Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittakaa heijastimia vaatteisiin

Vierailija
11.10.2022 |

Tänä aamuna Laitilassa jalankulkija kuoli auton alle. Tummat vaatteet, ei heijastinta

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heijastinliivi on pimeän ajan muotivaate.

Vierailija
2/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liivi ei ole hyvä, vaan heiluva ja mahdollisimman alhaalla oleva on paras. Se erottuu taajamissakin paremmin, kun ajetaan lyhyillä, vain alas valaisevilla valoilla. Kummallista, että juuri kaikkein synkimpinä ja pimeimpinä aikoina ei heijastin ole yleisesti käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella näkee usein heijastimettomia, vaikka sitä on vuosia tolkutettu samoin kuin pyöräilykypärää. Unohtuukohan se ihmisiltä, ellei joku kampanjoi. Paitsi jos on poikkeustilanne ettei ole tai löydy kaupasta.

Vierailija
4/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liivi ei ole hyvä, vaan heiluva ja mahdollisimman alhaalla oleva on paras. Se erottuu taajamissakin paremmin, kun ajetaan lyhyillä, vain alas valaisevilla valoilla. Kummallista, että juuri kaikkein synkimpinä ja pimeimpinä aikoina ei heijastin ole yleisesti käytössä.

Liivi erottuu kyllä huomattavasti paremmin kuin heijastin, joka toki myös tarpeen ja hyödyllinen.

Vierailija
5/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on heijastava kokouimapuku.

Vierailija
6/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja fillariin lamput.

Toissa iltana tuli vastaan yksi jolla oli edessä kolme valoa, onneksi sentään luksit sellaiset ettei vastaan tuleva häikäistynyt, ja takana kolme punaista valoa (kypärässä 2 ja valaistu kissansilmä), heijastinliivikin sillä oli.

Jalankulkijana, täällä noi autoilijat ovat kai niin lellittyjä, etteivät tavallisia prismaheijastimia huomaa lainkaan, pitää olla joku ledvalo tai vähintään se heijastava ristiinrastiin-valjas/liivi ylävartalolla!

Hah!

Vierailija
7/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vedän pattereilla toimivan jouluvaloketjun ympärilleni!

Joko näkyy?

Vierailija
8/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko näkyy?

Näkyy huonommin kuin heijastin.

Vierailija
9/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja fillariin lamput.

Toissa iltana tuli vastaan yksi jolla oli edessä kolme valoa, onneksi sentään luksit sellaiset ettei vastaan tuleva häikäistynyt, ja takana kolme punaista valoa (kypärässä 2 ja valaistu kissansilmä), heijastinliivikin sillä oli.

Jalankulkijana, täällä noi autoilijat ovat kai niin lellittyjä, etteivät tavallisia prismaheijastimia huomaa lainkaan, pitää olla joku ledvalo tai vähintään se heijastava ristiinrastiin-valjas/liivi ylävartalolla!

Hah!

Heijastimet on halpa henkivakuutus, ainakaan pääkaupunkiseudulla ei toki sittenkään kannata täysin luottaa autoilijoiden huomiokykyyn.

Vierailija
10/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heijastinliivejä kun tehtäisiin eri väreissä, niin saisi ostaa sen värisen, kuin ulkotakki on ja laittaa liivin aina sen päälle, niin ei tyyli kärsisi. Itselläkin on musta heijastinliivi ja musta takki. Musta takki löytyy useimmilta muiltakin suomalaisilta syys- ja talvisaikaan.

Minulla olisi myös pinkki takki, johon haluaisin pinkin liivin, mutta valitettavasti aikuisten pinkit heijastinliivit on harvassa myynnissä. Olen niitä kyllä nähnyt joillakin, mutta kaupassa on pääsääntöisestsi vain neonkeltaista ja mustaa tarjolla aikuisille, pinkit ostetaan alta aikayksikön.

Kyllä tähän heijastimen käyttöön siis voisivat vaikuttaa heijastinten valmistajatkin, myös vaatevalmistajat. että laittavat vaatteisiin heijastavaa tekstiä yms.

Hyvä vaihtoehto on myös parin sentin levuinen kuminauhaheijastin, joka vain pujotetaan hihan päälle. Sellainen kulkee takin taskussa tai laukussa kevyesti mukana ja on sieltä aina tavittaessa helppo pujottaa ranteeseen takinsuun päälle. Kun kevät koittaa ja laitan syys- ja talvitakit pestyinä kesäsäilöön, laitan myös hihansuuheijastimen takin taskuun valmiiksi. Silloin heijastin on valmiina mukana, kun syys- ja talvitakki kaivetaan taas kesän jälkeen esiin. Eipä tarvi muistaa ja haeskella, että mihinköhän sen heijastimen laitoin viime vuonna.

Kun käy tavaratalossa, niin löytää kyllä jo aika hyvin itseä miellyttävät heijastinvaihtoehdot. Eivätkä ole monet edes kalliita.

Vierailija
11/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen illalla kaupasta tullessa ihmisiä ilmestyi kuin tyhjästä eteen, olivat kävelytiellä sentään mutta jos pomppaisivat tien yli ei näkisi mitään ennenkuin on liian myöhäistä. Mustat vaatteet, ei heijastimia.

Mulla on kaikissa ulkoilutakeissa heijastimet molemmilla sivuilla ja hupussa takana, osassa lisäksi edessä taskuissa ja led-valojakin löytyy.

Muistakaa suhtautua pimeällä jokaiseen autoilijaan kuin se olisi puolisokea jos liikutte varsinkin ilman heijastinta, ja vielä tummissa vaatteissa.

Vierailija
12/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko näkyy?

Jos on tumman sininen, niin ei todellakaan näy. Monta kertaa täällä näkee näitä nerokkaita ihmisiä, jotka ovat laittaneet mamman pikku kultamussukkalussukalle eli koiralle, valjaisiin kiinni TUMMAN SINISET valot. Ei sellaiset näy kuin vasta kohdalla, jos koira itsessäänkin on aika tumman värinen!

Vierailija
13/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heijastinliivejä kun tehtäisiin eri väreissä, niin saisi ostaa sen värisen, kuin ulkotakki on ja laittaa liivin aina sen päälle, niin ei tyyli kärsisi. Itselläkin on musta heijastinliivi ja musta takki. Musta takki löytyy useimmilta muiltakin suomalaisilta syys- ja talvisaikaan.

Minulla olisi myös pinkki takki, johon haluaisin pinkin liivin, mutta valitettavasti aikuisten pinkit heijastinliivit on harvassa myynnissä. Olen niitä kyllä nähnyt joillakin, mutta kaupassa on pääsääntöisestsi vain neonkeltaista ja mustaa tarjolla aikuisille, pinkit ostetaan alta aikayksikön.

Kyllä tähän heijastimen käyttöön siis voisivat vaikuttaa heijastinten valmistajatkin, myös vaatevalmistajat. että laittavat vaatteisiin heijastavaa tekstiä yms.

Hyvä vaihtoehto on myös parin sentin levuinen kuminauhaheijastin, joka vain pujotetaan hihan päälle. Sellainen kulkee takin taskussa tai laukussa kevyesti mukana ja on sieltä aina tavittaessa helppo pujottaa ranteeseen takinsuun päälle. Kun kevät koittaa ja laitan syys- ja talvitakit pestyinä kesäsäilöön, laitan myös hihansuuheijastimen takin taskuun valmiiksi. Silloin heijastin on valmiina mukana, kun syys- ja talvitakki kaivetaan taas kesän jälkeen esiin. Eipä tarvi muistaa ja haeskella, että mihinköhän sen heijastimen laitoin viime vuonna.

Kun käy tavaratalossa, niin löytää kyllä jo aika hyvin itseä miellyttävät heijastinvaihtoehdot. Eivätkä ole monet edes kalliita.

Heijastinvaljaita on eri väreissä. Itselläni on tummansiniset, jotka sopivat takkiini. Miehelläni mustat ja lapsella pinkit. Muistaakseni Tokmannilta ostettu viime tai toissa vuonna.

Vierailija
14/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen aloitus. Moni ei käytä ei sovi asusteisin ikään katsomatta ja juuri naiset vieroksuu heijastimet. Monelle ole ostanut naisena,naisille yllätys lahjana täällä Itä-Helsinki. Silti eivät käytä sitä .Terv. vanhempi nainen.

Vierailija
15/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heijastinliivi on pimeän ajan muotivaate.

Heijastinliivi on huono katuvalo alueella jossa on vilkas liikenne. Katsetta ei voi suunnata suoraan eteen koska valot häikäisee vaan hieman alaviistoon oikealle. Jalat näkyviksi!

Vierailija
16/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti yksi pieni heijastin ei vielä syyspimeällä tihkusateessa näy yhtään mihinkään. Varsinkaan taajama-alueella missä on katuvalot.

Ja kyllä jalankulkijan ja pyöräilijän kannattaisi myös muistaa että autoon sattuu aina vähemmän jos kolahtaa.

Itse olin aina luullut käyttäväni riittävästi heijastimia ( yleensä kolme kpl, yksi perinteinen heiluva ja kummassakin kädessä sellainen "iskettävä vieteri") kunnes sain heijastavan repun. Ero on kuin yöllä ja päivällä kuinka autoilijat reagoivat.

Nyt tuon repun kanssa autoilijat hiljentävät yleensä jo todella kaukaa ja antavat tietä. Läheltä piti tilanteita ei ole enää sattunut.

Eli olin siis aiemmin ollut" näkymätön" tietämättäni vaikka luulin olleeni hyvin varustautunut.

Vierailija
17/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti yksi pieni heijastin ei vielä syyspimeällä tihkusateessa näy yhtään mihinkään. Varsinkaan taajama-alueella missä on katuvalot.

Ja kyllä jalankulkijan ja pyöräilijän kannattaisi myös muistaa että autoon sattuu aina vähemmän jos kolahtaa.

Itse olin aina luullut käyttäväni riittävästi heijastimia ( yleensä kolme kpl, yksi perinteinen heiluva ja kummassakin kädessä sellainen "iskettävä vieteri") kunnes sain heijastavan repun. Ero on kuin yöllä ja päivällä kuinka autoilijat reagoivat.

Nyt tuon repun kanssa autoilijat hiljentävät yleensä jo todella kaukaa ja antavat tietä. Läheltä piti tilanteita ei ole enää sattunut.

Eli olin siis aiemmin ollut" näkymätön" tietämättäni vaikka luulin olleeni hyvin varustautunut.

Olisiko kaupoissa myös hyviä ja "huonoja" heijastimia, eli toisissa parempi heijastus. Ja kuinka vanha heijastin on, kuluuko pinta. Myös autoilijoiden vauhti vaikuttaa ja onko lähistöllä edes joku katulamppu, ei tarvitse olla ylivalaistu kuitenkaan. Tien ylitys pitää harkita tarkasti, onko osa ajatuksissaan muutaman kerran. Onko heijastinliivi tehokas?

Vierailija
18/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti 7yksi pieni heijastin ei vielä syyspimeällä tihkusateessa näy yhtään mihinkään. Varsinkaan taajama-alueella missä on katuvalot.

Jossain Pohjanmaalla Fb:n mukaan pelastuslaitos oli jaellut kadulla kulkijoille heijastimia, yks per toope. Että kai se yksikin on ihan riittävä.

Pelastuslaitoksen oma fb-julkaisu tuo.

Mutta mitä se heijastin auttaa jos sen kiinnittää niin että se näkyy vain suoraan edestä tuleville, eli se on laitettu takin edustaan eikä sivulle edom helmaan.

Vierailija
19/34 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just eilen illalla kaupasta tullessa ihmisiä ilmestyi kuin tyhjästä eteen, olivat kävelytiellä sentään mutta jos pomppaisivat tien yli ei näkisi mitään ennenkuin on liian myöhäistä. Mustat vaatteet, ei heijastimia.

Mulla on kaikissa ulkoilutakeissa heijastimet molemmilla sivuilla ja hupussa takana, osassa lisäksi edessä taskuissa ja led-valojakin löytyy.

Muistakaa suhtautua pimeällä jokaiseen autoilijaan kuin se olisi puolisokea jos liikutte varsinkin ilman heijastinta, ja vielä tummissa vaatteissa.

Joo, mua myös vähän Sepänkeskuksen alueella ahdisti ajaa, kun "pimeitä ihmisiä" oli tulossa milloin mistäkin suojatielle. 

ja samalla tajusin, että itsekin olin liikkeellä ilman heijastinta. Kun kotikylillä kävelen on heijastinvaljaat aina hämärällä/ pimeällä päällä, mutta en niitä autoon ollut laittanut ja se heijastinkin kesän jäljiltä vielä puuttui. Joten huomatus myös itselleni

Vierailija
20/34 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän hyvin ihmiset käyttävät nykyään heijastimia taajamien ulkopuolella tai pientalovaltaisilla alueilla, mutta "kaupunkimaisemmassa" ympäristössä sitten ihmeisesti katuvalojen ja muiden valojen määrä hämää niin paljon, että luullaan, ettei heijastimelle ole tarvetta. Tämä ei kuitekaan ole totta, vaan jalankulkija ja pyöräilijä jää helposti katuvalojen katveeseen, jolloin häntä ei näe kunnolla ilman heijastimia. Jalankulkija taasen saattaa nähdä ympräristönsä erittäin hyvin, varsinkin autot ajovaloineen.

Eli myös keskustoissa ne heijastimet heilumaan! Jos et hakua roikuttaa heijastinta näkösällä aina, kiinnitä se taskun sisäpintaan ja ota heijastin taskusta esille silloin, kun sitä tarvitsee. Mulla itselläni taitaa olla jokaisessa syys- ja talvitakissa roikkuva heijastin taskussa, sieltä se on nopea napata esille tarvittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän