Lääkäri kirjoitti sairauslomaa, en käyttänyt sitä.
En vain saanut ilmoitettua töihin, että olen pois. Pitääkö minun seuraavalla vastaanotolla kertoa että olen ollut koko ajan töissä? Vai jätänkö keromatta/valehtelenko?
Kommentit (61)
mitä jos sairausloma ei ole työterv.huollon kirjoittama, ei kait Se silloin missään näy.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:47"]mitä jos sairausloma ei ole työterv.huollon kirjoittama, ei kait Se silloin missään näy.
[/quote]
Näkyy mikäli potilaan luvalla tiedot toimitetaan työterveyteen. Sairaislomapäivät "ajetaan" järjestelmään.
Sairauslomalla saa hakutessaan mennä töihin työnantajan luvalla, jos paraneminen ei vaarannu. Itse olen käynyt ennen töihin menoa vielä työterveyslääkärin juttusilla. Kelalle pitää ilmoittaa töihin paluusta, että eivät maksa turhaan sairauspäivärahaa työnantajalle.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 19:52"]En vain saanut ilmoitettua töihin, että olen pois. Pitääkö minun seuraavalla vastaanotolla kertoa että olen ollut koko ajan töissä? Vai jätänkö keromatta/valehtelenko?
[/quote]
Mua huolestuttaa tässä se, että ap ei _pystynyt_ kertomaan asiasta töissä... Onko kyseessä psyykkisistä syistä määrätty sairausloma?
On, keskivaikea masennus ja unettomuus:(
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:05"]On, keskivaikea masennus ja unettomuus:(
[/quote]
No silloin juuri pitää pystyä kertomaan töissä... Ja myös hoitavalle lääkärille. Petaat itsellesi isoa romahdusta, tuo ettet uskalla kertoa on sitä sairautta itseään.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:31"]
Kyllä minulta lääkäri kielsi töihin menon sairauslomalla. Olin vapaa-ajan tapaturman seurauksena ollut lomalla jo kuukausia ja kuukausia oli vielä tulossakin. Kontrollikäynnillä kysyin ortopediltä mahdollisuutta mennä silloin tällöin töihin ja tehdä sellaisia töitä mitä tunsin pystyväni tekemään. Lääkäri lähes tuohtuneena sanoi, ettei käy. Sairauslomalla sairastetaan ja sillä selvä.
[/quote]
Lääkäri sanoi noin, mutta hänellä ei ole valtaa päättää.
Mulla murtui oikea käsi ja sain viisi viikkoa saikkua. Opettelin vasuriksi ja tein koko ajan töitä kotoa (koska en pystynyt ajamaan autoa). Tein aika hyvän tuloksen saikkuloman aikana.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:49"]Mulla murtui oikea käsi ja sain viisi viikkoa saikkua. Opettelin vasuriksi ja tein koko ajan töitä kotoa (koska en pystynyt ajamaan autoa). Tein aika hyvän tuloksen saikkuloman aikana.
[/quote
Ooh, sulla on kirkkain kruunu! Onneksi saat varmasti vielä palkinnon uhrautumisestasi.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:49"]
Mulla murtui oikea käsi ja sain viisi viikkoa saikkua. Opettelin vasuriksi ja tein koko ajan töitä kotoa (koska en pystynyt ajamaan autoa). Tein aika hyvän tuloksen saikkuloman aikana.
[/quote]
Hyvä, juuri näin pitää toimia. Töitä tehdään työkyvyn mukaan, ja sinulla oli työkykyä. Kuka kehtaa alapeukuttaa?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:49"]
[/quote]
Hyvä, juuri näin pitää toimia. Töitä tehdään työkyvyn mukaan, ja sinulla oli työkykyä. Kuka kehtaa alapeukuttaa?
[/quote]
"Opetteli vasuriksi"?! Älä viitsi.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:49"] Mulla murtui oikea käsi ja sain viisi viikkoa saikkua. Opettelin vasuriksi ja tein koko ajan töitä kotoa (koska en pystynyt ajamaan autoa). Tein aika hyvän tuloksen saikkuloman aikana. [/quote] Hyvä, juuri näin pitää toimia. Töitä tehdään työkyvyn mukaan, ja sinulla oli työkykyä. Kuka kehtaa alapeukuttaa? [/quote] "Opetteli vasuriksi"?! Älä viitsi.
[/quote]
En ole tuo kirjoittaja, mutta älä nyt ota ihan kirjaimellisesti. Jos pystyy tekemään työtä vasemmalla kädellä (esim. liikuttamaan hiirtä ja käyttämään puhelinta), silloin ihmisellä on paljon työkykyä jäljellä ja silloin pitää tehdä työtä. Ihan perusasioita.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:49"]Mulla murtui oikea käsi ja sain viisi viikkoa saikkua. Opettelin vasuriksi ja tein koko ajan töitä kotoa (koska en pystynyt ajamaan autoa). Tein aika hyvän tuloksen saikkuloman aikana. [/quote Ooh, sulla on kirkkain kruunu! Onneksi saat varmasti vielä palkinnon uhrautumisestasi.
[/quote]
Ihminen tekee työtä työkykynsä rajoissa ja sinä vittuilet.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:49"]Mulla murtui oikea käsi ja sain viisi viikkoa saikkua. Opettelin vasuriksi ja tein koko ajan töitä kotoa (koska en pystynyt ajamaan autoa). Tein aika hyvän tuloksen saikkuloman aikana. [/quote Ooh, sulla on kirkkain kruunu! Onneksi saat varmasti vielä palkinnon uhrautumisestasi.
[/quote]
Ihminen tekee työtä työkykynsä rajoissa ja sinä vittuilet.
[/quote]
"Tein aika hyvän tuloksen" sairauslomalla...
Oletko ajatellut sairausloman vastuukysymyksiä?
Minunkin työpaikallani oli tilanne, jossa sairauslomalle määrätty tuli siitä huolimatta töihin. Työnantaja (lakimiehiä kaikki) tuli pohtineeksi kenellä on vastuu ja korvausvelvollisuus, jos sairaus ei parane vaan kenties jopa menee huonompaan suuntaan. Lopputulema oli, että vastuu jää työntekijälle. Kannattaisi ehkä kääntyä työntekijän edunvalvojana toimivan ammattijärjestön lakimiehen puoleen ja selvittää tämäkin puoli?
2