis hankkia ajokortin sillä autokoulunopettajani sanoi että jos minä ajan autoa niin silloin siihen kykenee myös jokainen sokea ja keskittymiskyvytön apinakin.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:24"]
Itse hankin ajokortin jo 16 vuotta sitten enkä ole koskaan ajanut kolaria, en edes pientä parkkipaikkakolhua ja kuitenkin autoilen päivittäin ja kaikenlaisilla teillä ja kaikissa keleissä. Jokainen voi siis hankkia ajokortin sillä autokoulunopettajani sanoi että jos minä ajan autoa niin silloin siihen kykenee myös jokainen sokea ja keskittymiskyvytön apinakin.
[/quote]
Aplodit.
Mistä se johtuu, että punikit, vasurit, vihreät ym. parasiitit ovat yleisesti ottaen paljon autovastaisempia kuin oikealle kallellaan olevat ihmiset? Köyhyys ja kateus kokkarinuoren uutta mersua kohtaan?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:01"]
Mistä se johtuu, että punikit, vasurit, vihreät ym. parasiitit ovat yleisesti ottaen paljon autovastaisempia kuin oikealle kallellaan olevat ihmiset? Köyhyys ja kateus kokkarinuoren uutta mersua kohtaan?
[/quote]
He ovat fiksumpia eikä heillä ei ole tarvetta keulia jollakin materialla kohottaakseen itsetuntoaan. Ei turhaan sanota, että bemarit on kullinjatkeita.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:34"]
Eli joidenkin mielestä apn pitäis vaan ihan miestä miellyttääkseen hankkia kortti (reipas 1000€), auto (halvimmillaan järkevä auto irtoaa jollain 5000€), vakuutukset(n 600 e vuodessa) ja verot vielä pari sataa päälle.
[/quote]
Noista pakollinen on vain se kortti. Perhe pärjää myös yhdellä autolla. Kuitenkin voi tulla tilanteita, joissa mies ei ole paikalla, kun pitäisi käydä jossakin ja olisi hyvä, jos joku muu voisi ajaa. Kyllä ajotaito helpottaa elämää.
[/quote]
Pelkän ajokortin hinnalla ajaa aika hemmetin monta tällaista yllättävää menoa ihan vain taksilla.
[/quote]
No ei kyllä aja jos vähänkin pidempiä matkoja kulkee. Miksi ne matkat olisi aina jotain 10 km:n luokkaa? Voi olla tarve lähteä vaikka sukulaisen luo, mökille tms, menepä sitten taksilla 100 km edestakaisin.
[/quote]
[/quote]