Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LUOMUSYNNYTYS, mikä siinä on tavoitelltavaa??

Vierailija
02.11.2014 |

Kertokaapa mulle, miksi luomusynnytys on jollain lailla hienoa ja tavoittelemisen arvoista. Harva kehuu olleensa juurihoidossakaan ilman puudutusta, tai muussa operaatiossa. Miksi nimenomaan synnytys on se juttu, jossa joidenkin mukaan pitäisi selvitä ilman kivunlievitystä nykypäivänä, kun turvallista kivunlievitystä on kaikkien saatavilla. 

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:39"]

Musta on ihan älytöntä brassailla jollain luomusynnytyksellä, ihan kun sekin olisi joku äitiyden mittari kun vielä tänäkin päivänä miljoonat naiset joutuvat, halusivat tai eivät, synnyttämään luomuna alkeellisissa olosuhteissa. Nekin naiset ottaisivat kiljuen kaikki kivunlievitykset vastaan, jos se heille olisi vaan mahdollista.

[/quote]

Minä taas uskoisin, että ne alkeellisissa oloissa synnyttävät naiset eivät osaa sen kummemmin kaivata kivunlievitystä, jos ei kukaan kaverikaan ole sitä saanut. Toisiin sattuu penteleesti, toisiin ei kovinkaan kovasti. Ihan niin kuin täälläkin. Paitsi että totta kai jokainen äiti toivoisi lapsensa turvallisuuden takia mahdollisimman hyvää hoitoa.

Vierailija
2/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:02"]

Itse ajattelen parempana siksi, ettei lääkitä. Kyllä nuo puudutteet ja muut haitallisia ovat, vaikkei niihin kuolekaan. Synnytys myös usein etenee nopeammin kun siihen ei puututa. Mukavaa olla itse tilanteen herra, eikä joku letkuissa oleva "potilas". Synnytyksestä luonnollisemmin selviäminen tuntuu hyvältä ja antaa itsevarmuutta. En möyskään halua puudutetta hammaslääkärissä. Enkä syö esim. särkylääkkeitä (nekään eivät ole turvallisia, tutkimuksia löytyy). Haluan vasta silloin apuja kun tilanne ja kipu on oikeasti sietämätön, muusta kyllä selviää.

[/quote]

Näytä mulle tutkimus, jossa tilapäinen särkylääkkeiden käyttö (mitä se sinunkin elämässäsi varmasti olisi, tuskin olet mikään kroonikko nivelreumapotilas tms. kun et niitä kerran käytä) olisi haitallista? Ja tulehduskipulääkkeitten aiheuttamia vatsahaittoja ehkäistään mahahapposalpaajilla, jos jonkun on pakko käyttää niitä säännöllisesti. Eikä noista puudutteistakaan ole vauvalle haittavaikutuksia, ei niitä muuten annettaisi laittaa :)

t. farmaseutti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se napanuora suodattaa niitä lääkityksiä jonkin verran, sille joka ilmoitti että lapset syntyvät päihtyneinä. Ei se kaikki mene suoraan vauvaan.

Tympeää myös se kivun vähättely oman synnytyksen perusteella. Miksi ette hyväksy/tunnusta sitä, että synnytyksessä koettu kipu on aina yksilöllistä? Minä olin suunnitellut etten ota kivunlievitystä, mutta kipu oli jotain niin kiduttavaa, etenkin siinä vaiheessa kun synnytys pysähtyi pitkäksi aikaa, että oli pakko käyttää niitä lievityksiä joita oli tarjolla. En ole koskaan kokenut sellaista kipua, vaikka niitä juurihoitojakin on tehty. Jostain syystä ei myöstään epiduraalia / spinaalia ehditty laittaa. 

Vierailija
4/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:05"]

Miksi luomusynnyttäjiä tai luomua tavoittelevia pitää väheksyä ja alapeukuttaa? Lääkkeellistä synnytystä ei saa arvostella, mutta luomua saa? Tekopyhää. Mitä se on keltään pois? Eri asia jos joku toisen kipua ja kokemusta arvostelee. Kukaan muu ei voi synnyttäjån kipua tietää kuin synnyttäjä itse.

[/quote]

Juuri tulin ihmettelemään samaa. Täällä on suht asiallista keskustelua luomusynnytyksen ja lääkkeellisen synnytyksen eroista ja kokemuksista, niin jo on joukko alapeukuttamassa jokaista viestiä, jossa puolustetaan luomusynnytystä silloin kun se on järkevää, mahdollista tai äidin toiveiden mukaista. Miksi hemmetissä pitää alapeukuttaa täysin asiallisia mielipiteitä?

Vierailija
5/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:14"]

Miksi luomusynnyttäjiä tai luomua tavoittelevia pitää väheksyä ja alapeukuttaa? Lääkkeellistä synnytystä ei saa arvostella, mutta luomua saa? Tekopyhää. Mitä se on keltään pois? Eri asia jos joku toisen kipua ja kokemusta arvostelee. Kukaan muu ei voi synnyttäjån kipua tietää kuin synnyttäjä itse.

[/quote]

Juuri tulin ihmettelemään samaa. Täällä on suht asiallista keskustelua luomusynnytyksen ja lääkkeellisen synnytyksen eroista ja kokemuksista, niin jo on joukko alapeukuttamassa jokaista viestiä, jossa puolustetaan luomusynnytystä silloin kun se on järkevää, mahdollista tai äidin toiveiden mukaista. Miksi hemmetissä pitää alapeukuttaa täysin asiallisia mielipiteitä?

[/quote]

Koska joskus rivien välistä tulee se viesti, että "en ymmärrä teitä jotka haluatte kivunlievityksen" tai "pidän itseäni parempana kun en halunnut". Vaikka olisikin ymmärtävinään tai ei olisi pitävinään itseään parempana. Mutta on joitain aidostikin noin ajattelevia, että ymmärtävät meitä kivunlievittäjiä, vaikka heillä oli luomusynnytys yms, heille kiitos siitä.

Vierailija
6/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tavoiteltavaa, mutta ei mulla tarvitse puuduttaa esim. hampaan poraamisen ja paikkaamisen takiakaan. Ekassa synnytyksessä otin satsin epiduraalipuudutetta ihan "varmuuden vuoksi". Tokan synnytin luomuna, eikä missään vaiheessa tullut fiilistä, että olisi jotain tarvinnut. Jos olisin, tokihan olisin pyytänyt.

Vierailija
7/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:15"]

Jos miehet synnyttäisivät, tällä palstalla irvailtaisiin maan rakoon joka ainut "mies", joka olisi edes ilokaasua erehtynyt siemaisemaan. 

[/quote]

Jos miehet oikeasti pystyisivät synnyttämään, lääkkeellisten synnytysten osuus olisi ihan täysi 100 % :D

Vierailija
8/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni surullisin asia epiduraalien suhteen on se, että tosi moni menee synnyttämään asenteella "kaikki mahdollinen puudutus heti" eikä tutustu mitenkään aktiiviseen synnyttämiseen tai koko synnytysprosessiin ylipäänsä. Haluavat vain maata reporankana ja olla kanttuvei, "kai ne kätilöt neuvoo". Synnytyskokemus olisi todennäköisesti paljon miellyttävämpi heille, jos olisivat vähän enemmän kartalla siitä, mitä tapahtuu. Eivät ne kätilötkään ehdi kaikkea kertoa siinä tilanteessa, jos synnyttäjä on ihan hoo moilasena. Myös esim. sairaalassaoloaika olisi lyhyempi, kun synnyttäjät eivät olisi heti pääkallopaikalla vaatimassa puudutetta ollessaan sentin-kaksi auki, vaan ottaisivat aktiivisemmin "vastuuta" supistuskivun lievittämisestä itse oman toiminnan kautta.

Vierailija
9/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomusynnystys on vaan niin upea kokemus. Se yhteys lapsen kanssa synnyttäessä, Se voimavara, joka minusta löytyy, Se upeaus kun pääse supistuskivun päälle. Se tunne kun nostat vauva rinnalla kehosi muodostaessa oman oksitosiininsa. Olen kokenut tämän kahdesti, ilman ketään tukihenkilöä, kätilö tietysti ollut ponnistusvaiheessa. Olen myös iloinnut, että lapsella on kaikki hyvin todennäköisesti, kun synnytys on edennyt hyvin. Itse toivottu luomusynnytys on vaan niin upea kokemus, että sitä ei voi olla hekuttamatta tai toivomatta muille.

Vierailija
10/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:15"]

Jos miehet synnyttäisivät, tällä palstalla irvailtaisiin maan rakoon joka ainut "mies", joka olisi edes ilokaasua erehtynyt siemaisemaan. 

[/quote]

Jos miehet oikeasti pystyisivät synnyttämään, lääkkeellisten synnytysten osuus olisi ihan täysi 100 % :D

[/quote]

Mun tuntemani miehet kyllä nimenomaan ovat sellaisia kontrollifriikkejä, että selvästi mieluummin purisivat hammasta kuin ottaisivat piikin selkään ja katetrin... niin, minnehän se miehellä tässä ajatusleikissä tökättäisiin.

Vierailija
11/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ilmiö on sama alkoholissa. Jos et halua kiskoa päätäsi täyteen, vaan olla selvinpäin, sinua saa halveksia ja haukkua. Ihmisillä on kumma tapa syyllistyä, jos joku ei tee samalla tavalla. Jos joku on synnyttänyt luomuna ja ei pikkujouluissa ota alkoholia, se herättää toisissa jonkun alkeellisen vihan ja raivon ja alemmuudentunteen.

Helpommalla pääsee kun mammakerhoissa valehtelee ottaneensa epiduraalin ja pippaloissa ottaa lasin viiniä ja jättää sen juomatta. 

Vierailija
12/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:02"]

Itse ajattelen parempana siksi, ettei lääkitä. Kyllä nuo puudutteet ja muut haitallisia ovat, vaikkei niihin kuolekaan. Synnytys myös usein etenee nopeammin kun siihen ei puututa. Mukavaa olla itse tilanteen herra, eikä joku letkuissa oleva "potilas". Synnytyksestä luonnollisemmin selviäminen tuntuu hyvältä ja antaa itsevarmuutta. En möyskään halua puudutetta hammaslääkärissä. Enkä syö esim. särkylääkkeitä (nekään eivät ole turvallisia, tutkimuksia löytyy). Haluan vasta silloin apuja kun tilanne ja kipu on oikeasti sietämätön, muusta kyllä selviää.

[/quote]

Näytä mulle tutkimus, jossa tilapäinen särkylääkkeiden käyttö (mitä se sinunkin elämässäsi varmasti olisi, tuskin olet mikään kroonikko nivelreumapotilas tms. kun et niitä kerran käytä) olisi haitallista? Ja tulehduskipulääkkeitten aiheuttamia vatsahaittoja ehkäistään mahahapposalpaajilla, jos jonkun on pakko käyttää niitä säännöllisesti. Eikä noista puudutteistakaan ole vauvalle haittavaikutuksia, ei niitä muuten annettaisi laittaa :)

t. farmaseutti

[/quote]

Kumma ettei farmaseutti tiedä esim. tulehduskipulääkkeiden vaaroja. Taitaa olla aaveefarmaseutti taas.

Vierailija
13/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:39"]

No omasta mielestäni luomusynnytyksessäni oli mukavaa se, että pystyin liikkumaan yms. täysin vapaasti koko synnytyksen ajan. Ei ollut piuhoja mihinkään suuntaan, en ollut "sidottu" mihinkään. Kätilön ei tarvinnut edes koskea minuun alkutarkastuksen ja vauvan syntymän välillä. Parempi niin kuin tipassa, katetrissa, spinaaliletkussa, sykeanturi jalkovälissä, jalat tunnottomana sängyllä selällään retkottaen.

[/quote]

no ei mulla ainakaan noin mennyt :D
[/quote]

Ei mullakaan. Tahaton luomusynnytys oli, kun en ehtinyt saada kivunlievitystä, mutta silti oli tippa, anturit ja käyrävyöt kiinni koko 14 tuntisen helvetin ajan. Mielelläni olisin kivunlievitystä ottanut vastaan...

Vierailija
14/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:56"]

Siksi koska synnytys ei ole sairaus, ja useimmiten se onnistuisi hyvin ilman puudutteitakin, kuuman kylvyn ja muiden luomukeinojen avulla. Itse en kivunlievitystä vastusta, mutten myöskään ymmärrä turhia puudutteita tai sektioita. Joskus epiduraali on tarpeen, joskus se taas hidastaa synnytystä jolloin siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Synnytykset on arpapeliä, joskus kipu on siedettävää, joskus ei.

2 x luomuna, mutta lähinnä nopeuden takia, eli en voi ottaa kunniaa itselleni.

[/quote]

Joskus se taas nopeuttaa, kun äiti kykenee rentoutumaan ja avautuminen edistyy. Samalla tavalla se voi auttaa vauvan hapensaantia.

Vierailija
15/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:30"]

Luomusynnystys on vaan niin upea kokemus. Se yhteys lapsen kanssa synnyttäessä, Se voimavara, joka minusta löytyy, Se upeaus kun pääse supistuskivun päälle. Se tunne kun nostat vauva rinnalla kehosi muodostaessa oman oksitosiininsa. Olen kokenut tämän kahdesti, ilman ketään tukihenkilöä, kätilö tietysti ollut ponnistusvaiheessa. Olen myös iloinnut, että lapsella on kaikki hyvin todennäköisesti, kun synnytys on edennyt hyvin. Itse toivottu luomusynnytys on vaan niin upea kokemus, että sitä ei voi olla hekuttamatta tai toivomatta muille.

[/quote]

Kaikki joilla synnytys sujuu hyvin, kokevat samanlaisen onnentunteen. :)

Vierailija
16/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:11"]

http://www.studio55.fi/tastapuhutaan/article/synnytyskivut-yllattavat-nykypaivan-luomuaidit/128358

"Moni äiti haaveilee lääkkeettömästä synnytyksestä. Suurimman osan suunnitelmat kaatuvat supistuskipuihin.

– Todella harva äiti synnyttää ilman kivunlievitystä. Niin toimivat ovat usein niin sanottuja luomu- tai vaihtoehtoäitejä."

[/quote]

No ilman yhtään mitään kivunlievitystä ei synnytä juuri kukaan. Ovat ne kauratyynyt ja suihkut ja äänenkäytötkin kivunlievitystä, joskaan eivät lääkkellistä. 

Vierailija
17/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No kun se, että luomusta tehdään itseisarvo, on monen mielestä vähän hölmöä. Useimmille tärkeintä on vain saada lapsi maailmaan terveenä ja hyvinvoivana ja toissijaisesti se, ettei synnytyksestä jää henkisiä tai fyysisiä traumoja.

Vierailija
18/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei täällä ole puhuttu mitään selkäpuudutusten riskeistä? Etenkään halvaantumisriskistä:

http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/47865/ketju/epiduraalipuudutuksessa_halvausriski_tiesitko_tama

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00904#s9

Itsellä 7 synnytystä, joissa kahdessa ekassa epiduraali, eikä kumpikaan kokemuksista ollut hyvä (ekassa liian voimakas puudutus, toisessa komplikaationa päänsärky). Sen jälkeiset 5 synnytystä selvitty ilman, synnytyksen ovat olleet nopeampia ja toipuminen myös nopeampaa.

Vierailija
19/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Koska joskus rivien välistä tulee se viesti, että "en ymmärrä teitä jotka haluatte kivunlievityksen" tai "pidän itseäni parempana kun en halunnut". Vaikka olisikin ymmärtävinään tai ei olisi pitävinään itseään parempana. Mutta on joitain aidostikin noin ajattelevia, että ymmärtävät meitä kivunlievittäjiä, vaikka heillä oli luomusynnytys yms, heille kiitos siitä.

[/quote]

Musta taas tuntuu, että monet ovat rivien välistä ymmärtävinään jotain sellaista, vaikka luomusynnyttäjä ei sellaista viestiä antaisikaan.

Joku tuossa mainitsi sen, että osa äideistä huutaa jo sairaalan ovelta, että heti kaikki tänne kaikki kivunlievitykset, mitä on olemassa. Sitä en ihan tajua. Musta jokaisen synnytyksen kohdalla kannattaa miettiä, mitä tarvitsee ja missä vaiheessa. Se kuuluu kätilön työhönkin keskustella synnyttäjän kanssa ja suunnitella yhdessä paras tapa saattaa lapsi maailmaan. Tämä siis, jos keskustelulle on aikaa eli kyseessä ei ole hätätilanne, kuten syöksysynnytys tai kiireellinen sektio. 

Vierailija
20/165 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Musta taas tuntuu, että monet ovat rivien välistä ymmärtävinään jotain sellaista, vaikka luomusynnyttäjä ei sellaista viestiä antaisikaan.

Joku tuossa mainitsi sen, että osa äideistä huutaa jo sairaalan ovelta, että heti kaikki tänne kaikki kivunlievitykset, mitä on olemassa. Sitä en ihan tajua. Musta jokaisen synnytyksen kohdalla kannattaa miettiä, mitä tarvitsee ja missä vaiheessa. Se kuuluu kätilön työhönkin keskustella synnyttäjän kanssa ja suunnitella yhdessä paras tapa saattaa lapsi maailmaan. Tämä siis, jos keskustelulle on aikaa eli kyseessä ei ole hätätilanne, kuten syöksysynnytys tai kiireellinen sektio. 

[/quote]

Olen samaa mieltä kanssasi. Moni torjuu lääkkeettömät kivunlievityskeinot, esim. rentouttamisen, täytenä huuhaana. Kuitenkin siinä synnytyksessä joutuu joka tapauksessa "kärvistelemään" ilman kivunlievitystä jonkin aikaa, joten ehkä olisi parempi, että sen ajan ennen kivunlievitystä kokeilisi erilaisia aktiivisen synnytyksen kivunlievitysmuotoja. Siksipä niihin kannattaa tutustua ennen synnytystä ja harjoitella rentouttamista ja hengittämistä. Mitään siinä ei menetä, vaikka sitten aikoisikin jo etukäteen ottaa kaiken mahdollisen kivunlievityksen. Asenne "menen vain sinne, kätilö kertoo sitten loput" ei välttämättä kuitenkaan ole se paras mahdollinen, koska silloin synnytyksestä voi jäädä melko ulkopuoliseksi ja kokea ne kivut valtavana kärsimyksenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi