Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
Kommentit (563)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:42"]
Yksityisellä puolella lääkärit ovat parempia kuin julkisella puolella.
[/quote]
No siinä mielessä totta, että peruskoulutus on lääkäreille sama. Mutta yksityisellä puolella määrätään lääkkeitä sekä tarvittavia kokeita huomattavasti helpommin ja sairauden parantamiseen panostetaan siis enemmän. Asiakas kokee tämän helposti niin, että "lääkäri" on parempi ja hoitoa saa paremmin vaikka todellisuudessa toimintatavat vain ovat erilaiset yksityisellä ja julkisella sektorilla. Puhekielessä helposti oikaistaan ja sanotaan sitten, että lääkäri oli parempi yksityisellä.
[/quote]
No juu, ja paljon turhia lääkkeitä ja tutkimuksia siinä sivussa. Määrätään antibioottia virusflunssaan ym. ja tämän maallikko tulkitsee hyväksi hoitamiseksi!
[/quote]
Niin ja sitten on myös paljon niitä tapauksia, missä terveyskeskuksessa julkisella puolella ei oteta potilasta todesta ja kun hän menee yksityiselle erikoislääkärille saa heti lääkkeet ja parantuu sairaudestaan. Näin minulla!
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 21:55"]
Että ihminen ei ole lihava, vaan sillä on vaan ISOT LUUT.
[/quote]
pitäähän lihavalla olla isot luut kannattelemassa..
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:48"]
En lihoa vaikka söisin mitä ja kuinka paljon. Tai en laihdu vaikka tekisin mitä. Lihavuus on mulla geeneissä/suvussa.
[/quote]
Sitten olet varmasti myös tietoinen siitä, että lihavuusgeenejä tunnetaan jo useita.
Tosiasia on, että osa lihoo helpommin kuin toiset. Se voi näkyä jo perheen sisällä. Perheessä harvoin kaikki ovat ylipainoisia, vaan esimerkiksi toinen vanhemmista ja yksi lapsi ovat.
[/quote]
Sillä tietenkään ei ole mitään merkitystä, jos syö enemmän kuin kuluttaa. Myöskään liikunnalla ei ole mitään merkitystä. Koska lihavuus on geeneissä.. Jebou
Että hyvällä käytöksellä pystyisi lyhentämään vankeusaikaansa. Ei pysty.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:03"]
"Mulla on alilämpöä"
T. Sairaanhoitaja
[/quote]
Mulla on usein kunnon flunssassa alilämpöä, alhaisimmillaan mitattu vähän alle 34c. Ei kylläkään tasaisesti, vaan vuoristorataa ympärivuorokauden, 34-39 välillä. Edellinen lääkäri jolta asiasta kysyin, väitti sen olevan normaalia, joskaan ei kovin yleistä, varsinkaan noin reipas alilämpö.
1. luomu on parempi luonnolle.
Toki kasvinsuojeluaineiden käyttö poistuu, mutta rehevöitymis ja lannoitusongelmat ovat suuremmat. Samoin hiilidioksidipäästöt reilusti. Luomupellolta rikkaruohot torjutaan ajelemalla äkeellä, kesannoimalla ja kyntämällä. Kun otetaan huomioon huima satoero tavanomaiseen on ylimääräinen energian kulutus merkittävää per tuotettu ruokakilo. Vastaavasti lannoitepuoella käytetään lantaa ja luujauhoa yms. Nämä eivät mitenkään pidättele ravinteita huuhtoutumasta vesistöön sen paremmin kuin keinolannoitteet. Päinvastoin ylimääräisen muokkaamisen vuoksi hieno maa-aines valuu ravinteineen vesistöön vielä helpommin.
Luomu ei ole kestävää ravinnetalouden kannalta. Sadon mukana poistuu fosforia, joka on peltoon jotenkin lisättävä. Luomukarjan lanta ei siihen riitä koska systeemi ei ole tasapainossa - sadon ja lihan myötä järjestelmästä väkisin poistuu fosforia, joka on jostain saatava. Nyt se tulee tavanomaisesti kasvatetusta karjasta (jonka lantaa käytetään myös tavanomaisessa viljelyssä).
Oikea vastuullinen viljely on sellaista, jossa resurssit peltopinta-ala mukaanlukien käytetään tehokkaasti mahdollisimman vähän muuta ympäristöä kuormittaen. Täysin tehoton luomu ei ole kestävää.
2. maajussit porskuttaa tuilla.
Olen viljelly v. 2012 saakka ja kyllä on taloudellisesti aika järjetöntä hommaa. Ainakin meillä päin komeat tilat on rahoitettu mökkitontteja myymällä yms. mutta alkaa olla jo edelliset sukupolvet realisoineet kaiken irti lähtevän. Viime vuonna oma viljely oli reilusti pakkaselle ja tänä vuona sama. Rahat tulee muusta yrittämisestä
Kiireellistä huostaanottoa ei todellakaan ole ollut enää moneen vuoteen.
e[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 07:06"]
"Kemiallinen epätasapaino" ja pseudo tiede(Psykiatria) on suurin myytti ja naurettavin. Olen tutkinut asiaa jo 18vuotta ja Terapeuttina olen toiminut nyt 5 ja puoli vuotta.
Terveisin: Psyko Terapeutti joka auttanut saamaan jo yli 40 ihmistä(noin) Mielialalääkkeistä pois ja nyt pitkästä aikaa olo on parhain ja onnellisin.
Psykiatria on Psykologian ja lääketieteen SYÖPÄ.
[/quote]
Linkkiä niihin tutkimuksiin?
[/quote]
Luitko ketjun aiheen? Vai oletko muuten jotenkin (en pahalla) hieman hidasälyinen? jos näin on niin en ihmettele jos käytät itse jotain Mieliala *lääkkeitä* AMMATTINI VUOKSI TIEDÄN NIINKUIN TOPICISSA PYYDETTIIN. Kunhan kommentoin/autoin ohi mennen. Mutta toisten negatiivisuudelle minä eikä ketään muukaan kuin oma itsesi/elämäsi voi vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 03:21"]
"Kemiallinen epätasapaino" ja pseudo tiede(Psykiatria) on suurin myytti ja naurettavin. Olen tutkinut asiaa jo 18vuotta ja Terapeuttina olen toiminut nyt 5 ja puoli vuotta.
Terveisin: Psyko Terapeutti joka auttanut saamaan jo yli 40 ihmistä(noin) Mielialalääkkeistä pois ja nyt pitkästä aikaa olo on parhain ja onnellisin.
[/quote]
[/quote]
Luitko ketjun aiheen? Vai oletko muuten jotenkin (en pahalla) hieman hidasälyinen? jos näin on niin en ihmettele jos käytät itse jotain Mieliala *lääkkeitä* AMMATTINI VUOKSI TIEDÄN NIINKUIN TOPICISSA PYYDETTIIN. Kunhan kommentoin/autoin ohi mennen. Mutta toisten negatiivisuudelle minä eikä ketään muukaan kuin oma itsesi/elämäsi voi vaikuttaa.
[/quote]
Kirjoitit itse "Olen tutkinut asiaa jo 18vuotta", joten oletin sinulla olevan tarjota jotain muutakin kuin naurettavaa perstuntumakokemusta. Et luultavasti ainakaan akateemisen alan kautta ole terapeutiksi kouluttautunut.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 03:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 03:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kirjoitit itse "Olen tutkinut asiaa jo 18vuotta", joten oletin sinulla olevan tarjota jotain muutakin kuin naurettavaa perstuntumakokemusta. Et luultavasti ainakaan akateemisen alan kautta ole terapeutiksi kouluttautunut.
[/quote]
Lainatun viestin kirjoitustyyli ei myöskään anna aihetta olettaa, että kirjoittaja olisi akateeminen. T. ohis. (P.S. pitäisi olla kukaan, ei ketään, siinä viimeisessä virkkeessä.)
Yksi myytti on, että jotkut ihmiset kuvittelevat, että heitä kohdellaan sossussa, työkkärissä, kelassa jne. tasa-arvoisesti. Eipä voisi olla kauempana totuudesta. Naamaraja ja luukutus ovat jokapäiväistä herkkua.
Terveisin entinen sossutantta
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:33"]
Että Suomessa olisi valtiokirkko. Huvittaa ja ärsyttää aina, kun joku meuhkaa, että valtiokirkko-systeemi pitäisi purkaa. Meuhkaa nimittäin 150 vuotta myöhässä: se purettiin jo 1850-luvulla!! Meillä on kansankirkko, ei valtiokirkko.
[/quote]
Ja mikähän ero tässä sitten käytännössä on?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 08:58"]että diabeetikko saa syödä sokeria [/quote] Kaikkien PITÄÄ syödä sokeria. Myös diabetikkojen. Tutki, elä hutki.
[/quote]
Tutkipa itse, äläkä hutki.
[/quote]
Miten diabetikon aivot (esim) toimisivat ilman sokeria? Kun ei-diabetikonkaan aivot toimisi.. Yksikään ihminen ei voi elää TÄYSIN ilman sokeria. Ja perustele,miten muuten nostat diabetikon matalaa verensokeria jos et sokerilla?
Että kunnat tekevät huostaanottoja rahankiilto silmissä. Huostaanotto ja siihen liittyvät laitosmaksuthan ovat kunnalle ihan hemmetin kalliita! Eikä huostaanottoa todellakaan tehdä ihan hetkessä, vaan sitä edeltää aina pitkällinen selvitysprosessi. Eikä sossut todellakaan saa mitään provikkapalkkaa huostaanotoista, vaan niitä papereita rustataan usein ylitöinä ihan ilman mitään ylityökorvauksia.
Työkkärin työntekijä vihaa asiakkaitaan ja haluaa vain tehdä heidän elämänsä hankalaksi. On itse kouluttamaton kuuskymppinen mistään mitään ymmärtämätön suojatyöpaikkatantta, joka saa bonuksia karensseista.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:31"]
Sosiaalityöntekijät saa lastensuojelussa provikkapalkkaa jokaisesta tehdystä huostaanotosta. _______________ Sosiaalityöntekijät voivat mielivaltaisesti päättää huostaanotoista, ja niitä tehdään jatkuvasti perusteetta epäpätevien työntekijöiden vuoksi.
[/quote]
Lisäksi kukaan ei valvo lastensuojelua ja mistään ei voi valittaa. => Eipä ei, sossut ovat vaan ihan itse henkilökohtaisesti hallinto-oikeudessa suullisessa käsittelyssä asiakkaan juristin grillattavana. Ja tuomarin tietenkin myös, jos on kysyttävää.
Lapset voidaan viedä mistä syystä vain ja viedäänkin. => Lapsia ei monesti voida "viedä" edes silloin, kun normaalikansalaiset kirkuisivat barrikadeilla että olisi pitänyt viedä jo aikoja sitten. Lait suojaavat perhettä erittäin voimakkaasti, vanhempien oikeus lapsiinsa on lain silmissä todella kova.
Sossuilla on liikaa aikaa ja huvikseen kiusaavat ihmisiä jne. jne. => Sossulla saattaa tosiaan olla se 90 eri lasta asiakkaana, ja yhden asioihin saattaa mennä puoli päivää jos on vähääkään kriisiä ilmassa. Siinä sitä ehtiikin mukavasti sijoitella lapsia huvikseen.
Huostaanottoja "tehtaillaan" ja perusteeksi kelpaa mikä vain. => tervetuloa kokeilemaan huosaanoton tekemistä. Siinä voi mennä virka-ajan lisäksi myös pari viikonloppua, kun kerää koko asiakashistorian, eri asiantuntijoiden lausunnot, selvittää läheisverkoston (jonne sijoitetaan jos vaan mahdollista), kirjoittaa sosiaalityöntekijän selvityksen ja tahdonvastaisissa huostaanotoissa hallinto-oikeuden hakemuksen.
Lapsi on huostassa ennen oikeudenkäyntiä (tahdonvastaiset huostaanotot) kohtuuttoman pitkään, ja tämä on sossun vika. => oikeudenkäyntiä joutuu odottamaan kuukausia, se on totta. Tämä johtuu hallinto-oikeuden jonoista, ei sossuista millään tavalla.
Jatkan jos vielä jaksan. On tosi väsyttävää aina törmätä samaan potaskaan, todellisuus on todella kaukana näistä kummitusjutuista.
Avioerossa toinen ei saa puolta toisen omaisuudesta, paitsi jos toisella ei ole mitään.
Että naiset ovat mukavia, ihania, rakastavia, rakastettavia, helliä, no selvishän tuo sitten ilman ammattiakin, että naispaholaisia on ainakin enemmän kuin yksi!
Myytti, jota jopa neuvolassa toistellaan: "Listerian voi saada vain pastöroimattomasta maidosta tai siitä tehdystä tuorejuustosta tai vakuumipakatusta graavikalasta."
Kyllä, myös niistä ja todennäköisimmin niistä, MUTTA ei pelkästään niistä. Pastöroidussakin tuotteessa voi kasvaa listeria, jos se on jälkikontaminoitunut Listeria-bakteerilla pastöroinnin jälkeen. Näin voi tapahtua vaikkapa tuotteen pakkausvaiheessa, kun pakkauskoneessa "pesii" Listeria. Tämä ei edes ole mitenkään erityisen harvinaista, vaan Listerialle on pikemminkin ominaista tarrautua elintarvikeprosessin laitteisiin ja sieltä käsin jälkikontaminoida tuotteita. Kyseisen ongelman vuoksi Suomessa on jopa mennyt nurin eräs meijeri, jonka (pastöroidusta maidosta valmistetut!!) voinapit tappoivat useamman vanhuksen listerioosiin. Listeriaa tavataan myös mm. lihaleikkeleistä. Periaatteessa kaikki jääkaappisäilytettävät, pitkän säilytysajan tuotteet, varsinkin ne, joita on prosessoitu paljon mahdollisen kuumennuskäsittelyn jälkeen (esim. leikkeleet), ovat listerian suhteen riskielintarvikkeita! Tätä ei jostain kumman syystä neuvolasa raskaanaoleville kerrota.
t: elintarvikehygieenikko