Tiedätkö mikä on veriryhmäsi?
Itse en tiedä ja mistähän sen saisi tietää? Yritin Kannastakin katsoa mutta en löytänyt.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se muuten nolla vai oo?
Ei ole nolla
Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan.
Kiitos! Ärsytti jo nuo väärät vastaukset mitä ihmiset iloisesti yläpeukutti :)
"ABO -veriryhmäjärjestelmä
Veriryhmäjärjestelmä, jonka mukaan ihmiset kuuluvat punasolujen pinta-antigeenien perusteella joko veriryhmiin A, B, AB tai O (O tarkoitti alun perin nollaa)."
https://www.terveyskirjasto.fi/ltt00005
Olen O+, selvisi raskauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se muuten nolla vai oo?
Ei ole nolla
Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan.
Kiitos! Ärsytti jo nuo väärät vastaukset mitä ihmiset iloisesti yläpeukutti :)
Ja äh... siis eihän sinunkaan vastauksesi ollut oikea :D
Nolla tarkoittaa ettei ole A- tai B-antigeeniä, mutta vasta-aineita on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin tiedon on terveydenhuoltojärjestelmämme pimittänyt minulta vaikka verikokeita on elämän varrella otettu useita. Minkä takia sitä ei voida kertoa jo yksintein jos kerran verikokeita otetaan?
Koska sitä ei tutkita normaalista verikokeesta, eikä veriryhmää määritellä huvikseen.
Se määritellään raskausaikana, ennen leikkauksia ja verenluovutuksessa.
Onko veriryhmän määrittäminen jotenkin erityisen kallis tai vaikea työ?
Jos ihminen joutuu onnettomuuteen ja tarvitsisi verta, eikö silloin veriryhmä ole aivan elintärkeä tieto?
70-luvun lopulla yläasteella biologian tunnilla ja samoin 80-luvun alussa lukiossa selvitettiin veriryhmät. Sairaalasta kysymällä (olin ollut lapsena leikkauksessa) sain tietää että tunnilla tehty määritys meni oikein. Olen AB+
Onhan ne ihan hauskoja nuo yläasteella tehdyt testit, mutta eihän niissä edes tutkita Rhesus-tekijää, että onko - vai +. Minut testattiin silloin A:ksi ja neuvolassa tehdyn testin mukaan olen sitä, mutta yllätyksekseni sain tietää, että olen Rh-. Vanhempani ovat kumpikin Rh+. Se negatiivinen tekijä voi periytyä piilevästi, ja äidin suvussa tiedänkin olevan Rh- -tapauksia. Jossain verensiirrossa nyt on aika olennainen tuo tieto. Eli suhtautuisin niihin koulutesteihin enemmän opetuksellisesti kuin minään varmana tietona.
Eipä kyllä 80-luvun lopulta -90-luvun taitteeseen yläasteella selvitelty veriryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne ihan hauskoja nuo yläasteella tehdyt testit, mutta eihän niissä edes tutkita Rhesus-tekijää, että onko - vai +. Minut testattiin silloin A:ksi ja neuvolassa tehdyn testin mukaan olen sitä, mutta yllätyksekseni sain tietää, että olen Rh-. Vanhempani ovat kumpikin Rh+. Se negatiivinen tekijä voi periytyä piilevästi, ja äidin suvussa tiedänkin olevan Rh- -tapauksia. Jossain verensiirrossa nyt on aika olennainen tuo tieto. Eli suhtautuisin niihin koulutesteihin enemmän opetuksellisesti kuin minään varmana tietona.
heh, nehän verensiirtotapauksissa tosiaan kaivelevat tiedot alakoulun biologian tunnin testituloksista.
Minulla on se paras eli AB+, mulle sopii kaikki muut veriryhmät mutta mun veri sopii vain toisille AB+ ryhmäläisille
AB+ Aika vähän veriryhmääni tarvitaan, olen kyllä luovuttanut verta. Itselleni käy onneksi kaikki yleisimmät veriryhmät.
Amazonilta tilattavissa kotitestikitti
https://www.amazon.com/Eldoncard-Blood-Type-Test-Complete/dp/B00JFTSPMW…
Tiedän, olen A-. Tämä on selvinnyt yläasteen bilsan tunnilla, verenluovutuksessa ja raskauksien aikana.
Tiedän, tosin se selvisi mulle esikoisen syntymän yhteydessä.. jouduin kiireelliseen sektioon ja siinä vaiheessa tuo oli papereihin selvitetty jostain, ja lapsen papereiden perusteella tiedän nyt sitten miehenikin veriryhmän (ja toki sen lapsen).
Aina ennen leikkausta otetaan veriryhmä labranäytteissä siinä missä PVK ja monia muitakin.
Hauska kun tuolla ed. sivulla joku kertoi että oli leikkaukseen mennessää erikseen pyytänyt uteliaisuuttaan otattamaan veriryhmänkin. Ei se nyt ihan noin mene julkisella että potilaan uteliaisuuden vuoksi määrättäisiin jotain kalliitakin kokeita.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, tosin se selvisi mulle esikoisen syntymän yhteydessä.. jouduin kiireelliseen sektioon ja siinä vaiheessa tuo oli papereihin selvitetty jostain, ja lapsen papereiden perusteella tiedän nyt sitten miehenikin veriryhmän (ja toki sen lapsen).
Oli varmaan soitettu sun yläasteen bilsanopettajalle ja kysytty noita kouluaikojen testituloksia.
Tai sitten ei. Susta oli otettu leikkausta edeltävät verinäytteet eikä "selvitetty jotain jostain"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin tiedon on terveydenhuoltojärjestelmämme pimittänyt minulta vaikka verikokeita on elämän varrella otettu useita. Minkä takia sitä ei voida kertoa jo yksintein jos kerran verikokeita otetaan?
Koska sitä ei tutkita normaalista verikokeesta, eikä veriryhmää määritellä huvikseen.
Se määritellään raskausaikana, ennen leikkauksia ja verenluovutuksessa.
Onko veriryhmän määrittäminen jotenkin erityisen kallis tai vaikea työ?
Jos ihminen joutuu onnettomuuteen ja tarvitsisi verta, eikö silloin veriryhmä ole aivan elintärkeä tieto?
Onnettomuuden tms jälkeen veriryhmä täytyy aina tarkistaa, sitä tulosta ennen saa tarvittaessa hätäverta. Eli ei tarvitse olla etukäteen selvillä.
Eikä ole kallista tai vaikeaa, mutta silti julkisten varojen hukkaamista jos mielenkiinnosta tutkitaan.
Kun opiskelin sairaanhoitajaksi 80-luvun puolivälissä, meille opetettiin että se on nolla.