Tiedätkö mikä on veriryhmäsi?
Itse en tiedä ja mistähän sen saisi tietää? Yritin Kannastakin katsoa mutta en löytänyt.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ab-. Selvisi tämäkin, kun tulin raskaaksi. Kumma homma, miten vaikeaa oman veriryhmän selville saaminen muuten on.
Olen silloin tällöin joutunut terveydenhuollon kanssa tekemisissä. Kun kysyn veriryhmän selvittämisestä minuun on alettu suhtautua kuin olisin hullu. Ihme reaktio. Siksi otan asian esille aina kun mahdollista. Ärsyttää tuollainen asenne.
Mihin sinä tarvitset tuollaista tietoa? Veriryhmäsi tutkitaan sairaalassa jos se on olennainen hoitosi kannalta.
Mitä te ihmiset sillä tiedolla teette? Miksi se veriryhmä niin monia ihmisiä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö tuon pitäisi olla ihan perusoikeus tietää veriryhmänsä? Ei löytynyt itseltäni edes vauva-ajan tiedoista mistään.
Mistä näitä "oikeuksia" aina kehitellään. Onhan sulla oikeus ottaa selvää vaikka maksasi tilavuudesta, ja se onnistuu kun itse teet jotain etkä vain huutele vauvapalstalla "oikeuksistasi".
Se on ylhäällä se tieto. Syy miksi sitä kerrota onkin mielenkiintoinen juttu.
Mullekin selvisi vasta viiskymppisenä kun jouduin leikkaukseen. Ab negatiivinen.
Olen muuten aina luullut että se yleisluovuttajaveriryhmä on oo eikä nolla.
O Rh negatiivinen. Käytännössä en siis ole edes apinoiden jälkeläinen, vaan alien 👽
Kun menee verta luovuttamaan. Niin silloin saa oman veriryhmänsä selville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ab-. Selvisi tämäkin, kun tulin raskaaksi. Kumma homma, miten vaikeaa oman veriryhmän selville saaminen muuten on.
Olen silloin tällöin joutunut terveydenhuollon kanssa tekemisissä. Kun kysyn veriryhmän selvittämisestä minuun on alettu suhtautua kuin olisin hullu. Ihme reaktio. Siksi otan asian esille aina kun mahdollista. Ärsyttää tuollainen asenne.
Jos tuo sinua niin hirveästi kiinnostaa, niin aivan varmasti saat jostain yksityisestä labrasta ostettua tarvittavan labrakokeen. Tai hankkiudu raskaaksi, niin se määritetään ja voit joutua sen takia seurantaan, kun joskus lapsen veri ei sovi yhteen äidin veren kanssa. Tai käy luovuttamassa verta, niin sieltäkin saat sen selville.
Tuo sinun asenteesi ärsyttää. Sinun mielestäsi terveydenhoidon pitäisi tehdä täysin tarpeeton verikoe uteliaisuutesi takia. Se määritetään kyllä, jos se on hoitosi kannalta tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo sinua niin hirveästi kiinnostaa, niin aivan varmasti saat jostain yksityisestä labrasta ostettua tarvittavan labrakokeen. Tai hankkiudu raskaaksi, niin se määritetään ja voit joutua sen takia seurantaan, kun joskus lapsen veri ei sovi yhteen äidin veren kanssa. Tai käy luovuttamassa verta, niin sieltäkin saat sen selville.
Tuo sinun asenteesi ärsyttää. Sinun mielestäsi terveydenhoidon pitäisi tehdä täysin tarpeeton verikoe uteliaisuut
Tuo veriryhmän oton vaatiminen kuulostaa terveydenhuollon näkökulmasta samalta kun joku vaatisi yhtäkkiä keuhkokuvaa lääkäriltään tai jotain reseptiä jota ei hoitonsa puolesta tarvitse.
Eihän se tieto ole mikään ihmisoikeus.
Veriryhmänsä saa selville, kun käy luovuttamassa verta tai verikokeella esim. Puhti.fi ( veriryhmä ja RhD- antigeeni (112,50€)
https://www.puhti.fi/laboratoriotestit/veriryhma-ja-rhd-antigeeni-e-abo…
B+
Koko aikuisikäni ollut tiedossa.
Tiedän ja olen "aina" tiennyt. Onhan se selvitetty monet kerrat, kun on terveydenhuollossa asioinut. Nykyäänhän sen näkee omakannasta jos verikoe otetaan ihan mistä tahansa syystä.
Puoliso tosin ehti nelikymppiseksi ennen kuin ensimmäisen kerran otettiin verikoe jonka tulokset tuli myös kantaan, mistä pääsi ne itse katsomaan ja sai tietää. Oli häneltä aiemminkin se varmasti selvitetty, mutta aikana jolloin niitä ei vielä itse mistään voinut katsoa eikä ollut tullut puheeksi.
Verenluovutuksessa se ainakin selviää, omani on A+
AB todennäköisesti, testaus tosin tehty yläasteella biologian tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ja olen "aina" tiennyt. Onhan se selvitetty monet kerrat, kun on terveydenhuollossa asioinut. Nykyäänhän sen näkee omakannasta jos verikoe otetaan ihan mistä tahansa syystä.
Puoliso tosin ehti nelikymppiseksi ennen kuin ensimmäisen kerran otettiin verikoe jonka tulokset tuli myös kantaan, mistä pääsi ne itse katsomaan ja sai tietää. Oli häneltä aiemminkin se varmasti selvitetty, mutta aikana jolloin niitä ei vielä itse mistään voinut katsoa eikä ollut tullut puheeksi.
Ei pidä paikkaansa valitettavasti, ei juuri muualla kuin verenluovutuksessa tai yksityisellä selviä veriryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä näy omakannassa.