Oletko saanut isompaa perintöä? Tai onko sellaista odotettavissa?
Miten se on vaikuttanut valintoihisi tai suunnitelmiisi?
Itse saan jossain välissä ehkä 150 tuhannen perinnön ja muutama kaveri tuntuu kateelliselta asiasta ja kuittailee, että hyvähän sulla on kun on rahaa tulossa tekemättä mitään. Itse en kyllä sen varaan ole laskenut, sillä mistä sitä tietää vaikka kuolisin ennen perinnön jättäjää?
Kommentit (36)
Oijoi, sain 1,5 miljoonan euroa perinnön. Ei ole tullut siitä kyllä mitään kuittailuja.
Vierailija kirjoitti:
Oijoi, sain 1,5 miljoonan euroa perinnön. Ei ole tullut siitä kyllä mitään kuittailuja.
Ja jatkan vielä, että jos joku joka ei saa perintöä alkaisi veetuilemaan mulle siitä, että mä sain, niin katsoisin pitkin nenänvarttani kyseistä ihmistä. En mäkään mene hänelle leuhkimaan sillä, mitä itse sain. En suoraan sano sellaisille hyvänpäivän tuttu tyyppisille ihmisille edes summia, mutta oon antanut joillekin ymmärtää, että sitä tuli ihan riittävästi kohottamaan omaa elintasoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan vielä, että jos joku joka ei saa perintöä alkaisi veetuilemaan mulle siitä, että mä sain, niin katsoisin pitkin nenänvarttani kyseistä ihmistä. En mäkään mene hänelle leuhkimaan sillä, mitä itse sain. En suoraan sano sellaisille hyvänpäivän tuttu tyyppisille ihmisille edes summia, mutta oon antanut joillekin ymmärtää, että sitä tuli ihan riittävästi kohottamaan omaa elintasoani.
Tämä lienee tapahtunut porvoossa. 1,5 M vastaa noin 50 vuoden nettopalkkaa keskituloisella palkansaajalla. Mutta sinulla se siis "kohotti elintasoa" siellä porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lienee tapahtunut porvoossa. 1,5 M vastaa noin 50 vuoden nettopalkkaa keskituloisella palkansaajalla. Mutta sinulla se siis "kohotti elintasoa" siellä porvoossa.
No ei tapahtunut vaan ihan Helsingissä, missä en tosin asu enää. Ja siis "kohotti elintasoa", ei tuollaisella perinnöllä lähdetä mälläämään, vaan se pidetään sijoitettuna ja tuotoilla nautitaan kohonneesta elintasosta. Toki on mahdollista välillä ottaa kuormastakin, jos jotain ihan ehdottomasti haluaa, mutta itse jatkoin 115-vuotiaassa hirsitalossani asumista, jonka arvo on noin 100 000, en muutaisi täältä minnekään! Oma piha on ihana edelleen ja on kivempaa, että omistaa tuottavia ja arvossaan nousevia asuntoja, kuin asua itse kalliisti jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole lähtökohtaisesti persaukisia. Jos tuollaisia perintöjä saa, puitteet on luultavimmin olleet kohdallaan jo vuosia.
Paljon ja paljon... Puolet keskiluokkaisen äitini omaisuudesta (talo ja säästöt), 140000€. Ostin kaupunkiasunnon perheen käyttöön, lisää juoksevia kuluja siis. Tehtiin lapsen kanssa pari reissua. Loput on rahastoissa sekaisin itse tienaamieni kanssa. Olihan mulla silloin alle nelikymppisenä jo itselläkin saman verran kodin seinissä ja tilillä.
Isän perintö oli paljon pienempi, velaton yksiö, mutta hän olikin sairaseläkkeellä ja joi rahansa.
Jonkusen kymppitonnin perin äidiltä, isän kuolinpesän arvo oli negatiivinen. Aika yllätysperintö on jos jostain vielä jotain saan.
Vanhemmat on vasta 60-vuotiaita, joten toivon että perintöä ei tule vielä pitkään aikaan. Varmasti ihan ok summa tulee aikanaan, mutta se on sitten sen ajan "murhe"
No mikä on suurempi summa? Juuri nyt sisaruksen kanssa perittäisiin velaton talo Helsingistä arvostetulla alueella, mutta vanhemmat saattaa myydä sen, ostaa pienemmän asunnon ja elellä mukavasti rahoilla. Ja luultavasti he elävät vielä pitkään, joten niiden rahojen perään on turha rakentaa mitään.
2010 äidin kuoltua tuli noi 55 000€ ja olisiko vero ollut 2600-2700€ tienoilla ja 2014 isän kuoltua lakiosa noin 44 000€ ja olisiko vero ollut 2500€ kieppeillä.
Sain yllärinä 135.000e isältäni, luulin ettei hänellä ole muuta omaisuutta kuin homeinen talo.
Olin juuri eronnut, joten helpotti elämää melkoisesti.
Pari läheistä kuolivat- äkkiä tilillä olikin 800 000, ihan vaan pari kaupunkiasuntoa. Olen vähän masentunut, en osaa tehdä mitään - vähän parempaa ruokaa. Vaihtaisin koska vain toimiviin ihmissuhteisiin ja perusarkeen- No Incell.
-M
Joo, molemmat puolison kanssa. Omakotitalot pk-seutu, kesämökit laskettelukeskusten tuntumasta ja metsää. Lisäksi sijoitukset ym. On tosin ihan hyvät tienestit omastakin takaa, joten eipä näillä niin väliä.
Mitä ap tarkoitat isommalla perinnöllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole lähtökohtaisesti persaukisia. Jos tuolla
Olin kyllä ollut aika pienituloinen siihen asti. Tein ja teen jaksamishaasteiden vuoksi osa-aikaa ja ainoa tuottava varallisuuteni oli yksi kerrostaloasunto Helsingissä, josta jäi vastikkeiden ja verojen jälkeen käteen ehkä noin 200€ kuussa lisää palkkani päälle. Lisäksi oli tästä hirsitalosta (onneksi todella matalakorkoista) lainaa. Yhdessä vaiheessa maksoin elämääni lainalla, koska en halunnut kuitenkaan myydä mitään, kun tiesin, että saan perinnön.
Eli otin asuntoani vastaan ns. käänteisen asuntolainan, jossa maksoin laina-aikana vain korkoja ja laina maksettiin kerralla pois saatuani perinnön.
Kavereille kannattaakin aina kehuskella saamistaan perinnöistä.
Äidilläni on n. 1 M€ edestä asuntovarallisuutta. Kai siitä joskus ihan ok siivu tulee neljällekin jaettuna. Ihan isovanhepien ja itsensä viimeisten 80v aikana palkkatyöllä kerryttämää.
Sain pelkät perintöverot, koska kuolinpesä jätettiin jakamatta. No ei niitä verojakaan onneksi paljoa tullut.