Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
Kommentit (563)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:19"]Että opettajat eivät esim. juo, polta tai juhli vapaa-aikanaan :D [/quote] Ai kuka näin luulee. Itselläni on se kokemus, että opettajat on lutkista pahimpia. Niin miehet kuin naiset.
[/quote] Harmillista että yleissivistys on nykyisin näin kehnoa. Lutka on haukkumasana, jota käytetään naisista joita halutaan häväistä antamalla ymmärtää, että heillä on sukupuolielämää oman tahtonsa mukaisesti. Juominen ja juhliminen taas on ihan eri asioita. Vai onko tämä lutka-sanan liikakäyttö joku teinin elämänvaihe? Coolia kutsua ihmisiä lutkiksi vaikka ei tiedä sanan merkitystä?
Se, että lähihoitaja ei osaa eikä tarttis osata ottaa verinäytteitä, toteuttaa lääkehoitoa(jakaa ja antaa lääkkeitä) eikä myöskään osata haavanhoitoa. Myös tikkien ja kanyylin poisto on ainoastaan saikkujen hommaa. Kummastellaan jos lähihoitaja pistää esim.insuliinia tai jopa lihakseen (HUI, miten se osaa kun ei ole edes sh?!)
Eniten ihmetystä tuntuu kuitenkin herättävän se, että lähihoitajalla voi olla todella laaja tietämys erilaisista sairauksista ja hoidettavistaan, hän kykenee oikeasti arvioimaan hoidettavansa terveydentilaa ja kyseenalaistamaan asioita ammattinsa ja osaamisensa vuoksi. Ylipäänsä se, että lähihoitajan hommat ovat niiiiin paljon muutakin kuin vanhainkodissa vaipanvaihtoa.
T:lähihoitajana mm.yliopistollisessa sairaalassa teholla työskennellyt
että diabeetikko saa syödä sokeria
Kuka tahansa, joka osaa kahta kieltä osaa kääntää, koska kääntämisessä on kyse vain mekaanisesta sanojen vaihtamisesta toiselle kielelle. Jos on kääntäjä, on automaattisesti myös tulkki.
T. Freelance-kääntäjä
Että it-alalle aikovan pitää olla matemaattisesti lahjakas. Ei tarvi. 25v alalla, lukiossa lyhyt matematiikka.
Se, että litra jäätelöä on sama asia, painoi se sitten 500g tai 800g. Jostain syystä kaupatkin merkitsevät hintalappuihin harhaanjohtavasti yleensä litrahinnan, vaikka kilohinta olisi jäätelöissä vertailukelpoisempi. Vähän sama asia kuin jos maitohyllyssä olisi 2dl kermaa, 2dl kevyesti vatkattua kermaa ja 2dl kermavaahtoa vierekkäin ja kaikilla merkitty litrahinta. Tosi hankala kuluttajan verrata ja hahmottaa, paljonko rahalla saa itse tuotetta ja paljonko ilmaa.
Sama ilmiö muuten liittyy myös esim. leipiin, halvat leivät paisutetaan huokoiseksi hötöksi, jotta ne näyttävät suurilta. Laadukas leipä on painavampaa, sen huomaa heti kun ottaa käteen paketteja.
Oisko ketään gynekologia paikalla? Ne ikuisuuskysymykset tällä palstalla kaipaa vastausta. 1. Haiseeko karvainen alapää enemmän kuin posliini? 2. Kuuluuko alapää pestä saippualla vai vainko vedellä ja puhdistuuko se vain vedellä?
Myyttinä se että "johtoporras ei tee mitään muuta kuin kahvittelee." Toki useimmissa palavereissa myös juodaan kahvia mutta minä en saa edes lounasta syödä ilman että sekin on kokous, vastailen iltaisin ja viikonloppuisin puhelimeen ja sähköposteihin. En valita mutta joskus toivoisin että voisin vain "jättää työt töihin" enkä olla koko ajan naimisissa työn kanssa. Sekin olisi kiva jos duunarit eivät koko ajan kuvittelisi että olen tauolla kun teen töitä. En kanna mitään paikasta toiseen joten he siis tulkitsevat niin etten tee mitään.
Myytti: Kilpikonnat ovat kaksineuvosia, voivat itse päättää oman sukupuolen et lisääntyvät :DD
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:43"]Mä en käy kuntosalilla koska en halua isoja lihaksia.
Juu se lihasten hankkiminen onkin niin helppo homma varsinkin naispuolisilla,ne ei ihan helpolla meinaan pomosahda,vaatii tosi paljon rankkaa treeniä ja kunnon sapuskaa että saa edes jotain näkyvää aikaseksi.tän kun muistas nää bikinifitneksenkin haukkujat,kun siihenkin nyt pystyy ihan kuka vaan.ei muuta ku kokeilemaan mammat,saa nähä kauanko jaksatte.
[/quote]
Ok. Kas kummaa kun minulla lihakset kasvavat sivutuotteena fyysisessä työssä ja harrastuksissa ilman mitään rääkkiä tai salia. Joillekkin tulee helpommin. Se mikä minusta fitness -lajissa on haastavaa, on saada rasvaprosentti alas ja säilyttää ne lihakset silloin. Mutta olenkin tavallinen pulliainen, eikä minun tarvitse nitistellä rasvoja minimiin koskaan. Ihan hienoja vartaloita lajissa näkyy, mutta itse kisakunto ei itseäni viehätä. Eikä se kisakunto ole edes terveellinen tila. Mutta jokainen tavallaan.
[/quote]
Ettei olisi niin että vain sinä näet ne "kasvaneet lihaksesi?" :D
En lihoa vaikka söisin mitä ja kuinka paljon. Tai en laihdu vaikka tekisin mitä. Lihavuus on mulla geeneissä/suvussa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:38"]Papilla on töitä muilloinkin kuin viikonloppuisin ja pitkiä päiviä onkin. Lisäksi papit eivät ole yhtään sen "puhtoisempi" ihmisryhmä kuin muutkaan. Oikeastaan melkein päinvastoin.
[/quote]
Niin siis kummin päin? Oikeastihan papit tekevät useinkin pitkää päivää arkisinkin, ja oman kokemukseni mukaan ovat kyllä keskimääräistä hyväntahtoisempia ja itsekriittisempiä ihmisiä, jotka ovat tarkkoja moraalistaan.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:38"]Papilla on töitä muilloinkin kuin viikonloppuisin ja pitkiä päiviä onkin. Lisäksi papit eivät ole yhtään sen "puhtoisempi" ihmisryhmä kuin muutkaan. Oikeastaan melkein päinvastoin.
[/quote]
Niin siis kummin päin? Oikeastihan papit tekevät useinkin pitkää päivää arkisinkin, ja oman kokemukseni mukaan ovat kyllä keskimääräistä hyväntahtoisempia ja itsekriittisempiä ihmisiä, jotka ovat tarkkoja moraalistaan.
[/quote]
Mitä pappi siis tekee arkisin? En tiedä mitään papin ammatista..
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:38"]Papilla on töitä muilloinkin kuin viikonloppuisin ja pitkiä päiviä onkin. Lisäksi papit eivät ole yhtään sen "puhtoisempi" ihmisryhmä kuin muutkaan. Oikeastaan melkein päinvastoin. [/quote] Niin siis kummin päin? Oikeastihan papit tekevät useinkin pitkää päivää arkisinkin, ja oman kokemukseni mukaan ovat kyllä keskimääräistä hyväntahtoisempia ja itsekriittisempiä ihmisiä, jotka ovat tarkkoja moraalistaan. [/quote] Mitä pappi siis tekee arkisin? En tiedä mitään papin ammatista..
[/quote]
Pitää päivänavauksia tai muuten vierailee kouluilla, pitää hartaushetkiä sairaaloissa ja vanhainkodeissa ja voi keskustella potilaiden kanssa kahden keskenkin, osallistuu seurakunnan esimerkiksi työttömille, ikääntyneille tai lapsiperheille järjestämään toimintaan, leireilee esim. mielenterveyskuntoutujien tai kehitysvammaisten kanssa, suunnittelee seurakunnan toimintaa ja esimerkiksi omia jumalanpalveluksiaan, järjestää rippikoulutapaamisia tai kiertää promoamassa ripareita kouluissa...
Harvoin sama pappi tuota kaikkea tekee, mutta tuossa vähän esimakua.
Se, että kun hiuksia leikkaa niin ne kasvavat nopeammin. Eivät kasva.
Tuosta virtsatietulehduksesta: kylmässä istuminen voi oikeasti altistaa vti:lle. Epäillään, että se johtuu siitä miten kylmä heikentää virtsaputken peristaltiikkaa - bakteerit pääsevät helpommin "kiipeämään" ylöspäin.
-Sh
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 08:58"]
että diabeetikko saa syödä sokeria
[/quote]
Saa kyllä.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:48"]
En lihoa vaikka söisin mitä ja kuinka paljon. Tai en laihdu vaikka tekisin mitä. Lihavuus on mulla geeneissä/suvussa.
[/quote]
Sitten olet varmasti myös tietoinen siitä, että lihavuusgeenejä tunnetaan jo useita.
Tosiasia on, että osa lihoo helpommin kuin toiset. Se voi näkyä jo perheen sisällä. Perheessä harvoin kaikki ovat ylipainoisia, vaan esimerkiksi toinen vanhemmista ja yksi lapsi ovat.
PPP(Pitää pystyä puhumaan)-liikunta polttaa eniten rasvaa ja kehittää kuntoa.
Totuus:
Kyllä, peruskestävyyskuntoa. Mutta vauhti- ja maksimikestävvyskuntoa ei pysty mitenkään ylläpitämään/kehittämään tuolla teholla.
Myös suurella määrällä PPP(Pitää pystyä puhua)-liikuntaa kehon rasvanpolttokyky huononee ja varastoi myös herkemmin sitä. Nykytiedon mukaan tehokkaimmin rasvaa polttaa intervalliharjoittelu. Tätä ei tosin pysty tekemään tehokkaasti ja turvallisesti,jos peruskestävyys ei ole kunnossa.
Eli:
Jos haluat maksimoida kehosi rasvanpolttokyvyn, liiku monipuolisesti eri intensiteeteillä.
t.liikunnanohjaaja