Tiedätkö mikä on veriryhmäsi?
Itse en tiedä ja mistähän sen saisi tietää? Yritin Kannastakin katsoa mutta en löytänyt.
Kommentit (188)
Et sä sitä tietoa mihinkään tarvitse.
B rh+ täällä.
Tapailin jonkun aikaa korealaista miestä ja hänelle tuntui olevan tärkeää tietää veriryhmäni. B+ oli hyvä, mutten enää muista, miksi. Oli kai jotain tekemistä yhteensopivuuden ym juttujen kanssa.
Joku kysyi miksi veriryhmän tietäminen on tärkeää, minä kerron miksi asia kiinnostaa minua:
Olen jonkin sortin "varautuja" (lievästi) ja pohdin välillä erilaisia, hullujakin, juttuja. Jos tulisi jokin kriisitilanne, saattaisin päätyä johonkin paikkaan (pakolaisleiri, pommisuoja esim.) loukkaantuneena, ja silloin olisi hyvä tietää jos esim. joku voi luovuttaa verta (tai minä jollekkin) mutta saatavilla ei välttämättä ole 'keskussairaalan varustuksia'.
Verta en voi luovuttaa sydänperäisen matalan verenpaineen vuoksi, tai ainakin aikanaan niin sanottiin, ettei suositella. Lapsia en valitettavasti ole saanut.
Kiitos tuolle joka laittoi linkin, voisin hyvin mielenkiinnosta maksaa tiedosta, en "tonnia" mutta esim. tuo n. 100e ole mahdoton summa.
AB+
Se selvitettiin ennen leikkausta.
En tiedä ja ilmeisesti se ei ole mikään tärkeä tieto kun sitä tietoa pantataan niin tehokkaasti.
On hemofobia, en pidä verestä enkä ole myöskään kysynyt lääkäreiltä kokeiden jälkeen