Suojatiellä vihreä valo ja kääntyvä auto tööttää mulle, miksi?
Yrittikö se sanoa että mene nopeammin vai mitä ihmettä? Meillä molemmilla paloi siis vihreä ja toki jalankulkija päästetään ensin. Mutta piti töötätä ensin? Ihan normaalia vauhtia kävelin enkä mitenkään madellut. Ja vaikka olisin ollut joku rollomummo, minulla olisi ollut oikeus kävellä niin hitaasti yli kuin pääsenkin. Ei autoilija ole mitenkään etuoikeutettu.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet suojatiellä ja vihreä valo palaa, mutta autoilija tööttää, niin voit huoletta näyttää keskisormea. Sinä olet oikeassa, autoilija 100 prosenttisen väärässä. Tööttäily kertoo että kyseessä on kuspää.
Ja keskisormen näyttelijä ei olisi kuspiä?
😳☝🏻
Kiitti ihanasta kamelinvarpaastasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet suojatiellä ja vihreä valo palaa, mutta autoilija tööttää, niin voit huoletta näyttää keskisormea. Sinä olet oikeassa, autoilija 100 prosenttisen väärässä. Tööttäily kertoo että kyseessä on kuspää.
Olen lukenut joidenkin tööttäävän jos huomaavat toisen autoilijan tulevan lujaa vauhtia kohti suojatietä ja täten yrittävät varoittaa jalankulkijaa. Kusipäitä siis ovat. 😆 Ja vielä kaikenlisäksi väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut joidenkin tööttäävän jos huomaavat toisen autoilijan tulevan lujaa vauhtia kohti suojatietä ja täten yrittävät varoittaa jalankulkijaa. Kusipäitä siis ovat. 😆 Ja vielä kaikenlisäksi väärässä.
No tuossa tilanteessa ei tullut kuin kääntyvä ja minä, suoraan ajavilla paloi punainen.
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä. Raisiossa on yksi risteys, jossa on minusta ristiriita. Autoilijoille palaa nuolivalo, mutta kuitenkin jalankulkijoille saman aikaisesti vihreä valo?
Silloin kun autoille palaa nuolivalo, ei periaatteessa pitäisi joutua väistämään ketään.
Nuolivaloihin liittyy kuitenkin ongelma, joka johtuu liikennesuunnittelusta. Tätä ongelmaa ei saisi olla, mutta siltikin voi käydä niin, että jos sinulle palaa nuolivalo, saattaa eteesi astella jostakin jalankulkija. Toisin sanoen Suomesta löytyy ikävä kyllä myös tällaisia liikennevaloja, joissa autoille palaa nuolivalo samaan aikaan kuin jalankulkijoille palaa vihreä. Kyseessä on suunnitteluvirhe, joka on luultavasti tullut jo valojen asennusvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä. Raisiossa on yksi risteys, jossa on minusta ristiriita. Autoilijoille palaa nuolivalo, mutta kuitenkin jalankulkijoille saman aikaisesti vihreä valo?
Ei nuolivalo tarkoita sitä etteikö risteävällä suojatiellä voisi palaa jalankulkijalle myös vihreä. PALLONUOLIVALO tarkoittaa sitä että muita ei tule samaan aikaan (kuin hälytysajoneuvot).
Mikä hiton pallonuolivalo?🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuolivalo tarkoita sitä etteikö risteävällä suojatiellä voisi palaa jalankulkijalle myös vihreä. PALLONUOLIVALO tarkoittaa sitä että muita ei tule samaan aikaan (kuin hälytysajoneuvot).
Tämä kirjoittaja on ainakin väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun autoille palaa nuolivalo, ei periaatteessa pitäisi joutua väistämään ketään.
Nuolivaloihin liittyy kuitenkin ongelma, joka johtuu liikennesuunnittelusta. Tätä ongelmaa ei saisi olla, mutta siltikin voi käydä niin, että jos sinulle palaa nuolivalo, saattaa eteesi astella jostakin jalankulkija. Toisin sanoen Suomesta löytyy ikävä kyllä myös tällaisia liikennevaloja, joissa autoille palaa nuolivalo samaan aikaan kuin jalankulkijoille palaa vihreä. Kyseessä on suunnitteluvirhe, joka on luultavasti tullut jo valojen asennusvaiheessa.
On kahdenlaisia nuolivaloja. Tavallinen ja sitten pallopohjalla eli pallovalo, jonka palaessa kukaan ei tule tiellesi. Normi nuolivalolla kun käännyt, yleensä aina on risteävällä suojatiellä myös vihreä valo (koska muuten kyseisessä risteyksessä olisi pallonuolivalo). Menkää autokouluun jos ette tajua mikä on pallonuolivalon ja nuolivalon erotus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoli värillisellä pohjalla on eri asia kuin värillinen nuoli. Oletteko käyneet autokoulua OLLENKAAN?
Huomaa täällä miten monet jalankulkijat pitävä äänimerkkiä agressiivisena eleenä. Sitä se ei suinkaan ole. Äänimerkillä voi kertoa, että olen tässä. Jos on ajanut esim. Intian suurkaupunkiliikenteessä, huomaa tuon menettelyn käyttökelpoisuuden. Useinhan jalankulkija huomaa ajoneuvon myös äänen perusteella. Sähköautot ovat tässä mieleääa liiankin äänettömiä, joten tuo huomiotöötti on välillä paikaallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä risteys?
Ohikulkutien rampilta josta noustaan Bauhausin risteykseen. Myllyn suuntaan menijöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet aivan väärässä. Juuri eilen teoriakokeen tehneenä sekä ajo-opettaja on sanonut että jos palaa vihreä nuolivalo niin ei ole väistettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoli värillisellä pohjalla on eri asia kuin värillinen nuoli. Oletteko käyneet autokoulua OLLENKAAN?
70-luvun lopussa🤣
Vierailija kirjoitti:
Huomaa täällä miten monet jalankulkijat pitävä äänimerkkiä agressiivisena eleenä. Sitä se ei suinkaan ole. Äänimerkillä voi kertoa, että olen tässä. Jos on ajanut esim. Intian suurkaupunkiliikenteessä, huomaa tuon menettelyn käyttökelpoisuuden. Useinhan jalankulkija huomaa ajoneuvon myös äänen perusteella. Sähköautot ovat tässä mieleääa liiankin äänettömiä, joten tuo huomiotöötti on välillä paikaallaan.
Kun jalankulkija kävelee omilla vihreillä valoillaan suojatien yli, ei hän tarvitse autoilijalta ilmoitusta että auto on siinä vieressä odottamassa että kävelijä pääsee yli. Oletko ihan daiju?
http://www.liikennevalot.info/tieto/uusitieliikennelaki-lausunnot.shtml…
Tämän mukaan nuolivalon palaessa autoilija ei väistä jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet aivan väärässä. Juuri eilen teoriakokeen tehneenä sekä ajo-opettaja on sanonut että jos palaa vihreä nuolivalo niin ei ole väistettäviä.
Voi luoja. Nuolivalolla on yleensä aina väistettävä.
Mulle on usein töötättu risteyksessä, jossa pääsee samalta kaistalta suoraan ja oikealle. Olen kääntymässä autolla oikealle, mutta en pääse, kun suojatiellä on tungosta.
Hämeen ammatti-instituutin ajo-opetuksen lehtori Jyrki Hapulahti kertoo pallonuolivaloista, jos jotakuta oikeasti kiinnostaa.
https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/lukijan-aihe-miten-nuoliliikenn…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuolivaloihin liittyy kuitenkin ongelma, joka johtuu liikennesuunnittelusta. Tätä ongelmaa ei saisi olla, mutta siltikin voi käydä niin, että jos sinulle palaa nuolivalo, saattaa eteesi astella jostakin jalankulkija. Toisin sanoen Suomesta löytyy ikävä kyllä myös tällaisia liikennevaloja, joissa autoille palaa nuolivalo samaan aikaan kuin jalankulkijoille palaa vihreä. Kyseessä on suunnitteluvirhe, joka on luultavasti tullut jo valojen asennusvaiheessa.On kahdenlaisia nuolivaloja. Tavallinen ja sitten pallopohjalla eli pallovalo, jonka palaessa kukaan ei tule tiellesi. Normi nuolivalolla kun käännyt, yleensä aina on risteävällä suojatiellä myös vihreä valo (koska muuten kyseisessä risteyksessä olisi pallonuolivalo). Menkää autokouluun jos ette tajua mikä on pallonuolivalon ja nuolivalon erotus!
Oletko trolli vai mikä? On pallovalo sekä nuolivalo. Jos käännyt pallovalolla niin sun täytyy väistää jalankulkijoita joilla palaa vihreä valo. Mut jos käännyt vihreällä nuolivalolla niin silloin sulla ei ole lainkaan väistettäviä.
Kortti muropaketista.