Tiedätkö mikä on veriryhmäsi?
Itse en tiedä ja mistähän sen saisi tietää? Yritin Kannastakin katsoa mutta en löytänyt.
Kommentit (130)
Tiedän, mutta en muista ulkoa. Jos sitä tarvitaan, niin se todetaan aina verestä, ei kysymällä.
Koulussa testattiin, että ryhmä on ab, mutta sanottiin, että sitä onko se positiivinen vai negatiivinen, ei voitu koulussa olevin välinein selvittää. Kysyin tuota sitten kun ekan kerran jouduin leikkaukseen ja se on ab+.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän , on B+ . Olen saanut verensiirron jolloin selvitettiin , oli pääsiäinen enkä saanut "omaa" vertani ja nousi kuume.
Miksi tätä on alapeukutettu? Minä kirjoitin tämän ja on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän , on B+ . Olen saanut verensiirron jolloin selvitettiin , oli pääsiäinen enkä saanut "omaa" vertani ja nousi kuume.
Miksi tätä on alapeukutettu? Minä kirjoitin tämän ja on totta.
Mitä tuo "omaa verta" on? Sinun henkilökohtaisesti luovuttamaa? Ja jos sait jotain muuta veriryhmää, se vaihto tehdään sääntöjen mukaan sopivalla verellä. Kuume voi tulla, mutta se ei tarkoita että veri oli jotenkin vääränlaista. Vai annettiinko sinulle erehdyksessä tosiaan väärää verta, se voi olla hengenvaarallista?
AB+ selvisi raskausajan verikokeissa. Veriryhmä jolle käy kaikki muut, mutta oma ei käy kuin samanlaiselle. Siksipä verenluovutuksessa aina pankki täynnä. Vahva hemoglobiini ollut aina, siltä kannalta verenluovutus voisi olla järkevää.
O+
Me selvitettiin bilsan tunnille yläasteella.
Isäni on B ja äitini A, minä AB. Lasteni veriryhmiä en tiedä.
0 on yleisveriryhmä, A on tullut lännestä ja B idästä. AB on nuorin ja harvinaisin ryhmä, joka on syntynyt kun idän ja lännen ihmiset ovat muinoin lisääntyneet keskenään.
Vierailija kirjoitti:
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/veriryhma-0-suojaa-malarial…
"On jo pitkään tiedetty, että veriryhmä 0 (nolla) suojaa vakavalta malarialta. Sen sijaan muita veriryhmiä (A, B, AB) kantavat ihmiset saattavat saada malarian vaikean muodon, johon voi kuulua jopa koomaa ja kuolema. Malarian tutkijat ovat jo pitkään halunneet selvittää, mistä tämä johtuu."
Eikö jo keväällä tiedotettu, että 0-veriryhmäläisiä on vähemmän myös vakavan koronan sairastajissa. Ja siis vähemmän kuin heidän osuutensa väestöstä. Mulla on 0+.
Vierailija kirjoitti:
0+ mulla. Toisen lapsista veriryhmä testattiin kun syntyi, mutta toisen ei. Kummallakaan ei ollut mitään hätää, joten en ihan tiedä miksi näin. Raskauden aikana äidin veriryhmä testataan. Varmaan joissain muissakin tilanteissa, jossa sillä on merkitystä.
Raskauden aikana testataan, jos lapsella onkin eri veriryhmä kuin äidillä ja kehittyy vasta-aineita. Lähinnä koskee tilannetta, jossa lapsesi olisikin vaikka 0-, jolloin tarvitset loppuraskaudessa/synnytyksen jälkeen lääkityksen. Äidilläni oli tämä tilanne, mutta toisinpäin. On 0-, ja minä olen 0+.
Omasta lapsesta en tiedä muuta kuin, että on +, koska minä en lääkitystä tarvinnut. Isä ei taida tietää omaa veriryhmäänsä. Jännä, koska meillä tehtiin yläasteella biologian tunnilla pikatesti veriryhmän määrittämiseksi. Siinä ei tosin selvinnyt tuo onko + vai -veri.
Tiesittekö, että mustilla ihmisillä on eri veriryhmät kuin valkoisilla? Siis jotain ihan muita kirjaimia. Tästä ei todellakaan puhuttu 80-luvulla koulussa. SPR kuitenkin kaipaa mustille mustia luovuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/veriryhma-0-suojaa-malarial…
"On jo pitkään tiedetty, että veriryhmä 0 (nolla) suojaa vakavalta malarialta. Sen sijaan muita veriryhmiä (A, B, AB) kantavat ihmiset saattavat saada malarian vaikean muodon, johon voi kuulua jopa koomaa ja kuolema. Malarian tutkijat ovat jo pitkään halunneet selvittää, mistä tämä johtuu."
Eikö jo keväällä tiedotettu, että 0-veriryhmäläisiä on vähemmän myös vakavan koronan sairastajissa. Ja siis vähemmän kuin heidän osuutensa väestöstä. Mulla on 0+.
Jo keväällä 2020: https://yle.fi/uutiset/3-11296179
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että mustilla ihmisillä on eri veriryhmät kuin valkoisilla? Siis jotain ihan muita kirjaimia. Tästä ei todellakaan puhuttu 80-luvulla koulussa. SPR kuitenkin kaipaa mustille mustia luovuttajia.
https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/luovuta-verta/afrikkalaistaust…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/luovuta-verta/afrikkalaistaust…
Esimerkiksi U-negatiivinen veriryhmä on nimenomaan afrikkalaissyntyisillä esiintyvä harvinainen veriryhmä (esiintyvyys alle 1 %), mutta yhtään tällaista verenluovuttajaa ei vielä ole löytynyt Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se paras eli
:'DDDD
AB+
Olin aktiivinen verenluovuttaja siihen saakka kun vereni vielä kelpasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0+ mulla. Toisen lapsista veriryhmä testattiin kun syntyi, mutta toisen ei. Kummallakaan ei ollut mitään hätää, joten en ihan tiedä miksi näin. Raskauden aikana äidin veriryhmä testataan. Varmaan joissain muissakin tilanteissa, jossa sillä on merkitystä.
Raskauden aikana testataan, jos lapsella onkin eri veriryhmä kuin äidillä ja kehittyy vasta-aineita. Lähinnä koskee tilannetta, jossa lapsesi olisikin vaikka 0-, jolloin tarvitset loppuraskaudessa/synnytyksen jälkeen lääkityksen. Äidilläni oli tämä tilanne, mutta toisinpäin. On 0-, ja minä olen 0+.
Omasta lapsesta en tiedä muuta kuin, että on +, koska minä en lääkitystä tarvinnut. Isä ei taida tietää omaa veriryhmäänsä. Jännä, koska meillä tehtiin yläasteella biologian tunnilla pikatesti veriryhmän määrittämiseksi. Siinä ei tosin selvinnyt tuo onko + vai -veri.
Sulla taisi mennä nuo väärin päin; äiti voi tarvita pistoksen jos on itse - ja lapsi +. Eli äiti tekee vasta-aineita koska vauvalla on antigeeneja (+) joita äidillä ei ole (-).
Miksi se pitäisi tietää?
Minun vereni on punaista, ei sinistä, joskus tulee tummanpunaista, joskus helakanpunaista.