LUOMUSYNNYTYS, mikä siinä on tavoitelltavaa??
Kertokaapa mulle, miksi luomusynnytys on jollain lailla hienoa ja tavoittelemisen arvoista. Harva kehuu olleensa juurihoidossakaan ilman puudutusta, tai muussa operaatiossa. Miksi nimenomaan synnytys on se juttu, jossa joidenkin mukaan pitäisi selvitä ilman kivunlievitystä nykypäivänä, kun turvallista kivunlievitystä on kaikkien saatavilla.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:44"]
Miksei täällä ole puhuttu mitään selkäpuudutusten riskeistä? Etenkään halvaantumisriskistä:
http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/47865/ketju/epiduraalipuudutuksessa_halvausriski_tiesitko_tama
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00904#s9
Itsellä 7 synnytystä, joissa kahdessa ekassa epiduraali, eikä kumpikaan kokemuksista ollut hyvä (ekassa liian voimakas puudutus, toisessa komplikaationa päänsärky). Sen jälkeiset 5 synnytystä selvitty ilman, synnytyksen ovat olleet nopeampia ja toipuminen myös nopeampaa.
[/quote]
Yleensähän ne seuraavat synnytykset ovat aina nopeampia, eikä puudutteet vaikuta tähän asiaan. Puudutteet olen saanut kaikissa synnytyksissä ja ihan normaalisti ensimmäinen kesti yli 10h, viimeisin vain pari tuntia. Seuraava synnytys jos tulee, menee varmaan vieläkin sutjakammin.
Vähän hassua tuo usein kuultava moittiminen, että jotkut vaativat jo ovella kaikki puudutukset. Yleinen ohjehan on, että synnyttämään lähdetään sitten, kun kivut ovat sellaiset, ettei kestä enää kotona. Eli jos kivut ovat sietämättömät jo kotoa lähdettäessä, mikä ihme se sitten on, että ovella huudetaan kivunlievitystä?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:11"]
Minun mielestäni oli hienoa huomata kuinka hienosti kroppani toimi synnytyksessä. En lähtenyt ensisijaisesti luomusynnyttämään, vaan sanoin kätilöllekin, että katsotaan, miten menee.
[/quote]
Mun on pakko kertoa vähän OT:na, että mäkin sanoin kätilölle noin, ja se johti siihen, että kätilö tilasi mulle epiduraalin kysymättä multa lainkaan. Myöhemmin pelkopolilla selvisi, että syy oli se, että olin kipeämpi kuin aiemmin :D Mä oikeasti luulin, että sille epiduraalille oli joku lääketieteellinen syy.
Toki kaikki, joilla on sujunut synnytys hyvin kokevat onnea. On kuitenkin tutkimus tuloksia siitä mitä keho positiivista keho tuottaa luomusynnytyksessä. Tästä löytyy 6575tietoa lapsuus-kirjassa.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:19"]
Vähän hassua tuo usein kuultava moittiminen, että jotkut vaativat jo ovella kaikki puudutukset. Yleinen ohjehan on, että synnyttämään lähdetään sitten, kun kivut ovat sellaiset, ettei kestä enää kotona. Eli jos kivut ovat sietämättömät jo kotoa lähdettäessä, mikä ihme se sitten on, että ovella huudetaan kivunlievitystä?
[/quote]
Tää riippuu kyllä ihan siitä, miten pitkä välimatka sairaalaan on. Vaikka meilläkään ei ole sairaalaan kuin vähän alle 100 km, mä aloin tehdä lähtöä viimeksi heti, kun vedet menivät, vaikkei yhtään supistusta vielä kuulunut. Onneksi lähdin, koska synnytys eteni todella nopeasti, mutta yhtä hyvin tilanne olisi voinut edetä niin, etten olisi sairaalaan mennessä ollut vielä yhtään auki.
Ja kai lyhyemmänkin välimatkan synnyttäjillä painotetaan enemmän supistusten säännöllisyyttä?
[/quote]
En usko, että kaikilla sairaalaan tulijoilla on sietämättömät kivut. Jos mä olisin odotellut kotona sietämättömiä kipuja, olisi lapsi saanut syntyä kotiin.
[/quote]
Eikun ymmärsit väärin. Tarkoitin siis sitä asennetta, että kätilö hoitakoon synnytyksen niin että muhun sattuu mahdollisimman vähän. Siis ulkoistetaan se synnytys lääketieteen ja kätilön hoidettavaksi eikä yritetäkään olla itse osallisena synnytyksessä. Aika harva varmaan on tällainen, mutta olen kuullut, että kaikenlaisia äitejä on (olen siis jutellut kätilöiden kanssa asiasta).
Jos ei ole mikään hengenhätä ja kiire, niin ei se normisynnytys ole sellaista hätäistä sähellystä niinkuin leffoissa ja telkkarisarjoissa. Itse ihmettelin sitä, miten hiljaista ja hämärää salissa oli, kuuli jopa kellon tikityksen. Päästiinhän sitä asiaankin lopulta, mutta silti koin, että synnytys oli paljon rauhallisempi tapahtuma kuin mitä ennakkoon kuvittelin.
Minua ärsyttää tämä luomuilun ylistäminen samasta syystä kuin rokottamattomuuskin; on helppo huudella täällä kehittyneessä länsimaassa, että kivunlievitys on turhaa (kun se sitten kuitenkin on saatavilla, jos ei kipua kestäkään) ja rokotukset ovat vaarallisia ja turhia (kun joukkosuojan takia rokottamatonkin lapsi on melko turvasa). Tervemenoa afrikan maaseudulle kertomaan samat asiat! Siellä annettaisiin varmasti hyvin paljon, jos kivunlievitystä ja ylipäänsä turvallisia synnytystapoja olisi olemassa. Sama rokotusten kanssa, joiden ansiosta lapsikuolleisuus vähentynyt todella merkittävästi. On outoa, että kun kehitystä asioihin saadaan, mm. turvalliset synnytykset, rokotukset, lääkkeet, niin niitä aletaan halveksia ja halutaankin mennä ajassa taaksepäin saunan lauteille synnyttämään ihan yksin. Näin niinkuin kärjistetysti. EN sano että kaikki luomusynnyttäjät ajattelevat näin, mutta varmasti jokainen voi tunnistaa, että tämä mainitsemani ihmistyyppikin meiltä länsimaista löytyy.
Mä sain kaikki lääkkeet mitä irtosi ja olemassa on. Silti liikuin, olin heti voimissani ja pystyssä. Heti pustyi myös istua, syödä ja hoitaa vauvaa.
No rokotuksilla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Nää on näitä juttuja, että valitettavasti jos ei ole synnyttänyt luomuna niin ei vaan voi tietää mitä on synnyttää luomuna. Pitkässä juoksussa synnytystavalla ei ole merkitystä, mutta alkuvaiheessa merkitys voi olla isokin.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:32"]
En siis ole kieltämässä kivunlievitystä keneltäkään, mutta onhan se nyt aivan absurdia, että 90 % naisista ei muka kestä täysin luonnollista tapahtumaa. Joku juurihoito, umpparitulehdus, leikkaus tms. EI ole luonnollinen, elämään (aiemmin lähes väistämättä) kuuluva asia, joten niihin on turha verrata.
60
[/quote]
Miten niin absurdia? Miksi pitää edelleen kärsiä se hirveä synnytykseen kuuluva kipu, kun sen voi lievittää? Mikä siinä luonnollisuudessa tekee sen, että se kipu pitää kestää?
[/quote]
No olen sitä mieltä, että suurin osa ottaa epiduraalin koska uskoo, ettei pärjää ilman sitä. Synnyttämisen ympärille on rakennettu legendaa, että se on ihan hirveää eikä sitä voi kestää ilman puudutusta. Jopa synnärikierroksella kätilö sanoi, että "voihan sitä yrittää pärjätä ilman epiduraalia, heh heh".
Tässä ketjussa on mainittu joitakin syitä, mitä haittaa epiduraalista on (synnyttäjän liikkumisen rajoittaminen, synnytyksen hidastaminen, oksitosiinin tarpeen lisääminen jne.).
On hölmöläisten hommaa, että moni synnyttäjä ottaa epiduraalin ikään kuin varmuuden vuoksi -> tilastollisesti valtaosa ottaa epiduraalin -> tuetaan tätä käsitystä, että synnytyskipua ei voi kestää ilman -> ensisynnyttäjä pelkää synnytyskipua ja ottaa varmuuden vuoksi epiduraalin jne. etc.
Ihmislaji ei olisi kehittynyt tällaiseksi, jos synnytys olisi 90 %:lle lajista täysin sietämätöntä, kuten se nyt muka on. Kyllä sellainen laji olisi kuollut sukupuuttoon melko äkkiä.
60
[/quote]
No mutta kun suurin osa synnyttäjistä, jotka lähtevät synnyttämään ilman kivunlievitystä huomaavat kesken synnytyksen, että eivät kestä ilman epiduraalia. Lisäksi osalla on aivan hirveitä kipukokemuksia, sellaisia, että tuntuu, että sinua sahataan kahtia. Miksi sen välttäminen ettei ota sitä riskiäkään siitä kivusta siis, elämässä on jotenkin moitittavaa?
En usko, että laillani varmuudenvuoksi epiduraalin varmuudenvuoksi ottajia edes on valtaosa. Eiköhän suurin osa halua sen kivun mennessä sietämättömäksi. Ja milloin epiduraalia käytettiin selkeästi vähemmän? 60-luvulla? Oliko ne naisten synnytykset silloin sen parempia ja kun minusta mulla oli HYVÄT synnytykset, kun oli se epiduraali, niin en nyt tajua, mikä se ongelma jota pitää välttää on? Uusin tutkimustieto on kumonnut sen ajatuksen, että epiduraali hidastaisi synnytyksen kulkua.
Sinusta siis kipu jalostaa? Et ole ainoa, joka kokee niin, mutta on varmaan enemmän naisia, joiden mielestä kipu lamaannuttaa (myös siis muisto synnytyskivun kauheudesta). Itse en ainakaan missään tapauksessa olisi halunnut kärsiä synnytyksessä kovasta ja lamaannuttavasta, tajunnan hämärtävästä kivusta. En ole nainen ja äiti tehdäkseni niin.
[/quote]
Minulla on sairaus, joka aiheuttaa synnytyspolttojen kaltaisia tuskia. Voin vakuuttaa, että kova fyysinen kipu ei millään tavalla jalosta, päinvastoin. Se katkeroittaa ja aiheuttaa pahimmillaan traumoja. Minusta kokonaiskuva on tärkein, mikä sisältää sen, että äiti saa mahdollisimman miellyttävän synnytyksen. Tiedän vanhempia naisia, joilta kivunlievitys on aikoinaan evätty ilman mitään selkeää syytä. Se voi pahimmillaan aiheuttaa vuosikymmeniä vaivaavan trauman. Toisen kipuun tulee mielestäni suhtautua aina vakavasti, sitä ei koskaan saa vähätellä. Joskus kivunlievitystä ei ehditä antaa, mutta nekin tilanteet pitäisi mielestäni käydä aina kätilön tai lääkärin kanssa läpi myöhemmin.
Omaehtoinen luomusynnytys on eri asia kuin jos ei saanut kipulääkkeitä. Silloin synnyttäjä on rento, kuuntelee itseään, kohoaa jopa kivun päälle ja nauttiin tapahtumasta.
Ensimmäinen synnytykseni oli perinteinen käynnistys-epiduraali-oksitosiini ym herkuilla. Toinen synnytykseni oli täysin lääkkeetön. Pakko sanoa, että ottaisin toisen synnytyksen ihan milloin tahansa. Olo oli todella hyvä ja kotiuduimmekin nopeasti.
Mielenkiintoista näissä synnytysasioissa on se, että ainoa hyväksytty synnytyskertomus on sellainen missä huudetaan vittuperkelettä jo parin sentin kohdalla ja vannotaan epiduraalin nimeen. Ilman lääkkeellistä kivunlievitystä synnyttäneitä pidetään elämysmatkailevina hippeinä. En mielelläni puhu toisesta synnytyksestäni juuri mitään, koska se selvästi ärsyttää joitain. Aivan kuin se olisi joltain pois.
Hassua kuinka monta kätilöä täällä on vastailemassa kun tietää millaisia synnyttäjät ovat :D Itse en ole kätilö, mutta olin opiskeluiden puitteissa synnärillä seuraamassa muutaman viikon. En nähnyt tuona aikana yhtään (no okei, ehkä yhden) äitiä joka "heti ovelta" vaatisi kaiken mahdollisen puudutuksen. Kyllä kaikki seuraamani äidit ensin koittivat pärjätä ilman lääkkeitä ja pyysivät niitä vasta kun kivut alkoivat tuntua sietämättömiltä. Osa aiemmin, osa myöhemmin ja osa pärjäsi kokonaan ilman.
Ihan naurettavaa ihannoida mitään tiettyä synnytystapaa. Lääkkeet ovat nykyään niin turvallisia että niitä voi huoletta halutessaan käyttää ja ilman lääkkeitäkin onnistuu. Jokainen äiti kokee synnytyskivun omalla tavallaan, joillekin se vain on kivuliaampi kuin toisilla.
Itse olen synnyttänyt viisi kertaa, 3 kertaa olen saanut epiduraalin, kerran meni luomuna ja kerran sektoitu. Sektiota lukuunottamatta kaikki synnytykset ovat olleet upeita kokemuksia ja kyllä kaikkien jälkeen on myös ollut endorfiini/oksitosiinihöyryissä uskomaton itsensä voittamisen tunne. Epiduraalit ei minulla ole pidentäneet synnytyksiä, päinvastoin avautuminen on lähtenyt kunnolla käyntiin vasta sen saamisen jälkeen. Ponnistustarve säilyi kahdessa ja meni yhdessä synnytyksessä, tosin siinä yhdessäkin ponnistaminen onnistui ihan hyvin kätilön ohjeiden mukaan ja ponnistusvaihe kesti 4 minuuttia. Luomusynnytys oli tietysti kipein mutta se oli niin lyhyt (vain pari tuntia) että siitäkin selvittiin.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:26"]
Minua ärsyttää tämä luomuilun ylistäminen samasta syystä kuin rokottamattomuuskin; on helppo huudella täällä kehittyneessä länsimaassa, että kivunlievitys on turhaa (kun se sitten kuitenkin on saatavilla, jos ei kipua kestäkään) ja rokotukset ovat vaarallisia ja turhia (kun joukkosuojan takia rokottamatonkin lapsi on melko turvasa). Tervemenoa afrikan maaseudulle kertomaan samat asiat! Siellä annettaisiin varmasti hyvin paljon, jos kivunlievitystä ja ylipäänsä turvallisia synnytystapoja olisi olemassa. Sama rokotusten kanssa, joiden ansiosta lapsikuolleisuus vähentynyt todella merkittävästi. On outoa, että kun kehitystä asioihin saadaan, mm. turvalliset synnytykset, rokotukset, lääkkeet, niin niitä aletaan halveksia ja halutaankin mennä ajassa taaksepäin saunan lauteille synnyttämään ihan yksin. Näin niinkuin kärjistetysti. EN sano että kaikki luomusynnyttäjät ajattelevat näin, mutta varmasti jokainen voi tunnistaa, että tämä mainitsemani ihmistyyppikin meiltä länsimaista löytyy.
[/quote]
Miten voin verrata rokotuksia ja lääkkeellistä synnytystä? Rokotusten jättäminen pois olis suuri terveysriski! Kivunlevityksen pois jättäminen ei vaaranna kenenkään turvallisuutta! Suorastaan törkeä vertaus.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:37"]
[/quote]
Miten voin verrata rokotuksia ja lääkkeellistä synnytystä? Rokotusten jättäminen pois olis suuri terveysriski! Kivunlevityksen pois jättäminen ei vaaranna kenenkään turvallisuutta! Suorastaan törkeä vertaus.
[/quote]
Yhdistävä tekijä onkin, että usein näistä koviten meuhkaajat ovat samoja "ituhippejä" :). Ja edelleen, EN OLE SITÄ MIELTÄ, että jokainen luomusynnyttäjä on tällainen. Tämä oli vain perustelu sille, miksi tietyntyyppiset luomusynnyttäjät ärsyttävät. Itseäni ja oletettavasti muitakin.
Mä varmaan oon ihan friikki mut en oo ottanut muuta kivunlievitystä kuin ilokaasua koska se on vaan niin parasta ja "tykkään" synnytyskivuista.. :)
T. Viisi erilaista synnytystä takanapäin ja toivottavasti ainakin yksi vielä edessä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:37"]
[/quote]
[/quote]
No niin päivän naurut. Sori. Puhelimen näppis ja kirjoitusvirheet. Siis miten voit verrata. Ja kivunlievityksestä siis puhe. Ei levityksestä :D
Minun mielestäni oli hienoa huomata kuinka hienosti kroppani toimi synnytyksessä. En lähtenyt ensisijaisesti luomusynnyttämään, vaan sanoin kätilöllekin, että katsotaan, miten menee. Meni siten, etten kokenut tarvitsevani lääkkeellistä kivunlievitystä, vaan kaurapussit, kävely ja jumppapallo riittivät. Kokemus on kieltämättä kivulias, mutta olin ylpeä kropastani ja huomatessani kuinka hienosti se toimii ja pystyy.
Synnytyskipu oli mielestäni kuitenkin positiivista. Sen tiesi, miksi sattuu ja myös sen, että kipu loppuisi lapsen syntyessä (ja tietenkin istukka sen jälkeen). Kipu kertoi, että jotain tapahtui ja sitä kuuntelemalla tiesin, mitä tehdä. Se ajoi minut pystyyn, keinuttamaan lantiotani ja kävelemään, jolloin painovoima pääsi auttamaan tilannetta.
Jokainen synnytys on tietenkin erilainen ja se, mikä toimii toiselle, ei välttämättä sovi kaikille. Kannustaisin silti rohkeasti kokeilemaan ja yllättymään oman kropan voimia ja rajoja. Luomusynnytystä ei mielestäni tarvitse glorifioida tai pitää sitä hienompana, mutta ei se välttämättä mitään hörhöilyä tai mahdotontakaan ole. Minulle se oli hyvin voimallinen kokemus ja olin ylpeä, että pystyin siihen. Tosin jokainen äiti on varmasti ylpeä synnytettyään millä tavalla tahansa, koska onhan oman lapsen saaminen rinnalle aivan uskomattoman vahva kokemus. :)