Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö mikä on veriryhmäsi?

Vierailija
17.09.2021 |

Itse en tiedä ja mistähän sen saisi tietää? Yritin Kannastakin katsoa mutta en löytänyt.

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, tosin se selvisi mulle esikoisen syntymän yhteydessä.. jouduin kiireelliseen sektioon ja siinä vaiheessa tuo oli papereihin selvitetty jostain, ja lapsen papereiden perusteella tiedän nyt sitten miehenikin veriryhmän (ja toki sen lapsen).

Veriryhmä tarkastetaan aina ennen leikkausta. Tai verensiirtoa. Ei sitä selvitetä mistään tiedoista.

Vierailija
122/130 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veriryhmä on B- ja mun lapsista toinen on B+ ja toinen B-

Ja oman veriryhmäni sain selville raskausaikana, kun minulle tehtii rhesus-seurantaa vasta-aineiden takia. Olen myös luovuttanut verta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ö±

Vierailija
124/130 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sota-aikaa piti se veriryhmä olla jossain kortissa joka piti  olla mukana. Siitä tuli paljon sotkua ja sen perusteella  ei sitten  enää voinut  antaa potilaalle verta.  Ihmiset jotka olivat  syntyneet  jo  1800  luvulla  olivat suurimmaksi osaksi  käyneet  kansakoulun. Eikä se tieto  ja ymmärrys  riittänyt biologiaan. Oli kuulema kovasti  sotkua niistä veriryhmistä.  Tämä on äitini ja mummini   kertomaa  sota-ajalta Helsingistä.

Vierailija
125/130 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AB-. Sain tietää jo pienenä, ilmeisesti äidilleni oli jäänyt muistiin näiden vasta-aine juttujen takia.

Myöhemmin veriryhmä testattu myös biologian tunneilla, alle 30 hengen ryhmässä oli lisäkseni 2 AB veristä. Minun tulostani opettaja ei enää uskonut, ja olin jo ehtinyt pestä maljat... 😀

Sittemmin asia varmistettu vielä luovuttamalla verta.

Vierailija
126/130 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

A- .

Vierailija
127/130 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei veriryhmää tutkita varmuuden vuoksi. Yleisimmät syyt on raskaus, verenluovutus ja jos itse tarvitsee verta. Ehkä tyypityksen nykyään saisi yksityisessä labrassa? Omani on O+, jonka sain tietää raskauden yhteydessä.

Vierailija
128/130 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin tiedon on terveydenhuoltojärjestelmämme pimittänyt minulta vaikka verikokeita on elämän varrella otettu useita. Minkä takia sitä ei voida kertoa jo yksintein jos kerran verikokeita otetaan?

Koska sitä ei tutkita normaalista verikokeesta, eikä veriryhmää määritellä huvikseen.

Se määritellään raskausaikana, ennen leikkauksia ja verenluovutuksessa.

Onko veriryhmän määrittäminen jotenkin erityisen kallis tai vaikea työ?

Jos ihminen joutuu onnettomuuteen ja tarvitsisi verta, eikö silloin veriryhmä ole aivan elintärkeä tieto?

Tyypitys tehdään aina ennen veren antamista. Väärä veriryhmä on hengenvaarallinen.

Vierailija
129/130 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sota-aikaa piti se veriryhmä olla jossain kortissa joka piti  olla mukana. Siitä tuli paljon sotkua ja sen perusteella  ei sitten  enää voinut  antaa potilaalle verta.  Ihmiset jotka olivat  syntyneet  jo  1800  luvulla  olivat suurimmaksi osaksi  käyneet  kansakoulun. Eikä se tieto  ja ymmärrys  riittänyt biologiaan. Oli kuulema kovasti  sotkua niistä veriryhmistä.  Tämä on äitini ja mummini   kertomaa  sota-ajalta Helsingistä.

Viimeisetkin 1800-luvulla syntyneet olivat aikuisia kun kansakoulu alkoi 1920-luvulla. Eli tuskin kävivät.

Vierailija
130/130 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että on 0, jos meidän veriryhmän määritys vain yläasteen bilsan tunnilla onnistui :D Rhesus-tekijästä en tiedä.