Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
Kommentit (563)
En jaksa lukea koko ketjua, mutta: ihmisille määrätään muka masennuslääkkeitä ja unilääkkeitä ja ties mitä mielialaan vaikuttavia, piristeitä, rauhoittavia, kipulääkkeitä ja kaikkia mahdollisia troppeja väkisin ja melkein vastoin asiakkaiden tahtoa. Kun oikeasti nämä narkit kerjäävät, kiemurtelevat ja uhkailevat ja kiristävät ja valehtelevat silmät ja suut täytteen, jotta saisivat pillerinsä. Vaihtavat lääkäriä ja hoitolaitosta, jos yhdessä paikassa ei lääkettä kirjoiteta. Kaikin keinoin yritetään huijata ja vakuutella ja hoitohenkilökunta saa pelätä henkensä kaupalla, kun ei voi antaa lääkettä.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:18"]Että kaikki maahanmuuttajat ja varsinkin pakolaiset ovat tukia hyväksikäyttäviä, töitä vieroksuvia loisia, jotka ovat valinneet asuinmaansa "turvapaikkashoppailun" perusteella sen mukaan, missä voi eniten niistää valtiolta rahaa koskaan yrittämättäkään mennä töihin.
[/quote]
kongosta oleva kaveri oli vuosia ranskassa ja laskivat missä saa eniten tekwmättä mtn. SUOMEEN VAIN.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:25"]En jaksa lukea koko ketjua, mutta: ihmisille määrätään muka masennuslääkkeitä ja unilääkkeitä ja ties mitä mielialaan vaikuttavia, piristeitä, rauhoittavia, kipulääkkeitä ja kaikkia mahdollisia troppeja väkisin ja melkein vastoin asiakkaiden tahtoa. Kun oikeasti nämä narkit kerjäävät, kiemurtelevat ja uhkailevat ja kiristävät ja valehtelevat silmät ja suut täytteen, jotta saisivat pillerinsä. Vaihtavat lääkäriä ja hoitolaitosta, jos yhdessä paikassa ei lääkettä kirjoiteta. Kaikin keinoin yritetään huijata ja vakuutella ja hoitohenkilökunta saa pelätä henkensä kaupalla, kun ei voi antaa lääkettä.
[/quote]
No jopas. Masennuslääkkeillä narkki tuskin tekee mitään. Kas kun et listannut e-pillereitä vielä mukaan. Medikalisaatiosta ääntä pitävät ovat minun kokemukseni mukaan täysin eri ihmisryhmä kuin huumeidenkäyttäjät. Jotenkin järkikin jo sanoo että tässä on nyt niinkuin vastakkaiset mielipiteet kyseessä. Tai siis mielipide ja riippuvuus.
Minulle on tyrkytetty kolmea lääkettä kolmen eri lääkärin toimesta kolmeen täysin erityyppiseen vaivaan ilman minkäänlaista tutkimusta, varmuuden vuoksi. En ole huolinut, minusta lääkkeen tarve tulee ensin selvittää.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 08:39"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 08:58"]että diabeetikko saa syödä sokeria [/quote] Kaikkien PITÄÄ syödä sokeria. Myös diabetikkojen. Tutki, elä hutki. [/quote] Tutkipa itse, äläkä hutki. [/quote] Miten diabetikon aivot (esim) toimisivat ilman sokeria? Kun ei-diabetikonkaan aivot toimisi.. Yksikään ihminen ei voi elää TÄYSIN ilman sokeria. Ja perustele,miten muuten nostat diabetikon matalaa verensokeria jos et sokerilla?
[/quote]
Sitä aivojen tarvitsemaa glukoosia osaa keho valmistaa myös rasvoista. Ei ole kenenkään pakko syödä sokeria. Erityisesti diabeetikon kannattaisi jättää se sokeri syömättä ettei hetken päästä verensokeri romahda ja tulee tarve korjailla matalaa verensokeria. Ei ole pakko uskoa, kokeile itse. Hommaa lainaksi verensokerimittari ja testaa millaisen käyrän saat aikaiseksi syömällä sokeria tai syömällä rasvaa.
[/quote]
Ettäkö minun pitäisi tukkia suonistoni sinun tieteellisen tutkimuksesi tähden? Hohoh. Jokainen ihminen tarvitsee sokeria. Ei kai sitä muuten olisi piilotettu elintarvikkeisiin. Kerrohan mikä on ammattisi, jonka varjoon perustat väitteesi?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 07:53"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 08:39"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 08:58"]että diabeetikko saa syödä sokeria [/quote] Kaikkien PITÄÄ syödä sokeria. Myös diabetikkojen. Tutki, elä hutki. [/quote] Tutkipa itse, äläkä hutki. [/quote] Miten diabetikon aivot (esim) toimisivat ilman sokeria? Kun ei-diabetikonkaan aivot toimisi.. Yksikään ihminen ei voi elää TÄYSIN ilman sokeria. Ja perustele,miten muuten nostat diabetikon matalaa verensokeria jos et sokerilla?
[/quote]
Sitä aivojen tarvitsemaa glukoosia osaa keho valmistaa myös rasvoista. Ei ole kenenkään pakko syödä sokeria. Erityisesti diabeetikon kannattaisi jättää se sokeri syömättä ettei hetken päästä verensokeri romahda ja tulee tarve korjailla matalaa verensokeria. Ei ole pakko uskoa, kokeile itse. Hommaa lainaksi verensokerimittari ja testaa millaisen käyrän saat aikaiseksi syömällä sokeria tai syömällä rasvaa.
[/quote]
Peesaan edellistä. Aivojen toiminnan kannalta glukoosi on ihmiselimistölle välttämätöntä, ja totta on, keho valmistaa sitä itse omiin tarpeisiinsa. Ihan kuin kolesterolinkin kanssa. Makeisista, teollisesta sokerista yms ei ole ihmiselle mitään hyötyä eikä sitä tarttisi saada. Diabetikolta (tyyppi 2) ei sokerin syönti ole täysin kielletty. Kuitenkaan mitään suuren suuria määriä useaan ei pidä syödä, vaan ruokavalio tulee koostaa terveellisistä aineksista (kasviksista, marjoista, hedelmistä, hyvistä rasvoista ja vähärasvaisesta lihasta ja maitotaloustuotteista). T1DM joutuu nyt jo muutenkin miettimään hiilareita, joten siellä sitä ylimääräistä ei tule olla.
Ja hypoglykemian hoidossa sokerillisen aineen ottaminen on suositeltavaa, tosin sitäkin otetaan vaan ensiapuna, esim. hunajaa (ellei oo allergiaa) tai siripiri, mehu jne.
[/quote]
Luitko huonosti? "yksikään ihminen ei voi elää TÄYSIN ilman sokeria". Tiedän työni puolesta sellaisiakin tapauksia, joilla on jatkuvat hypot päällä, koska välttelevät kaikkea makeeta. Kyse siis dm1-tyypistä. Kun ovat alkaneet lisätä ravintoonsa glukoosia, gluk.tasapaino on huomattavasti paremmalla tolalla.
En nyt enää löydä sitä kohtaa, mutta parasta tässä ketjussa oli se, että läskit ei oo läskejä vaan niillä on vain isot luut:D
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 07:53"]
Jotain on kehitettykin.. mutta ei lopullista läpimurtoa vielä...
[/quote]
Läpimurtoa karies-bakteerin tappamiseksi lääkkeillä ei tule koskaan. Liian monta hammaslääkäriä, suuhygienistiä jne. jäisi työttömäksi, tai ehkä niistä tulisi kaikista oikojia ja kaikilla maailman ihmisillä olisi vihdoin kauniit hampaat.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 02:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:03"]
"Mulla 36.8 on jo kuume"
"Mulla on alilämpöä"
"Mulla ei koskaan nouse tulehdusarvo, vaikka olisi verenmyrkytys"
Yleiset luulot koskevat myös lääkäreitä ts. että yksityisellä hoito on parempaa, vaikka siellä olisi samat lääkärit.
T. Sairaanhoitaja
[/quote]
Nuo kahden ensimmäisen sitaattisi takana olevat ihmiset ovat voineet olla hypotyreootikkoja. Kannattaa aina miettiä alkuun onko oma tietotaso kohillaan ennen kuin lähtee leimaamaan potilaita.
[/quote]
"sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki
Ihmisen normaalilämpötila on keskimäärin 37º C, mutta se voi vaihdella 35,8–37,8 asteeseen. Lämpö vaihtelee eri vuorokaudenaikoina noin 0,5º. Se on alimmillaan aikaisin aamulla ja korkeimmillaan iltapäivällä klo 16–18 tienoilla. Naisilla kehon lämpö vaihtelee noin 0,5º kuukautiskierron mukaan, korkeimmillaan lämpö on kuukautiskierron keskivaiheella, kun munasolu irtoaa.", eli kyllä mun käsittääkseni voi 36.8 olla jo kuumetta jos normaali lämpö on tuon 35.8. Alilämpöä ei ole muutakuin anorektikoilla ja hypotermiapotilailla... 35 on vielä normaalia vaihtelua ...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:28"] [quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 08:39"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 08:58"]että diabeetikko saa syödä sokeria [/quote] Kaikkien PITÄÄ syödä sokeria. Myös diabetikkojen. Tutki, elä hutki. [/quote] Tutkipa itse, äläkä hutki. [/quote] Miten diabetikon aivot (esim) toimisivat ilman sokeria? Kun ei-diabetikonkaan aivot toimisi.. Yksikään ihminen ei voi elää TÄYSIN ilman sokeria. Ja perustele,miten muuten nostat diabetikon matalaa verensokeria jos et sokerilla? [/quote] Sitä aivojen tarvitsemaa glukoosia osaa keho valmistaa myös rasvoista. Ei ole kenenkään pakko syödä sokeria. Erityisesti diabeetikon kannattaisi jättää se sokeri syömättä ettei hetken päästä verensokeri romahda ja tulee tarve korjailla matalaa verensokeria. Ei ole pakko uskoa, kokeile itse. Hommaa lainaksi verensokerimittari ja testaa millaisen käyrän saat aikaiseksi syömällä sokeria tai syömällä rasvaa. [/quote] Ettäkö minun pitäisi tukkia suonistoni sinun tieteellisen tutkimuksesi tähden? Hohoh. Jokainen ihminen tarvitsee sokeria. Ei kai sitä muuten olisi piilotettu elintarvikkeisiin. Kerrohan mikä on ammattisi, jonka varjoon perustat väitteesi?
[/quote]
Sä olet tosiaan tietämätön :)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:28"]
[/quote]
Osaatko lukea, vai etkö ymmärrä lukemaasi. Tietenkään kukaan ei voi elää ilman sokeria, mutta sitä ei ole pakko syödä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:43"]
Mä en käy kuntosalilla koska en halua isoja lihaksia. Juu se lihasten hankkiminen onkin niin helppo homma varsinkin naispuolisilla,ne ei ihan helpolla meinaan pomosahda,vaatii tosi paljon rankkaa treeniä ja kunnon sapuskaa että saa edes jotain näkyvää aikaseksi.tän kun muistas nää bikinifitneksenkin haukkujat,kun siihenkin nyt pystyy ihan kuka vaan.ei muuta ku kokeilemaan mammat,saa nähä kauanko jaksatte.
[/quote]
Enpä tiedä. Mä harrastan monipuolisesti liikuntaa ja syön terveellisesti, en kroppaa treenatakseni vaan pitääkseni pään kasassa. En todellakaan koe noudattavani mitään rääkkielämäntapaa. En käytä isoja painoja, max 3 kg. En juokse, vaan sauvakävelen ja satunnaisesti zumbaan. Kaikkea noloa keski-ikäisurheilua siis. Ikää 35 v. Silti mulla on erottuvat lihakset käsivarsissa ja vatsassa. Toki osasyynä se, että rasvaprosenttini on melko alhainen. Mutta on ollut yllätys, miten helposti tämmöisen kropan saa, kun kaikki Kissi Vähähiilari -tyypit toitottavat, miten helkkarin raskasta se on.
Suomi on maailman vaikein kieli.
Tosiasiassa kieliä ei voi laittaa vaikeusjärjestykseen, mutta jos nyt ajatellaan vaikkapa taivutusmuotojen määrää, johon monet vetoavat, suomi ei ole maailmanlaajuisesti ajateltuna mitenkään poikkeuksellisen monimutkainen. Esimerkiksi nomineilla on suhteellisen paljon sijamuotoja, mutta lukuja on vain kaksi (yksikkö ja monikko) eikä sukujärjestelmää (maskuliini, feminiini) ole ollenkaan. On kieliä, joissa sijamuotojakin on paljon enemmän ja niiden lisäksi asiaa mutkistavat suku- ja lukujärjestelmän monimutkaisuudet.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:43"]Mä en käy kuntosalilla koska en halua isoja lihaksia.
Juu se lihasten hankkiminen onkin niin helppo homma varsinkin naispuolisilla,ne ei ihan helpolla meinaan pomosahda,vaatii tosi paljon rankkaa treeniä ja kunnon sapuskaa että saa edes jotain näkyvää aikaseksi.tän kun muistas nää bikinifitneksenkin haukkujat,kun siihenkin nyt pystyy ihan kuka vaan.ei muuta ku kokeilemaan mammat,saa nähä kauanko jaksatte.
[/quote]
Ok. Kas kummaa kun minulla lihakset kasvavat sivutuotteena fyysisessä työssä ja harrastuksissa ilman mitään rääkkiä tai salia. Joillekkin tulee helpommin. Se mikä minusta fitness -lajissa on haastavaa, on saada rasvaprosentti alas ja säilyttää ne lihakset silloin. Mutta olenkin tavallinen pulliainen, eikä minun tarvitse nitistellä rasvoja minimiin koskaan. Ihan hienoja vartaloita lajissa näkyy, mutta itse kisakunto ei itseäni viehätä. Eikä se kisakunto ole edes terveellinen tila. Mutta jokainen tavallaan.
[/quote]
Ettei olisi niin että vain sinä näet ne "kasvaneet lihaksesi?" :D
[/quote]
Ja tämän tekstin pointti oli?
Tuliko sulle yllätyksenä, että lihakset voi kasvaa fyysisesti raskaassa työssä? :D Vai ottaako päähän kun kaikki ei välitä fitness villityksestä? Taitaa olla joillain huono itsetunto kun kaipaavat kaikkien ihailua ja ylistystä lajilleen ja vartalolleen.
Ja kyllä lihaksiani on kehuttu. Petyitkö?
Itse en näkyvistä lihaksista välitä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:28"]
[/quote]
Osaatko lukea, vai etkö ymmärrä lukemaasi. Tietenkään kukaan ei voi elää ilman sokeria, mutta sitä ei ole pakko syödä.
[/quote]
Ota itse lasit silmille. Tässähän oli kyse siitä "myytistä" että diabetikko saa syödä sokeria.
Btw..
Miten ei ole pakko syödä? Ihan mitä tahansa ruoka-aineen sisällysluetteloa kun luet, kaikessa on hiilihydraattia.
Ei ole ollut kyse lisätystä sokerista, vaan kaikesta sokerista ja jos sinun aivosi ei sokeria saa, tiedät varmaan (tai oletan että tiedät kun kerran vittuilet vastaan) miten käy..
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:51"]En nyt enää löydä sitä kohtaa, mutta parasta tässä ketjussa oli se, että läskit ei oo läskejä vaan niillä on vain isot luut:D
[/quote]
Mää oon kans joskus kuullu tän selityksen joskus
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:28"] [quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 08:39"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 08:58"]että diabeetikko saa syödä sokeria [/quote] Kaikkien PITÄÄ syödä sokeria. Myös diabetikkojen. Tutki, elä hutki. [/quote] Tutkipa itse, äläkä hutki. [/quote] Miten diabetikon aivot (esim) toimisivat ilman sokeria? Kun ei-diabetikonkaan aivot toimisi.. Yksikään ihminen ei voi elää TÄYSIN ilman sokeria. Ja perustele,miten muuten nostat diabetikon matalaa verensokeria jos et sokerilla? [/quote] Sitä aivojen tarvitsemaa glukoosia osaa keho valmistaa myös rasvoista. Ei ole kenenkään pakko syödä sokeria. Erityisesti diabeetikon kannattaisi jättää se sokeri syömättä ettei hetken päästä verensokeri romahda ja tulee tarve korjailla matalaa verensokeria. Ei ole pakko uskoa, kokeile itse. Hommaa lainaksi verensokerimittari ja testaa millaisen käyrän saat aikaiseksi syömällä sokeria tai syömällä rasvaa. [/quote] Ettäkö minun pitäisi tukkia suonistoni sinun tieteellisen tutkimuksesi tähden? Hohoh. Jokainen ihminen tarvitsee sokeria. Ei kai sitä muuten olisi piilotettu elintarvikkeisiin. Kerrohan mikä on ammattisi, jonka varjoon perustat väitteesi?
[/quote]
Sä olet tosiaan tietämätön :)
[/quote]
Niin se ammatti??
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:50"]
Uusi auto tulee halvemmaksi korjauskulujen ja huoltojen takia.
Vanhoihin autoihin tulee todella kalliita remontteja, moottoriremontit, vaihdelaatikko. Kyllähän uusi auto on huoleton ajaa, ja takuu toimii. Ellei pysty tekemään suuria autoremontteja vanhaa autoa ei kannata pitää. Täällä autottomat äänessä.
Oikeesti tollaseen uskovia idiootteja on todella todella paljon. Ja lisäksi, niitä, jotka eivät itsekään usko moiseen, mutta selittelevät sillä auton ostoaan tyhmemmille.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:50"]
Uusi auto tulee halvemmaksi korjauskulujen ja huoltojen takia.
Vanhoihin autoihin tulee todella kalliita remontteja, moottoriremontit, vaihdelaatikko. Kyllähän uusi auto on huoleton ajaa, ja takuu toimii. Ellei pysty tekemään suuria autoremontteja vanhaa autoa ei kannata pitää. Täällä autottomat äänessä.
Oikeesti tollaseen uskovia idiootteja on todella todella paljon. Ja lisäksi, niitä, jotka eivät itsekään usko moiseen, mutta selittelevät sillä auton ostoaan tyhmemmille.
[/quote]
[/quote]
Ellei pysty tekemään itse kalliita moottoriremontteja ym. vanhaa autoa ei kannata pitää. Tai jos korjauskulut ylittävät auton arvon.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 21:55"]
Että ihminen ei ole lihava, vaan sillä on vaan ISOT LUUT.
[/quote]
pitäähän lihavalla olla isot luut kannattelemassa..
[/quote]
tässä kaipaamanne sivulta 16
[/quote
Onhan sitä isompaa kallonmittaakin,miksei isompia luita?
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"]
Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen.
[/quote] Kyllä se on mun kohdallani näytteenottajan vika, sillä en koskaan itse suorita painamista. Sen tekee aika näytteenottaja. Usein on mustelma.
[/quote]Et tasan ikinä ole sen näytteenottajan luona niin kauan kuin sitä pitäisi painaa HUOH